Page 2 of 6

Posted: 2010-01-29 16:55:58
by Cédric
Att få ett BDA-block i huvudet får man väl nästan se som en ära :D

Posted: 2010-01-29 18:49:35
by Freddie_81
En rolig sak som hänt mig är att efter jobbet köpt ny motorolja och filter till min Audi Coupe jag hade förr. Brottom som man har efter tjejen ringt och sagt att maten står klar så kör jag upp bilen på en ramp vi har. Lossar pluggen när de börjat skymma. sätter tillbaka den och fyller på de ca 4,5 liter olja jag köpt. Hem fort och äter. Men tycker de ryker lite konstigt, men som sagt ingen tid att kolla då en arg tjeje väntar hemma. Provar mer utförligt dagen efter och de bara bolmar rök ur ávgasröret... dimman ligger tät efter bilen. stannar men ser eller hör inget ovanligt.. kör sakta hemåt när bilen plötsligt tvär bromsar.. något har låst sig rejält. Står mitt i en trång passage och kan inte köra frammåt eller bakåt. tvärstopp.. Några polare kommer för att hjälpa och tillslut släpper de lite men låter riktigt illa när bilen rullar. Den korta biten hem kommer jag med bogserhjälp...
Felet då ?? Hade tagit bort pluggen till väellådan... tömt ur oljan ur denna och fyllt på 4,5 liter extra motorolja i bilen.. därav röken.. Så klantigt..
Men lådan höll faktiskt och bilen såldes till en kompis. Och den rullar än med samma låda..
Mvh Fredde

Posted: 2010-01-29 19:42:35
by Jesper von Wowern
Jag bytte automatlåda på min 70-tals BMW och när jag skulle montera staget mellan växelväljaren och lådan så var det plötsligt för kort. Naturligtvis mätte jag upp hur långt det borde vara, kapade sönder och svetsade på ett mellanstycke så att längden blev rätt. När jag skulle provköra insåg jag att lådan stod i "P" medan väljaren stod på "N" varför jag beslöt att kapa av staget och svetsa ihop det i originallängd igen.

Numera utgår jag ifrån att saker som passar när man tar loss dem även skall passa när de sätts tillbaka och att det är ovanligt att saker krymper medan de ligger på arbetsbänkar.

Posted: 2010-01-29 19:55:21
by bergodalvana
Freddie_81 wrote:En rolig sak som hänt mig är att efter jobbet köpt ny motorolja och filter till min Audi Coupe jag hade förr. Brottom som man har efter tjejen ringt och sagt att maten står klar så kör jag upp bilen på en ramp vi har. Lossar pluggen när de börjat skymma. sätter tillbaka den och fyller på de ca 4,5 liter olja jag köpt. Hem fort och äter. Men tycker de ryker lite konstigt, men som sagt ingen tid att kolla då en arg tjeje väntar hemma. Provar mer utförligt dagen efter och de bara bolmar rök ur ávgasröret... dimman ligger tät efter bilen. stannar men ser eller hör inget ovanligt.. kör sakta hemåt när bilen plötsligt tvär bromsar.. något har låst sig rejält. Står mitt i en trång passage och kan inte köra frammåt eller bakåt. tvärstopp.. Några polare kommer för att hjälpa och tillslut släpper de lite men låter riktigt illa när bilen rullar. Den korta biten hem kommer jag med bogserhjälp...
Felet då ?? Hade tagit bort pluggen till väellådan... tömt ur oljan ur denna och fyllt på 4,5 liter extra motorolja i bilen.. därav röken.. Så klantigt..
Men lådan höll faktiskt och bilen såldes till en kompis. Och den rullar än med samma låda..
Mvh Fredde
Hahaha... fasen vad roligt, jag skratta länge när jag läste detta. Kul att du bjuder på en sån skön historia...

Posted: 2010-01-29 20:35:30
by Freddie_81
Kan ju bjuda på en till då. Dock inte lika rolig. Mekade 944. Stod med huven öppen och höll på att pilla när de ringde. Svarade och tänkte inte mer på de. När mekandet var klar skulle de provköras. Slår igen huven och tar en sväng. Bilen går bra men hittar inte min nya mob. Letar igenom hela bilen och fickor kollar marken runt om, för att se om jag lagt den på taket eller något. Men icke. Dagen efter ska jag in i under huven igen. Öppnar denna och hittar mob, som suttit fastklämd mellan skärm och huv. Redig spricka i displayen. Så de var bara ta tillbaka den gamla slitna mob. mindre kul. mvh Fredde

Posted: 2010-01-29 20:52:43
by 944_Driver
Klantigt eller bara otur, välj själva.

Mekar med nått på brorsan 205 GTI med huven öppen. Står med en hand på insuget och snackar med brorsan när en vindby får spärren till huvenpinnen att släppa. Smack! Min arm sitter fastklämd mellan huv och framskärm, det gör ont och huvlåset gick igen. Jag börjar se inre bilder av gipsad arm mm resten av sommaren medan brorsan rusar till undsättning. Huven öppnas och armen dras ut. Efter en stund inser jag att inget är brutet, bara lite mörbultat. Tittar då på huven och ser att Peugeots sportigt lätta huv i riktigt tunn plåt har en stor buckla längs kanten av min arm!

Armen återhämta sig snart men huven blev väl sig aldrig riktigt lik.

//Magnus

Posted: 2010-01-29 22:12:53
by tkgb
Finns ju hur många mer eller mindre idiotiska klantigheter som helst man gjort genom åren.
Men det enda jag kommer på just nu är när jag skulle hjälpa en kompis att sveta rost på hans svärfars cheva suburban.
Det var svinkallt i garaget och jag hade inte det minsta lust att ligga under en gigantisk amerikansk "bil" och svetsa, så några mattor eller inredning blev inte utplockade :roll: kompisen skulle ju va eldvakt.
Sagt och gjort jag börjar bränna dit den nya tvärbalken på ramen men efter ett tag börjar polaren tjoa att det brinner i inredningen.
Hade väl inte varit så farligt i vanliga fall men jag kan säga att amerikansk plyschinredning brinner som napalm + att dörrarna på nåt vänster blivit låsta.

Vi fick väl upp en dörr till slut och släckt skiten men högersidan av inredningen blev sig aldrig lik igen.


mvh tommy

Posted: 2010-01-29 22:53:04
by Robert Örebro
.....hahahahahahahaha ursäkta killar men jag sitter och skratt :lorh: ar så jag får inte luft........... :lol: :lorh: :lorh:
förlåt

Posted: 2010-01-29 23:14:48
by patand
Cédric wrote:Eller meckar för lite :)
Hehe... ja kanske det. 931an har ju faktiskt skött sig hyfsat de senaste säsongerna... :D

Men jag har ju 5 egna bilar att skruva på plus att jag ibland hjälper till att skruva på andras bilar (t.ex en race Alfa och långlopps BMWn) så det händer ju iaf någon gång att jag meckar lite. :)

Posted: 2010-01-29 23:31:51
by Peter O
Oljebyte med bilen på pallbockar o uppsamlingsdunk från Biltema, en sån med fördjupning på ena sidan och ett hål med plugg. Ställer dunken där den ska vara, lossar oljepluggen och hade dumt nog plockat av oljepåfyllningslocket innan. Tar de sista varven på oljepluggen för hand, den lossnar, strålen ut ur trågen missar inte helt, men nästan helt dunken, samtidigt som mina oljehala fingrar lyckas snäppa iväg pluggen.... Den beskriver en formidabel parabel och prickar med en kuslig precision hålet i uppsamlingsdunken! Under de sekunder det tog att fatta vad som faktiskt hänt, hade inte all, men nästan all olja hamnat på garagegolvet (av obehandlad betong).... Hur det kommer sig vet jag inte, men golvfärgen som jag senare målat golvet med sitter faktiskt fortfarande även på den kvadratmeter (typ) som blev oljeindränkt.

Det var tur att man mekade ensam i garaget, annars hade man väl varit tvungen att bjuda på skumpa, det ska man ju när man gör hole-in-one...

Posted: 2010-01-30 08:47:42
by SeaGull
I somras lyckades jag vända brombeläggen fel på ena framhjulet. Det fungerade faktiskt bra i några kilometer, iallafall med stereon på, men när skrikplåtarna var nedslitna började det låta riktigt illa!

Posted: 2010-01-30 08:49:05
by Robert Örebro
För några år sen skulle jag borra ett hål i en planka och det var fullt på arbtesbänken.
Så jag byggde en ny arbetsbänk av mina 4 st nya vinterhjul och började jobba.

Precis som ni redan nu räknat ut så borrade jag upp ett rejält hål i ett av de nya däcken. Bara åka till gummi verkstan direkt....... :lol:

Posted: 2010-01-30 09:13:35
by Pär Hylander
ojojoj, den här tråden skulle jag kunna fylla helt själv. Ska ta mig en funderare på vad jag ska börja med.

Att dra om bränsleslangarna på 931:an så att huven klämmer slangen så att den ligger an mot kamdrevet och därmed slipas upp en spricka så att det blir bensindimma ngn decimeter från grenröret är ju en sån där riktig rysare. Jag hade sån tur att bilen gick illa så att jag stannade och undersökte innan det började brinna...

Posted: 2010-01-30 11:22:47
by patand
Pär Hylander wrote:Att dra om bränsleslangarna på 931:an så att huven klämmer slangen så att den ligger an mot kamdrevet och därmed slipas upp en spricka så att det blir bensindimma ngn decimeter från grenröret är ju en sån där riktig rysare. Jag hade sån tur att bilen gick illa så att jag stannade och undersökte innan det började brinna...
Om det var incidenten på Knutstorp när jag var med så vill jag minnas att det var generatorskivan som bränsleslangen låg emot inte kamdrevet? (kanske är två olika incidenter) Då sprutade iaf bensinen rakt ner mot generatorn...

Det var lite läskigt när vi såg det när vi öppnade huven! :shock:

Posted: 2010-01-30 11:27:14
by Pär Hylander
Fasen, du har rätt. Jag har haft två såna incidenter. Jag är livsfarlig.


Ett annat sätt att skapa sig extra jobb är att inte spänna den megastoa mutterns till kamaxeln på vänster cylinderbank på en 911 maskin. Sablar vad illa en 911-maskin går när endast höger kamaxel snurrar (ventilerna klarade sig, men jag tog ut motorn och tog av topparna på vänster sida för att inspektera. Skapade en tappad sug i ett halvår....