Livet efter 944?

Övriga diskussioner om annat än bilar.
Post Reply
Message
Author
Jele
S-Poster
Posts: 55
Joined: 2015-04-12 13:19:11
Bilmodell: 944s
Årsmodell: 1987
Location: Stockholm
Contact:

Livet efter 944?

#1 Post by Jele »

Hej,
Efter att ha kört 944 sedan 3 år tillbaka så undrar jag helt enkelt vad jag ska leta efter. Finns det någon annan bil med karaktär och känsla motsvarande dessa bilar? Allt känns väldigt tråkigt i jämförelse.

Problemet är inte bagageutrymmet. Vi har klarar oss fint hela familjen i flera veckor på vägarna med barnvagn och fullt med packning där bak. Sonen börjar dock blir 1,5 år gammal och har växt ur sitt babyskydd. Babyskyddet har precis gått in bakom mig i förarplatsen, med lite vilja, en lite för rejsig körställning och pga en moderat längd på 173 cm. Min fru sitter bredvid mig i framsätet och har ändå full uppsikt över sonen i baksätet, när hon drar stolen längre bak. En mer familjär familjebil får man leta efter :)

Nästa steg är tyvärr att få in en bakåtvänd bilbarnstol, vilket verkar helt omöjligt faktiskt. Jag har självklart envist åkt och provat de som påstås vara de minsta bakåtvända stolarna och några till, men fick helt enkelt inte ihop det. Det största problemet är utformningen på baksätet och att stolen hamnar uppe i taket, med all plast som barnstolen består av. Finns det inga skalstolar i kolfiber eller dyl för barn som inte behöver bli så himla stora? Hur som helst, skulle det vara någon som mot förmodan fått in en bakåtvänd barnstol där bak så säg gärna till!

Med detta sagt så måste jag inse att det är dags, i alla fall för en kort period till sonen kan sitta framvänd i baksätet, att leta efter något nytt. Prisklass som ligger runt våra bilar, alltså ganska flexibelt men inga stora summor. Vi använder inte den dagligen då vi tar oss till jobb kollektivt, utan främst på helger och sommaren.


Spretiga sökningar hittills består av tex.:
MB Geländewagen årsmodell äldre 80/tidigt 90 - har absolut ingen användning för något terränggående :) det måste jag ordna i så fall. Men tyvärr ganska tveksam till vägegenskaper och långfärdsegenskaper på vanliga vägar. Det kanske är en roligare tanke än rent praktiskt! Men tänk en fin brun och vitrutig tygklädsel och kantiga instrumentpanelen, wow :)

Toyota land cruiser 70 (eller möjligtvis 90) - samma som ovan och svårt att hitta en fin från 80-talet

BMW e61 535d - Trevliga köregenskaper, prestanda och en redig familjebil :) Väldigt trevliga men också lite trist!

BMW e39 eller e34 touring - Svåra att hitta o okej skick vid snabb koll på blocket.

Vad mer?

Fyll gärna på mer tips på mer eller mindre roliga, udda, fina, vanliga, nya som gamla bilar! Alla tips tas emot tacksamt och de behöver heller inte vara så seriösa :) Jag tänkte först att jag skulle skapa en tråd för roliga ”sportiga” 80/90-talsbilar, men nu blev det mer av ett alldeles för långt familjebilsinlägg. Och ja jag anser att 944an är en perfekt familjebil! Det är barnstolstillverkarna som gör för otympliga stolar!

Jesper

claes
S2-Poster
Posts: 269
Joined: 2013-04-02 09:48:39
Telefon: 0703084060
Bilmodell: porsche 944 turbo/S2
Årsmodell: 1986
Location: Söråker
Contact:

Re: Livet efter 944?

#2 Post by claes »

Hej Jesper!
Jag är familjefar som har ägt/brukat ganska många sportiga bilar, vissa funkar bra och andra sämre.... Men en bil som är prisvärd och väldigt rolig att köra är Subaru Impreza GT fram till år 2000 (jag har haft en WRX 2007 också men den var inte lika kommunikativ som den äldre). Men den gamla GT:n är otroligt kommunikativ och den är lika "körglad" som en äldre Porsche. De enda nackdelarna är rost ( mest i bakskärmar) och plastig inredning.
Testa en GT, jag tror inte att du blir besviken!
Mvh /Claes
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Trackday bil: Porsche 944 -1986
Landsvägsräser: Porsche 996, 40 Jahre- 2004 Såld
Dundertysken: Porsche 964 turbo -1991 Såld
Första porschen: Porsche 944 turbo -1986 Såld

Per
Carrera-Poster
Posts: 339
Joined: 2005-02-01 22:38:59
Bilmodell: 924s,944n/a,968cs,911t
Årsmodell: 1988
Location: Mo i Rana
Contact:

Re: Livet efter 944?

