Page 21 of 22

Re: Jaguar XJC 4,2 1975 | Mitt nya heltidsjobb

Posted: 2016-05-10 18:57:34
by [Bobo]
Idag var jag tvungen att ha ena garageplatsen tömd för att härbärgera Sebastus 944.
Så det som återstod av donatorn kapades upp igår och när 44:an är klar är det således dags att hämta hem Coupén. Äntligen! :D

Räknar med att bli klar med Porschen till helgen så det drar ihop sig! :D
Ska bli svinkul att börja arbeta med Coupén igen. Snart två år sedan den slipades ren. Om jag visste det jag vet idag kanske den hade fått ha lacken kvar en stund till... :roll:

Bobo

Re: Jaguar XJC 4,2 1975 | Mitt nya heltidsjobb

Posted: 2016-05-11 06:51:54
by jesper
[Bobo] wrote: Hela operationen tog kanske 5 timmar från ax till limpa. På en del som ingen någonsin kommer se och som dessutom fungerade helt klanderfritt innan jag plockade isär den.
Men det här är en helrenovering och jag vill iallafall kunna visa bilder på att det är gjort.
Bobo
För 20+ år sedan var jag med min kompis Magnus och tittade på hans pappas Ford Capri 3000 GT XLR. Omlackad blå, men vita stripes. Pappan berättade att han blästrat och skrapat rent den under minutiöst. Sen hade han målat union jack undertill - och sen klarlackat det.

Jag sa, men Bengt, allt det jobbet, det är ju ändå ingen som ser?

Bengt flinade och sa: -Jesper, det räcker med att JAG vet att den är där!
:#pray:

Re: Jaguar XJC 4,2 1975 | Mitt nya heltidsjobb

Posted: 2016-05-11 06:54:49
by [Bobo]
jesper wrote:Bengt flinade och sa: -Jesper, det räcker med att JAG vet att den är där!
:#pray:
Bengt har förstått! :D

Bobo

Re: Jaguar XJC 4,2 1975 | Mitt nya heltidsjobb

Posted: 2016-05-11 07:39:08
by jesper
Du med ju Bobo!

Re: Jaguar XJC 4,2 1975 | Mitt nya heltidsjobb

Posted: 2016-06-13 22:22:30
by [Bobo]
Långt mellan uppdateringarna, men som vanligt fullt upp i garaget. :D
IMG_20160606_150018.jpg
Det mesta som inte är motor, bakvagn eller kaross börjar bli så klart som det kan bli utan att kulören på lacken är bestämd.
Nästan allt som är gjort av plåt är blästrat och grundat. I princip varenda skruv, bult, mutter och bricka har blästrats och väntar på ytbehandling. Undrar hur länge man kan vänta innan man måste göra om allt? :?

Efter någon månad av blästring gjorde jag en ansats för att putsa upp det rostfria avgassystemet idag. :D
Skönt att gå emellan med något annat ibland...
IMG_20160613_160447.jpg
IMG_20160613_161159.jpg
IMG_20160613_162949.jpg
Återstår att polera. Än så länge har jag bara gått över med den roterande scotch brite som syns på bild nr2.
Det är många rör och burkar kvar att putsa, men det är ganska tacksamt med tanke på hur blankt det blir. :D
Trist bara att det inte syns när det är monterat på bilen...

Bobo

Re: Jaguar XJC 4,2 1975 | Mitt nya heltidsjobb

Posted: 2016-06-13 22:32:01
by patand
Lyxigt med rostfritt avgassystem! :-D Förresten kommer det visst synas efter montering, man får bara anstränga sig lite för att komma till för att kika på det! 8)

Re: Jaguar XJC 4,2 1975 | Mitt nya heltidsjobb

Posted: 2016-06-14 07:25:11
by Sebastu
Jättesnyggt!

Du får helt enkelt börja ta kruvorna på två hjul, så syns det bättre :)

Re: Jaguar XJC 4,2 1975 | Mitt nya heltidsjobb

Posted: 2016-06-14 11:09:30
by [Bobo]
Ja, visst är det tjusigt! :D
Får väl hissa upp bilen på ena sidan när jag ska sälja den...

Putsandet fortsätter idag!
Jätteblamkt blir det! :D

Bobo

Re: Jaguar XJC 4,2 1975 | Mitt nya heltidsjobb

Posted: 2016-06-15 21:45:21
by [Bobo]
Putsa putsa putsa...
Börjar bli lite tradigt nu måste jag erkänna. Men blankt blir det som sagt! :D
IMG_20160614_162839.jpg
Hittade en ganska anfrätt dekal på en av ljuddämparna...
IMG_20160614_124708.jpg
Ett Falcon-system till en XJ6 kostar idag 767 pund. :D
Ska se om jag kan beställa ett par nya originaldekaler eller om jag tvingas plagiera dom.
Sweet med livstids garanti! :D

Bobo

Re: Jaguar XJC 4,2 1975 | Mitt nya heltidsjobb

Posted: 2016-08-20 19:39:13
by [Bobo]
Projektet har stått still i två månader på grund av arbete. Det förbannade arbetet. Ingenting hindrar saker och ting från att bli gjorda så effektivt som arbete. Å andra sidan köpte arbetet mig några månader till i frihet som kan ägnas åt att renovera Jaguar. Och det tänker jag göra. Om det så är det sista jag gör (vet inte varför det skulle vara det, men det kändes rimligt att lägga på ett extra lager dramatik) så ska det här projektet på banan igen!
Gjorde ett tappert försök igår, men lyckades inte förmå mig själv att göra mer än att stå i garaget några timmar. Tänkte göra ett nytt försök imorgon.

