David Cironi/TC engineering 924 turbo med 429hk
- Cédric
- Addict
- Posts: 4636
- Joined: 2004-09-20 22:10:24
- Bilmodell: 924 turbo, 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Stockholm
- Contact:
David Cironi/TC engineering 924 turbo med 429hk
Här är bilen som vi diskuterat tidigare, nu kom äntligen byggfilmen ut, fram med popcorn och bänka er i soffan
Dom gör en del märkliga val som vevaxeln osv, men han är rätt duktig på att bygga grejer så slutresultatet blev ju riktigt kul, även fast det var synd att den var 944 breddad . Effekten är ju uppskattad/gissad motoreffekt från bänken, så den får man ju ta för vad det är, men mycket är det iaf, och den håller ihop för över 1,8 bars laddtryck. Har inte sett off the shelf skärringspackningar förut till 931, klart intressant, lär hålla bättre än MLS. Kanske nåt för dig Magnus som ska ladda 3 bar i din 924 rat rod
[Youtube]http://youtu.be/N6jtKgrvEu4[/Youtube]
Dom gör en del märkliga val som vevaxeln osv, men han är rätt duktig på att bygga grejer så slutresultatet blev ju riktigt kul, även fast det var synd att den var 944 breddad . Effekten är ju uppskattad/gissad motoreffekt från bänken, så den får man ju ta för vad det är, men mycket är det iaf, och den håller ihop för över 1,8 bars laddtryck. Har inte sett off the shelf skärringspackningar förut till 931, klart intressant, lär hålla bättre än MLS. Kanske nåt för dig Magnus som ska ladda 3 bar i din 924 rat rod
[Youtube]http://youtu.be/N6jtKgrvEu4[/Youtube]
Last edited by Cédric on 2023-02-20 11:43:09, edited 1 time in total.
924 Turbo
www.instagram.com/garagecedric/
www.instagram.com/garagecedric/
- Cédric
- Addict
- Posts: 4636
- Joined: 2004-09-20 22:10:24
- Bilmodell: 924 turbo, 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: David Cironi/TC engineering 924 turbo med 429hk
Hur fasen lyckas man med att baka in ett youtubeklipp ?
924 Turbo
www.instagram.com/garagecedric/
www.instagram.com/garagecedric/
-
- Turbo-Poster
- Posts: 657
- Joined: 2009-06-02 17:03:16
- Bilmodell: 924S
- Årsmodell: 1986
- Location: Mönsterås
- Contact:
Re: David Cironi/TC engineering 924 turbo med 429hk
jag tror det räcker med att ta bort s:et i https://
en analog man i en digital värld
924S -86 Esset (fka N.N.)
924S -86 Esset (fka N.N.)
- Cédric
- Addict
- Posts: 4636
- Joined: 2004-09-20 22:10:24
- Bilmodell: 924 turbo, 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: David Cironi/TC engineering 924 turbo med 429hk
Verkar inte som det
924 Turbo
www.instagram.com/garagecedric/
www.instagram.com/garagecedric/
-
- Turbo-Poster
- Posts: 657
- Joined: 2009-06-02 17:03:16
- Bilmodell: 924S
- Årsmodell: 1986
- Location: Mönsterås
- Contact:
Re: David Cironi/TC engineering 924 turbo med 429hk
en analog man i en digital värld
924S -86 Esset (fka N.N.)
924S -86 Esset (fka N.N.)
- B_2
- S2-Poster
- Posts: 242
- Joined: 2015-05-23 17:11:44
- Bilmodell: 944 85b
- Årsmodell: 1987
- Contact:
Re: David Cironi/TC engineering 924 turbo med 429hk
La bella Napoli!
-
- S-Poster
- Posts: 66
- Joined: 2022-06-13 19:43:16
- Bilmodell: 924
- Årsmodell: 1978
- Location: Skåne
- Contact:
Re: David Cironi/TC engineering 924 turbo med 429hk
Vilken film!
Känns som en 924a revival lite överallt på tuben. Kul!
Känns som en 924a revival lite överallt på tuben. Kul!
- Cédric
- Addict
- Posts: 4636
- Joined: 2004-09-20 22:10:24
- Bilmodell: 924 turbo, 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: David Cironi/TC engineering 924 turbo med 429hk
Hade bygget gjorts i Sverige hade största utgiftsposten varit mängden buffelmozzarella
924 Turbo
www.instagram.com/garagecedric/
www.instagram.com/garagecedric/
- safe
- Addict
- Posts: 1438
- Joined: 2007-06-08 16:55:30
- Bilmodell: 911or, 931, 924
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: David Cironi/TC engineering 924 turbo med 429hk
Mycket mozzarella blev det, satt och blev lite sugen när jag kollade på filmen. Misstänker att den är lite godare än den man får hem från Coop.Cédric wrote: ↑2023-02-22 14:52:53 Hade bygget gjorts i Sverige hade största utgiftsposten varit mängden buffelmozzarella
Effekten är ju uppskattad/gissad motoreffekt från bänken, så den får man ju ta för vad det är, men mycket är det iaf, och den håller ihop för över 1,8 bars laddtryck. Har inte sett off the shelf skärringspackningar förut till 931, klart intressant, lär hålla bättre än MLS. Kanske nåt för dig Magnus som ska ladda 3 bar i din 924 rat rod
Det var inte hjulhästar de fick ut eller? Fick inte riktigt klarhet i vad de mätte egentligen.
