Aktietråden!

Övriga diskussioner om annat än bilar.
Post Reply
Message
Author
Saikko
S-Poster
Posts: 194
Joined: 2015-12-10 22:42:58
Bilmodell: 944T
Årsmodell: 1988
Contact:

Aktietråden!

#1 Post by Saikko »

Tjena.

Jag håller lite amatör mässigt på med aktier i hopp om att kunna leva utav de i framtiden.
Tänkte här försöka starta lite diskussioner om intresse finns där vi kanske kan byta erfarenheter och lite tips på kommande vinnare.

Jag har inte hunnit hålla på 1år ännu och lär mig fortfarande mycket hela tiden, kör med ganska hög risk och blandar långsiktiga investeringar med kortsiktiga.

I dagsläget sitter jag med följande i min portfölj.

Exeoteh invest - Ca 70% av mitt innehav här, ett bolag som är ett så kallat "Turn around case" där man gått från kk hotat och starkt skuldsatt till att ha egen ekonomiskt styrka i flertalet nya bolag man köpt in och växande marknad inom bland annat ekologiska produkter som sprids mer och mer både i sveriga och i flertalet andra länder.
har gått lite trögt på senaste tiden då man påbörjat ett avtal med GEM om ekonomiskt support i utbyte mot aktier men den första delen i detta avtal börjar gå mot sitt slut occh då minskar motståndet för uppgång och vi borde kunna ha ökningar upp emot 30-40% kanske till och med mer kommande vecka.

F2M - ca 20% av mitt innehav ligger i detta bolag verksam inom trådlös kommunikation.
Detta bolag har stått och stampat på otroligt låga nivåer en väldigt lång tid men kom för drygt en månad sen med rapport om att en av sveriges största fastighets ägare lagt en prov order på deras system med fortsatt samarbete som ett mycket möjligt steg efter att detta genomförts.
Detta är en chansning från min sida som grundas mycket i att FPC (Fingerprint cards) också är delvis inne i samma bransch och även norska Thin film, båda ligger över F2M värdering och vid eventuella kommande ordrar från den förrut nämnda fastighets ägaren (Inte nämnt namn då jag än så länge inte sett någon exakt info om detta) tror att vi kan se denna aktie skjuta i höjden i sommar eller till hösten.

Lifeassys - 10% av mitt innehav här, företaget jobbar hårt mot att ta fram produkter och mediciner till mot cancer hos våra kära livskamrater (hundar och katter framför allt) och har på senaste tid fått en del uppmärksamhet för deras framsteg.
Även dessa har under en lång tid gått trögt men jag tror på en liten uppgång här inom kort.

Så de va de jag hade att säga för denna gång, hoppas nån kommer tycka det är intressant eller kanske till och med själva håller på med lite aktier och har mer att tillägga :)

:#cheers:
Porsche 951 -88 BlackOnBlackOnBlackShoes - Vardagsräcer
Toyota Supra MkIII -89 ShiningWhite - Stulen och utbränd :evil:

Saikko
S-Poster
Posts: 194
Joined: 2015-12-10 22:42:58
Bilmodell: 944T
Årsmodell: 1988
Contact:

Re: Aktietråden!

#2 Post by Saikko »

Kan tillägga att just nu är det mycket som talar för att Exeotech kommer dra iväg uppåt imorgon eller iaf nästkommande vecka.

Gissningsvis 10-20% första dagarna och kommer det en fin rapport på de så kan vi närma oss trakterna som Precise biometrics har haft precis (70% på 2 dagar)
Porsche 951 -88 BlackOnBlackOnBlackShoes - Vardagsräcer
Toyota Supra MkIII -89 ShiningWhite - Stulen och utbränd :evil:

CMSod
S-Poster
Posts: 51
Joined: 2016-03-30 16:21:30
Bilmodell: Letar efter en 944/968
Årsmodell: Vet ej
Contact:

Re: Aktietråden!

#3 Post by CMSod »

Jag pysslar lite med det. Dock sporadiskt och halvhjärtat utan ordentlig plan än.

Men jag har Precise biometrics. Fast ligger fortfarande back på dem då jag köpte innan de gick ner.

Andra intressanta aktier jag har är Sprint Bioscience, Cybaero och Saab B vilka jag tror mycket på utan att egentligen kunna det här med aktier.

