Ny biltidning på nätet | sportcombi.se | SC#11 ute nu!

Övriga diskussioner om annat än bilar.
Message
Author
User avatar
[Bobo]
Addict
Posts: 3878
Joined: 2010-09-04 19:38:44
Bilmodell: 931-81
Årsmodell: 1981
Location: Linköping
Contact:

Re: Ny biltidning på nätet | SC#6 ute nu!

#46 Post by [Bobo] »

Inatt släpptes sportcombi #6 på http://www.sportcombi.se.
Tre rykande färska artiklar om Dodge Magnum SRT8,
Audi B8 RS4 Avant 4,2FSI och SAABs flaggskepp 9-3 Turbo X ligger
nu ute för gratisläsning direkt i din dator eller mobil.

Mycket nöje!

Bobo
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet

User avatar
[Bobo]
Addict
Posts: 3878
Joined: 2010-09-04 19:38:44
Bilmodell: 931-81
Årsmodell: 1981
Location: Linköping
Contact:

Re: Ny biltidning på nätet | SC#6 ute nu!

#47 Post by [Bobo] »

Från och med nästa nummer får tidningen Sportcombi ny utgivningsdag.
SC#7 kommer redan på måndag 2/1 och sen är det alltså måndagar som gäller framöver.

Även fortsättningsvis kommer tre ordinarie sportcombiartiklar släppas varje vecka. Jag försöker få med en gammal, en ny och en mittemellan i varje nummer, plus en hel del annat bonusmaterial som kommer smyga sig in i dom kommande utgåvorna. Dessutom en artikel om Porsche DP Cargo. Bara för er skull! :mrgreen:

Bland annat kommer dom tyska biltillverkarnas respektive prestandaavdelningar synas lite närmare i sömmarna i en serie artiklar.

Jag vill även passa på att tacka alla er som hjälpt mig under uppstarten och kommit med nyttig feedback. :#pray:

2017 blir ett kul år!

Bobo
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet

User avatar
[Bobo]
Addict
Posts: 3878
Joined: 2010-09-04 19:38:44
Bilmodell: 931-81
Årsmodell: 1981
Location: Linköping
Contact:

Re: Ny biltidning på nätet | Audi/Porsche RS2 i SC#7

#48 Post by [Bobo] »

Inatt sjösattes SC#7 som innehåller en artikel om Audi/Porsche RS2 Avant.
Så nära en frontmotorPorsche man kan komma från fabrik inom segmentet sportcombi. :D
Dessutom Cadillac CTS-V och Mercedes-AMG E 43.
http://www.sportcombi.se

Mycket nöje!

Bobo
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4614
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: Ny biltidning på nätet | Audi/Porsche RS2 i SC#7

#49 Post by Cédric »

Nu får du sänka tempot, annars kommer du inte ha nåt att skriva om snart :) bra jobbat!

User avatar
[Bobo]
Addict
Posts: 3878
Joined: 2010-09-04 19:38:44
Bilmodell: 931-81
Årsmodell: 1981
Location: Linköping
Contact:

Re: Ny biltidning på nätet | Audi/Porsche RS2 i SC#7

#50 Post by [Bobo] »

Cédric wrote:Nu får du sänka tempot, annars kommer du inte ha nåt att skriva om snart :) bra jobbat!
Tack! :D
Det finns en hel del bilar att skriva om, så den biten är jag inte så bekymrad över.
Är mer bekymrad över att jag inte lyckas nå ut. :(
Dom flesta som läser tidningen tycker att den är bra, men den har inte fått någon direkt spridning, tyvärr.
Folk tipsar inte sina polare helt enkelt och jag känner inte så många...

Så nu är snarare ambitionen att få ut så mycket som möjligt innan jag tvingas lägga ner. Domänen är betalad för ett år, så artiklarna kommer ligga uppe till december iallafall. Har ungefär en månad på mig innan mina pengar är slut, så efter det blir det nog inte så mycket mer upplagt på sportcombi.se är jag rädd. :cry:

Det blir iallafall fyra nummer till innan jag lägger ner.

