Garagemissar...

Övriga diskussioner om annat än bilar.
Message
Author
User avatar
SebStein
Turbo-Poster
Posts: 437
Joined: 2009-09-29 10:03:33
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Visby
Contact:

#46 Post by SebStein »

patand wrote:
SebStein wrote:-Varför har du tagit ur generatorn!?!?

Fick höra det ett tag...
:lol:
Det gillade du va?
:)
968 CS M030 - M220
Gotland Ring-instruktör och transaxelfantast!

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#47 Post by patand »

SebStein wrote:Det gillade du va?
:)
Självklart!
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
FSN
Raceputte
Posts: 1557
Joined: 2004-03-29 19:00:19
Bilmodell: 924S med 968 drivlina
Årsmodell: 1986
Location: Göteborg, TORSLANDA
Contact:

#48 Post by FSN »

patand wrote:Cédric och Magnus: Ajaj... bilbatterier grejar att leverera rejält med ström, farligt! :shock:
Ähhh bullshit. Hade det varit farligt så hade det inte gått att öppna huven på en bil.
[color=blue] /Fredrik Svensson[/color]


[size=75][color=blue] 924S2 Rennwagen -86
Kosmic T7 Rotax Max Challenge -04
[/size][/color]

Sahlle_9xx
Carrera-Poster
Posts: 337
Joined: 2004-04-28 21:49:06
Bilmodell: VW Polo GTI -06
Årsmodell: Vet ej
Location: Skövde
Contact:

#49 Post by Sahlle_9xx »

Hade en amazon -65 som förstabil. Efter att ha polerat upp den otroligt matta ljusgrå lacken som visade sig vara mörkt mörkgrå...tyckte jag att den coola mattsvarta huven bara skämde bilen. Hittade en reservdels ama-z (i samma färg!) för en tusing & plockade huven som efter samma behandling med rubbing & vax blänkte lika fint som resten av bilen. Plockade oxå passagerardörren då denna var som ny på reservdelsbilen. Förardörren var dock inte värd att plocka tyckte jag. Sedan skänkte jag bort bilen mot hämtning.

Stod i garaget (som har ett något sluttande golv med hög tröskelkant) och polerade som sagt upp dörr & huv & skruvade dit. Stod nöjd & beskådade skönheten. (Toksänkt, allt krom i fronten lackat mattsvart, och med kromade breeda 14" american racingfälgar. Ja, den snyggaste Amazon jag sett helt enkelt.)

Förardörren på bilen står öppen. Handbromsen ej dragen då den på amazonvis knappt tar ändå. Ser den halvmeterlånga växelspaken falla nedåt så ettan blir friläge. Bilen börjar rulla. "Öh?" tänker jag & kastar mig framåt för att dra handbromsen som ju sitter på vänster sida. Sliter & drar i den men förgäves.
Däremot har jag nu hamnat mellan öppen bildörr & garagedörrskarm. Den fysiska smärtan som uppstår pga. detta är dock inget mot den psykiska som uppstår då dörren viker sig framåt med ett "KRASK" från den nya vänstra framskärmen i glasfiber.

Bilen står framför garaget, förardörren pekar snett framåt. Jag hoppar jämfota av inåtriktad ilska över vad som just hänt.
Det var bara att ringa snubben jag skänkt reservdelsbilen till & be att få ta förardörren oxå. Fick den ett par hundra har jag för mig. Som hittat! (Skärmen gick att fixa till)

Sedan har jag en lite kortare story från min tid med 125:a.
Hade en CB125T, alltså Twin, och det hade en kompis med. Lånade ett 2-1-system som han hade fått med. Slängde på det, iväg som ett skott i ett lyckorus över det härliga brötandet, med en kompis sittande bakom, oxå flinande över oväsendet.

Ner för en brant backe som innehåller en mycket tvär kurva. "Jag ska se vad jag kan komma upp i, innan jag måste bromsa" tänker jag. Drar ur den ordentligt nerför backen, trycker på bromsen. Ingenting. Trycker hårdare. Ingenting. Panik.... Ingen handbroms heller, men det visste jag... Växlar ner. Rödvarv är vid 12k. Hade nog dryga 14 ett tag... Släpper upp bromsen & stampar igen. NU tar den! Lägger ned & tar kurvan, som lyckligtvis är ganska doserad, som Doohan. MINST!