Har kommit till det fruktade stadiet där nästan allt som är kvar att göra är antingen svårt eller tungt. Minsta motståndets lag tenderar att försätta en i den situationen tids nog. Alltid med samma förvåning som resultat.
Men... vad är det här för konstig medalj?
Den har ju en baksida. Det var minsann en konstig medalj...

Kan trösta mig med att priserna fortsätter att gå upp på XJC. Har ingen aning om huruvida dom blir sålda för begärt pris, såklart. Men att utbudet är extremt litet och att utgångspriserna är höga känns betryggande.
Sålänge jag hinner klart innan världens olja tar slut kommer det här bli en bra affär i slutänden... :roll:

Bobo

Re: Jaguar XJC 4,2 1975 | Mitt nya heltidsjobb

Posted: 2016-08-22 10:04:12
by Gunnargg
Vissa dagar är tunga.

Kämpa på!

Kalle

Re: Jaguar XJC 4,2 1975 | Mitt nya heltidsjobb

Posted: 2016-08-26 22:07:45
by [Bobo]
Tack Kalle! :D

Bobo

Re: Jaguar XJC 4,2 1975 | Mitt nya heltidsjobb

Posted: 2016-08-29 21:24:49
by [Bobo]
Genom att ägna hela gårdagen åt att sträckkolla på bilrenoveringsprogram på datorn lyckades jag tvinga fram ett meksug som höll i sig när jag vaknade imorse.
Packade in jycke, juice och en chokladkaka och gav mig för första gången på för länge iväg för att köra ett helpass i garaget. :D

Planen var att plocka isär bakvagnen från donatorn. Dels för att det måste göras tids nog men framförallt för att det är den i särklass otympligaste klumpen att ha ihopmonterad någon annanstans än under en Jaguar XJ6. Tar jättemycket plats och låter sig inte baxas runt hur som helst.
IMG_20160829_120506.jpg
Inget man lyfter omkring kan jag meddela...
Osäker på vad det är som väger så förbannat mycket. Kanske allt? Eller kanske inget...(?)

Det har höstat till sig ordentligt den senaste veckan, så det första jag var tvungen att göra var att dra igång värmen åt Bruno...
IMG_20160818_172836.jpg
Därefter började jag metodiskt demontera allt.
Började med fjädrarna.
IMG_20160829_123225.jpg
Två på varje sida. Coilovers och bromsarna innanför drivaxlarna. Sportigt ska det vara! :D

Stötte på patrull när en bult omöjligt kunde komma förbi en rörsnutt som håller fjädern/dämparen. Insåg efter en liten stund att bulten som jag precis hade lossat inte hade en symmetrisk skalle. En tredjedel av skallen saknades nämligen. Den tredjedelen som slog i rörsnutten...
Bara att vrida rätt och trä förbi! :D
IMG_20160829_124739.jpg
IMG_20160829_130914.jpg
Fortsatte med drivaxlarna och avslutade med att demontera dom nedre bärarmarna innan jag packade ihop för dagen.
IMG_20160829_144830.jpg
IMG_20160829_152535.jpg
Det som återstår är att bulta loss bottenplattan, peta in en domkraft och sen lossa bultarna som håller uppe diffklumpen och bromsarna och sänka ner det paketet i ett stycke alternativt lyfta av "korgen". Det blir det alternativet som är enklast...
IMG_20160829_171204.jpg
Fortsätter imorgon. När allt är isär ska det ju givetvis göras rent och lackas, så det finns iallafall jobb så det räcker en stund till innan jag verkligen måste hämta karossen. :D

Bobo

Re: Jaguar XJC 4,2 1975 | Mitt nya heltidsjobb

Posted: 2016-08-29 21:37:04
by henca
Tack för att du håller oss uppdaterade med din mek-tråd!
[Bobo] wrote:det första jag var tvungen att göra var att dra igång värmen åt Bruno...
Han ser verkligen ut att uppskatta värmen.

m v h Henrik

Re: Jaguar XJC 4,2 1975 | Mitt nya heltidsjobb

Posted: 2016-08-30 13:01:47
by [Bobo]
Börjar få tillbaka lite trådlust, så det kommer mer! :D
Ja, han gillar när det är varmt...

Bobo