Garagemissar...

Övriga diskussioner om annat än bilar.
Message
Author
User avatar
bergodalvana
Addict
Posts: 2011
Joined: 2007-05-30 16:25:11
Telefon: 0761361306
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1986
Location: Munkedal, TEL 0761361306
Contact:

Garagemissar...

#1 Post by bergodalvana »

Denna tråd handlar om lite mekmissar vi gjort i garaget, kan bli en kul tråd.
Ok, en av många mekmissar jag gjort.

När jag slängde i motorn i bilen och skulle sätta på styrstaget så märkte jag att den var för kort då jag tagit bort servon. Jaja tänkte jag och släppte ner motorn och bytte till det längre styrstaget.
Sagt och upp med motorn igen och och på med framvagnen, dämparna, bromsarna och allting.
Satte mig i bilen för att visualisera den kommande sommaren och började snurra på ratten... TVÄRSTOP.
Suck tänkte jag och såg framför mig 4 timmars mekande åt skogen, ingen ide att gråta över spilld mjölk och börja plocka ner allting jag satt ihop.
Plocka ner ena stötdämparen och började fundera på att detta kan inte stämma, kolla runt styrstaget och det såg inte ut att fastna nånstans då kom jag plötsligt på -RATTLÅSET...

Satte mig i bilen, vred om nyckeln och snurra på ratten som gick fint och inga problem där inte...
Gissa om jag kände mig som en riktigt amatör. Hahaha.
951 Turbo SS "televerket racing"
Saab 900 2.0T -96 "speedparts edition"
944 -85 "rosenrot racing" (såld)
944 -84 "tysken" (krockad)
944Sverige medlem: 1780
PCS:11959

Image

"its not the fart that kills - its the smell"

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#2 Post by patand »

Har hänt att man i början av mekkarriären glömde att sätta dit oljepluggen innan man började hälla i den nya oljan... :oops: Klassiskt nybörjarmisstag! :lol:
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
makkanftw
Addict
Posts: 1456
Joined: 2009-02-08 20:11:35
Bilmodell: 931 10vt, 924 N/A, 911 C2
Årsmodell: 1980
Location: Ed
Contact:

#3 Post by makkanftw »

Tappat en av brickorna som sitter på topplocksbultarna ner i de grövre oljekanalerna ner mot tråget. Tur som var behövde resten av motorn också plockas ner :lol:
- Marcus

User avatar
broberg
Addict
Posts: 2069
Joined: 2004-03-17 14:39:27
Bilmodell: Saknar en Porsche
Årsmodell: Vet ej
Contact:

#4 Post by broberg »

inte bilen, men likväl bågen.

hade skruvat bort tändstiften under en felsökning, och för att fortsätta felsökningen skruvade jag även bort tändspolarna. Tändspolarna är placerade direkt ovanför..
Gissa vad som hände om inte att man tappar ner en skruv rakt ner i ena cylindern?!

Så efter 1 timmes fifflande med en magnet på en pinne så fick jag upp skruven ur cylindern som tur var.. annars hade det blivit ännu mer demontering :p
// Broberg, grundare och föredetta administratör för 944Sverige.com, formgivare av 944Sverige logotyp | Ej längre aktiv.

User avatar
Mattias 924
Addict
Posts: 1315
Joined: 2008-11-30 22:18:58
Bilmodell: 911T Targa -72 Ölklappe
Årsmodell: Vet ej
Location: Örebro
Contact:

#5 Post by Mattias 924 »

Bytte kamremen för ett tag sen. När jag var klar och vänder mig om så ligger kamremskåpan bakom mig. Bort med generatorremen igen för att sätta på kåpan och så passar jag på att torka bort lite smuts innan jag sätter ihop den. När jag är klar så vänder jag mig om och där ligger fortfarande kamremskåpan.

Jag skulle byta olja men föregående ägare hade varit ordentlig och dragit åt pluggen hårt. Jag fick inte loss den så jag tog en krafthylsa och muttermaskinen. Dålig idé. Det går jättefort att skruva ur oljepluggen med muttermaskinen och man hinner INTE ta fram spilloljedunken innan all olja är på garagegolvet.