Bytte t-bax till original avgassystem efter det. Det passade bättre...
Porschelös :-(

Patrik Börjesson
Turbo-Poster
Posts: 414
Joined: 2008-10-25 13:30:14
Bilmodell: 944 -85B
Location: Örebro
Contact:

#50 Post by Patrik Börjesson »

Sahlle_9xx wrote: Bytte t-bax till original avgassystem efter det. Det passade bättre...
Vad har avgassystemet med bromsen att göra?? :roll:

User avatar
Sluggen
S2-Poster
Posts: 269
Joined: 2008-03-02 21:50:16
Bilmodell: 951
Location: Stockholm
Contact:

#51 Post by Sluggen »

Måhända satte det nya avgassystemet stopp för fotbromsens rörelse....Stumt...
_________________
//Fredrik


Project Urban Legend Wahnsinn unt Skepsis Revline 951
Kawasaki Kx450f

Patrik Börjesson
Turbo-Poster
Posts: 414
Joined: 2008-10-25 13:30:14
Bilmodell: 944 -85B
Location: Örebro
Contact:

#52 Post by Patrik Börjesson »

Ah. Mekanisk trumbroms bak på de där... tänkte inte på det.

User avatar
makkanftw
Addict
Posts: 1456
Joined: 2009-02-08 20:11:35
Bilmodell: 931 10vt, 924 N/A, 911 C2
Årsmodell: 1980
Location: Ed
Contact:

#53 Post by makkanftw »

Spelar väl inte så stor roll om det är mekanisk eller hydraulisk när avgassystemet ligger ivägen för pedalen så denna inte går att trycka ned något?
- Marcus

User avatar
Pehr Johnsson
Addict
Posts: 9193
Joined: 2006-12-02 15:09:23
Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
Årsmodell: 1993
Location: Ystad
Contact:

#54 Post by Pehr Johnsson »

makkanftw wrote:Spelar väl inte så stor roll om det är mekanisk eller hydraulisk när avgassystemet ligger ivägen för pedalen så denna inte går att trycka ned något?
Men den funkade ju sen????
[b]Pehr Johnsson[/b] 964 C2 -93 [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17263]Porsche 964 C2 - 93 Folkvagnen[/url]
PCS 10585
944Sverige 1385

Sahlle_9xx
Carrera-Poster
Posts: 337
Joined: 2004-04-28 21:49:06
Bilmodell: VW Polo GTI -06
Årsmodell: Vet ej
Location: Skövde
Contact:

#55 Post by Sahlle_9xx »

Det är riktigt att avgassystemet var i vägen för den mekaniska fotbromsens rörelse. Jag har inget svar på varför den hela tiden tog på andra försöket, men det blev glapp i pedalen med 2-1-systemet på så det kan ha varit att saker flyttade på sig när man "gicklade" lite..
Porschelös :-(

User avatar
makkanftw
Addict
Posts: 1456
Joined: 2009-02-08 20:11:35
Bilmodell: 931 10vt, 924 N/A, 911 C2
Årsmodell: 1980
Location: Ed
Contact:

#56 Post by makkanftw »

Patrik Börjesson wrote:Ah. Mekanisk trumbroms bak på de där... tänkte inte på det.
Pehr Johnsson wrote:Men den funkade ju sen????
Menade att det inte spelar någon roll om det är mekanisk/hydralisk trumbroms eller ens skivbroms - går inte pedalen att rubba pga avgassystemet ivägen bromsar det inte oavsett.

User avatar
xanlar
Turbo-Poster
Posts: 852
Joined: 2005-11-20 14:14:36
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Göteborg
Contact:

#57 Post by xanlar »

Ja man kanske ska bidra lite:

Jobbade som mekaniker på en bilfirma förr där jag hittade på en del roliga saker.

Gjorde ett bromsjobb och när jag var klar kom chefen o o bad mig åka o hämta nån annan bil. När jag var tillbaka hoppade jag in i bilen jag bytt bromsarna på, backade ut ur verkstan, svänger runt o skickar i 1:an och körde runt till parkeringen. Tittar in en parkeringsplats jag tänker ställa mig på o trampar bromsen i botten. Hinner tänka " Helvete, har inte pumpat bromsarna" rycker kryckan o pumpar allt jag har samtidigt som bilen tar ett skutt ner för det halvmeterhöga diket och guppar ut på åkern men meterhögt gräs där jag stannar. Som tur var är det en suv jag sitter i så det är bara att skicka i låga backen och 4hjulsdrift och tugga mig tillbaka upp på parkeringen därifrån man ser 2 rejäla spår ner på åkern, ser jättekul ut. parkerar på en plats bredvid lite snyggt. går ut och okulärbesiktigar. inte en skråma på bilen! tar bort lite gräs från ett hjul men annars syns inga spår av min resa på bilen! självklart kikar jag även under så inte haschplåten eller underrede har varit i. Går in i butiken där kunden sitter och jag hoppas så jävulskt att ingen har sett något. Vilket dom inte har! Då hade man hög puls...

