Page 1 of 4

Cupfeber

Posted: 2009-12-07 21:59:52
by Robert Örebro
Jag var nere hos Johan von Berens idag på Skanstulls Däck. Jag var ju tvungen att hälsa på en snabbis när jag ändå körde förbi utanför.
Kollade in hans nya nylackade cup. Numera i cupvit färg. Så cooool bil...........jag vill också ha en sån :D . Det kanske inte är så dyrt med cup ändå........ :lol: genast börjar min egen supersmarta hjärna försöka snacka på mig en cup också........hmmmm
Sitter på Blocket och studerar utbudet......då ska vi se......sälja den blå......låna upp 400...till 5 % ränta (måste ju räkna med marginal)..... det blir ju bara ca 1500 kr i månaden extra??????????????.....i stort sett gratis som alltid med bilar?.......undrar om frun också tycker detta verkar som en rakt igenom genomtänkt och väldigt vettig idé :shock: :?: :?: :?: :?: :?: :?:

och så spar jag ju in både skatt och försäkring........jättebra :D
och det gör ju heller inget om det blir en skråma på cupen, dom ska ju ha skråmor. Och billiga däck också om man köper begdäck av Carrera Cup stallen, detta verkar ju vara helt rätt för mig också grabbar :d=: ..........får se hur detta slutar........... :o :wink: annars får jag drömma några år men sen ska jag ha en jag med...... :d=:

SÄND IN DITT BIDRAG TILL "CUPHJÄLPEN ROBERT ÖREBRO"................. :wink:

Posted: 2009-12-08 09:01:25
by Highway
Jag säger som i Göta Kanal "det är den faktiska kostnaden du måste räkna på" :)


Kom du fram till vad en säsong skulle kosta?

Eller skall vi dela bil :D

Posted: 2009-12-08 09:57:23
by Cédric
Kul att ha lån på ett par hundra tusen utan egentlig säkerhet, smäller du bilen ordentligt så är ju värdet borta.

Nu har du en anledning att inte byta :)

Posted: 2009-12-08 10:28:48
by Rikard
Vad är egentligen driftkostnaden för en begagnad cup? Har läst någonstans att det kostar 30000:- i timmen!!!

Rikard

Posted: 2009-12-08 13:10:03
by Highway
Jag tror att 30000 i timman är en grym överdrift, kanske för att driva runt en Carrera cup satsning.

Men kör man lågbudget med begagnade däck så kommer man nog betydligt billigare undan, tror att däckskostnaden för en Carrera cup bil ligger någonstans mellan 250-300000 per säsong.

Andra saker som skrämmer en är ju rykten om priser på drivaaxlar á 25000:- st huuu

Posted: 2009-12-08 13:16:20
by gurra
Cuparna är väl rätt driftsäkra, men har extremt dyra delar såsom motor, växellåda osv.
Räknar man med att bara behöva köpa bilen, köra den ett par år och sen sälja den utan att ha betalat mer än vanlig service, bromsar och däck så blir det säkert en rätt okej driftskostnad.
Men åker man dit på ett växellådsbyte, eller motorbyte osv. så är man rätt körd :lol:

Posted: 2009-12-08 14:48:14
by johan berens
Ang budgeten så är det väl kanske inte gratis, men räknar ändå att åka på samma budget som med caymanen samt boxstern, glöm inte bort att denna bil är klar ifrån början, ingen ombyggnad,

Gurra hur mkt har du lagt ner på din bil under låt säga 4 år tid och mörka inget nu?

Allt kostar pengar, men att köra på beg däck kommer att spara mig lite kulor.

Sen låda kan ju renoveras samt motorn vilket är dyrt har för mig 50k för låda samt 100 k motor men beror väl självklart på omfattningen.

Ang drivaxlar så är dom dyra, har hört att man kan använda turbons drivaxlar 4500:- st

Har tagit bort org kolfiber stötfångare och ersätt med glasfiber för att få ner kostnaden vid ev smäll.

Men att det skull kosta 30 000:- per timme ser jag som totalt orimligt snarare 3000:- timme om man åker på begdäck.

Posted: 2009-12-08 15:50:55
by patand
Jag blev erbjuden att köra en nyare 911 (vill minnas att det var en 996 cup) i SLC för något år sedan. Det skulle kosta ca 30.000 för en timmes körning inklusive allt (förutom personlig utrustning och licens förståss) för mig då. Så nog är driftskostnaden (utan krockar och större ras) lägre än 30.000 per timme för en begagnad cup, den kostnad de tar ut för chaffissarna i ett långloppsteam ska ju ofta inkludera eventuella kostnader för smällar osv under säsongen.

Måste jag säga att jag tvingades avstå körningen... ;) Det var "lite" över min racebudget. :shock:

Posted: 2009-12-08 18:11:50
by Robert Örebro
Ingen aning om vad kostnaden skulle bli. Som Gurra skrev, går låda eller motor då blir det ju bistert i börsen. Men det blir det ju nästan oavsett vilken porsche man har.

Men det är ju brutalt lockande att äga och köra eller efteråt, har ägt och kört en riktig cup bil. Nått att tänka tillbaka på och berätta om när man sitter på parkbänken utanför pensionärshemmet och matar änder med brödsmulor.

Finns väl en risk att jag också på längre sikt ramlar ner i cup träsket, jag har ju väldigt svårt att säga nej till allt kul som finns............

Det är roligare och mer givande att säga ja och prova än att alltid säga nej. En dag är allt förbi och då måste man ju redan ha hunnit med att prova allt man drömt om.......
:roll:

Posted: 2009-12-08 19:48:03
by Spånet
Febern är borta men jag vill fortfarande ha en cup, vad är det för fel på mig??? :wink:

//Lasse

Posted: 2009-12-08 19:53:44
by Highway
Spånet wrote:Febern är borta men jag vill fortfarande ha en cup, vad är det för fel på mig??? :wink:

//Lasse
Tror att du fått något kroniskt, kommer inte att kunna botas :)

Posted: 2009-12-08 20:00:29
by Robert Örebro
Troligtvis en riktigt elakartad bacill som vägrar släppa taget om den stackars arme sjuke..... :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

Posted: 2009-12-08 20:45:24
by Highway
johan berens wrote:Ang budgeten så är det väl kanske inte gratis, men räknar ändå att åka på samma budget som med caymanen samt boxstern, glöm inte bort att denna bil är klar ifrån början, ingen ombyggnad,

Gurra hur mkt har du lagt ner på din bil under låt säga 4 år tid och mörka inget nu?

Allt kostar pengar, men att köra på beg däck kommer att spara mig lite kulor.

Sen låda kan ju renoveras samt motorn vilket är dyrt har för mig 50k för låda samt 100 k motor men beror väl självklart på omfattningen.

Ang drivaxlar så är dom dyra, har hört att man kan använda turbons drivaxlar 4500:- st

Har tagit bort org kolfiber stötfångare och ersätt med glasfiber för att få ner kostnaden vid ev smäll.

Men att det skull kosta 30 000:- per timme ser jag som totalt orimligt snarare 3000:- timme om man åker på begdäck.
Det var just detta som jag var rädd för Johan att det skulle vara ungefär samma pris som man betalar för att köra en "vanlig" bil och det är ju skönt att slippa allt moddande :)

Hur funkar det med reglementet om du skulle ersätta dina cup drivaxlar mer turbo drivaxlar är det OK?

Nu har jag också fått en släng av Cup feber

Posted: 2009-12-08 21:23:53
by Rikard
johan berens wrote:Ang budgeten så är det väl kanske inte gratis, men räknar ändå att åka på samma budget som med caymanen samt boxstern, glöm inte bort att denna bil är klar ifrån början, ingen ombyggnad,

Gurra hur mkt har du lagt ner på din bil under låt säga 4 år tid och mörka inget nu?

Allt kostar pengar, men att köra på beg däck kommer att spara mig lite kulor.

Sen låda kan ju renoveras samt motorn vilket är dyrt har för mig 50k för låda samt 100 k motor men beror väl självklart på omfattningen.

Ang drivaxlar så är dom dyra, har hört att man kan använda turbons drivaxlar 4500:- st

Har tagit bort org kolfiber stötfångare och ersätt med glasfiber för att få ner kostnaden vid ev smäll.

Men att det skull kosta 30 000:- per timme ser jag som totalt orimligt snarare 3000:- timme om man åker på begdäck.
Skall man följa Porsches serviceintervall skall motor och växellåda isär var 50:e timma, där finns en förklaring till den höga driftskostnaden.


Rikard

Posted: 2009-12-08 21:31:12
by gurra
johan berens wrote:Ang budgeten så är det väl kanske inte gratis, men räknar ändå att åka på samma budget som med caymanen samt boxstern, glöm inte bort att denna bil är klar ifrån början, ingen ombyggnad,

Gurra hur mkt har du lagt ner på din bil under låt säga 4 år tid och mörka inget nu?

Allt kostar pengar, men att köra på beg däck kommer att spara mig lite kulor.

Sen låda kan ju renoveras samt motorn vilket är dyrt har för mig 50k för låda samt 100 k motor men beror väl självklart på omfattningen.

Ang drivaxlar så är dom dyra, har hört att man kan använda turbons drivaxlar 4500:- st

Har tagit bort org kolfiber stötfångare och ersätt med glasfiber för att få ner kostnaden vid ev smäll.

Men att det skull kosta 30 000:- per timme ser jag som totalt orimligt snarare 3000:- timme om man åker på begdäck.
Jag vet ärligt talat inte hur mycket jag lagt ner på bilen. Men efter i vinter har det troligtvis passerat 400' vad gäller delar. Och då har jag rabatt på det mesta och gör det mesta själv.

Jag tror säkert att en Cup är ett bra val vad gäller totalekonomi kontra varvtider. Sjukt snabba, och bra andrahandsvärde. Klarar man sig utan att smälla och utan att renovera motor/växellåda blir det nog rent ut sagt billigt.

Cupparna är riktigt mäktiga bilar på alla sätt och vis, och självkänslan skulle definitivt höjas ett par snäpp med en sån i garaget :)
Men...för mig känns det en aning fantasilöst. Tycker själv att tillfredställelsen blir större när det ligger något mer bakom än att köpt en färdig bil och lämnat till Levin för en inställning och sen bara tuta och köra. Låter iofs jäkligt skönt, men om "everybody and his brother" kör runt i likadana bilar på liknande varvtider så tror jag inte det ger lika mycket tillbaka.. (det där kommer jag få sona för ;))