Jag har spänt en kamrem ordentligt så den inte skulle slira.

Tappat mutter ner i cylinder.

Tagit fram moped som stått länge, tvättat den, kollat att tanken inte var tom och försökt att starta den. Efter ett par dagars skruvande så upptäckte jag att i tanken var inte bensin utan vatten som läckt in när jag tvättade den.

Bytt olja och startat motorn innan jag satt dit oljefiltret.

Slagit i 13 liter dyr motorolja i min 911 för att upptäcka att jag missat kopparpackningen till oljepluggen på tanken och det läcker...

Jag köpte en SAAB 99 turbo som gick på tre cylindrar efter att föregående ägare missat växel, övervarvat och krökt en ventil. Jag tog tjuren vid hornen och bestämde mig för att chansa och försiktigt köra hem bilen. Under resan hem föreslår min kamrat ett toppfartsprov på tre cylindrar och jag accepterar. Mitt under provet så går ventlien av och så var det skrot av hela motorn istället för ett ventilbyte.

Ska jag vara ärlig så har jag nog klantat mig några fler gånger också.
"patand" skrev:
Om inget strular...

Patrik Börjesson
Turbo-Poster
Posts: 414
Joined: 2008-10-25 13:30:14
Bilmodell: 944 -85B
Location: Örebro
Contact:

#6 Post by Patrik Börjesson »

Mattias 924 wrote: Slagit i 13 liter dyr motorolja i min 911 för att upptäcka att jag missat kopparpackningen till oljepluggen på tanken och det läcker...
Den där har jag oxå gjort. Jag tog morsans dammsugaren i påfyllningshålet och lossade pluggen, satte dit packningen å drog dit pluggen igen. :lol:
Jättenöjd ställde jag tillbaka Mammas dammsugare och for iväg på Såtenäs träff... Morsan ringer några dagar senare och undrar varför hennes dammsugare luktar olja... :shock: :roll:
Det var kanske 1-2dl olja i dammsugaren..

Det där med Muttrar å dyligt ner i tändstiftshål har jag aldrig gjort, men däremot hjälpt en kille på en mack som lyckats. Han stod och såg bedrövad ut med huven öppen, ja fråga vad som hänt å han förklara att han tappat ner en skruv i hålet. Som tur var hade jag verktygsväskan i bilen och har där en magnetpenna, så det löste sig enkelt.

Sen finns det ju självklart en hel drös med andra missar man gjort, men mycket glömmer man ju bort.. 8)

User avatar
rob3rt
Turbo-Poster
Posts: 410
Joined: 2009-05-11 14:26:00
Location: Eskilstuna
Contact:

#7 Post by rob3rt »

att hälla i ny olja utan att sätta dit oljepluggen har jag aldrig gjort men när jag skulle byta olja på praktiken så lyckades jag ta en full oljesamlare. tog loss pluggen för att gå och göra något annat under tiden.. när jag kommer tillbaka är det olja under hela bilen,, min handledare bara skratta åt mig och sa att alla gjort så någon gång,

så nu tittar jag alltid i om den är full eller inte..

men en klasskompis glömde fylla på olja :shock: i en S80 innan dem tog en provtur med den, motorn klarade sig... min klasskompis oxå..
Robert Nygårds
924 -83 (Såld)
BMW 318Ti -96 | Günther

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#8 Post by patand »

Patrik Börjesson wrote:Sen finns det ju självklart en hel drös med andra missar man gjort, men mycket glömmer man ju bort.. 8)
Jag försöker komma på fler missar jag gjort, men antingen är jag så duktig så jag inte gör något fel eller så är det så att jag förtränger jag missarna ordentligt... jag tror på det senare. :roll:
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
makkanftw
Addict
Posts: 1456
Joined: 2009-02-08 20:11:35
Bilmodell: 931 10vt, 924 N/A, 911 C2
Årsmodell: 1980
Location: Ed
Contact:

#9 Post by makkanftw »

