Nissan GTR by Corleone
Posted: 2010-10-08 16:20:04
Ok, startar en GTR tråd för er som kan vara intresserade. Bilen är en 2009 och registrerad andra halvåret 2009. Mätarställning just nu är 450 mil.
Har modifierat en del redan med dubbla Walbro pumpar i tank, större spridare (950 CC) som tyvärr inte räckte helt, (byter nu till 2200 cc), AMS laddkylare, inloppsrör till turbo och andra luftrör och filter.
Bilen har ett platsbyggt Ferrita som tyvärr låter något för mycket och inte är helt rätt utformat flödesmässigt, det kommer jag att bygga om snart. 4 st 5" slutrör är oxå fränt!
Mappning skedde förra veckan för E85. Det går till så att jag har en liten dosa som jag kopplar in på OBD uttaget, där kan jag ladda in olika mappar, olika växellådsmappar och dessutom ställa kopplingen. När jag mappar så loggar jag alla värden direkt från orginalsprutet. Skickar sen via mail över loggen till en kille som kommer in i systemet och som sedan skickar tillbaka en ny mapp, sen om igen... det blev 9 mappar på en fredag eftermiddag, sen var det klart.
Bilen har en fantastisk dubbelkopplingslåda som är äckligt snabb, växlar på 0,2 sekunder och man tappar aldrig laddtryck, nästa växel ligger redan i när den växlar. Kommer att byta några grejer i lådan för att bli mer safe samt lameller (12 st) när den ändå är nere.
Just nu är effekten maxad genom att de 2 IHI aggregaten är bottnade, effekt mellan 580-600 på hjulen. Laddar momentant 1,4 men sedan 1,3 ner till 1,05 bar vid 7000 rpm. Under vintern bygger jag om aggregaten med Garret kompressorhjul och helt kullagrat. Då räcker effekten till 750 hk på hjulen och det känns som det kan vara nog där.
Är den snabb då? Ja, i min dosa kan jag logga 0-100 och 0-402 meter, ensam i bilen med lite tank och en uppvärmd asfalt går 0-100 på 2,95 sekunder. Då använder lag den inbyggda launchen, orginal så stannar den på 2500 rpm men nu har jag en annan "LC" mapp med 4000 rpm och en mjuk start innan programmet öppnar de elektroniska spjällen helt. Är det som nu bara 10 grader ute så spinner det hejdlöst på alla 4 ända upp till 100 km/h.
Finns 3 olika program för växellådan, "Winter" ger tidiga uppväxlingar, Normal är normal och så "R" som står för Race där den växlar mer aggressivt, även ned.
Likaså antispinn har 3 lägen "Off" vilken man helst aldrig ska köra i, "normal" där effekten dras ned när det spinner och "Race" där ett kontrollerat hjulspinn tillåts.
Väghållningen har oxå 3 lägen, mjukt, normalt och Race.
Om man jämför med Porschen då... well... när man kört en GTR så kan jag tyvärr bara säga att det är mycket bättre, fränare, snabbare och bekvämare. Porschen har sin charm och sprinten 100-200 km/h går båda på runt 6 sekunder men från start går det inte att jämföra. Självklar har det med slantar att göra och som den står så är det 1 mille totalt så det vore väl konstigt om det inte skiljde på en 20 år nyare bil.
Skulle jag valt en 997 turbo som jag tittade på först så hade den med samma mil kostat runt 1,4-1,5 begagnad och dessutom betydligt dyrare att få fart på.
Ska väl filma lite med min I-Phone och ta lite nya bilder snart!
Så jag är nöjd och jag bjuder alla som vill på provtur eller att själv prova den!
Har modifierat en del redan med dubbla Walbro pumpar i tank, större spridare (950 CC) som tyvärr inte räckte helt, (byter nu till 2200 cc), AMS laddkylare, inloppsrör till turbo och andra luftrör och filter.
Bilen har ett platsbyggt Ferrita som tyvärr låter något för mycket och inte är helt rätt utformat flödesmässigt, det kommer jag att bygga om snart. 4 st 5" slutrör är oxå fränt!
Mappning skedde förra veckan för E85. Det går till så att jag har en liten dosa som jag kopplar in på OBD uttaget, där kan jag ladda in olika mappar, olika växellådsmappar och dessutom ställa kopplingen. När jag mappar så loggar jag alla värden direkt från orginalsprutet. Skickar sen via mail över loggen till en kille som kommer in i systemet och som sedan skickar tillbaka en ny mapp, sen om igen... det blev 9 mappar på en fredag eftermiddag, sen var det klart.
Bilen har en fantastisk dubbelkopplingslåda som är äckligt snabb, växlar på 0,2 sekunder och man tappar aldrig laddtryck, nästa växel ligger redan i när den växlar. Kommer att byta några grejer i lådan för att bli mer safe samt lameller (12 st) när den ändå är nere.
Just nu är effekten maxad genom att de 2 IHI aggregaten är bottnade, effekt mellan 580-600 på hjulen. Laddar momentant 1,4 men sedan 1,3 ner till 1,05 bar vid 7000 rpm. Under vintern bygger jag om aggregaten med Garret kompressorhjul och helt kullagrat. Då räcker effekten till 750 hk på hjulen och det känns som det kan vara nog där.
Är den snabb då? Ja, i min dosa kan jag logga 0-100 och 0-402 meter, ensam i bilen med lite tank och en uppvärmd asfalt går 0-100 på 2,95 sekunder. Då använder lag den inbyggda launchen, orginal så stannar den på 2500 rpm men nu har jag en annan "LC" mapp med 4000 rpm och en mjuk start innan programmet öppnar de elektroniska spjällen helt. Är det som nu bara 10 grader ute så spinner det hejdlöst på alla 4 ända upp till 100 km/h.
Finns 3 olika program för växellådan, "Winter" ger tidiga uppväxlingar, Normal är normal och så "R" som står för Race där den växlar mer aggressivt, även ned.
Likaså antispinn har 3 lägen "Off" vilken man helst aldrig ska köra i, "normal" där effekten dras ned när det spinner och "Race" där ett kontrollerat hjulspinn tillåts.
Väghållningen har oxå 3 lägen, mjukt, normalt och Race.
Om man jämför med Porschen då... well... när man kört en GTR så kan jag tyvärr bara säga att det är mycket bättre, fränare, snabbare och bekvämare. Porschen har sin charm och sprinten 100-200 km/h går båda på runt 6 sekunder men från start går det inte att jämföra. Självklar har det med slantar att göra och som den står så är det 1 mille totalt så det vore väl konstigt om det inte skiljde på en 20 år nyare bil.
Skulle jag valt en 997 turbo som jag tittade på först så hade den med samma mil kostat runt 1,4-1,5 begagnad och dessutom betydligt dyrare att få fart på.
Ska väl filma lite med min I-Phone och ta lite nya bilder snart!
Så jag är nöjd och jag bjuder alla som vill på provtur eller att själv prova den!