Finns skärringspackningarna att köpa någonstans? Fräste inte du in det i din motor?
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
- Cédric
- Addict
- Posts: 4636
- Joined: 2004-09-20 22:10:24
- Bilmodell: 924 turbo, 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: David Cironi/TC engineering 924 turbo med 429hk
Med största sannolikhet är det gissningsmotorhästar, som är vanligt i europa. Så vad den faktiskt gav på hjulen vet jag inte riktigt, jag får kanske ta å fråga.safe wrote: ↑2023-02-23 10:23:52Mycket mozzarella blev det, satt och blev lite sugen när jag kollade på filmen. Misstänker att den är lite godare än den man får hem från Coop.Cédric wrote: ↑2023-02-22 14:52:53 Hade bygget gjorts i Sverige hade största utgiftsposten varit mängden buffelmozzarella
Effekten är ju uppskattad/gissad motoreffekt från bänken, så den får man ju ta för vad det är, men mycket är det iaf, och den håller ihop för över 1,8 bars laddtryck. Har inte sett off the shelf skärringspackningar förut till 931, klart intressant, lär hålla bättre än MLS. Kanske nåt för dig Magnus som ska ladda 3 bar i din 924 rat rod
Det var inte hjulhästar de fick ut eller? Fick inte riktigt klarhet i vad de mätte egentligen.
Finns skärringspackningarna att köpa någonstans? Fräste inte du in det i din motor?
Han kunde sälja packningarna sa han när jag frågade varifrån den kom, kan va nåt dom tog fram specifikt i det här projektet. Jag kör MLS i brist på annat, hoppas ju att det funkar nu med plana ytor, men hade nog kört med ringlösningen om den fanns att köpa då.
924 Turbo
www.instagram.com/garagecedric/
www.instagram.com/garagecedric/
- safe
- Addict
- Posts: 1438
- Joined: 2007-06-08 16:55:30
- Bilmodell: 911or, 931, 924
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: David Cironi/TC engineering 924 turbo med 429hk
Undrar vem som tillverkar dom. Jag tror ju nämligen att TC engeneering tillverkar sina egna packningar.
Dessa är ju liknande men finns inte för Porsche, på papperet i alla fall, men de behöver inte fräsas ner.
https://www.scegaskets.com/vulcan-cut-r ... d-gaskets/
Dessa är ju liknande men finns inte för Porsche, på papperet i alla fall, men de behöver inte fräsas ner.
https://www.scegaskets.com/vulcan-cut-r ... d-gaskets/
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
-
- Turbo-Poster
- Posts: 903
- Joined: 2004-04-12 13:10:49
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm Nacka
- Contact:
Re: David Cironi/TC engineering 924 turbo med 429hk
Hej
Inte var det väl någon skärringspackning, ser ut som dom fräst i blocket som jag gjort och antagligen någon form av pyramidring.
600nm låter väldigt mycket, fast lyckades inte snappa upp laddtrycket.
Vet en Volvomotor med grottistopp, ts04 turbo, 2,5 liter tror inte den var över 600 Nm,
Inte var det väl någon skärringspackning, ser ut som dom fräst i blocket som jag gjort och antagligen någon form av pyramidring.
600nm låter väldigt mycket, fast lyckades inte snappa upp laddtrycket.
Vet en Volvomotor med grottistopp, ts04 turbo, 2,5 liter tror inte den var över 600 Nm,
- Cédric
- Addict
- Posts: 4636
- Joined: 2004-09-20 22:10:24
- Bilmodell: 924 turbo, 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: David Cironi/TC engineering 924 turbo med 429hk
Sa dom inte 1.8 bar nånting? Vet inte om man fick veta det slutgiltiga trycket, mycket ladd hur som helst.Joakim.S wrote: ↑2023-03-01 21:14:43 Hej
Inte var det väl någon skärringspackning, ser ut som dom fräst i blocket som jag gjort och antagligen någon form av pyramidring.
600nm låter väldigt mycket, fast lyckades inte snappa upp laddtrycket.
Vet en Volvomotor med grottistopp, ts04 turbo, 2,5 liter tror inte den var över 600 Nm,
I min värld är en pyramidring en typ av skärande ring, alltså som skär in i toppen. Men du kanske har en annan definition ?
924 Turbo
www.instagram.com/garagecedric/
www.instagram.com/garagecedric/
-
- Turbo-Poster
- Posts: 903
- Joined: 2004-04-12 13:10:49
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm Nacka
- Contact:
Re: David Cironi/TC engineering 924 turbo med 429hk
Ok då kanske det kan bli det med den volymen. Jag har 1,6 bar vid fullt vrid 4000 rpm 520 nm
Fanns skärkantspackning till Volvo och då var packningen utformad med skärkant.
Ja mina pyramidringar är platta i botten och en tunn pyramid uppe som går in i materialet
Fanns skärkantspackning till Volvo och då var packningen utformad med skärkant.
Ja mina pyramidringar är platta i botten och en tunn pyramid uppe som går in i materialet
- safe
- Addict
- Posts: 1438
- Joined: 2007-06-08 16:55:30
- Bilmodell: 911or, 931, 924
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: David Cironi/TC engineering 924 turbo med 429hk
Är en djungel av olika lösningar för topplockspackningar och vad man kallar dom tycker jag.
Skulle behöva en bra lösning till min riktiga motor sen.
Skulle behöva en bra lösning till min riktiga motor sen.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
Who is online
Users browsing this forum: No registered users