Klargörande aluminiumbärarmar

924/928/944/968
Message
Author
User avatar
Porrsche
Turbo-Poster
Posts: 409
Joined: 2004-03-29 22:23:45
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1985B
Location: Sollentuna
Contact:

#16 Post by Porrsche »

En av de största vinsterna borde ju vara lägre ofjädrad vikt, vilket alltid innebär förbättring, oavsett underlag men särskilt påtagligt ju sämre underlaget/förhållandet är.
Det måste alltid vara intressant att få ner vikten på fälgar, däck och allt annat "ofjädrat" för att förbättra väghållningen. 1 kg ofjädrad vikt måste vara betydligt intressantare att banta än 1 kg fjädrad vikt. Rätta mig någon om jag har fel.
8)

Göran
---
Porsche 944 -85

Tomas
Addict
Posts: 1184
Joined: 2004-04-03 11:33:27
Bilmodell: 944 turbo S
Årsmodell: 1988
Location: Boden
Contact:

#17 Post by Tomas »

Låg ofjädrad vikt i förhållande till den fjädrade gör att fjädringen kan kontrollera däcksrörelsen bättre och därmed få däcket att hålla bättre kontakt med underlaget över ojämnheter.
Det intressanta är inte den ofjädrade vikten utan förhållandet ofjädrad/fjädrad vikt, en tung bil kan alltså ha högre ofjädrad vikt med bibehållen kontroll av hjulen.

Tomas
[size=75]1988 944 Turbo S
Bosch HFM5 MAF, eget MAF-chip, mappar för bensin & E85.
3" avgassystem med separat rör för wastegate, Tial 38 mm wastegate, modifierad intercooler, 944 NA kamaxel, Siemens #72 spridare, Bosch 044 bränslepump.
Innovate LM-1 bredbandslambda med dataloggning.
Öhlins stötdämpare fram och bak, justerbara i kompression och retur. Borttagna torsionsstavar, gummibussningar bytta mot plast och länklager.
Victor LeMans 9,5+11x18" fälgar med Toyo R888 265+295 däck.[/size]

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#18 Post by Pär Hylander »

Porrsche wrote:En av de största vinsterna borde ju vara lägre ofjädrad vikt, vilket alltid innebär förbättring, oavsett underlag men särskilt påtagligt ju sämre underlaget/förhållandet är.
Det måste alltid vara intressant att få ner vikten på fälgar, däck och allt annat "ofjädrat" för att förbättra väghållningen. 1 kg ofjädrad vikt måste vara betydligt intressantare att banta än 1 kg fjädrad vikt. Rätta mig någon om jag har fel.
Jo, men skillnaden är vikt mellan stålbärarmen och den i alu är inte stor...
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

User avatar
Daniel
S2-Poster
Posts: 218
Joined: 2004-03-29 13:22:02
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Flyinge
Contact:

#19 Post by Daniel »

Mycket givande diskussion för alla oss som har möjlighet att montera plåtbärarmar. Köper man prylarna lämpligast hos tex Sanden eller Area 951?/Daniel
Daniel
PCS 8500
951-86
BMW 525I -95
Peugeot 205gti-92(bus)
Yamaha TRX850(bus)
Sharan 1,8T (buss)

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#20 Post by Pär Hylander »

Det finns ju rätt billiga renoveringskit för alubärarmarna nu (sen ett halvår, år tillbaka). Jag har dock inte provat dom.

Stålbärarm köper man väl antaligen på skroten?
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

User avatar
Daniel
S2-Poster
Posts: 218
Joined: 2004-03-29 13:22:02
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Flyinge
Contact:

#21 Post by Daniel »

Vill bara berätta hur saker och ting utvecklar sig. Konsulterade "Myggan" i Tomelilla i ämnet och han tyckte att det absolut inte skulle innebära några problem att konvertera från alu till plåt. Sagt och gjort, jag har idag inhandlat två st bärarmar på skroten för 800:-/par. Känns som att jag fortfarande har valmöjlighet att välja endera lösningen... Vill bara poängtera att om man har ont om cash så framstår detta som en fördelaktig budgetlösning. /Daniel
Daniel
PCS 8500
951-86
BMW 525I -95
Peugeot 205gti-92(bus)
Yamaha TRX850(bus)
Sharan 1,8T (buss)

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users