Angående saxlyftar

Övriga diskussioner om annat än bilar.
Message
Author
QV_
Addict
Posts: 1207
Joined: 2010-08-04 22:37:55
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1980
Location: Mariefred
Contact:

Re: Angående saxlyftar

#46 Post by QV_ »

Det är vad min lilla grävare klarar av. Rak fram lyfter den 100 kg till men när man svänger runt då blir det tungt....

Plåten var på 4,5 m2 när den kom hem. Med en vikt på nästan tonnet så kunde jag inte lyfta den eftersom grävarmen måste helt ut för att komma in i hallen.

Även om den troligen utan bekymmer lyfter en bil (och min grävare på 4 ton) så är det inte vad den är tänkt att ha som huvudsakligt jobb, utan det är ett arbetsbord. Hur verkligheten blir är en annan fråga.

/Jan

User avatar
Dr_Pepper
NA-Poster
Posts: 23
Joined: 2013-09-22 08:10:00
Bilmodell: 944 turbo (fruns)
Årsmodell: 1986
Location: Stockholm
Contact:

Re: Angående saxlyftar

#47 Post by Dr_Pepper »

Dr_Pepper wrote:
Dr_Pepper wrote:Bra, då har vi två olika modeller på ingång. :)

Jag la in en beställning på Twin Busch -varianten idag, tänkte hämta den med bilsläpet då det är hyfsat nära.
Får återkomma med hur lång tid det tog för att få leveransbekräftelse, för avhämtning.
Jag har inte skrivit något i tråden då det inte har gått speciallt bra med leveransen.
Senaste budet är att "det kommer en lastbil nu på fredag eller nästa vecka".

Fredag 7 april alltså, det skulle vara 1-2 veckors leveranstid då jag beställde den 21 februari.
Nepp, det blev ingen TwinBusch.
Jag fick aldrig något definitivt leveransbesked så jag avbeställde istället.
Vill man ha TwinBusch-prylar är det nog bäst att beställa direkt från Tyskland istället för den svenska leverantören.

Då sommaren snart är här blev det nu bråttom pga allt strul.
Så jag tog det säkra före det osäkra denna gång och åkte till den lokala Gesab-butiken och köpte en Nussbaum Sprinter Mobil 2500.
Inga väntetider bara att åka 3km och få paketet lastat på bilsläpet.

Lyften var färdigmonterad så det var ett jäkla meck att få av den, pallade upp domkrafter och använde pallbockar för att lyfta, dra undan släpet och sedan sänka ner den på golvet i garaget.

Så här i efterhand får jag väl övertala mig själv att det var bra att det blev strul då Nussbaum'en verkar vara några steg bättre.
Det blev förstås (nästan) 50% dyrare men jag handlade på krita så jag överlever. :D

Oljebyte, växellåda och motor samtidigt på min Honda gick som en dröm.
Bara att ställa ett lite höjbart bord under, så blev avståndet perfekt.

Notera att den saknar mekaniska spärrar på bottenplattan.
20170423_222724b.jpg
Lossningen
20170421_204701b.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

Borken
S2-Poster
Posts: 222
Joined: 2014-10-26 10:50:33
Telefon: 0704246502
Bilmodell: Boxster
Årsmodell: Vet ej
Contact:

Re: Angående saxlyftar

#48 Post by Borken »

Känner ingen det där med lossningen :P
Talja i takbjälke och släpa av eländet från pallen.

Det första jag använde lyften till var nästan samma oljebyte och vattenpumpsbyte med tillhörande tömmning av kylsystem. Gick mycket smidigt.

Ska bara hitta en lagom låg garagepall bara...

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users