Blästertunnan | Färdigbyggd och testad

Övriga diskussioner om annat än bilar.
Message
Author
User avatar
[Bobo]
Addict
Posts: 3878
Joined: 2010-09-04 19:38:44
Bilmodell: 931-81
Årsmodell: 1981
Location: Linköping
Contact:

Blästertunnan | Färdigbyggd och testad

#1 Post by [Bobo] »

Insåg för länge sen att jag behöver ett blästerskåp.
Trodde i min enfald att jag skulle kunna snylta på andras, men det är för mycket att blästra på Jaguaren för att ens försöka...

Så planerna började ta form. Jag har varken råd eller plats för ett köpeskåp så tankarna gick åt att plagiera ett befintligt skåp men med några modifieringar för att kunna få plats i mitt garage.
Femton planer skrotades (för en gångs skull innan jag hade köpt hem material) och till slut kom jag fram till att det billigaste och mest platseffektiva sättet att bygga ett blästerskåp är att utgå från ett oljefat.

Sagt och gjort!
I förrgår hämtade jag ett oljefat som kostade mig 50kr och därefter gick färden till blästeraffären för att köpa lite utrustning och några lister.
IMG_20160427_172523.jpg
När jag väl fått hem aset, som var lite större än jag hade tänkt mig, började jag med att tvätta ur det för att sen kapa ett hål i botten som ska fungera som lucka.
IMG_20160428_142612.jpg
Luckan sitter fast med pianogångjärn som jag popnitat temporärt. Osäker på hur jag ska göra med den biten i slutänden.
Hittade en lämplig list, så jag sparade en del jobb på att slippa svetsa på en läpp för att täta runt luckan.
IMG_20160430_114235.jpg
IMG_20160430_114250.jpg
Det tillkommer ytterligare en list runt själva luckan, så det kommer garanterat bli helt tätt när luckan är stängd.
Luckan låses i överkant med en... har inte en aning om vad en sån här heter, men en sån använde jag iallafall. Svetsade fast "kroken" i fatet och skruvade "hyskan" i luckan. Snett blev det, så risken är stor att jag gör om det där innan jag kallar det här projektet färdigt.
IMG_20160430_174756.jpg
Plexiglaset som jag skaffade fick diktera storleken på fönstret. 400x600mm. Lite onödigt stort, kanske. Men jag har en plan för belysningen som passar bra in med ett lite större fönster.
IMG_20160430_115730.jpg
Efter lite konsultation bestämde jag mig för att bygga en låda som plexiglaset får vila på istället för att försöka böja det för att följa fatets välvning.
IMG_20160430_152915.jpg
Gjorde det extra svårt för mig genom att inte kapa upp hålet i fatet först och tillverkat lådan efteråt. Då hade jag sluppit bry mig om välvningen på kortsidorna. Men jag valde att göra det extra svårt med flit för att jag inte kunde bestämma mig för vilken vinkel hålet ska ha i förhållande till allt annat. Det får inte hamna för långt ner, då krockar det med hålen för handskarna. Men det får inte hamna för långt upp heller för då kommer jag få en obekväm arbetsställning.
Så jag bestämde mig för att göra klart lådan och sen gå vidare till nästa steg och kapa fönsterhålet det sista jag gör innan jag monterar ihop allt. Känns säkrast så... :?

Hade ett gammalt lastgaller liggande som följde med garaget när jag flyttade in. Det fick offra sig för konsten och kapades till för att passa som golv i min tunna. :D
IMG_20160430_170735.jpg
Arbetet fortsätter imorgon. Då ska jag kapa hål för handskarna och svetsa fast två "sarger" att slangklämma fast dom i.
Sen återstår det stora hålet, montera belysning, luftfilter, borra hål för slangar och fixa adapter till dammsugaren.
Listan är inte svinlång. Tror att jag kommer hinna klart imorgon, men jag har haft fel förr. Massor av gånger...