En annan gång justerade jag ventilerna på en bil. hade h framhjul avplockat och drog runt motorn med ett spärrskaft med förlängare på veven. Efter lunch skulle jag provstarta, vrider nycken, woop säger det men motorn går inte runt. dåligt batteri tänker jag och drar på startnyckeln igen då det smäller till och spärrskaftet flyger som en projektil. missar en M5:a med några cm och gör en fint märke i väggen bakom

har nog många fler som jag förträngt
Andreas Larsen

User avatar
SebStein
Turbo-Poster
Posts: 437
Joined: 2009-09-29 10:03:33
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Visby
Contact:

#58 Post by SebStein »

xanlar wrote:Ja man kanske ska bidra lite:

Jobbade som mekaniker på en bilfirma förr där jag hittade på en del roliga saker.

Gjorde ett bromsjobb och när jag var klar kom chefen o o bad mig åka o hämta nån annan bil. När jag var tillbaka hoppade jag in i bilen jag bytt bromsarna på, backade ut ur verkstan, svänger runt o skickar i 1:an och körde runt till parkeringen. Tittar in en parkeringsplats jag tänker ställa mig på o trampar bromsen i botten. Hinner tänka " Helvete, har inte pumpat bromsarna" rycker kryckan o pumpar allt jag har samtidigt som bilen tar ett skutt ner för det halvmeterhöga diket och guppar ut på åkern men meterhögt gräs där jag stannar. Som tur var är det en suv jag sitter i så det är bara att skicka i låga backen och 4hjulsdrift och tugga mig tillbaka upp på parkeringen därifrån man ser 2 rejäla spår ner på åkern, ser jättekul ut. parkerar på en plats bredvid lite snyggt. går ut och okulärbesiktigar. inte en skråma på bilen! tar bort lite gräs från ett hjul men annars syns inga spår av min resa på bilen! självklart kikar jag även under så inte haschplåten eller underrede har varit i. Går in i butiken där kunden sitter och jag hoppas så jävulskt att ingen har sett något. Vilket dom inte har! Då hade man hög puls...

En annan gång justerade jag ventilerna på en bil. hade h framhjul avplockat och drog runt motorn med ett spärrskaft med förlängare på veven. Efter lunch skulle jag provstarta, vrider nycken, woop säger det men motorn går inte runt. dåligt batteri tänker jag och drar på startnyckeln igen då det smäller till och spärrskaftet flyger som en projektil. missar en M5:a med några cm och gör en fint märke i väggen bakom

har nog många fler som jag förträngt
Skall aldrig lämna bilen på verkstad igen...

;)
968 CS M030 - M220
Gotland Ring-instruktör och transaxelfantast!

Patrik Börjesson
Turbo-Poster
Posts: 414
Joined: 2008-10-25 13:30:14
Bilmodell: 944 -85B
Location: Örebro
Contact:

#59 Post by Patrik Börjesson »

SebStein wrote: Skall aldrig lämna bilen på verkstad igen...
;)
Det är lugnt. Han har slutat ;)

och nej, han fick inte sparken, han försöker bli smartare.

Acke
S-Poster
Posts: 65
Joined: 2009-05-29 11:09:14
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Kjula
Contact:

hhha

#60 Post by Acke »

ett spärrskaft med förlängare på veven.
Hahah
Jag hade nästan en samma händelse som lite bättre..
Höll på att snurra runt motorn för att byta kamrem på nån bil jag hade
(tror att det var en audi 100 TQ) och när jag vart färdig så vart det akut lunch eller nått för jag lämnade garaget.

Väl tillbaka så drog jag igång bilen och tyckte att det lät helt sjukt vinande
under huven så jag går fram och ser att spärrskaftet hade jag glömt att ta bort från vevaxelmuttern.. :oops: Den där biltema spärrskaftet äger
jag än idag och andvänder ofta för det hände inget med den :twisted:

Mvh
Acke
_________________________________________________

"Världens befolkning består av kompetenta och inkompetenta människor dock finns det en skara som har otur när de tänker... : )

Äger idag:
Citroen -94 XM Exclusive "Tantens bil"
Citroen -99 XM Exclusive V6 24V " Bruksbil"
Citroen -97 Evasion TCT

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users