Spelföretaget Paradox börsnoteras förövrigt ganska snart.

Saikko
S-Poster
Posts: 194
Joined: 2015-12-10 22:42:58
Bilmodell: 944T
Årsmodell: 1988
Contact:

Re: Aktietråden!

#4 Post by Saikko »

Härligt med lite respons.

Vad gäller precise har jag inte jätte koll men en polare tror stenhårt på dom och dom senaste dagarna har ju sett riktigt fint ut förrutom dagens dipp mot slutet, frågan är hur långt dom kan ta sig utan ett eget erkännande.
Så fort FPC (Fingerprint cards) kommer på tal tillsammans med precise skjuter den i höjden men ett litet uttalande av en ensam person om att uppgången inte hade någon riktig bakgrund fick den att rasa ner 15% på en väldigt kort stund bevisar detta ganska så bra.
Tror dom har mer att ge men frågan är hur länge man kommer få vänta.

Sprint Bioscience, Cybaero vet jag inget om men får gärna mer info och kommer mest troligt kolla närmare på dessa under helgen för att bilda mig en egen uppfattning.

Spelföretag har jag desto svårare för, finns dom som går bra men va med på racet i Star Vault och deras Steam lansering som blev mer eller mindre ett total fiasko så passar mig lite extra vad gäller just dessa.
Porsche 951 -88 BlackOnBlackOnBlackShoes - Vardagsräcer
Toyota Supra MkIII -89 ShiningWhite - Stulen och utbränd :evil:

Saikko
S-Poster
Posts: 194
Joined: 2015-12-10 22:42:58
Bilmodell: 944T
Årsmodell: 1988
Contact:

Re: Aktietråden!

#5 Post by Saikko »

Verkar vara en del som läser men få som skriver.
Så antar att intresset är dugligt.

Exeotech har mot mina förväntningar fortsatt neråt och "gummisnodden" spänns för en kommande rekyl uppåt.
Uteblivna siffror för dom ägda företagens Q1 tror jag har resulterat i att många nu är oroligaför ett jätte ras och hoppar av i panik, jag tackar och tankar på mer på vad jag anser är väldigt låga nivåer.

utökandet i Exeotech har dock kostat mig min position i Lifeassys som gått lite knackigt men enligt rykten kommer rapport på fredag med en fin möjlighet till uppsving då försäljningen tydligen ska ha ökat markant.
Håll ögonen öppna.

i övrigt har mesta av min tid gått åt till att leta reda på en ny broker då jag anser att Avanza blir sämre och sämre.
Alternativen är många och istället för att byta flera gånger ransakas just nu alla funna alternativ.
stor anledning till att jag vill byta från Avanza är pga av att jag börjar känna mig redo att starta användandet av tradingprogrammet Multicharts.
Tidigare kunde man använda detta även hos Avanza men de togs av nån outgrundlig anledning bort.

Alternativen till Multicharts skulle vara Metatrader eller Ninjatrader men då jag inte är specielt bra på programering så är Multicharts de mest naturliga då dom använder sig av Easy language kodning - lättare att lära sig och förstå sig på för en Rokkie som mig.

Har även tankar på att börja kika mer på NASDAQ, alltså Usa marknaden.
Volymerna på svenska marknaden är sjukt låga just nu och det krävs extremt bra nyheter för att man ska kunna trada aktivt dagligen vilket gör att större vinster är svåra att hitta.
Usa och kanadas marknader är sjukt mycket större och volymen jämfört med Svenska marknaden är galet hög, mer efterforskning kommer dock att krävas här då jag än s länge inte vet ett skit om bolagen på den sidan av pölen!

Skriv gärna en liten rad om ni är inne och läser.
Ni kanske jag är ute och cyklar helt, skriv gärna de då jag lär mig hela tiden.
Har ni andra tips på aktier att titta närmare på, skriv gärna.

alla tips och trix är nyttiga och man får själv bilda sig sin uppfattning hurvida det är bra eller anus!
Porsche 951 -88 BlackOnBlackOnBlackShoes - Vardagsräcer
Toyota Supra MkIII -89 ShiningWhite - Stulen och utbränd :evil:

User avatar
Karl Birgander
Addict
Posts: 6556
Joined: 2006-03-12 21:01:55
Telefon: 0737168502
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Älvängen
Contact:

Re: Aktietråden!

