Angående saxlyftar

Övriga diskussioner om annat än bilar.
Message
Author
User avatar
Lilja
Turbo-Poster
Posts: 853
Joined: 2011-09-03 18:53:53
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1988
Location: Genarp
Contact:

Angående saxlyftar

#1 Post by Lilja »

Som jag har skrivit innan här så håller vi på eller ska bygga verkstad av ett gammalt stall hemma. Jag vill ju naturligtvis ha en lyft och då tänkte jag framförallt en 2 pelarlyftar så man får så mycket plats underifrån som möjligt.
Fick dock rekommendationerna att även kolla på saxlyftar. Finns tydligen en hel del saxlyftar som ger mycket plats underifrån ändå samt så kan det bli problem med en tvåpelarlyft att få armarna under bilen då våra bilar ibland är väldigt låga.
Men eftersom jag är helt grön på detta så tänkte jag höra med er lite vad ni tycker och tror samt vilka företag som tillverkar liftar samt vilka som är bra.
De saxlyftar jag kan hitta har en minsta höjd på ca 1 dm vilket är alldeles för högt. Bästa hade varit om man kunde gjuta ner den i marken (golvet ska ändå göras om), på så sätt hade den varit helt platt.
1988 Porsche 944 Turbo - Finbilen/Mardrömmen
1987 Porsche 944 N/A - Overland upptäckarbil projekt
1971 Chevrolet Camaro Z28 - Pro touring leksak
1975 Chevrolet Nova - Busbil
2005 Chevrolet Silverado Duramax - Lastbilen
1930 Ford Model A - Hotrod
2016 Toyota Yaris - Bruksbil

User avatar
Karl Birgander
Addict
Posts: 6556
Joined: 2006-03-12 21:01:55
Telefon: 0737168502
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Älvängen
Contact:

Re: Angående saxlyftar

#2 Post by Karl Birgander »

Jag har inte tittat på fabrikat då jag inte är riktigt där än, men däremot så är jag övertygad om att gjuta ner den i golvet. Ingen av bilarna i min vagnpark gillar 1dm högt berg att köra över...
Gjut ner alltihopa!

Titta på om en höglyftande saxlift ryms i din budget, då får man upp bilen mer. Funkar kanske inte på alla ställen.

Har du dock ett gammalt stall och utrymme inte är ett problem så skulle jag helt klart gå på 2-pelarlyft. Finns ju många modeller där övergången från sida till sida är i överkant, då slipper du problemet i golvet.
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)

claes
S2-Poster
Posts: 269
Joined: 2013-04-02 09:48:39
Telefon: 0703084060
Bilmodell: porsche 944 turbo/S2
Årsmodell: 1986
Location: Söråker
Contact:

Re: Angående saxlyftar

#3 Post by claes »

Jag håller med Karl!
Gjut ner en saxlyft eller ett lyftbord.

https://vimeo.com/57909173" onclick="window.open(this.href);return false;
7:00 in i filmen, fast se hela...
MVH /Claes
Trackday bil: Porsche 944 -1986
Landsvägsräser: Porsche 996, 40 Jahre- 2004 Såld
Dundertysken: Porsche 964 turbo -1991 Såld
Första porschen: Porsche 944 turbo -1986 Såld

User avatar
henca
Turbo-Poster
Posts: 466
Joined: 2015-03-27 23:18:59
Bilmodell: 911 Targa samt 928 -79
Årsmodell: 1977
Location: Linköping
Contact:

Re: Angående saxlyftar

#4 Post by henca »

Lite inspiration om du börjar få planer på att gjuta ned en lyft i golvet:

https://www.youtube.com/watch?v=4WdyR-aOtpw" onclick="window.open(this.href);return false;

m v h Henrik

QV_
Addict
Posts: 1207
Joined: 2010-08-04 22:37:55
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1980
Location: Mariefred
Contact:

Re: Angående saxlyftar

#5 Post by QV_ »

Hoppas att besväret med att ha en gropp i golvet är värt det....
Den där djä.... gropen tog mycket tid att hålla koll på under byggnationen samt att man fick beställa ut en betongbil extra dagen innan för att gjuta botten på gropen först.

Men nu finns den där. Komplett med avlopp till oljeavskiljaren.

1200 x 2400 vart den 300 djup.

