Garagemissar...

Övriga diskussioner om annat än bilar.
Message
Author
User avatar
rewrew
S-Poster
Posts: 60
Joined: 2006-03-04 22:45:31
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Lidköping
Contact:

Re: Garagemissar...

#76 Post by rewrew »

Det är tydligen fler än jag som har lite otur när man tänker. Väldigt kul att läsa.
Jag kan bidra med några till.

Gamla förgasarbilar hade ofta en stor rund luftburk som var praktiskt att lägga verktygen på. Naturligtvis slog man igen huven nöjd och belåten efter avslutat arbete, och efter att ha stirrat på bucklan i huven en stund inser man vad som glömts.

Värst var nog när jag skulle fiffla med kilometerräknaren på min golfdiesel. Jag bad att få låna farsans garage över helgen, han skulle ändå åka till stugan. Skruvade av hastighetsmätargivaren och direkt tappade jag plastdrevet ner i växellådan. Efter att försökt fiska upp den en stund insåg jag att enda sättet var att plocka ur lådan och vända upp o ner på den. Sagt o gjort, fram med talja o block, motor o låda fick jag ur, monterade isär och fick ur drevet. Så långt allt väl, men sen vet jag inte vad som hände. Bilen var kanon, bara ett fel, den var äckligt grön, så nu hade jag läge på att måla om till vit, och naturligtvis skulle inget grönt synas. Började plocka inredning och alla rutor (lyckades också knäcka framrutan) och när man ändå var igång så ville jag gärna ha en taklucka så då var det bara att plocka ner innertaket och flytta en takbalk.
Ja, ni kanske kan tänka vad farsan sa när han kom hem söndag kväll och ville ställa in bilen.
6 veckor senare, efter bl a en rejäl avhyvling från pappas granne, en nattarbetande hetlevrad italienare som ogillade milt sagt min vinkelslip på förmiddagen, så var bilen klar, nästan. Tectyla de nya framskärmarna kan jag göra senare, varpå de naturligtvis rostade bort på bara 2 år.

Så har jag historian om min nyinköpta Taunus som skulle repareras. Bl a var bromsarna var demonterade, men nyfiken som jag var på hur motorn gick efter service så bad jag frugan bogsera igång mig. Det är lugnt jag drar handbromsen. Hon drar iväg, och efter en stund tänder Taunusen och jag hänger mig på tutan och frugan tvärbromsar. Gissa vem som redan glömt att han inte hade bromsar.

User avatar
Robert Örebro
Addict
Posts: 1179
Joined: 2005-12-07 23:12:47
Telefon: 0709206975
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1989
Location: Örebro, f. 1967
Contact:

Re: Garagemissar...

#77 Post by Robert Örebro »

rewrew wrote:Så har jag historian om min nyinköpta Taunus som skulle repareras. Bl a var bromsarna var demonterade, men nyfiken som jag var på hur motorn gick efter service så bad jag frugan bogsera igång mig. Det är lugnt jag drar handbromsen. Hon drar iväg, och efter en stund tänder Taunusen och jag hänger mig på tutan och frugan tvärbromsar. Gissa vem som redan glömt att han inte hade bromsar.
Hahahahaha........förlåt :)
PCS/R # 9755

Varv på Ringen 22 st
Nu. 951 -89 Racerbilen IIII (201602- )
Fd. 924 -82 Fikaträff projektet (201508-201602)
Fd. Cayenne S -05 Vinterracern (201412-201504)
Fd. 944 S2 -90 Racerbilen III (201102-201506)
Fd. 911S/935 RSR 3,2 -74 Racerbilen II (201003-201101)
Fd. 968 CS -93 Sweet Blå Racerbilen I (200901-201001)
Fd. 968 CS -94 Liebling (200604-200810)

User avatar
jerker67
Addict
Posts: 1154
Joined: 2006-04-26 23:10:42
Bilmodell: 944N/A -84
Location: BOLLNÄS
Contact:

Re: Garagemissar...

#78 Post by jerker67 »

Robert Örebro wrote:
rewrew wrote:Så har jag historian om min nyinköpta Taunus som skulle repareras. Bl a var bromsarna var demonterade, men nyfiken som jag var på hur motorn gick efter service så bad jag frugan bogsera igång mig. Det är lugnt jag drar handbromsen. Hon drar iväg, och efter en stund tänder Taunusen och jag hänger mig på tutan och frugan tvärbromsar. Gissa vem som redan glömt att han inte hade bromsar.
Hahahahaha........förlåt :)
Den var bra :D :D :D ivern är en odåga
944N/A -84 (ut86) införskaffad av mig: maj 2003 (såld :(
Audi 100 Avant -94
www.laphroaig.com best in Whisky
http://webshop.cp-service.se customdelar turbo, grenrör, insug, avgas feritta, mm mm. titta in och se...
www.xlanderracing.se carrera cup

User avatar
Mattias 924
Addict
Posts: 1315
Joined: 2008-11-30 22:18:58
Bilmodell: 911T Targa -72 Ölklappe
Årsmodell: Vet ej
Location: Örebro
Contact:

Re: Garagemissar...

#79 Post by Mattias 924 »

rewrew wrote: Gamla förgasarbilar hade ofta en stor rund luftburk som var praktiskt att lägga verktygen på. Naturligtvis slog man igen huven nöjd och belåten efter avslutat arbete, och efter att ha stirrat på bucklan i huven en stund inser man vad som glömts......
+1 Jag har t.o.m. fotobevis på en liknande miss.

Jag bytte värmepaket på hustruns LandRover Freelander i helgen och då måste man ta bort instrumentbrädan. Innan jag satte tillbaka den så tog jag ett kort på eländet och så började jag montera ihop. Nu hade någonting hänt för instrumentbrädan passade inte längre och det tog en bra stund att inse varför. Att missen fanns på bild insåg jag först senare.

Image

Jag gjorde lite mer jobb på den samtidigt. Jag bytte koppling, topplockspackning och remmar med spännare och vattenpump. Jag hade som sagt tagit ur instrumentpanelen och haft bort airbagarna så det var med viss spänning som jag la tillbaka batteripolen men det small ingenting. Kalla mig gärna feg men jag sträckte mig in med armen mellan instrumenten och ratten när jag vred om tändningen men fortfarande ingen smäll. Bra tänkte jag och satte mig i bilen och vred om bilen för att starta men inte gick startmotorn. Måste vara nyckeltranspondern tänkte jag men efter ett par minuters felsökning så drog jag fast jordflätan till motorn.
Nu gick motorn runt men den gick misstänkt fort och den startade inte. Isär med kamremskåpan och visst satt ena kammen ett halvt varv fel. Snabbt åtgärdat och på't igen men inte startade den nu heller så fram med tändinställningslampan och visst, det var ingen gnista. 30 sekunder tog det nog att koppla in vevaxellägesgivaren och nu startade den, men bara på tre cylindrar. Lite spottande på grenröret visade att det var ettans cylinder som den inte gick på så jag tryckte fast den tändkabeln på fördelaren och nu gick den äntligen som den skulle. Det här med uppstarten tog nog en halvtimme så ni får i alla fall erkänna att jag är en jävel på att felsöka...
"patand" skrev:
Om inget strular...

User avatar
Nahpets
Addict
Posts: 1759
Joined: 2008-01-28 01:34:48
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Sollentuna
Contact:

Re: Garagemissar...

#80 Post by Nahpets »

:shock: snabb nisse !
Du vet vad du håller på med helt enkelt. :)

User avatar
claves
Addict
Posts: 2272
Joined: 2004-03-29 20:44:32
Bilmodell: Porsche 951 CS
Årsmodell: 1991
Location: Malmö
Contact:

Re: Garagemissar...

#81 Post by claves »

Var runt på skroten och kom på att min kula på växelspaken var sprucken och roterar i handen.
Går fram till en 740 som var min bil på den tiden och böjer mig in i 90 grader för att greppa tag i kulan.

Nu är det så att på denna skrot pallar de upp bilarna på dubbla plåtfälgar så man kommer inn under.

Detta gjorde att mitt ansikte var snyggt och prydligt parkerat rakt ovanför växelspaken vilket skulle göra jobbet till en dans!

Efter att studerat den lite började jag rycka i den och jävlar vad den satt. Det blir dubbelfattninign på den.
Drar som en gnu och tillslut så släpper det, men jag är inte beredd.

Kulan och bägge mina händer drar rakt upp i plytet så det svartnar för ögonen.

Lite jobbigt var det.

/Claves
[url=http://ultrafunky.d2g.com/Pictures/My_951/index.htm]Bilder på min Porsche 951 -91[/url]

User avatar
Karl Birgander
Addict
Posts: 6556
Joined: 2006-03-12 21:01:55
Telefon: 0737168502
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Älvängen
Contact:

Re: Garagemissar...

#82 Post by Karl Birgander »

Har en här.

Lånade svärmors bil för nåt år sen, bilen är en Citroen C3 -08.
Höger halvljus gick trasigt och jag tänkte lämna tillbaka bilen med hela lampor. Köpte 2 då jag tänkte att man hellre byter båda. Den som provat vet att det är trångt på en sådan bil. Efter ett antal svordomar (som extremt sällan undslipper mitt output-filter) så lyckades jag med konststycket att ta en lampa inne i själv lyktan, men bakom reflektorer o annat... lyckades sätta lampa nr 2 rätt, men än i dag så ligger det en lampa i lyktan som ibland hörs...
Naturligtvis så blev då vänster lampa inte bytt, varför den gick sönder för några veckor sen. Svärfar bad om hjälp, men jag vägrade hjälpa! :)
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)

User avatar
Dirfors
S-Poster
Posts: 184
Joined: 2010-02-22 20:12:31
Telefon: 0767860514
Bilmodell: 944 N/A
Årsmodell: 1984
Location: Göteborg
Contact:

Re: Garagemissar...

#83 Post by Dirfors »

Ska inte säga att det är en enorm miss, men jag var kanske lite väl tankspridd igår i garaget, när jag skulle ta loss motorfästena. Efter 2 timmar med blocknyckeln in under grenröret fick jag nog och tänkte ge upp fullständigt (ja, det var en sån dag), när jag plötsligt kommer på att man kanske ska skruva åt vänster för att få loss bulten :oops:
Var tvungen att ta ett akut IQ-test för att se om julledigheten hade ätit upp hela hjärnsubstansen, eller bara lite.

Nu är skiten loss iallafall :)
Porsche 944 N/A -84
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 17&t=22391" onclick="window.open(this.href);return false;

Trummis i All Used
http://www.myspace.com/allusedmain" onclick="window.open(this.href);return false;

Terry
S-Poster
Posts: 184
Joined: 2004-10-15 13:30:28
Telefon: 0730420301
Bilmodell: 944 N/A
Årsmodell: 1986
Location: Ljungby, Småland
Contact:

Re: Garagemissar...

#84 Post by Terry »

Idag har jag gjort några upptäckter som får mig att tvivla på min förmåga att fungera.
Har i några dagar letat efter vacumläckor på vacumslangarna då bilen gått lite "hostigt" ibland, har dock inte letat speciellt intensivt de gånger jag har kollat, men ändå hittat någon liten slang som varit borta. Men hur jag missade att den allra grövsta av luftslangarna (efter filtret) inte satt på plats vet jag inte!!

Detta upptäckte jag när jag åtgärdade ett annat fel som uppstått under dagen och la alldeles för lång tid på.
Var ute och körde och svängde in på lokala däckverkstan då bilen helt plötsligt misstände och dog. Försökte starta några gånger men det enda som tände var bränslet i avgasröret med ett stort PANG! (Gubben i bilen brevid frågade vem jag siktade på). Lite pinsamt. Bogserade hem bilen och satte igång att skruva och trodde av någon anledning att kamremmen hoppat en kugge eller så. Under bilen och leta markeringar och kolla så att allt stämmer och efter ett par timmars plockande så ser jag av misstag att bulten som håller rotorn är borta.
Till handlarn och köper en ny och sen skruva dit den och bilen startar fint! Det hade alltså kunnat ta fem minuter istället för några timmar...
Nu kanske...

siverby
S-Poster
Posts: 104
Joined: 2013-09-10 20:49:12
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1986
Location: Stockholm
Contact:

Re: Garagemissar...

#85 Post by siverby »

Skrattade gott åt vissa så jag får väll bjuda tillbaka

Nån gång när jag var tonåring var det en sprayburk som inte fungerade så jag tog loss ventilen, lutade mig över burken och försökte göra rent med en spik. Lyckades givetvis trycka ner så att det sprutade kallgalv rakt upp i ansiktet. Tur man hade glasögon.

Skulle åka hem från landet med min 205gti, kom ett par kilometer innan motorn gick skit. Stannade och tryckte till kabeln till tändspolen och försökte starta. Kändes som startmotorn försökte men inte orkade dra runt motorn, hade bra spänning så jag trodde den skurit. Gick tillbaka och väntade på att få hjälp att bogsera tillbaks den. Helgen efter provade jag att dra runt den för hand och det gick bra så jag rev ner insuget för att komma åt att felsöka startmotorn. Mätte lite och mätte sedan resistansen mellan startmotorns kropp och minuspolen, 20ohm. Motorblock-minuspul 20ohm, ena änden av jordkabeln till den andra 20ohm, wtf? Började skruva loss jordkabeln för att undersöka närmre, fick upp en kabelsko men ingen kabel, den hade lossnat. Skruva ihop den helgen efter när jag fått ny insugspackning. Kunde ha tagit två minuter att fixa längs vägen men istället tog det två veckor.

En lumparpolare höll på att fylla kylvätska i en PBV302 när Fänrik kom förbi
- Ni har väll satt tillbaka bottenpluggen
- Det är klart jag har, jag är väll inte dum!
Efter ett bra tag började han undra varför det aldrig blev fullt, han hade såklart inte alls satt tillbaka pluggen. Det går i 60 liter i den så han hade lite att torka upp... :lol:

En annan lumparpolare skulle ge starthjälp till en lastbil och lyckades koppla 24V till ett batteri som exploderade och skvätte batterisyra i ansiktet.

Skulle fixa nåt vid höger framhjul och tänkte samtidigt smörja upp båda bromsoken så jag lossade hjulmuttrarna till båda hjulen, lyfte upp högersidan och gjorde det jag skulle men sket i att fixa vänsteroket. Började skaka när jag körde så jag stannade och kollade högersidan men hittade inget. Blev värre och värre så jag stannade igen, lyfte upp och kontrollerade noga. Hittade nåt pyttelitet glapp, skulle lyfta upp vänstersidan för att jämföra och då märkte jag att hjulmuttrarna satt helt löst. Dumjävel!

Har bara förstört nåt en gång pga dumhet, det var när jag skulle hjälpa en polare byta spridare på hans 200sx. Enligt uppgift skulle det inte gå att lossa skruvarna till spridarbryggan utan att ta bort insuget och det verkade drygt, jag lyckades ändå med lite finurlighet. När han skulle ta loss bryggan tog den emot insuget. "Det är bara att ta i, den går inte sönder" sa jag och tog över. När jag fick loss den saknades det en bit av plasthatten på en spridare, lyckligtvis satt den kvar i spridarhålet i insuget. Vi dividerade länge hur vi skulle få upp den utan att riskera tappa den i insuget eller i värsta fall cylindern. Tejpade en vattenslang till damsugarrör och lyckades suga upp den.
"Pamper your car by cleaning it. Love your car by driving the hell out of it"
- Larry Kosilla

User avatar
BrumBrum
NA-Poster
Posts: 10
Joined: 2016-03-03 14:06:51
Bilmodell: Har ingen Porche
Årsmodell: Vet ej
Contact:

Re: Garagemissar...

#86 Post by BrumBrum »

Jag återupplivar denna pärla till tråd med en liten miss jag gjorde i yngre dagar.

Detta var för många år sedan när man var i moppeåldern. Som alla slynglar ansåg så vart ju sladdar det häftigaste som fanns vid den här tiden. Jag minns att pappa nyss hade köpt en ny bil, en Volvo, han var så stolt över den. Verkligen en ögonsten.

De flesta kan väl kanske redan nu räkna ut vart denna historien kommer barka.

Jag och mina vänner ansåg att vår garageuppfart var den bästa platsen att sladda våra moppar på. Så vi ägnade hela eftermiddagar efter skolan till att sladda. På just denna dag vart jag lite extra modig, och skulle ta lite extra sats runt knuten. SJÄLVKLART kommer far min hem precis just som jag sladdar mig ut på uppfarten, och jag åker RÄTT in i bilen. BAM.

Har nog aldrig fått en sådan utskällning i hela mitt liv (inkluderat alla flickvänner genom åren) och jag minns att jag fick både utegångs och moppeförbud.
"Life is hard, it's even harder when you are stupid" - John Wayne

claes
S2-Poster
Posts: 269
Joined: 2013-04-02 09:48:39
Telefon: 0703084060
Bilmodell: porsche 944 turbo/S2
Årsmodell: 1986
Location: Söråker
Contact:

Re: Garagemissar...

#87 Post by claes »

Kul tråd, det här!
Jag hade tidigare en 996 40 Jahre. Jättefin bil men det fanns en irriterande parkeringsskada på fronten (turbo front) som störde mig mycket. Jag fick tag på en lackerare som kunde fixa det på någon vecka men han ville inte ha hela bilen i sin verkstad. Nåväl, jag såg en film på youtube om hur man demonterar fronten och satte igång... Pallar upp bilen, tar bort framhjul, blinkers, massor av mer eller mindre dolda skruvar osv. Demonterar de tre kylargallren och lämnar in fronten till lackeraren.
Precis som alla andra lackerare så saknade han tidsuppfattning (troligtvis pga thinnerångorna) så det tog ju längre tid än beräknat. När jag får tillbaka fronten efter några långa veckor är jag väldigt körsugen men jag är ändå väldigt noggrann då jag monterar tillbaka allt, vill inte repa något. Får hjälp av sambon, tejpar utsatta delar, skyddande trasor osv. När allt är på plats sätter jag på hjulen igen och sänker ner bilen. Perfekt, ikväll blir det en långtur. Ska bara trycka tillbaka de tre kylargallren sen är det klart!

Jaha ja, de skulle visst tryckas fast inifrån... Och det går inte att göra med fronten på plats utan skulle ha gjorts innan den monterades... :-| :-|
Det blev en långtur men UTAN galler, dagen efter var det bara att göra om jobbet igen!
/Claes
Trackday bil: Porsche 944 -1986
Landsvägsräser: Porsche 996, 40 Jahre- 2004 Såld
Dundertysken: Porsche 964 turbo -1991 Såld
Första porschen: Porsche 944 turbo -1986 Såld

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users