Som ni kanske räknat ut kommer det alltså inte bli ett skåp som samlar upp och återcirkulerar sanden. Sanden kommer sugas ur ett externt kärl (som vid friblästring) och skåpet kommer behöva tömmas kontinuerligt.
Anledningen till att jag valde den här lösningen är dels storleken. Att slippa tratten på undersidan innebär att jag kan hissa upp tunnan mellan två takstolar när den inte används utan att den är ivägen.
Men det är också en kostnadsfråga.
Oljefatet kostade som sagt 50kr. Förutom det har jag slaktat grejer som jag haft liggande i garaget till fönsterramen och gallret. Plåt är dyrt. Jättedyrt. Jag kollade med Tibnor och dom ville ha över 1000kr för den plåt jag behövde för att bygga motsvarande stort skåp från scratch...
Visst, jag hade kunnat köpa ett oljefat till för 50kr, men då hade jag (som ni ser på första bilden) fått åka två gånger. Faten stod 4 mil bort...

Till det här spektaklet kommer ytterligare en, om möjligt, ännu mer McGyverig lösning testas i mitt garage. Dubbla kompressorer. :P
Har läst på lite och kommer parallellkoppla min befintliga kompressor med en likvärdig för att på så vis få upp luftflödet/min utan att behöva skaffa en större kompressor (saknar 3-fas).
Kommer testa att köra blästertunnan med bara en till att börja med. Men jag har en känsla av att det kommer bli trist ganska fort att behöva vänta in kompressorn hela tiden.

Återkommer med uppdatering imorgon. :D

Bobo
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Last edited by [Bobo] on 2016-05-03 14:01:39, edited 1 time in total.
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet

Saikko
S-Poster
Posts: 194
Joined: 2015-12-10 22:42:58
Bilmodell: 944T
Årsmodell: 1988
Contact:

Re: Blästertunnan

#2 Post by Saikko »

Jäklar ballt.
Har också planer på att bygga blästerskåp i framtiden när plats finns, har dock aldrig tänkt tanken att använda mig av oljefat.

Grym ide ska bli kul att se hur du får till det.
Porsche 951 -88 BlackOnBlackOnBlackShoes - Vardagsräcer
Toyota Supra MkIII -89 ShiningWhite - Stulen och utbränd :evil:

User avatar
[Bobo]
Addict
Posts: 3878
Joined: 2010-09-04 19:38:44
Bilmodell: 931-81
Årsmodell: 1981
Location: Linköping
Contact:

Re: Blästertunnan

#3 Post by [Bobo] »

Tack! :D
Ja, jag tror att det kommer bli hur bra som helst.
Billigare går det nog inte att få det iallafall...

Bobo
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet

Borken
S2-Poster
Posts: 222
Joined: 2014-10-26 10:50:33
Telefon: 0704246502
Bilmodell: Boxster
Årsmodell: Vet ej
Contact:

Re: Blästertunnan

#4 Post by Borken »

Kommer bli grymt!
Du kommer nog behöva nån form av utsug, det blir jefligt dimmigt i blästerskåp.
Sen för sinnesfridens skull så är det bra om blästermediat rinner på eget bevåg ner i "sugröret" :P

/Janne

Saikko
S-Poster
Posts: 194
Joined: 2015-12-10 22:42:58
Bilmodell: 944T
Årsmodell: 1988
Contact:

#5 Post by Saikko »

En tanke som slog mig.
Har du tänkt att skydda Plexiskivan med nån skyddsplast eller nåt?
Kostar väl mindre än ny skiva om den blir repig?

Skickat från min H60-L04 via Tapatalk
Porsche 951 -88 BlackOnBlackOnBlackShoes - Vardagsräcer
Toyota Supra MkIII -89 ShiningWhite - Stulen och utbränd :evil:

User avatar
Jinnarp
Turbo-Poster
Posts: 477
Joined: 2013-08-23 15:19:09
Bilmodell: N/A 944
Årsmodell: 1985
Location: Furulund
Contact:

Blästertunnan

#6 Post by Jinnarp »

Jag kör med riktigt glas i mitt skåp. Det tar stryk oavsett vad man använder, och 400*800 glas betalar jag en 100lapp för hos glasmästaren i byn när han skär till det till mig.
Och all länka 2 kompressorer funkar fint, gjorde jag när jag lackade. Lät båda stå igång så fick den upp trycket fortare. Var bara noga med vad du använder för rör och kopplingar. Det är en grym sprängkraft i komprimerad luft


Sent from my iPhone using Tapatalk
Idrott luktar svett, sport luktar bensin!!!

