Koni Coilovers?

924/928/944/968
Message
Author
User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#31 Post by Pär Hylander »

Dan Hovang wrote: Det hade varit intressant att höra mer detaljer om Cupbilarna; antar att dom hade en uppsättning av fjädrar att välja mellan för finliret?
Jag har för mig jag läst en spec ngnstans att dom låg på runt 80 N/mm fram, kommer dock inte ihåg var jag läst det :?

Olika modeller har som std 21.8 till 28 N/mm enligt verkstadshandboken ( Vol 3 Chassi, sidan 40-13 och framåt samt volym 6 turbo, sidan 40-5 och framåt
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

User avatar
Mr Z
Carrera-Poster
Posts: 322
Joined: 2004-04-04 21:58:49
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1986
Location: Sthlm
Contact:

#32 Post by Mr Z »

Tackar för dina reflektioner Pär... Alltid kul att höra från någon som använder sin bil på bana, det är ju det min är tänkt till.
Jag har ju tyvärr fastnat i en alldeles för omfattande motorbyggnation... :(

/Peter Z
MVH Peter Z

I garaget: En röd 951 -86. Tyvärr med två skurna cylindrar :(

User avatar
Maxx
Addict
Posts: 6045
Joined: 2004-04-13 00:16:47
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994
Location: Eskilstuna
Contact:

Verkstadshandbok

#33 Post by Maxx »

Hur/var kan man få tag på verkstadshandboken till 924 (inkl turbo)?
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

User avatar
Modj
S-Poster
Posts: 142
Joined: 2004-03-30 18:28:16
Bilmodell: Escort Cosworth
Location: Grästorp
Contact:

#34 Post by Modj »

Var upp plockade ut mina KW på posten idag, ser mysiga ut.
Blir montering till helgen :)

Återkommer med mer info

/Modj
www.carboncossie.com
www.kloma.com

Kontakt/
Lars@carboncossie.com

Björn Nilsson
Turbo-Poster
Posts: 976
Joined: 2004-03-29 11:36:57
Telefon: 0704847656
Bilmodell: Porsche 951-E85
Årsmodell: 1990
Location: Lomma
Contact:

#35 Post by Björn Nilsson »

Jag kollade mina framfjädrar och de var på 110 N/mm. Bakfjädrarna glömde jag att kolla :oops:

/Björn
Mvh Björn Olander
(fd Nilsson)
0704-847656
Lomma

User avatar
Niclas Ericsson
S-Poster
Posts: 71
Joined: 2004-03-29 13:32:24
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Umeå
Contact:

#36 Post by Niclas Ericsson »

968EVO wrote:Jag kollade mina framfjädrar och de var på 110 N/mm. Bakfjädrarna glömde jag att kolla :oops:

/Björn
110 N/mm, hur pass hårt upplever du det? Jag har satt 70 N/mm i fram (30 N/mm bak) och upplever det rätt styvt, men då har jag inte testat på bana ännu...

Har du torsionsstavarna kvar i bak?

//Niclas

Björn Nilsson
Turbo-Poster
Posts: 976
Joined: 2004-03-29 11:36:57
Telefon: 0704847656
Bilmodell: Porsche 951-E85
Årsmodell: 1990
Location: Lomma
Contact:

#37 Post by Björn Nilsson »

Niclas Ericsson wrote:
968EVO wrote:Jag kollade mina framfjädrar och de var på 110 N/mm. Bakfjädrarna glömde jag att kolla :oops:

/Björn
110 N/mm, hur pass hårt upplever du det? Jag har satt 70 N/mm i fram (30 N/mm bak) och upplever det rätt styvt, men då har jag inte testat på bana ännu...

Har du torsionsstavarna kvar i bak?

//Niclas
Värre än min Volvo iaf :wink: Tycker faktiskt inte det är så farligt, men jag kör inte bilen på gatan:)

Har ingen torsionsstav kvar, coilovers bak.

/Björn
Mvh Björn Olander
(fd Nilsson)
0704-847656
Lomma

User avatar
Niclas Ericsson
S-Poster
Posts: 71
Joined: 2004-03-29 13:32:24
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Umeå
Contact:

#38 Post by Niclas Ericsson »

968EVO wrote:
Niclas Ericsson wrote: 110 N/mm, hur pass hårt upplever du det? Jag har satt 70 N/mm i fram (30 N/mm bak) och upplever det rätt styvt, men då har jag inte testat på bana ännu...

Har du torsionsstavarna kvar i bak?

//Niclas
Värre än min Volvo iaf :wink: Tycker faktiskt inte det är så farligt, men jag kör inte bilen på gatan:)

Har ingen torsionsstav kvar, coilovers bak.

/Björn
Typiskt, jag som tänkte få lite tips inför injusteringen i bak. Har satt dit dämpare med hjälpfjäder (bilstein clubsport) och måste indexera om torsionsstavarna för annars blir den för hög.

Får ta och slå Sande'n en signal i dagarna...

/Niclas

User avatar
Peedster
Addict
Posts: 1170
Joined: 2004-03-29 09:39:44
Bilmodell: 924,944,968,GT2
Årsmodell: 1992
Location: Stockholm/Täby
Contact:

#39 Post by Peedster »

968EVO wrote: [Har ingen torsionsstav kvar, coilovers bak.

/Björn
Intressant ämne!

När kan man plocka bort torsionsstavarna? Hur pass "bärande" måste coiloversen vara då?
Finns det mycket vikt att spara? Man plockar väl bort hela partiet mellan bärarmarna eller?

/Peter
Nuvarande:
En frontmotor
En mittmotor
En bakmotor

Porsche - Made to be driven
Peedster - Made to drive Porsche

Björn Nilsson
Turbo-Poster
Posts: 976
Joined: 2004-03-29 11:36:57
Telefon: 0704847656
Bilmodell: Porsche 951-E85
Årsmodell: 1990
Location: Lomma
Contact:

#40 Post by Björn Nilsson »

Peedster wrote:
968EVO wrote: [Har ingen torsionsstav kvar, coilovers bak.

/Björn
Intressant ämne!

När kan man plocka bort torsionsstavarna? Hur pass "bärande" måste coiloversen vara då?
Finns det mycket vikt att spara? Man plockar väl bort hela partiet mellan bärarmarna eller?

/Peter
Efter man satt dit coilovers så ska det gå att ta bort stav(arna)? Tror att det är en hel del jobb med att ta bort den anordningen och pga det så behålls stavarna + coliovers.

På min är det lite special, har andra fästen till bärarmarna. Du kan kolla hur det ser ut i min biltråd på rejsa!

Hur mycket vikt man sparar vet jag ej men att man sparar vet jag :D

/Björn
Mvh Björn Olander
(fd Nilsson)
0704-847656
Lomma

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#41 Post by Pär Hylander »

968EVO wrote:
Peedster wrote: Intressant ämne!

När kan man plocka bort torsionsstavarna? Hur pass "bärande" måste coiloversen vara då?
Finns det mycket vikt att spara? Man plockar väl bort hela partiet mellan bärarmarna eller?

/Peter
Efter man satt dit coilovers så ska det gå att ta bort stav(arna)? Tror att det är en hel del jobb med att ta bort den anordningen och pga det så behålls stavarna + coliovers.

På min är det lite special, har andra fästen till bärarmarna. Du kan kolla hur det ser ut i min biltråd på rejsa!

Hur mycket vikt man sparar vet jag ej men att man sparar vet jag :D

/Björn
Nu är jag möjligen ute på hal is, men torsionstaven tar väl inte upp några krafter alls, bara ett moment. Så jag tror inte man behöver göra ngt speciellt (har inte provat själv, jag har kvar stavarna). Det är ju ledat både inne vid växellådan och ute vid skärmen så ngt med "bärande" vad gäller krafter i sida eller framåt/bakåt ska väl inte behövas.
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

User avatar
Dan Hovang
Carrera-Poster
Posts: 314
Joined: 2004-04-15 22:41:21
Contact:

#42 Post by Dan Hovang »

Det som väger är ju torsionboxen, dvs det fläskiga röret som torsionsstavarna bor i, som bärarmarna sitter fast i. Själva torsionsstavarna är inte så tunga. Bygger man coils så kan man säkert ersätta/ta bort boxen och bygga ngt annat. Men man får nog tänka sej för lite, antar att boxen ger en del chassievridstyvhet också.

944-räsern har (som du säger Pär) styva fjädrar men inga kränghämmare, däremot har vi drop-stops fram. Exakt hur styva dom är vet jag inte, vi beskrev hur vi byggt bilen för Leda Suspensions som sedan valde fjädrar. Pontus kanske vet?

User avatar
Mr Z
Carrera-Poster
Posts: 322
Joined: 2004-04-04 21:58:49
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1986
Location: Sthlm
Contact:

#43 Post by Mr Z »

Halloj... Det här är något som jag funderat en del över... Jag hoppas kunna bygga en sån här vid tillfälle... :P

http://www.lindseyracing.com/Merchant2/ ... REARSUSKIT

/Peter Z
MVH Peter Z

I garaget: En röd 951 -86. Tyvärr med två skurna cylindrar :(

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#44 Post by Pär Hylander »

Mr Z wrote:Halloj... Det här är något som jag funderat en del över... Jag hoppas kunna bygga en sån här vid tillfälle... :P

http://www.lindseyracing.com/Merchant2/ ... REARSUSKIT

/Peter Z
Hua, vilket pris!!

Kolla hur utzon har gjort: http://hem.passagen.se/utzon/My931/My931.html
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

User avatar
Peedster
Addict
Posts: 1170
Joined: 2004-03-29 09:39:44
Bilmodell: 924,944,968,GT2
Årsmodell: 1992
Location: Stockholm/Täby
Contact:

#45 Post by Peedster »

Dan Hovang wrote:Det som väger är ju torsionboxen, dvs det fläskiga röret som torsionsstavarna bor i, som bärarmarna sitter fast i. Själva torsionsstavarna är inte så tunga. Bygger man coils så kan man säkert ersätta/ta bort boxen och bygga ngt annat. Men man får nog tänka sej för lite, antar att boxen ger en del chassievridstyvhet också.

944-räsern har (som du säger Pär) styva fjädrar men inga kränghämmare, däremot har vi drop-stops fram. Exakt hur styva dom är vet jag inte, vi beskrev hur vi byggt bilen för Leda Suspensions som sedan valde fjädrar. Pontus kanske vet?
Ja det är "boxen" torsionstuben jag menade från början, den borde väga en hel del ja, runt 30kg skriver Utzon.
Men det lär ju gå att lösa det på något sätt!

Varför har ni inga krängninshämmare? Drop-stops känns så brutalt, är det inget som tar skada? Vill inte hulen lyfta istället då?
Hur räknar man på de, är det inte vajer?

/Peter
Nuvarande:
En frontmotor
En mittmotor
En bakmotor

Porsche - Made to be driven
Peedster - Made to drive Porsche

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users