Koni Coilovers?

924/928/944/968
Message
Author
User avatar
Dan Hovang
Carrera-Poster
Posts: 314
Joined: 2004-04-15 22:41:21
Contact:

#46 Post by Dan Hovang »

Peedster wrote:
Dan Hovang wrote:Det som väger är ju torsionboxen, dvs det fläskiga röret som torsionsstavarna bor i, som bärarmarna sitter fast i. Själva torsionsstavarna är inte så tunga. Bygger man coils så kan man säkert ersätta/ta bort boxen och bygga ngt annat. Men man får nog tänka sej för lite, antar att boxen ger en del chassievridstyvhet också.

944-räsern har (som du säger Pär) styva fjädrar men inga kränghämmare, däremot har vi drop-stops fram. Exakt hur styva dom är vet jag inte, vi beskrev hur vi byggt bilen för Leda Suspensions som sedan valde fjädrar. Pontus kanske vet?
Ja det är "boxen" torsionstuben jag menade från början, den borde väga en hel del ja, runt 30kg skriver Utzon.
Men det lär ju gå att lösa det på något sätt!

Varför har ni inga krängninshämmare? Drop-stops känns så brutalt, är det inget som tar skada? Vill inte hulen lyfta istället då?
Hur räknar man på de, är det inte vajer?

/Peter
Ja du :)

Räkna gör man inte så mycket, det är wire som helt stumt hindrar hjulupphängningen att fjädra ut. Vi har ställt den så att man inte får någon drop alls, dvs så fort bilen vill kränga så håller den mot (tror Utzon också har det så, någon pratade med honom innan vi byggde). Resultatet blir att bilen kränger mindre, fjädern på innerhjulet bär ju inte bilen längre. Vad det får för sidoeffekter har jag inte så bra koll på. Men rollcentra borde flyttas rätt ordentligt (typ till innerhjulet).

Jag vet ett bra ställe att fråga på .. :D

User avatar
Peedster
Addict
Posts: 1170
Joined: 2004-03-29 09:39:44
Bilmodell: 924,944,968,GT2
Årsmodell: 1992
Location: Stockholm/Täby
Contact:

#47 Post by Peedster »

Här hittar ni KW´s Variant 3 till bättre pris, runt 19000:-
http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?Vie ... otohosting

Hur kommer det sig att det ska vara så jäkla dyrt med väghållning till våra bilar? Menar Variant 3 till nya M3 CSL kostar lika mycket..?

Vad kostar Sandéns Bilsteinkit? Har han olika vad kostar då enklaste mot det värsta?

Annars ligger ju Öhlins här i Väsby...en av de som jobbar där kör en 944 Turbo, man kanske ska gå in och prata?

Mvh Peter
Nuvarande:
En frontmotor
En mittmotor
En bakmotor

Porsche - Made to be driven
Peedster - Made to drive Porsche

Björn Nilsson
Turbo-Poster
Posts: 976
Joined: 2004-03-29 11:36:57
Telefon: 0704847656
Bilmodell: Porsche 951-E85
Årsmodell: 1990
Location: Lomma
Contact:

#48 Post by Björn Nilsson »

Peedster wrote:Här hittar ni KW´s Variant 3 till bättre pris, runt 19000:-
http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?Vie ... otohosting

Hur kommer det sig att det ska vara så jäkla dyrt med väghållning till våra bilar? Menar Variant 3 till nya M3 CSL kostar lika mycket..?

Vad kostar Sandéns Bilsteinkit? Har han olika vad kostar då enklaste mot det värsta?

Annars ligger ju Öhlins här i Väsby...en av de som jobbar där kör en 944 Turbo, man kanske ska gå in och prata?

Mvh Peter
De är säkert super men jag har fortfarande inte vågat närma mig inställningsrattarna ännu :roll: Det känns som att man ska vara rätt duktig på att "känna" hur de ska ställas in.

Tror inte vi glada amatörer behöver fullt ställbara coilovers för att åka snabbt, känns som mer bantid skulle vara en mycket godare investering 8) Nu lät jag tråkig men det är lätt att snö in sig på Öhlins eller andra kit för 20-50 000 när man ska köpa "väghållning".

Inte sagt att inte du redan är väldigt snabb och har mycket goda kunskaper inom detta omdråde men tex jag inser redan att mina Öhlinare är "way over" min körkunskap :oops:

Ha det bra!

/Björn
Mvh Björn Olander
(fd Nilsson)
0704-847656
Lomma

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#49 Post by Pär Hylander »

968EVO wrote:[
Tror inte vi glada amatörer behöver fullt ställbara coilovers för att åka snabbt, känns som mer bantid skulle vara en mycket godare investering 8) Nu lät jag tråkig men det är lätt att snö in sig på Öhlins eller andra kit för 20-50 000 när man ska köpa "väghållning". /Björn

Amen!!!

Saxar in ett tänktvärt citat från racerhistoriska klubbens hemsida.

Detta med träning är ofta underskattat i racingkretsar, det finns en tumregel som säger att du kan minska dina varvtider med sekunder genom att träna, någon sekund genom att justera chassiet och tiondelar genom att öka motoreffekten...
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

Björn Nilsson
Turbo-Poster
Posts: 976
Joined: 2004-03-29 11:36:57
Telefon: 0704847656
Bilmodell: Porsche 951-E85
Årsmodell: 1990
Location: Lomma
Contact:

#50 Post by Björn Nilsson »

Pär Hylander wrote:
968EVO wrote:[
Tror inte vi glada amatörer behöver fullt ställbara coilovers för att åka snabbt, känns som mer bantid skulle vara en mycket godare investering 8) Nu lät jag tråkig men det är lätt att snö in sig på Öhlins eller andra kit för 20-50 000 när man ska köpa "väghållning". /Björn

Amen!!!

