Dan Hovang wrote:Det som väger är ju torsionboxen, dvs det fläskiga röret som torsionsstavarna bor i, som bärarmarna sitter fast i. Själva torsionsstavarna är inte så tunga. Bygger man coils så kan man säkert ersätta/ta bort boxen och bygga ngt annat. Men man får nog tänka sej för lite, antar att boxen ger en del chassievridstyvhet också.
944-räsern har (som du säger Pär) styva fjädrar men inga kränghämmare, däremot har vi drop-stops fram. Exakt hur styva dom är vet jag inte, vi beskrev hur vi byggt bilen för Leda Suspensions som sedan valde fjädrar. Pontus kanske vet?
Ja det är "boxen" torsionstuben jag menade från början, den borde väga en hel del ja, runt 30kg skriver Utzon.
Men det lär ju gå att lösa det på något sätt!
Varför har ni inga krängninshämmare? Drop-stops känns så brutalt, är det inget som tar skada? Vill inte hulen lyfta istället då?
Hur räknar man på de, är det inte vajer?
/Peter