User avatar
Jinnarp
Turbo-Poster
Posts: 477
Joined: 2013-08-23 15:19:09
Bilmodell: N/A 944
Årsmodell: 1985
Location: Furulund
Contact:

Blästertunnan

#7 Post by Jinnarp »

Image


Sent from my iPhone using Tapatalk
Idrott luktar svett, sport luktar bensin!!!

User avatar
[Bobo]
Addict
Posts: 3878
Joined: 2010-09-04 19:38:44
Bilmodell: 931-81
Årsmodell: 1981
Location: Linköping
Contact:

Re: Blästertunnan

#8 Post by [Bobo] »

Borken wrote:Kommer bli grymt!
Du kommer nog behöva nån form av utsug, det blir jefligt dimmigt i blästerskåp.
Sen för sinnesfridens skull så är det bra om blästermediat rinner på eget bevåg ner i "sugröret" :P

/Janne
Ja, visst blir det schyst! :D
Rördragning till dammsugare står redan med på att-göra-listan. :wink:
Sugröret kommer ligga i en extern behållare, så den biten ska förhoppningsvis sköta sig självt...
Saikko wrote:En tanke som slog mig.
Har du tänkt att skydda Plexiskivan med nån skyddsplast eller nåt?
Kostar väl mindre än ny skiva om den blir repig?
Hade planer på det från början, men skivan kostar 129kr och skyddsfilmen är inte helt gratis den heller. Så jag köper nog bara en ny när den blir för dimmig.
Har lämnat gott om utrymme för att modifiera och bygga på fler funktioner, så jag har inte målat in mig i ett hörn om tweakningar blir nödvändiga. Räknar inte med att det funkar klockrent på första försöket...
Jinnarp wrote:Jag kör med riktigt glas i mitt skåp. Det tar stryk oavsett vad man använder, och 400*800 glas betalar jag en 100lapp för hos glasmästaren i byn när han skär till det till mig.
Och all länka 2 kompressorer funkar fint, gjorde jag när jag lackade. Lät båda stå igång så fick den upp trycket fortare. Var bara noga med vad du använder för rör och kopplingar. Det är en grym sprängkraft i komprimerad luft
Tänker likadant angående glaset, eller plasten i mitt fall...
Kompressorbiten blir en senare fråga. Har hyfsat klart för mig hur jag ska koppla, men jag kanske ställer några dumma frågor till dig när det väl är dags. :#cheers:

Projektuppdatering kommer i separat post späckad med bilder och ghettolösningar!
Kommer strax...

Bobo
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet

User avatar
[Bobo]
Addict
Posts: 3878
Joined: 2010-09-04 19:38:44
Bilmodell: 931-81
Årsmodell: 1981
Location: Linköping
Contact:

Re: Blästertunnan

#9 Post by [Bobo] »

Redan dom gamla grekerna ställdes inför frågan hur man på bästa sätt gör runda hål utan runda verktyg.
Har inte en susning om vad dom kom fram till, så jag använder mig av vinkelslip, plåtsax och fil.
Började dagens övningar med hålen för handskarna.
Placerade dom så långt isär som det kändes naturligt för mig att ha armarna, så det kommer säkert bara passa mig...
Först kapade jag ett rutmönster innanför ringen...
IMG_20160501_094209.jpg
När rutorna kapats bort attackerade jag plåten med små skär ända ut till det som skulle bli kanterna på hålet.
IMG_20160501_095920.jpg
Därefter använde jag plåtsaxen för att klippa bort flikarna och sen filade jag rent.
IMG_20160501_103038.jpg
En plåtremsa kapades och böjdes för att passa i hålet.
IMG_20160501_103918.jpg
Hade ingen lust att lägga mina surt förvärvade slantar på ett par dyra blästringshandskar, så jag köpte ett par långa kemhandskar istället.
IMG_20160501_104306.jpg
Dumsnålt, visade det sig som synes. Dom behöver vara en aning längre för att funka optimalt. Hittade en 40cm lång handske på Biltema som jag tror funkar och då är jag uppe i ungefär vad ett par blästringshandskar hade kostat mig. :roll:

Med ett hål klart gick jag vidare till att göra ett till likadant till vänsterhanden och därefter var det dags att placera lådan.
IMG_20160501_112725.jpg
Markerade med spritpenna och satte kapen i fatet för sista gången.
IMG_20160501_113712.jpg
IMG_20160501_114748.jpg
Vid det här laget började jag få akut brist på kapskivor, så det var tur att jag inte behövde kapa mer idag. :D
Hålet gjordes lite mindre än lådan för att göra det enklare att svetsa den.
IMG_20160501_115156.jpg
Budget är ledordet för det här projektet, så jag fyllde ut tomrummen som skapades med spillbitar som jag hade liggande i garaget. Snyggt blir det inte. Men billigt! :D
IMG_20160501_142218.jpg
Totalt är det ungefär två km svetstråd nedsmält i det här projektet. Ser det lite som träning på att svetsa, så det gör mig inte så mycket.
Har lärt mig att det är svårt att svetsa i luft och att det blir jättedåligt om man glömmer vrida på gasen...

Fortsättning följer...

Bobo
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet

User avatar
[Bobo]
Addict
Posts: 3878
Joined: 2010-09-04 19:38:44
Bilmodell: 931-81
Årsmodell: 1981
Location: Linköping
Contact:

Re: Blästertunnan

#10 Post by [Bobo] »

Locket på fatet var lite rostigt, så jag borstade det rent och började fundera lite på hur jag ska få dit dammsugarslangen.
Tänkte använda påfyllningshålet som redan finns där, men jag måste tillverka en adapter.
IMG_20160501_160820.jpg
Fick även tips om att sätta ett luftfilter på utgående luften, så det måste jag kika lite närmare på också.
Om det visar sig att det behövs tilluft för cirkulationen så tänkte jag använda det lilla hålet i locket på fatet och om det behövs dra en slang/ett rör längs "golvet" till andra änden av fatet.

Körde fast lite med luftfilterbiten, så jag gick vidare till hålen för tryckluften och blästermedlet.
Det ena hålet behövde vara 25mm stort, så det blev ytterligare en ghettometod för att få till det utan tillräckligt stort borr...
IMG_20160501_173426.jpg
IMG_20160501_173644.jpg
Det stora hålet är till blästerslangen och tätas med en gummipackning.
Luftslangen kommer vara fast ansluten inne i skåpet med en snabbkoppling på utsidan.
Pplacerade hålen långt ner för att slangen till blästermedlet ska få en så rak väg som möjligt. Vet inte om det gör någon skillnad, men det skadar garanterat inte iallafall...
IMG_20160501_174022.jpg
Testmonterade slangen och luftkopplingen innan jag packade ihop för dagen.
IMG_20160501_175803.jpg
IMG_20160501_175815.jpg
Det börjar likna något! :D
Har några svetsar att snygga till och några hål att fylla igen med plåt. Sen ska lamporna monteras och luftfilter fixas. Testade med det öppna luftfiltret som satt på 931:an förut, men det är så förbannat stort att det tar upp lite för mycket av skåpet för att vara optimalt. Ska se om jag hittar något mindre skrymmande som inte kostar skjortan. Har eventuellt något från någon förgasare som ligger i garaget...

Kommer givetvis bli tvungen att lacka den här rackaren, så imorgon tänkte jag börja med att montera isär allt och förbereda för lack när tidigarenämnda hål är fyllda. Kan inte komma på något mer som behöver kapas eller svetsas, så det är bara att fortsätta framåt medan momentet är uppe. :D

Bobo
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet

Harpin
Addict
Posts: 1121
Joined: 2010-09-07 16:47:31
Bilmodell: 924 -85 /931 -81
Årsmodell: 1981
Location: Stockholm/Värmdö
Contact:

Re: Blästertunnan

#11 Post by Harpin »

BoBo skulle nog önska sig en hålsågssats i julklapp!