Bobo
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet

User avatar
henca
Turbo-Poster
Posts: 466
Joined: 2015-03-27 23:18:59
Bilmodell: 911 Targa samt 928 -79
Årsmodell: 1977
Location: Linköping
Contact:

Re: Ny biltidning på nätet | Audi/Porsche RS2 i SC#7

#51 Post by henca »

[Bobo] wrote:
Cédric wrote:Folk tipsar inte sina polare helt enkelt och jag känner inte så många...
Vi får väl se till att bli flera som gillar sportcombi på facebook...

Men sen var det ju det där med googlingsbarhet också, kanske skulle fler hitta till dina alster om texterna låg som googlingsbar text i stället för som bild? Fördelen med nuvarande val är att ingen enkelt kan stjäla dina texter, men kanske är den fördelen mindre värd än nackdelen att inte så många hittar till dina texter? Om du skulle vilja ha ännu flera läsare ute i världen kanske du rentav skulle kunna skriva på engelska?

m v h Henrik

User avatar
[Bobo]
Addict
Posts: 3878
Joined: 2010-09-04 19:38:44
Bilmodell: 931-81
Årsmodell: 1981
Location: Linköping
Contact:

Re: Ny biltidning på nätet | Audi/Porsche RS2 i SC#7

#52 Post by [Bobo] »

henca wrote:Vi får väl se till att bli flera som gillar sportcombi på facebook...
Det skulle göra en enorm skillnad om fler än dom som jag är vän med på facebook gillade eller delade sidan. Problemet är att nå utanför den egna cirkeln verkar det som...
henca wrote:Men sen var det ju det där med googlingsbarhet också, kanske skulle fler hitta till dina alster om texterna låg som googlingsbar text i stället för som bild? Fördelen med nuvarande val är att ingen enkelt kan stjäla dina texter, men kanske är den fördelen mindre värd än nackdelen att inte så många hittar till dina texter? Om du skulle vilja ha ännu flera läsare ute i världen kanske du rentav skulle kunna skriva på engelska?

m v h Henrik
Vet inte hur stor skillnad det skulle göra. I många fall finns bilmodelerna nämnda i presentationstexten under respektive tillverkare, så jag tror att det mesta är indexerat även fast artiklarna ligger som bilder.

Engelska är helt klart ett alternativ som jag överväger. Fattar egentligen inte varför jag inte gjorde det på engelska från början, men det är ju inte försent än...

Bobo
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet

User avatar
henca
Turbo-Poster
Posts: 466
Joined: 2015-03-27 23:18:59
Bilmodell: 911 Targa samt 928 -79
Årsmodell: 1977
Location: Linköping
Contact:

Re: Ny biltidning på nätet | Audi/Porsche RS2 i SC#7

#53 Post by henca »

[Bobo] wrote:Vet inte hur stor skillnad det skulle göra. I många fall finns bilmodelerna nämnda i presentationstexten under respektive tillverkare, så jag tror att det mesta är indexerat även fast artiklarna ligger som bilder.
Ok, jag tog och testade lite. Det äldsta numret handlar om Volvo 850T-5R. Om jag i google skriver

"Volvo 850T-5R" hittar jag inte din sida bland sökresultaten.

"Volvo 850T-5R sportcombi" får jag din sida som nummer 11 bland sökresultaten.

"Volvo 850T-5R sportcombi.se" får jag din sida som nummer 7 bland sökresultaten.

Sen kan man ju fundera över sidorna som kommer före i sökresultaten, innehåller de mer intressant information än dina sidor? Har de tagit till något särskilt knep för att komma högre i resultatlistan?