#3 Post by Per »

Själv gillar jag D2 generationen med facelift av Audi A8, hyfsat enkel bil som fortsatt känns som en miljonbil. Har 4 bilar just nu som jag använder, Audin, en Saab 900 Aero-84, Transit Jumbo och en Vw t3 Doka Syncro...Audin är dokk så fin att åka i att det blir den som får slita mest! :D
...-88mod 924s,-83mod 944n/a,-93mod 968cs,-72mod 911t,67mod type3 Notch 3.2,87mod T3 Doka 3.6 :D

Jele
S-Poster
Posts: 55
Joined: 2015-04-12 13:19:11
Bilmodell: 944s
Årsmodell: 1987
Location: Stockholm
Contact:

Re: Livet efter 944?

#4 Post by Jele »

Jo, Subarun kan jag tänka mig är skoj. Men trist med rost bara och jag misstänker att det är svårt att hitta någon i gott skick. Problemet är att jag inte är kapabel till att ordna något sånt själv utan stt lämna bort.

Jag har kikat på äldre A8or också, både den generationen du nämner och en senare. Jag är lite orolig för kostsamma reparationer vid motorhaveri, men det kan iofs hända vilken bil/motor som helst som inte är ordentligt skött.

Fler tips tas tacksamt emot. I nuläget är jag fortsatt sugen på en e61 535d för att jag vet att det är en väldigt trevlig bil att köra med ett bra vrid! Det tråkiga är bara att både skatt och försäkring ligger högt i pris. I alla fall jämfört vad jag betalar idag för 944an.

taxiande
S2-Poster
Posts: 237
Joined: 2012-10-09 22:52:54
Telefon: 0708706934
Bilmodell: 924 944 -86
Årsmodell: 1978
Contact:

Re: Livet efter 944?

#5 Post by taxiande »

Skulle hellre titta på en A4 b5 eller b6 än a8. Delar mycket delar med vanliga A4:an, så det går att hålla kostnaderna nere. B6 är trevlig med V8:an. Mycket rappare än a8:an med samma motor. R32 börjar väl också komma ner i pris.

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: Livet efter 944?

#6 Post by patand »

Ta en titt på Alfa 156 eller 159. Trevliga, bekväma och roliga, trots framhjulsdrift. :) Har själv inte haft någon men åkt/kört bekantas och det fick mig att inse att det skulle vara roliga bilar till en mindre familj.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4614
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: Livet efter 944?

#7 Post by Cédric »

patand wrote:Ta en titt på Alfa 156 eller 159. Trevliga, bekväma och roliga, trots framhjulsdrift. :) Har själv inte haft någon men åkt/kört bekantas och det fick mig att inse att det skulle vara roliga bilar till en mindre familj.

Say what, patand is alive!

Har sneglat en del på 159 3.2 som ersättare till dieseltraktorn 318d e91. Men troligtvis kommer det behöva bli nåt som drar under litern mil. Annars vore en mazda rx8 kul som hyffsat praktisk familjekärra. Hetast just nu är giulietta qv eller megane 220 gt, svårt när dragkrok är ett måste.

Har haft flera vänner som har försökt sig på e39 spåret, men alla har fått ge upp i ekonomisk och tillförlitlighetshärdsmälta.

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: Livet efter 944?

#8 Post by patand »

Cédric wrote:Say what, patand is alive!

Har sneglat en del på 159 3.2 som ersättare till dieseltraktorn 318d e91. Men troligtvis kommer det behöva bli nåt som drar under litern mil. Annars vore en mazda rx8 kul som hyffsat praktisk familjekärra. Hetast just nu är giulietta qv eller megane 220 gt, svårt när dragkrok är ett måste.

Har haft flera vänner som har försökt sig på e39 spåret, men alla har fått ge upp i ekonomisk och tillförlitlighetshärdsmälta.
Jodå, jag lever! Har bara haft lite mycket senaste 1 1/2 året (fick ju lilla Vera juli 2016). Ska försöka kika in lite oftare framöver även om det inte kommer bli med samma frekvens som innan man blev fader. :)

Angående Alfa 159, jag körde en dylik med diesel några mil (provkörning bara) och den var mycket trevlig. Det var Ti ( ? ) varianten och den gick mycket fint på vägen. :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4614
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: Livet efter 944?

#9 Post by Cédric »

patand wrote:
Cédric wrote:Say what, patand is alive!

Har sneglat en del på 159 3.2 som ersättare till dieseltraktorn 318d e91. Men troligtvis kommer det behöva bli nåt som drar under litern mil. Annars vore en mazda rx8 kul som hyffsat praktisk familjekärra. Hetast just nu är giulietta qv eller megane 220 gt, svårt när dragkrok är ett måste.