/Jan

User avatar
Lilja
Turbo-Poster
Posts: 853
Joined: 2011-09-03 18:53:53
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1988
Location: Genarp
Contact:

Re: Angående saxlyftar

#6 Post by Lilja »

Karl Birgander wrote:Jag har inte tittat på fabrikat då jag inte är riktigt där än, men däremot så är jag övertygad om att gjuta ner den i golvet. Ingen av bilarna i min vagnpark gillar 1dm högt berg att köra över...
Gjut ner alltihopa!

Titta på om en höglyftande saxlift ryms i din budget, då får man upp bilen mer. Funkar kanske inte på alla ställen.

Har du dock ett gammalt stall och utrymme inte är ett problem så skulle jag helt klart gå på 2-pelarlyft. Finns ju många modeller där övergången från sida till sida är i överkant, då slipper du problemet i golvet.
Det hade ju helt klart varit lättast med en 2 pelarlyft, problemet är väl samma där. Går lyftarmarna under bilen? Har en kompis som har en 2 pelarlyft och dom har fått snickra ihopa en träramp att köra upp på för armarna inte går under bilen annars. Jag vill gärna ha platt golv under bilen.
Ska kolla lite på vad det finns för 2 pelarlyftar med. Ett problem jag har är att det kommer bli en pelare mellan de två facken ändå, så på ena sidan gör det inget att det kommer en 2 pelarlyft.

Gjuta ner en saxlyft i golvet hade nog varit ideal, med en höglyftande sådan. Då får man platt golv när man inte använder lyften och pelarna är inte ivägen för att kunna öppna dörrar etc. Enda problemet med det är att det är mer jobb att gjuta ner den, mer jobb att koppla in samt dyrare att köpa.
1988 Porsche 944 Turbo - Finbilen/Mardrömmen
1987 Porsche 944 N/A - Overland upptäckarbil projekt
1971 Chevrolet Camaro Z28 - Pro touring leksak
1975 Chevrolet Nova - Busbil
2005 Chevrolet Silverado Duramax - Lastbilen
1930 Ford Model A - Hotrod
2016 Toyota Yaris - Bruksbil

User avatar
Karl Birgander
Addict
Posts: 6556
Joined: 2006-03-12 21:01:55
Telefon: 0737168502
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Älvängen
Contact:

Re: Angående saxlyftar

#7 Post by Karl Birgander »

Ett nytt garage är ju inte billigt ändå, i mitt fall hade jag funderat på en låglyftande i första hand och sedan ev uppgraderat.
Jag gör inte så mycket jobb att jag måste vara under bilen så mycket. Mest grejar man kring hjul, motor och så.
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)

User avatar
Dr_Pepper
NA-Poster
Posts: 23
Joined: 2013-09-22 08:10:00
Bilmodell: 944 turbo (fruns)
Årsmodell: 1986
Location: Stockholm
Contact:

Re: Angående saxlyftar

#8 Post by Dr_Pepper »

Bra ämne, då jag själv har kollat runt lite.

Jag lägger upp det jag kommit fram till så kanske det dyker upp lite bra feedback.
Det är dock låglyftande saxlyftar.

Saker att tänka på, enligt mig som dock aldrig haft en lyft.
- säkerhetsspärren, finns idag som elektrisk och kräver då ingen separat tryckluft.
- Förbindelse mellan lyftarna, finns med två, en eller ingen fast förbindelse.
Skall man gjuta ner den bör man inte ha fast förbindelse på två ställen t.ex.
- Om man vill kunna flytta runt lyften, de mobila har fast förbindelse fram och bak.

Dyra men bra, kanske inte prisvärda för hemma/hobby-bruk:
------------------------------------------------------------------------
Stenhöj MagiX 30 LS
Har inte begärt hem pris men tippar på 30k plus moms.
En länk

Nussbaum Sprinter Express Mobil
Har inget pris men tippar på 25-30k plus moms.
En länk

Nussbaum Sprinter NT
Ingen förbindelse utöver hydrauliken.
Dubbla hydraulsystem vilket gör att inga säkerhetsspärrar krävs samt att man då har en helt steglös nivåreglering.
Ännu dyrare?
En länk

Övriga (kinamodeller?)
----------------------------------------------------------------------
SF-L-3000 new, 17k ink. moms
Fast förbindelse fram och bak samt elektrisk spärr och flyttbar med hjul som ingår.
En länk

Twinbusch S3-10, 22k ink. moms
Som ovan typ, men med någon (kvalitets?)-koppling till Germany
En länk

Pela servicelyft från Verktygsboden 18.500 ink moms (kampanj)
Kräver tryckluft.
En länk

EISENHAMMER GERMANY ST-7530, 20k ink moms
Flyttbar Saxlyft super låg profil (115mm), kräver tryckluft.
En länk

OMA 537/2, 32k ink. moms.
Låga körbanor - endast 95 mm, dubbla hydraulsystem och därmed utan mekaniska spärrar.
En länk

Sunshine från Garagehuset, 14k ink. moms och frakt.
Kräver tryckluft, ingår kompressor om man vill.
En länk

(Jag är ingen återförsäljare)

edit: korrigerat en länk.
Last edited by Dr_Pepper on 2016-12-05 00:07:59, edited 1 time in total.