#6 Post by Karl Birgander »

Detta är ju intressant, men jag tror att det för mig och många med mig är en svår väg som kräver mycket tid.
Jag har en portmonnä med kulor från ett arv, men som sagt riktigt dåligt med tid.

Jag är mer inne på att investera i en lägenhet att renovera eller en gammal 911 (denna skulle man köpt för 4-5 år sen...)
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)

User avatar
gegge
Addict
Posts: 2627
Joined: 2007-06-13 07:05:52
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981
Location: Skåne
Contact:

Re: Aktietråden!

#7 Post by gegge »

Skulle tro att alla tre är att köpa på topp: aktier, lägenhet och 911.

Fastighetskrisen på 90-talet, IT-krisen vid sekelskiftet och finanskrisen 2008. Alla vill tjäna pengar och ingen vill se bubblan. Risken att något händer inom ett par år är överhängande.

Med minusränta är pengar billigt. Fundera på vad som händer om räntan stiger, företagens vinster/exporten sjunker, bostadspriserna stagnerar eller värdet på en 911 ifrågasätts. Kan räcka med att skatten höjs pga offentliga finanser inte går ihop med tanke på hur det blundas för framtida kostnader. Råvarumarknaden har kollapsat pga låg efterfrågan och Kina står stilla...

Finansmarknaden drivs av mikrosekundersrobotar och välbetalda bankers. Att hålla på med enskilda aktier i mindre bolag är extremt riskfullt i förhållande till avkastningen. Bottenfiske lönar sig sällan, bättre följa en trend med momentum och hoppa av i tid. Att det däremot är kul - det är något helt annat :#944burn:
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

Saikko
S-Poster
Posts: 194
Joined: 2015-12-10 22:42:58
Bilmodell: 944T
Årsmodell: 1988
Contact:

Re: Aktietråden!

#8 Post by Saikko »

Det är alltid risk med aktier så är det.
Men det är även alltid risk med lägenheter, bilar med mera, risk/reward tänk är a&o och något som jag själv fortfarande övar på.

Idag kan det vara värt att hålla ett extra öga på Sensys.
Porsche 951 -88 BlackOnBlackOnBlackShoes - Vardagsräcer
Toyota Supra MkIII -89 ShiningWhite - Stulen och utbränd :evil:

Saikko
S-Poster
Posts: 194
Joined: 2015-12-10 22:42:58
Bilmodell: 944T
Årsmodell: 1988
Contact:

Re: Aktietråden!

#9 Post by Saikko »

Okej kommer bli mycket omstrukturering i tradingen framöver.
Inte imorgon men inom snar framtid.
Volymen på svenska marknaden är bedrövlig och det gör det svårare att köra day-trading.
Så de e dags att börja plugga USA marknader vilket såklart har både för och nackdelar men en av fördelarna är ÄNNU längre sovmorgnar om jag nu vill de.....Men slutar ju dagen då även mycket senare.

Att tillägga där blir då att byta "Broker", till vilken har jag inte ännu bestämt men de lutar åt att jag väljer utefter de trading programm jag vill använda alltså antingen Multicharts eller Ninjatrader.
Just nu lutar de åt Ninjatrader och gratis versionen är nerladda för att börja bygga mina arbetsytor och köra lite simulerad trading via denna plattform för att se hur mycket jag verkligen förstått och om det är nåt för mig :)

Ska bli spännande helt klart

Lite länkar till tänkte trading plattformar.

http://ninjatrader.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.multicharts.com/brokers/" onclick="window.open(this.href);return false;

Ninja trader somjag förstått de har 3 st samarbetspartners att använda som Broker/bankmedans Multicharts har desto fler.
Multicharts är(eller ska iaf vara) ett lättare program att förtå sig på medans Ninjatrader har allt som jag vill åt, Bollingerband,Fibonachi sekvenser, Sma, Ema och allt annat bra att ha.
Multicharts har de mesta men så vitt jag förstått saknar den en viktig ingridiens, Darva boxes.

Spännande bara att välja ut vilken jag ska gå på men de lutar åt Ninjatrader :)
Porsche 951 -88 BlackOnBlackOnBlackShoes - Vardagsräcer
Toyota Supra MkIII -89 ShiningWhite - Stulen och utbränd :evil:

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users