User avatar
Jinnarp
Turbo-Poster
Posts: 477
Joined: 2013-08-23 15:19:09
Bilmodell: N/A 944
Årsmodell: 1985
Location: Furulund
Contact:

Blästertunnan

#12 Post by Jinnarp »

Jag klippte ärmarna av en gammal jacka och sen behövde jag bara ett par tjockare arbetshandskar ;)


Sent from my iPhone using Tapatalk
Idrott luktar svett, sport luktar bensin!!!

User avatar
[Bobo]
Addict
Posts: 3878
Joined: 2010-09-04 19:38:44
Bilmodell: 931-81
Årsmodell: 1981
Location: Linköping
Contact:

Re: Blästertunnan

#13 Post by [Bobo] »

Lugnar mig med handskarna tills resten är klart. Kanske funkar med dom korta som jag hittade...

Hittade ett mc-luftfilter på Biltema för under hundringen. Hoppas att det funkar.

Återkommer med bilder och uppdatering ikväll. :D

Bobo
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: Blästertunnan

#14 Post by patand »

Vet inte vad jag ska säga... börjar ju få slut på positiva ord runt dina projekt. Får väl återanvända ett jag använt förr: Snyggt! :D
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
[Bobo]
Addict
Posts: 3878
Joined: 2010-09-04 19:38:44
Bilmodell: 931-81
Årsmodell: 1981
Location: Linköping
Contact:

Re: Blästertunnan

#15 Post by [Bobo] »

Började dagens övningar med att fixa adaptern till dammsugarslangen.
Det föll sig så väl att luftfiltret jag hittade passade inuti korken till oljefatet, så adaptern blev en tvåstegsraket som både håller filtret och slangen (eller röret i det här fallet).

Har en Nilfisk GA70, för den som undrar... (vet att ingen undrar). :wink:
IMG_20160427_185603.jpg
Har en "riktig" garagedammsugare också, men fisken är tyst som en viskning, så jag föredrar den...
Tillbaka till adaptern! :D
Korken till fatet plockades isär och en plåt böjdes och svetsades ihop till ett rör som dammsugarröret passar i.
IMG_20160502_101243.jpg
IMG_20160502_113934.jpg
Med mitt hemgjorda rör på plats borrade jag upp hålet, filade rent och sen var det bara att provmontera. :D
IMG_20160502_114056.jpg
Som en smäck!
Det bästa är att det är originalkorken, så det är bara att skruva dit den och se glad ut. :D
Blir imponerad själv ibland. :mrgreen:
Hoppas att det funkar lika bra som det ser ut...
IMG_20160502_150355.jpg
Med luftfiltret monterat och klart plockade jag isär allt och lackade med grundfärg.
Insåg att grundfärg också är en färg, så när det hade torkat monterade jag ihop skåpet igen.
Får se om jag kostar på den ett lite gladare färglager framgent, men det känns inte helt nödvändigt...
Lister, slangar, nipplar och glas monterades för sista gången.
IMG_20160502_144253.jpg
IMG_20160502_145420.jpg
Valde att tejpa fast glaset istället för att borra och skruva. Sparade några moment och slapp riskera sprickor och tårar. :?

Har haft lite funderingar på var jag ska placera min tunna när jag arbetar med den.
Har byggt den liggande på min svets. Men det kändes inte som en tillräckligt stabil bas, dessutom lite för låg.
Spånade och ritade lite på ett stativ, men insåg att det skulle resultera i en permanent installation som inte går att hissa upp i taket så lätt.

Bestämde mig till slut för att plocka bort det övre hyllplanet i en hylla som jag använt som extra arbetsbänk och lägga tunnan på det mellersta hyllplanet.
Fatet passade perfekt mellan hörnstolparna. :D
IMG_20160502_170045.jpg
Med den här lösningen blev blästerskåpet dessutom ställbart i höjdled. Bara att flytta hyllplanet upp eller ner baserat på om jag vill sitta eller stå och arbeta. :D
Satte i dammsugarröret innan jag packade ihop för dagen.
IMG_20160502_170515.jpg
Återstår att montera en sista slangsnutt och en lampa. Har några olika idéer när det gäller belysningen.
En LED-lampa sitter just nu monterad (som ni kanske såg på bilden inifrån tunnan), men jag tror inte att den kommer räcka när det börjar damma.
Återkommer i ärendet.

Bobo
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users