Problemet nu är att få folk att inse att de måste skriva "sportcombi.se" för att kunna läsa det du skrivit när de söker efter information. Alternativt att få folk att hitta till sportcombi.se trots att de inte från början visste att sportcombi.se fanns.

m v h Henrik

User avatar
[Bobo]
Addict
Posts: 3878
Joined: 2010-09-04 19:38:44
Bilmodell: 931-81
Årsmodell: 1981
Location: Linköping
Contact:

Re: Ny biltidning på nätet | Audi/Porsche RS2 i SC#7

#54 Post by [Bobo] »

Det går säkert att bli bättre. Sökmotorsoptimering är något som finns av en anledning.
Att sportcombi.se kommer upp överhuvudtaget när man söker ser jag som positivt...
Google kräver som sagt en viss mängd text för att godkänna sidan för reklam, och det handlar inte bara om att dom vill undvika porrsidor utan framförallt att Google ska ha något att indexera. Om jag hamnar så pass högt upp efter en månad (två veckor med reklam) så känner jag att det går åt rätt håll.

Uppskattar att du engagerar dig Henrik! :#pray:
Vore så vansinnigt härligt om det kunde bli något av det här.

Bobo

Ps. Vad ska jag skriva om för att alla ni här på 944sverige ska läsa sportcombi?
Ni var bevisligen inte så intresserade av RS2:an. :?
Läser ni om jag skriver om Porsche DP Cargo?
8d648457b8fc88d71e1890cef79f1c64.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: Ny biltidning på nätet | Audi/Porsche RS2 i SC#7

#55 Post by patand »

Har du gjort någon reklam på rejsa.nu ? Finns ju mycket bilnördar där. :) Träng dig inte in och gör reklam utan tillstånd bara, det uppskattas nog inte. Men kontakta Magnus innan du gör reklam så får du nog ok att lägga upp en blänkare på något sätt i någon del av forumet och har Magnus sagt ok så är det ingen som kommer klaga. :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

Borken
S2-Poster
Posts: 222
Joined: 2014-10-26 10:50:33
Telefon: 0704246502
Bilmodell: Boxster
Årsmodell: Vet ej
Contact:

Re: Ny biltidning på nätet | Audi/Porsche RS2 i SC#7

#56 Post by Borken »

Har du funderat på om formen är den rätta?
Ser att du har utmärkta texter och bilder, frågan är (för min del) om en E-tidning är det rätta sättet att publicera på?

Har dock inga förslag på vad som skulle kunna vara bättre... Men allt kan ju inte ha gjorts redan?

User avatar
[Bobo]
Addict
Posts: 3878
Joined: 2010-09-04 19:38:44
Bilmodell: 931-81
Årsmodell: 1981
Location: Linköping
Contact:

Re: Ny biltidning på nätet | Audi/Porsche RS2 i SC#7

#57 Post by [Bobo] »

patand wrote:Har du gjort någon reklam på rejsa.nu ? Finns ju mycket bilnördar där. :) Träng dig inte in och gör reklam utan tillstånd bara, det uppskattas nog inte. Men kontakta Magnus innan du gör reklam så får du nog ok att lägga upp en blänkare på något sätt i någon del av forumet och har Magnus sagt ok så är det ingen som kommer klaga. :)
Tack för tips! :D
Mail skickat.
Borken wrote:Har du funderat på om formen är den rätta?
Ser att du har utmärkta texter och bilder, frågan är (för min del) om en E-tidning är det rätta sättet att publicera på?

Har dock inga förslag på vad som skulle kunna vara bättre... Men allt kan ju inte ha gjorts redan?
Tack för feedbacken och dom vänliga orden.

Ja, jag har funderat hur mycket som helst över hur tidningen ska presenteras. Just den här varianten har jag personligen inte sett förut och trodde att det skulle ses som ett kul grepp. Alla andra lägger bara ut sina artiklar i textform rakt upp och ner.
Menar du att du undviker att gå in för att läsa för att bläddringsfunktionen stör?
Om det är gängse uppfattning så känns det som att den funktionen måste ersättas... Det går ju att göra det som alla andra och bara lägga upp texten som brödtext på vit botten att scrolla i och ha bilderna utanför artiklarna.
Det vore mycket enklare att göra och skulle ta betydligt mindre tid.
Men skulle det inte bli tråkigare?

Trodde i min enfald att allt extraarbete skulle uppskattas och en stor del av själva poängen var just att man skulle få en tidning att bläddra i... Jag har å andra sidan inte direkt fingret på pulsen när det gäller vad folk vill ha... :roll:

Om alla som inte gillar sidan bara kunde säga vad dom tycker och ge mig chansen att göra om och göra det bättre så kan jag skapa något som folk gillar. Det är jag helt övertygad om. Har bara så förbannat svårt att avgöra vad som är fel när jag får så lite feedback från dom som tycker att sidan är skit. :?
Vad hände med allt det där näthatet som jag hört så mycket gott om?!

Kanske testar att lansera ett helt textbaserat alternativ till nästa nummer. Då blir det ungefär som ett svinlångt foruminlägg som man får scrolla i isåfall...
Varje artikel är ca fem A4 lång, så det blir mycket scrollande. :?

Bobo

Edit: Artilkarna skulle alltså snarare bli som presentationstexterna för respektive tillverkare. Ungefär som det ser ut här:http://sportcombi.se/dodge.html
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: Ny biltidning på nätet | Audi/Porsche RS2 i SC#7

#58 Post by patand »

[Bobo] wrote:Edit: Artilkarna skulle alltså snarare bli som presentationstexterna för respektive tillverkare. Ungefär som det ser ut här:http://sportcombi.se/dodge.html
Jag gillar INTE att läsa i det formatet som presentationstexterna har. Texten blir alldeles för bred (mina ögon är lata och läser helst i smalare kolumner). Men å andra sidan så går det ju definitivt att formatera texten i smalare kolumner även om man inte anstränger sig och gör det som en riktigt tidning.

Exempelvis har jag inga problem med att läsa t.ex denna artikel som är ganska enkelt uppbyggd: http://teknikensvarld.se/provkorning-av ... -2-370335/" onclick="window.open(this.href);return false; Men layouten där är ju inte lika snygg som din.

Kanske ett mellanting vore att sträva efter? Gillar verkligen layouten i tidningen, skitsnyggt med texten ovanpå bilderna och stora snygga bilder är ju alltid trevligt, men istället för att bläddra kanske man bara kan lägga sidorna i princip uppifrån och ner så man skrollar sig neråt för varje sida.

Du kanske kan lägga upp en och samma artikel på lite olika sätt och göra en mindre marknadsundersökning här genom att länka till de olika alternativen och höra vad folk tycker? :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
[Bobo]
Addict
Posts: 3878
Joined: 2010-09-04 19:38:44
Bilmodell: 931-81
Årsmodell: 1981
Location: Linköping
Contact:

Re: Ny biltidning på nätet | Audi/Porsche RS2 i SC#7

#59 Post by [Bobo] »

Ingen dum idé. Att lägga upp flera olika alternativ alltså. :D
Att låta folk säga vad dom tycker känns som det bästa men även det mest osannolika...
Har som väl är riktigt bra statistik som visar vilka sidor som besöks, så det går att avgöra ganska så snart om bläddersidorna får några besök när det finns alternativ...

Fixar en rent textbaserad, en där uppslagen ligger efter varandra och en med klassiskt blädder.
Tur att jag inte har ett jobb att sköta... :roll:

Bobo
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet

User avatar
[Bobo]
Addict
Posts: 3878
Joined: 2010-09-04 19:38:44
Bilmodell: 931-81
Årsmodell: 1981
Location: Linköping
Contact:

Re: Ny biltidning på nätet | Audi/Porsche RS2 i SC#7

#60 Post by [Bobo] »

Så. Nu ligger en ny version uppe av SC#7. Exakt samma material som i originalet, men nu utan bläddringsfunktionen.
http://sportcombi.se/sc-nr7-noflip.html
Hoppas att det faller folk i smaken lite bättre! :D
Nästa nummer kommer även som ren text utan bildbakgrunder...

Det går fort att fixa en motsvarande extrasida till alla dom andra numren och artiklarna, så om det här är något som ni vill ha så gör jag gärna det. :wink:

Bobo
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users