Malte
S2-Poster
Posts: 219
Joined: 2009-01-23 19:38:59
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Ängelholm
Contact:

Re: Angående saxlyftar

#9 Post by Malte »

Jag har en 2 pelar lyft av den billigare sorten och visst det går inte så bra att få in armarna under bilarna om dom är låga men jag har klarat mig bra med ett par 45x195 regelbitar att köra upp på

Borken
S2-Poster
Posts: 222
Joined: 2014-10-26 10:50:33
Telefon: 0704246502
Bilmodell: Boxster
Årsmodell: Vet ej
Contact:

Re: Angående saxlyftar

#10 Post by Borken »

Sunshine från Garagehuset, 14k ink. moms och frakt.
Kräver tryckluft, ingår kompressor om man vill.
Vad menar du med det sista?
Funderar på en dylik lyft nämligen.

/Janne

User avatar
Dr_Pepper
NA-Poster
Posts: 23
Joined: 2013-09-22 08:10:00
Bilmodell: 944 turbo (fruns)
Årsmodell: 1986
Location: Stockholm
Contact:

Re: Angående saxlyftar

#11 Post by Dr_Pepper »

Borken wrote:
Sunshine från Garagehuset, 14k ink. moms och frakt.
Kräver tryckluft, ingår kompressor om man vill.
Vad menar du med det sista?
Funderar på en dylik lyft nämligen.

/Janne
De har en bonus-stege, ju dyrare pryl du köper ju dyrare bonus-produkt får du välja.
I fallet 14.000:- så kan man välja en luftkompressor, bland mycket annat.
Bara att lägga lyften i varukorgen så dyker bonusstegen upp.

/Patrik

Borken
S2-Poster
Posts: 222
Joined: 2014-10-26 10:50:33
Telefon: 0704246502
Bilmodell: Boxster
Årsmodell: Vet ej
Contact:

Re: Angående saxlyftar

#12 Post by Borken »

Great! Då återstår väl frågan vilken kvalite lyftenn håller :)

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4613
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: Angående saxlyftar

#13 Post by Cédric »

Nån av er kan väl prova så vet jag vilken jag ska välja till nästa år :) Undra hur man gör med reservdelar till en noname kinalyft om det väl behövs. Där borde tex biltema förhoppningsvis vara bättre, dom har ju en liknande lyft fast dyrare.

Borken
S2-Poster
Posts: 222
Joined: 2014-10-26 10:50:33
Telefon: 0704246502
Bilmodell: Boxster
Årsmodell: Vet ej
Contact:

Re: Angående saxlyftar

#14 Post by Borken »

Frågan är vad man behöver för reservdelar, packboxar borde gå att hitta på hydroscand resten är väl en fråga för svarv och svets :)

Jag överväger nån av anabintvarianterna, sunshine ger lite dåliga vibbar...

User avatar
Lilja
Turbo-Poster
Posts: 853
Joined: 2011-09-03 18:53:53
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1988
Location: Genarp
Contact:

Re: Angående saxlyftar

#15 Post by Lilja »

För min del kommer det bli så att jag kommer börja med en lite billigare tvåpelarlyft. Eventuellt gjuter jag ner en saxlyft i facket bredvid i senare skede.
Prioriterar just nu att bli färdig med verkstaden då jag har en massa projekt som bara står och väntar.

Tänkte göra en projekttråd faktiskt av verkstaden så fort bygget påbörjas vilket blir närsomhelst egentligen. Rivningen ska påbörjas innan årsskiftet.
1988 Porsche 944 Turbo - Finbilen/Mardrömmen
1987 Porsche 944 N/A - Overland upptäckarbil projekt
1971 Chevrolet Camaro Z28 - Pro touring leksak
1975 Chevrolet Nova - Busbil
2005 Chevrolet Silverado Duramax - Lastbilen
1930 Ford Model A - Hotrod
2016 Toyota Yaris - Bruksbil

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users