Saxar in ett tänktvärt citat från racerhistoriska klubbens hemsida.

Detta med träning är ofta underskattat i racingkretsar, det finns en tumregel som säger att du kan minska dina varvtider med sekunder genom att träna, någon sekund genom att justera chassiet och tiondelar genom att öka motoreffekten...
Visste väl att du skulle hålla med mig :D

Syns vi i kväll på Knutan?

/Björn
Mvh Björn Olander
(fd Nilsson)
0704-847656
Lomma

User avatar
boxsterpontus
Raceputte
Posts: 149
Joined: 2004-03-29 23:37:34
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Lund
Contact:

#51 Post by boxsterpontus »

968EVO wrote:
Peedster wrote:Här hittar ni KW´s Variant 3 till bättre pris, runt 19000:-
http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?Vie ... otohosting

Hur kommer det sig att det ska vara så jäkla dyrt med väghållning till våra bilar? Menar Variant 3 till nya M3 CSL kostar lika mycket..?

Vad kostar Sandéns Bilsteinkit? Har han olika vad kostar då enklaste mot det värsta?

Annars ligger ju Öhlins här i Väsby...en av de som jobbar där kör en 944 Turbo, man kanske ska gå in och prata?

Mvh Peter
De är säkert super men jag har fortfarande inte vågat närma mig inställningsrattarna ännu :roll: Det känns som att man ska vara rätt duktig på att "känna" hur de ska ställas in.

Tror inte vi glada amatörer behöver fullt ställbara coilovers för att åka snabbt, känns som mer bantid skulle vara en mycket godare investering 8) Nu lät jag tråkig men det är lätt att snö in sig på Öhlins eller andra kit för 20-50 000 när man ska köpa "väghållning".

Inte sagt att inte du redan är väldigt snabb och har mycket goda kunskaper inom detta omdråde men tex jag inser redan att mina Öhlinare är "way over" min körkunskap :oops:

Ha det bra!

/Björn
Vi shoppade LEDA grejer från England till racern, ca 12kkr komplett med colilovers runt om, justerbar höjd och justerbara dämpare. Kopplad bound och rebound. LEDA valde fjädrar åt oss, vi sa vad bilen skulle väga och vad vi skulle ha den till så plockade de ut bra fjädrar. Vad de valde vet jag inte men det fungerar mycket bra.

Vi har inte petat på inställningarna alls sedan den första injusterigen på en parkeringsplats för att få rätt på dämparna. Den har tillräckligt bra balans för att alla förarna i bilen skall känna sig nöjda. Det behövs lite med bantid för oss för att vi skall kunna veta vad som ytterligare behöver göras. Bilen är mycket körbar i alla fall. Finns säkert tid att ta på att tweaka in det men som sagt tidigare så finns det mycket mer tid att köra in genom att helt enkelt köra bättre. Vi hade en gästförare i första racet som visade var skåpet skall stå genom att köra 1,5s bättre än någon annans bästatid!:oops: Bantid (eller talang ) är bästa trimmet!

Det känns bra att vi har grejer att skruva på när vi känner oss mogna, och till det mycket låga priset kändes det som det var det bästa vi kunde köpa.

Bilen har inga kränghämmare utan vi kör enligt Utzons modell med enbart dropstops fram. Funkar kalasbra. Titta i mitt garage för bild på hur det ser ut.
Pontus Borg

User avatar
Dan Hovang
Carrera-Poster
Posts: 314
Joined: 2004-04-15 22:41:21
Contact:

#52 Post by Dan Hovang »

968EVO wrote:känns som mer bantid skulle vara en mycket godare investering 8) Nu lät jag tråkig
Där har du helt fel!

Bantid låter nämligen inte alls tråkigt! :D

Däremot låter 19.000 kr för en bit järn jävligt tråkigt .. :wink:

User avatar
Mr Z
Carrera-Poster
Posts: 322
Joined: 2004-04-04 21:58:49
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1986
Location: Sthlm
Contact:

#53 Post by Mr Z »

Dan Hovang wrote:
968EVO wrote:känns som mer bantid skulle vara en mycket godare investering 8) Nu lät jag tråkig
Där har du helt fel!

Bantid låter nämligen inte alls tråkigt! :D

Däremot låter 19.000 kr för en bit järn jävligt tråkigt .. :wink:
Håller med.... Kan det bli mycket roligare???

/Peter Z
MVH Peter Z

I garaget: En röd 951 -86. Tyvärr med två skurna cylindrar :(

User avatar
Modj
S-Poster
Posts: 142
Joined: 2004-03-30 18:28:16
Bilmodell: Escort Cosworth
Location: Grästorp
Contact:

#54 Post by Modj »

Visst är det dyrt.

Jag valde dock KW hoppas verkligen dessa skall duga för lite banåka, skall plocka ner torrisionen igen snart för att sänka bilen lite. Sen ställa in coiloversna ordentliget och göra en hjulinställning.

Förhoppnins vis hinnes detta med snart.

I början på Juli skall jag iaf åka på Gatebil.no (är tanken) å då ska bilen vara klar.

Å då får vi se om man är nöjd. Annars får man väl se över krängare å busssnigar.

/Modj
www.carboncossie.com
www.kloma.com

Kontakt/
Lars@carboncossie.com

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users