Har haft flera vänner som har försökt sig på e39 spåret, men alla har fått ge upp i ekonomisk och tillförlitlighetshärdsmälta.
Jodå, jag lever! Har bara haft lite mycket senaste 1 1/2 året (fick ju lilla Vera juli 2016). Ska försöka kika in lite oftare framöver även om det inte kommer bli med samma frekvens som innan man blev fader. :)

Angående Alfa 159, jag körde en dylik med diesel några mil (provkörning bara) och den var mycket trevlig. Det var Ti ( ? ) varianten och den gick mycket fint på vägen. :)
Grattis till barn! Ja, det där med barn suger ju en del tid, vi fick vår andra i november 2016, så det har varit en del här också med bygga ett hus och 2 barn. Man får ta det som det kommer och göra det man kan. Jag har ju gjort ett rätt stort arbete på min bil som dragit ut på tiden nåt ofantligt, men det kan du läsa mer om i min biltråd, nog med off topic.

Om ni nu ändå är inte på tråkiga bilar med trevliga motorer som audisar, bmws och annat så kan kanske Audi a3 3.2 vara något? Som en Golf R32 till halva priset. Har piskat en sådan med borttagen mellanljuddämpare (Rent magiskt ljud!) och saknar det ljudet än idag. I övrigt lika tråkigt som alla andra audis, men motorn är fantastisk!

User avatar
robinkjellstedt
Turbo-Poster
Posts: 519
Joined: 2012-09-11 16:40:46
Bilmodell: 968
Årsmodell: 1992
Location: Göteborg
Contact:

Re: Livet efter 944?

#10 Post by robinkjellstedt »

Innan jag köpte min 968 var jag lite inne på MGB GT. Lite äldre än våra bilar dock, men mycket karaktär och trevlig bil att köra. Vet inte exakt hur det är med baksätet, men det ser lite större ut tycker jag?

Jele
S-Poster
Posts: 55
Joined: 2015-04-12 13:19:11
Bilmodell: 944s
Årsmodell: 1987
Location: Stockholm
Contact:

Re: Livet efter 944?

#11 Post by Jele »

Hej och tack för alla svar! Jag ville bara återkoppla och säga att det blev en traktor. En Toyota Land Cruiser 70 från -95 (modell kzj73) Något helt annat alltså men jag hoppas att den kommer att skänka mig mycket glädje :) Nu väntar jag bara på att transportstyrelsen ska lösa ursprungskontrollen och efter det blir det regbesiktning! Det tar ju evigheter!

claes
S2-Poster
Posts: 269
Joined: 2013-04-02 09:48:39
Telefon: 0703084060
Bilmodell: porsche 944 turbo/S2
Årsmodell: 1986
Location: Söråker
Contact:

Re: Livet efter 944?

#12 Post by claes »

Ingen sportbil direkt, men Toyotan har ju minst lika mycket karaktär som en 944:a! Kul köp, lycka till med kontroll och besiktning! Själv letar jag efter en gammal Audi RS6 som snabb familjetransport.
/Claes

Livet är för kort för att köra tråkiga bilar....
Trackday bil: Porsche 944 -1986
Landsvägsräser: Porsche 996, 40 Jahre- 2004 Såld
Dundertysken: Porsche 964 turbo -1991 Såld
Första porschen: Porsche 944 turbo -1986 Såld

User avatar
maverick
Addict
Posts: 1993
Joined: 2005-05-22 19:03:55
Bilmodell: 944 S1
Årsmodell: 1988
Location: Stockholms län
Contact:

Re: Livet efter 944?

#13 Post by maverick »

Jele wrote:Hej och tack för alla svar! Jag ville bara återkoppla och säga att det blev en traktor. En Toyota Land Cruiser 70 från -95 (modell kzj73) Något helt annat alltså men jag hoppas att den kommer att skänka mig mycket glädje :) Nu väntar jag bara på att transportstyrelsen ska lösa ursprungskontrollen och efter det blir det regbesiktning! Det tar ju evigheter!
Importerade du?
Från vilket land?

Är den rostfri? :lol:
Under 30 000 mil? :lol:
MVH//Per

Jele
S-Poster
Posts: 55
Joined: 2015-04-12 13:19:11
Bilmodell: 944s
Årsmodell: 1987
Location: Stockholm
Contact:

Re: Livet efter 944?

#14 Post by Jele »

Ja, absolut, den har mycket karaktär. Som sagt jag har inte haft något liknande men det känns väldigt roligt. Han jag köper den av har tagit in den i landet och kört den utlandsregistrerad i ett år. Han sköter ursprungskontroll och regbesiktning innan jag får den nu i veckan. Ursprungligen är den från Frankrike och ser vad jag kan bedöma fin och rostfri ut i ramen men finns lite bubblor i nederkant dörr bla. Lacken är original och har en fin patina full med skavanker efter snart 32000 mil, så den är inte fullagad och omlackad till ett visuellt gott skick i alla fall.

User avatar
JonasD
Turbo-Poster
Posts: 482
Joined: 2017-01-01 22:16:46
Telefon: 0704535053
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1983
Location: Tyresö
Contact:

Livet efter 944?

#15 Post by JonasD »

Vill du ha en mindre bil som har bra balans. Testa en BMW 130 eller en 135
Äger Porsche 944 1983
Tidigare porsche: 944 1988

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot]