Ny biltidning på nätet | sportcombi.se | SC#11 ute nu!

Övriga diskussioner om annat än bilar.
Post Reply
Message
Author
User avatar
[Bobo]
Addict
Posts: 3878
Joined: 2010-09-04 19:38:44
Bilmodell: 931-81
Årsmodell: 1981
Location: Linköping
Contact:

Ny biltidning på nätet | sportcombi.se | SC#11 ute nu!

#1 Post by [Bobo] »

Dom senaste månaderna har jag arbetat med mitt nya projekt.
Jag har startat en nättidning med inriktning på snabba combibilar. http://www.sportcombi.se

Idén kom när jag var på väg hem från Klassikerträffen i Sigtuna och blev omkörd av en hel karavan med sportcombis. En RS4 Avant, En S4 Avant, en Mercedes C-klass Touring och en jättelåg BMW Touring var allt jag hann identifiera i den hastigheten som dom kom i. Sådana bilar borde någon göra en tidning om...
Alltså bara sådana bilar och inget annat. Någon är tydligen jag.

Arbetet med själva sidan är i princip klart. Återstår lite småpill, men ingenting som påverkar funktionen. Har till exempel inte dragit igång reklamen än.
För att inte lansera en tom och tråkig sida har jag börjat fylla den med innehåll och dom första två numren ligger nu ute för gratisläsning. SC#3 kommer i veckan.

Som forummedlem (eller lurkare) på 944sverige.com får du nu möjligheten att smygläsa sportcombi innan tidningen lanseras på bred front!
Ni är dom första som får veta att den finns vilket, förutom att ni blir först att läsa min tidning, innebär att användarnamnen på det tillhörande forumet är up for grabs! Ta chansen att få heta det du vill heta för en gångs skull och registrera dig redan idag om du vill vara med!
Forumet är under uppbyggnad, men det behövs lite folk för att det ska kunna växa organiskt.

Efter ett par månader av arbete med endast ett fåtal polare som korrekturläsare till hjälp känns det lite nervöst att lansera en tidning på egen hand, så jag skulle uppskatta om ni som redan känner mig lite ville hjälpa till och ge http://www.sportcombi.se en mjukstart innan den kastas till vargarna.

Välkomna till http://www.sportcombi.se!
Mycket nöje!

Bobo
top_logo.png
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Last edited by [Bobo] on 2017-01-30 09:23:02, edited 12 times in total.
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet

andgus
Turbo-Poster
Posts: 441
Joined: 2004-05-01 09:55:24
Bilmodell: 944-83
Årsmodell: 1983
Location: Vänersborg
Contact:

Re: Ny biltidning på nätet

#2 Post by andgus »

Var får du tid och ork ifrån..... :wink: ?
Jag kommer att följa även detta "projekt" med intresse.
/Anders
Mercedes E 200 CDI Touring -13
Lexus GS 300 -06
Lexus IS 200 -99...överlåten...och såld!
röd 944 -83 ...nyförvärv
silver MB 300 SL-90
vit Celica Supra Mk2 -85-såld!
svart Golf Cab-85 - såld!
silver 220 CDI T -99....insomnad!
vit TVR Tasmin 350i-84 såld!

User avatar
[Bobo]
Addict
Posts: 3878
Joined: 2010-09-04 19:38:44
Bilmodell: 931-81
Årsmodell: 1981
Location: Linköping
Contact:

Re: Ny biltidning på nätet

#3 Post by [Bobo] »

andgus wrote:Var får du tid och ork ifrån..... :wink: ?
Jag kommer att följa även detta "projekt" med intresse.
/Anders
Roligt att höra! :D
Det handlar om prioriteringar. Har valt att leva utan familj och anställning...
Nästan alltid ensam och knappt några pengar, men all tid och möjlighet i världen att förverkliga mina drömmar (och dumma idéer) så länge dom inte kostar så mycket.

Sportcombi är det sista försöket att slippa skaffa ett jobb till våren, så jag hoppas att tidningen tas emot väl och får lite spridning så att jag kan dra in lite annonspengar. Förhoppningen är att jag ska kunna leva på tidningen, men det är givetvis ett riktigt långskott. Speciellt sett till hur lång tid jag har på mig att göra det lönsamt...
Om inte annat funkar det väl hyfsat som arbetsprov när det väl går åt helvete och jag tvingas söka jobb. :wink:

Bobo
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4614
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: Ny biltidning på nätet

#4 Post by Cédric »

Du är smått galen, på ett positivt sätt, ska bli kul att se var detta kan ta sig. En tanke bara, kanske går det "lugna ner" utseendet på hemsidan lite? Det ser lite hysteriskt ut för tillfället kan jag tycka.

User avatar
[Bobo]
Addict
Posts: 3878
Joined: 2010-09-04 19:38:44
Bilmodell: 931-81
Årsmodell: 1981
Location: Linköping
Contact:

Re: Ny biltidning på nätet

#5 Post by [Bobo] »

Tack Cédric! :D
Tror att ditt inlägg är mer en diagnos än du vet om...
Ja, jag är nog galen. Problemet är att jag blir lugn av visuellt kaos och ser därför inte det som friska människor ser som rörigt som ett problem. Stimeffekten funkar alltså inte på mig. Ju rörigare det är runt omkring desto enklare får jag att fokusera på det som är i mitten.
När man ska rita så det tilltalar folk som inte är galna blir det väldigt svårt att hitta rätt nivå. Nästan allt jag skapar visuellt bygger på hysteriska kollage...

Jag måste således få lite guidning för att kunna rätta till det röriga. Är det just bakgrunden som förstör?
För många färger överlag? Är det dom olika diagonala rörelserna som gör det? Är det att "innehållsfälten" är halvtransparenta?
Problemet är ofta att den som tycker att det känns rörigt har svårt att peka på vad som gör det och den som inte ser det har svårt att åtgärda det just för att det upplevs så förbannat olika...

Uppskattar verkligen den här typen av feedback!
Hellre nu från folk som jag tror vill mig väl än om en månad från troll som vill mig illa...

Ambitionen är självklart att skapa en sida som det är behagligt att besöka och som man vill komma tillbaka till. Det är så lätt att utgå ifrån vad man själv gillar när man ritar saker som ska ses av många, men det är sällan det som funkar i slutänden. Tyvärr...

Återigen. Stort tack för feedbacken!

Bobo
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet

User avatar
Mattias 924
Addict
Posts: 1315
Joined: 2008-11-30 22:18:58
Bilmodell: 911T Targa -72 Ölklappe
Årsmodell: Vet ej
Location: Örebro
Contact:

Re: Ny biltidning på nätet

#6 Post by Mattias 924 »

Jag saknar en sida med innehållsförteckning så jag kan komma direkt till en artikel jag skulle vilja läsa.
Men vad vet jag, jag är 45½ år gammal.
"patand" skrev:
Om inget strular...

User avatar
[Bobo]
Addict
Posts: 3878
Joined: 2010-09-04 19:38:44
Bilmodell: 931-81
Årsmodell: 1981
Location: Linköping
Contact:

Re: Ny biltidning på nätet

#7 Post by [Bobo] »

Mattias 924 wrote:Jag saknar en sida med innehållsförteckning så jag kan komma direkt till en artikel jag skulle vilja läsa.
Men vad vet jag, jag är 45½ år gammal.
Klicka på "artiklar" i menyn så kommer du till en indexerad sida med alla artiklar. :wink:
Eller vill du ha den i ren text bara?

Bobo
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet

mojo158
Turbo-Poster
Posts: 628
Joined: 2011-04-29 09:13:26
Bilmodell: porsche 944s
Contact:

Re: Ny biltidning på nätet

#8 Post by mojo158 »

Hej Bobo,

I går så försökte jag att klicka mig vidare till artiklarna men gav ganska snart upp. Jag avfärdade min tysta kritik som att jag är gammalmodig och inte tillhör målgruppen för en nättidning. Jag ser dock nu att det finns andra som har liknande kritik, ett register vore nog inte helt fel, i text alltså. Eller en ikon/knapp med beteckningen "Innehåll" kanske också kunde funka, då förstår man att bilderna på olika bilmodeller är innehållsförteckningen (är det så?).

/Staffan

User avatar
[Bobo]
Addict
Posts: 3878
Joined: 2010-09-04 19:38:44
Bilmodell: 931-81
Årsmodell: 1981
Location: Linköping
Contact:

Re: Ny biltidning på nätet

#9 Post by [Bobo] »

Hej Staffan!
Kul att du gjorde ett försök iallafall! :D

Ja, alltså. Under "artiklar" finns alla artiklar helt enkelt. Listade i bokstavsordning uppifrån och ner.
Under "A" ligger alla tillverkare som börjar på A och bredvid respektive tillverkare finns dom bilartiklar som skrivits. Klickar man på tillverkarens logga kommer man till en sida med text om tillverkaren. På den sidan finns även alla bilartiklar om från den tillverkaren. Om man klickar på det som ska se ut som ett tidningsomslag bredvid en billogga så kommer man till den artikeln.

På så vis samlas alla artiklar om ett bilmärke på samma ställe och det ar tänkt att det skulle bli enklare att hitta på så vis. Tydligen tänkte jag fel om du inte hittade en enda artikel. :(

Artiklarna finns även under respektive tillverkares "presentationstext" om du klickar på en tillverkares logga.
Märk väl att det inte finns bilartiklar publicerade till alla bilmärken än...

Tidningen kommer ut en gång i veckan och innehåller 3-4 artiklar. Dessa artiklar kan då läsas antingen sammanfogade till en tidning eller separat under respektive tillverkare.

Bobo

Ps. Måste erkänna att jag är lite tagen på sängen av att just att hitta artiklarna är ett problem. Hade förväntat mig en hel del andra saker (den röriga grafiken t.ex), men just den biten var jag bergsäker på att jag hade lyckats med. Intressant att se hur fel man kan ha...
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet

User avatar
[Bobo]
Addict
Posts: 3878
Joined: 2010-09-04 19:38:44
Bilmodell: 931-81
Årsmodell: 1981
Location: Linköping
Contact:

Re: Ny biltidning på nätet

#10 Post by [Bobo] »

Gjorde bakgrunden mörkare i ett desperat försök att skapa harmoni...
Är jag på rätt spår?!
http://www.sportcombi.se

Bobo
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet

User avatar
[Bobo]
Addict
Posts: 3878
Joined: 2010-09-04 19:38:44
Bilmodell: 931-81
Årsmodell: 1981
Location: Linköping
Contact:

Re: Ny biltidning på nätet

#11 Post by [Bobo] »

Det slog mig nu att det kanske inte ens är självklart hur man gör för att bläddra i tidningen?! :?

Bobo
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet

User avatar
[Bobo]
Addict
Posts: 3878
Joined: 2010-09-04 19:38:44
Bilmodell: 931-81
Årsmodell: 1981
Location: Linköping
Contact:

Re: Ny biltidning på nätet

#12 Post by [Bobo] »

Blev precis varse att det inte har funkat hundra på Internet Explorer. Jag jobbar på att få det snyggt, men nu syns menyn lite bättre iallafall! :?

Bobo

Edit: Fixat!
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet

mojo158
Turbo-Poster
Posts: 628
Joined: 2011-04-29 09:13:26
Bilmodell: porsche 944s
Contact:

Re: Ny biltidning på nätet

#13 Post by mojo158 »

Hej,

När jag gick in var det vit bakgrund till menyraden någon sekund, sedan försvann den.

/Staffan

User avatar
[Bobo]
Addict
Posts: 3878
Joined: 2010-09-04 19:38:44
Bilmodell: 931-81
Årsmodell: 1981
Location: Linköping
Contact:

Re: Ny biltidning på nätet

#14 Post by [Bobo] »

mojo158 wrote:Hej,

När jag gick in var det vit bakgrund till menyraden någon sekund, sedan försvann den.

/Staffan
Du var nog inne medan jag höll på att ändra i koden...
Nu borde det fungera på alla sidor och alla webläsare.
prntscr-sc-framsida.png
Så ska det se ut och så ser det ut för mig i Firefox, explorer och i Chrome.
Om någon ser något annat så är det läge att hojta nu! :wink:

Bobo
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: Ny biltidning på nätet

#15 Post by patand »

Det mest störande för mig just nu är den apfula avvikande "REKLAMREKLMAREKLAMREKLAM" delen högst upp... släng in reklamen någon gång så vi slipper den fula delen! Kommer göra underverk med helhetsintrycket om den delen får samma färgskala som övriga sidan tror jag. :)

Har tyckt detta länge (jag har ju fått äran att korrekturläsa) men väntat med att säga något då jag trodde du avvaktade med att ändra detta tills sidan blev alltmänt känd. Nu tycker jag den är allmänt känd... :)

Dessutom, ju snabbare du får in lite google reklam på sidan desto snabbare kommer pengarna börja ticka in. :#cheers:
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users