Är den här nåt att ha?

Allmänt forum för Porsches andra modeller (ej 9x4 och 9x8)
Message
Author
User avatar
Rallyjohan
S-Poster
Posts: 129
Joined: 2010-05-17 11:32:00
Bilmodell: Porsche 924S
Contact:

Re: Är den här nåt att ha?

#16 Post by Rallyjohan »

Kul med så mycket respons på mina funderingar.
Är 28 bast och köpte ett litet hus med tjejen förra året, köpte min 924s i våras. Älskar att köra bil och lära mig mer om bilar, och farsan gillar också bilar och hjälper mig meka lite. Har lite planer på att åka lite bana för skoj skull men framförallt packa ner lite fika, en kamera och ge mig ut med tjejen på slingriga vägar längs västkusten nu i sommar då vi var hemma större delen av förra sommaren.

Men jag vill ju också som sagt ha den som bruksbil, och det som främst avskräcker mig är:

x reparationer och kommentarer som typ "haha, du köper en bil för 200 000 och den bara går sönder hela tiden" och liknanade. Har dock en supergrym mekarkontakt.http://www.adielssonmotorsport.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

x att jag ska bli besviken och att den inte är så mycket roligare än min 924s som jag tror.
Knepigt det här.

x rädslan för pengarna. Ett lån krävs. Är det värt det osv när jag redan har en trevlig bil. Har ett heltidsjobb men kör också extra som fotograf, plåtar för en bildbyrå, och någon reklambyrå/kommunikationsbyrå emellanåt, men försöker hela tiden få mera jobb, så jag får väl lägga in en växel här så kan jag ha den finansierad så alla som som är marknadsansvariga/reklambyrå/fastighetsbyrå-chefer här, anlita mig och hjälp mig skaffa en 964 :P

User avatar
Pehr Johnsson
Addict
Posts: 9193
Joined: 2006-12-02 15:09:23
Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
Årsmodell: 1993
Location: Ystad
Contact:

Re: Är den här nåt att ha?

#17 Post by Pehr Johnsson »

Rallyjohan wrote:Spontant nu känns det som att den gått för långt och ser lite för ris ut inuti. Vill nog ha ett fräschare ex om jag skulle genomföra den här galna idén. Sedan har jag läst lite om att fyrhjulsdrivna versionen verkar vara rätt dyr vad gäller delar som bromsar etc, där vissa verktyg tydligen inte finns längre och allt va det var. Ingen på forumet som har en till salu?
Bilen är inte städad men den ser inte ut att vara jättesliten, du hade ju tänkt att bruxa den ändå...

Vill du ha en bil med mindre mil på klockan så får du glatt betala för det och räkna med 20´extra för en C2:a

Det enda som skiljer C2 från C4 är att 4:an har fyrhjulsdrift och någon extra diff för detta. Bromsarna är samma! Specialverktyg för desssa känner jag inte till.
[b]Pehr Johnsson[/b] 964 C2 -93 [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17263]Porsche 964 C2 - 93 Folkvagnen[/url]
PCS 10585
944Sverige 1385

User avatar
Pehr Johnsson
Addict
Posts: 9193
Joined: 2006-12-02 15:09:23
Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
Årsmodell: 1993
Location: Ystad
Contact:

Re: Är den här nåt att ha?

#18 Post by Pehr Johnsson »

Rallyjohan wrote: x reparationer och kommentarer som typ "haha, du köper en bil för 200 000 och den bara går sönder hela tiden" och liknanade. Har dock en supergrym mekarkontakt.http://www.adielssonmotorsport.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gummi blir gammalt på alla bilar och kontakter oxiderar osv, det är inget konstigt med det.
Rallyjohan wrote: x att jag ska bli besviken och att den inte är så mycket roligare än min 924s som jag tror.
Knepigt det här.
PROVKÖR EN! Sen är du fast! :mrgreen:
[b]Pehr Johnsson[/b] 964 C2 -93 [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17263]Porsche 964 C2 - 93 Folkvagnen[/url]
PCS 10585
944Sverige 1385

User avatar
Pehr Johnsson
Addict
Posts: 9193
Joined: 2006-12-02 15:09:23
Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
Årsmodell: 1993
Location: Ystad
Contact:

Re: Är den här nåt att ha?

#19 Post by Pehr Johnsson »

Verkar väldigt prisvärd!!!

http://www.pistonheads.co.uk/sales/2379877.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

//Pehr
[b]Pehr Johnsson[/b] 964 C2 -93 [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17263]Porsche 964 C2 - 93 Folkvagnen[/url]
PCS 10585
944Sverige 1385

User avatar
Rallyjohan
S-Poster
Posts: 129
Joined: 2010-05-17 11:32:00
Bilmodell: Porsche 924S
Contact:

Re: Är den här nåt att ha?

#20 Post by Rallyjohan »

Pehr - Känns lite overkill att importera från uk :)
Lite fler bilder på C4an
p1.jpg
p2.jpg
p3.jpg
p4.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

User avatar
Rallyjohan
S-Poster
Posts: 129
Joined: 2010-05-17 11:32:00
Bilmodell: Porsche 924S
Contact:

Re: Är den här nåt att ha?

#21 Post by Rallyjohan »

Nä jag skiter i denna, många på engelska sidor som skriver att den är tung och tråkig och dyr att laga. Ska jag ha en får det vara en C2a.

User avatar
Ragnar Joensen
Addict
Posts: 1342
Joined: 2005-07-18 11:47:24
Bilmodell: 968
Årsmodell: 1992
Location: Eslöv (Skåne's metropol)
Contact:

Re: Är den här nåt att ha?

#22 Post by Ragnar Joensen »

Rallyjohan wrote:Nä jag skiter i denna, många på engelska sidor som skriver att den är tung och tråkig och dyr att laga. Ska jag ha en får det vara en C2a.
... sa räven om rönnbären.

I rpaktiken tror jag inte att det är märkbar skillnad mellan en C2 och C4, om man inte har fräscha chassis grejor, en viss erfarenhet som banåkare och har testat båda varianter rejält.

Till glassätarbil är fullständigt likgiltigt !
Porsche fantast !

968 1992

User avatar
Rallyjohan
S-Poster
Posts: 129
Joined: 2010-05-17 11:32:00
Bilmodell: Porsche 924S
Contact:

Re: Är den här nåt att ha?

#23 Post by Rallyjohan »

de här verkar ju grymt fina:

http://www.blocket.se/blekinge/Porsche_ ... ?ca=15&w=3" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.blocket.se/goteborg/Porsche_ ... ?ca=15&w=3" onclick="window.open(this.href);return false;

Image

Image

User avatar
FredrikÅ
Addict
Posts: 1187
Joined: 2006-07-15 08:49:19
Bilmodell: Mellan Porschar.
Location: Skåne
Contact:

Re: Är den här nåt att ha?

#24 Post by FredrikÅ »

Rallyjohan wrote:Nä jag skiter i denna, många på engelska sidor som skriver att den är tung och tråkig och dyr att laga. Ska jag ha en får det vara en C2a.
Tramsigt..

Skillnaden är inte stor på varken prestanda eller reparationer.

Okej - Med dagens mått mätt, så är 964:an (oavsett modell) ingen raket.
Och visst - C4:an är lite segare än C2:an.

Å andra sidan så åkte jag på Anderstorp i regn, med en i princip helt original 964 C4, med en av PCS
instruktörer bakom ratten.

H-vete vad det gick undan! Där hade inte många tvåhjulsdrivna bilar en chans.. :lol:
Fredrik Åberg

User avatar
Pehr Johnsson
Addict
Posts: 9193
Joined: 2006-12-02 15:09:23
Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
Årsmodell: 1993
Location: Ystad
Contact:

Re: Är den här nåt att ha?

#25 Post by Pehr Johnsson »

Johan!

Den röda har varit böjd runt en stolpe, vågar du chansa på att den är korrekt fixad?

Den blå är en Automat!! Jag hade valt en C4:a alla dagar i veckan hellre än en Tiptronic.

Visst kan man ha som mål att vilja hitta en C2:a, men välj inte bort C4 bara för att skrivs ner på engelska forum. Jag har kört min C2:a och hoppat rakt in Kjell944:as C4 och endast märkt en tendens till lite mer vikt över framvagnen. Jag har sett en C4:a på PCS slalom som varit väldigt snabb, är du en glad amatör som vi andra så spelar det ingen roll.

När du letar 964 så fokusera på bilens histora och vad som är gjort med den. Du vill inte ha en bil med orginal chassie, inte så länge i alla fall. Det kostar 15-20´att byta chassie. 16" orginal fälgar tröttnar man på fortare än man hinner säga hallonpaj, räkna med 10-20´på fälgar och däck. Kopplingen brukar ge med sig någonstans efter 10-12.0000 mil. Kostar 15´-20´att byta.

Tror du förstår vart jag vill komma, titta inte bara på bilens prislapp. Titta efter vad den kostar!

//Pehr
[b]Pehr Johnsson[/b] 964 C2 -93 [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17263]Porsche 964 C2 - 93 Folkvagnen[/url]
PCS 10585
944Sverige 1385

User avatar
Rallyjohan
S-Poster
Posts: 129
Joined: 2010-05-17 11:32:00
Bilmodell: Porsche 924S
Contact:

Re: Är den här nåt att ha?

#26 Post by Rallyjohan »

Pehr -> Uppskattar dina råd och erfarenhet, men det är nästan så att jag börjar tro att du känner någon på Per Larssons Bil. Du har dock helt rätt att det är bra att koppling är bytt samt uppgraderade dämpare etc, MEN det är första generationens 964 som vad jag läst har en hel del problem med oljeläckage osv, samt att den faktiskt gått 17 tusen mil, är importerad och varit avställd sedan 2008. Ingen hellre än mig skulle önska att det var en problemfri bil i bra skick.

User avatar
Pehr Johnsson
Addict
Posts: 9193
Joined: 2006-12-02 15:09:23
Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
Årsmodell: 1993
Location: Ystad
Contact:

Re: Är den här nåt att ha?

#27 Post by Pehr Johnsson »

Rallyjohan wrote:Pehr -> Uppskattar dina råd och erfarenhet, men det är nästan så att jag börjar tro att du känner någon på Per Larssons Bil. Du har dock helt rätt att det är bra att koppling är bytt samt uppgraderade dämpare etc, MEN det är första generationens 964 som vad jag läst har en hel del problem med oljeläckage osv, samt att den faktiskt gått 17 tusen mil, är importerad och varit avställd sedan 2008. Ingen hellre än mig skulle önska att det var en problemfri bil i bra skick.
Nä jag har inget med några bilhandlare att göra.... Jag säger inte att du ska välja just den C4:an ovan, bara att du ska ha ett öppet sinne och inte köpa en C2:a bara för att det är en C2:a och sedan få lägga ut 50´ för att få bilen okej.

Kolla denna tråden http://www.porsche.nu/forum/showthread.php?t=43707" onclick="window.open(this.href);return false; Den handlar om 964:a letande, kanske den kan ge dig några tips?
[b]Pehr Johnsson[/b] 964 C2 -93 [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17263]Porsche 964 C2 - 93 Folkvagnen[/url]
PCS 10585
944Sverige 1385

User avatar
Rallyjohan
S-Poster
Posts: 129
Joined: 2010-05-17 11:32:00
Bilmodell: Porsche 924S
Contact:

Re: Är den här nåt att ha?

#28 Post by Rallyjohan »

Ok, jag är misstänksam av mig ;)

Förresten hur är den att köra, några snabba frågor, väldigt generella men ändock:
x Kan min tjej bara utan problem hoppa in och ta den till jobbet utan att ha kört porsche förut?
x jämn tomgång/kan ligga och glida i 50 utan några problem?
x släpper på torr asfalt vid gaspådrag?
x Rost?

User avatar
Pehr Johnsson
Addict
Posts: 9193
Joined: 2006-12-02 15:09:23
Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
Årsmodell: 1993
Location: Ystad
Contact:

Re: Är den här nåt att ha?

#29 Post by Pehr Johnsson »

Rallyjohan wrote:Ok, jag är misstänksam av mig ;)

Förresten hur är den att köra, några snabba frågor, väldigt generella men ändock:
x Kan min tjej bara utan problem hoppa in och ta den till jobbet utan att ha kört porsche förut?
x jämn tomgång/kan ligga och glida i 50 utan några problem?
x släpper på torr asfalt vid gaspådrag?
x Rost?
Det är inga problem för tjejen att köra bilen, stadskörning är inga svårigheter. Se bara upp så hon inte lägger beslag på den bara! :D När det gäller att köra 911 så är det absolut förbjudet att släppa gasen eller att bromsa under sväng vid lite inspirerad körning eller halt/blött väglag.

Den släpper inte bara genom att bara gasa, mycket vikt på bakhjulen ger ett säkert grepp.
Det finns ställen som är rostbenägna, rutornas nedre del vid listen brukar vara ställen där det börjar. Nu är dom flesta väldig sparsamt körda, fast det kan vara bra att kolla noga efter blåsor i lacken runt rutorna!
[b]Pehr Johnsson[/b] 964 C2 -93 [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17263]Porsche 964 C2 - 93 Folkvagnen[/url]
PCS 10585
944Sverige 1385

User avatar
FredrikÅ
Addict
Posts: 1187
Joined: 2006-07-15 08:49:19
Bilmodell: Mellan Porschar.
Location: Skåne
Contact:

Re: Är den här nåt att ha?

#30 Post by FredrikÅ »

Rallyjohan wrote: Förresten hur är den att köra, några snabba frågor, väldigt generella men ändock:
1. Kan min tjej bara utan problem hoppa in och ta den till jobbet utan att ha kört porsche förut?
2. jämn tomgång/kan ligga och glida i 50 utan några problem?
3. släpper på torr asfalt vid gaspådrag?
4. Rost?
1: Ja, inga problem alls. Du får bara förklara att startnyckeln sitter på fel sida. :D
2: Ja, Mycket jämn och lugn tomgång. Bra segdragning.
3. Nej.
4. Svårare ämne. Normalt sett inga rostproblem, men det beror mycket på tidigare användning. Liknar 944:orna i det avseendet.
Fredrik Åberg

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users