Selektiv minnesförlust :lol:

Mycket smått man gjort, tappat den "lilla" startmotorn i pannan är det som satte sig bäst av nån anledning :)

User avatar
Mattias 924
Addict
Posts: 1315
Joined: 2008-11-30 22:18:58
Bilmodell: 911T Targa -72 Ölklappe
Årsmodell: Vet ej
Location: Örebro
Contact:

#10 Post by Mattias 924 »

När vi är inne på ämnet så har jag ett mysterium också. Min kompis Janne bytte bromsar bak på sin 1303S som f.ö. har samma konstruktion som 924. Det sista han vet innan han vaknar till sans på garagegolvet med näsblod och smärtor i ansiktet är att han ska lossa den stora muttern som håller bromstrumman. Vi har två hypoteser som vi arbetar efter:

#1:
Några stora killar har kommit in i garaget och gett honom smörj.

#2:
Skiftnyckeln slant och han fick den i ansiktet.
"patand" skrev:
Om inget strular...

User avatar
Mattias 924
Addict
Posts: 1315
Joined: 2008-11-30 22:18:58
Bilmodell: 911T Targa -72 Ölklappe
Årsmodell: Vet ej
Location: Örebro
Contact:

#11 Post by Mattias 924 »

patand wrote:Jag försöker komma på fler missar jag gjort, men antingen är jag så duktig så jag inte gör något fel eller så är det så att jag förtränger jag missarna ordentligt... jag tror på det senare. :roll:
Var inte orolig för minnet. Du kommer att komma på massor med missar om du tänker på det.

För övrigt. I helgen som gick justerade jag ventilerna och sedan så startade, nja, försökte jag starta motorn utan att ta bort 24:ans ringnyckel som satt kvar på vevaxeln.
"patand" skrev:
Om inget strular...

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#12 Post by patand »

Mattias 924 wrote:Skiftnyckeln slant och han fick den i ansiktet.
Använder man skiftnyckel för att lossa kronmuttern får man nog skylla sig själv... :roll:
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Mattias 924
Addict
Posts: 1315
Joined: 2008-11-30 22:18:58
Bilmodell: 911T Targa -72 Ölklappe
Årsmodell: Vet ej
Location: Örebro
Contact:

#13 Post by Mattias 924 »

patand wrote:
Mattias 924 wrote:Skiftnyckeln slant och han fick den i ansiktet.
Använder man skiftnyckel för att lossa kronmuttern får man nog skylla sig själv... :roll:
Ja, man kan säga att han blev straffad direkt.
"patand" skrev:
Om inget strular...

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4614
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

#14 Post by Cédric »

patand wrote:
Patrik Börjesson wrote:Sen finns det ju självklart en hel drös med andra missar man gjort, men mycket glömmer man ju bort.. 8)
Jag försöker komma på fler missar jag gjort, men antingen är jag så duktig så jag inte gör något fel eller så är det så att jag förtränger jag missarna ordentligt... jag tror på det senare. :roll:
Eller meckar för lite :)


Jag lyckades få huven i bakhuvudet (pinnen satt inte riktigt i hålet) när jag var på malmby-slalom och skulle undersöka något. Eftersom huvudet var så nära motorrummet slog jag hakan i karossen och har numera ett fint ärr :)

User avatar
Mattias 924
Addict
Posts: 1315
Joined: 2008-11-30 22:18:58
Bilmodell: 911T Targa -72 Ölklappe
Årsmodell: Vet ej
Location: Örebro
Contact:

#15 Post by Mattias 924 »

Jag har fått ett Ford Cosworth BDA motorblock i ansiktet. En kompis skulle köra in sin bil i verkstan och det stod ett skrotat motorblock i vägen så han bad mig flytta det lite. jag hade ju lyft motorblock tidigare och hade en uppfattning om vad det vägde. Jag tog ett ordentligt tag och lyfte och slog det i ansiktet. Blocket var av inte av gjutjärn som jag var van vid och det vägde nästan ingenting.
"patand" skrev:
Om inget strular...

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot]