En av de största vinsterna borde ju vara lägre ofjädrad vikt, vilket alltid innebär förbättring, oavsett underlag men särskilt påtagligt ju sämre underlaget/förhållandet är.
Det måste alltid vara intressant att få ner vikten på fälgar, däck och allt annat "ofjädrat" för att förbättra väghållningen. 1 kg ofjädrad vikt måste vara betydligt intressantare att banta än 1 kg fjädrad vikt. Rätta mig någon om jag har fel.
Klargörande aluminiumbärarmar
- Porrsche
- Turbo-Poster
- Posts: 409
- Joined: 2004-03-29 22:23:45
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1985B
- Location: Sollentuna
- Contact:
-
- Addict
- Posts: 1184
- Joined: 2004-04-03 11:33:27
- Bilmodell: 944 turbo S
- Årsmodell: 1988
- Location: Boden
- Contact:
Låg ofjädrad vikt i förhållande till den fjädrade gör att fjädringen kan kontrollera däcksrörelsen bättre och därmed få däcket att hålla bättre kontakt med underlaget över ojämnheter.
Det intressanta är inte den ofjädrade vikten utan förhållandet ofjädrad/fjädrad vikt, en tung bil kan alltså ha högre ofjädrad vikt med bibehållen kontroll av hjulen.
Tomas
Det intressanta är inte den ofjädrade vikten utan förhållandet ofjädrad/fjädrad vikt, en tung bil kan alltså ha högre ofjädrad vikt med bibehållen kontroll av hjulen.
Tomas
[size=75]1988 944 Turbo S
Bosch HFM5 MAF, eget MAF-chip, mappar för bensin & E85.
3" avgassystem med separat rör för wastegate, Tial 38 mm wastegate, modifierad intercooler, 944 NA kamaxel, Siemens #72 spridare, Bosch 044 bränslepump.
Innovate LM-1 bredbandslambda med dataloggning.
Öhlins stötdämpare fram och bak, justerbara i kompression och retur. Borttagna torsionsstavar, gummibussningar bytta mot plast och länklager.
Victor LeMans 9,5+11x18" fälgar med Toyo R888 265+295 däck.[/size]
Bosch HFM5 MAF, eget MAF-chip, mappar för bensin & E85.
3" avgassystem med separat rör för wastegate, Tial 38 mm wastegate, modifierad intercooler, 944 NA kamaxel, Siemens #72 spridare, Bosch 044 bränslepump.
Innovate LM-1 bredbandslambda med dataloggning.
Öhlins stötdämpare fram och bak, justerbara i kompression och retur. Borttagna torsionsstavar, gummibussningar bytta mot plast och länklager.
Victor LeMans 9,5+11x18" fälgar med Toyo R888 265+295 däck.[/size]
- Pär Hylander
- Raceputte
- Posts: 4392
- Joined: 2004-03-29 12:40:09
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Laholm
- Contact:
Jo, men skillnaden är vikt mellan stålbärarmen och den i alu är inte stor...Porrsche wrote:En av de största vinsterna borde ju vara lägre ofjädrad vikt, vilket alltid innebär förbättring, oavsett underlag men särskilt påtagligt ju sämre underlaget/förhållandet är.
Det måste alltid vara intressant att få ner vikten på fälgar, däck och allt annat "ofjädrat" för att förbättra väghållningen. 1 kg ofjädrad vikt måste vara betydligt intressantare att banta än 1 kg fjädrad vikt. Rätta mig någon om jag har fel.
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite
_______________________________
Buskör för lite
- Daniel
- S2-Poster
- Posts: 218
- Joined: 2004-03-29 13:22:02
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Flyinge
- Contact:
- Pär Hylander
- Raceputte
- Posts: 4392
- Joined: 2004-03-29 12:40:09
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Laholm
- Contact:
- Daniel
- S2-Poster
- Posts: 218
- Joined: 2004-03-29 13:22:02
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Flyinge
- Contact:
Vill bara berätta hur saker och ting utvecklar sig. Konsulterade "Myggan" i Tomelilla i ämnet och han tyckte att det absolut inte skulle innebära några problem att konvertera från alu till plåt. Sagt och gjort, jag har idag inhandlat två st bärarmar på skroten för 800:-/par. Känns som att jag fortfarande har valmöjlighet att välja endera lösningen... Vill bara poängtera att om man har ont om cash så framstår detta som en fördelaktig budgetlösning. /Daniel
Daniel
PCS 8500
951-86
BMW 525I -95
Peugeot 205gti-92(bus)
Yamaha TRX850(bus)
Sharan 1,8T (buss)
PCS 8500
951-86
BMW 525I -95
Peugeot 205gti-92(bus)
Yamaha TRX850(bus)
Sharan 1,8T (buss)
Who is online
Users browsing this forum: No registered users