Page 1 of 1

E10, problem eller inte?

Posted: 2021-04-27 08:39:35
by Peter O
Hej alla!

1 augusti blir E10 den nya standardbensinen i landet. Hur ser expertisen här på detta? Funkar detta som vanligt i våra vagnar, eller ska man ta det säkra före det osäkra och köra den E5 med 98 oktan som tydligen ska finnas kvar? En del här på forumet har ju konverterat till E85 och vet då kanske vad etanolen eventuellt ställt till med avseende slangar, o-ringar, upplösta beläggningar etc.

Förutom Porschen (Turbo S) ingår numera även en Abarth 500 från 2010 i vagnparken och även här kan det finnas anledning att fundera, då de flesta aktuella artiklar i ämnet konstaterar att "f o m 2011 ska i stort sett alla bilar klara den nya bensinen"......

Så kort och gott: Hur kommer ni att göra?

M v h,
Peter O

Re: E10, problem eller inte?

Posted: 2021-04-27 09:30:57
by Cédric
Skulle gissa att dom flesta här inte kör 98oktan(kör man turbo är det ju en självklarhet), men jag är rädd att det ska försvinna vilken dag som helst. Har hört om att det ibland behövts byta några slangar vid E85 konvertering av 944or, men det borde finnas fler som kan kliva in med lite riktiga erfarenheter.

Re: E10, problem eller inte?

Posted: 2021-04-27 16:39:51
by safe
Jag har ju eftermarknadssprut på mina 3 Porschar, så det blir vä ett litet problem. På 924an har jan nu en etanol-sensor ska bli intressant att se vad den säger på olika "bensin".

Re: E10, problem eller inte?

Posted: 2021-05-06 16:05:02
by claves
E10 Lista från https://www.bilsweden.se/

Porsche
E10 kan användas i alla bensindrivna Porsche-modeller från modellår 1998 förutom alla Boxstermodeller som kan använda E10 från modellår 1997. Carrera GT är ej godkänd för E10.

https://www.bilsweden.se/storage/B3FD3A ... 202021.pdf

Från MHRF

Alternativet 98 oktan (istället för E10)
98 oktan kommer att finnas kvar. Här kan etanolblandningen uppgå till som mest fem procent. Det är den mix som de flesta fordon klarar redan i dag, även de äldre fordonen.

https://mhrf.se/e10

Re: E10, problem eller inte?

Posted: 2021-05-07 07:55:48
by TomasJ
Det betyder att man tvingar de som kör på 95-oktan idag att gå upp till det lite dyrare bränslet 98-oktan, lysande försäljningsknep! :)

Re: E10, problem eller inte?

Posted: 2021-05-07 21:03:50
by henca
Å andra sidan kommer säkerligen även 95 oktanig bensin bli dyrare då den skall få en större andel biobränsle som är dyrare att framställa. Dessutom kommer de bilar som fortsätter köras på 95 oktan dra mer bränsle då etanol har lägre energiinehåll än bensin.

m v h Henrik

Re: E10, problem eller inte?

Posted: 2021-05-10 08:32:14
by TomasJ
Summa Summarum: allt blir dyrare. :D

Re: E10, problem eller inte?

Posted: 2021-05-10 08:37:25
by safe
henca wrote: 2021-05-07 21:03:50 Å andra sidan kommer säkerligen även 95 oktanig bensin bli dyrare då den skall få en större andel biobränsle som är dyrare att framställa. Dessutom kommer de bilar som fortsätter köras på 95 oktan dra mer bränsle då etanol har lägre energiinehåll än bensin.

m v h Henrik
Det borde bli billigare eftersom etanolen har lägre skatt än bensin, men det blir väl ökad vinst till bensinblagen istället...

Re: E10, problem eller inte?

Posted: 2021-05-10 12:39:22
by TomasJ
safe wrote: 2021-05-10 08:37:25
henca wrote: 2021-05-07 21:03:50 Å andra sidan kommer säkerligen även 95 oktanig bensin bli dyrare då den skall få en större andel biobränsle som är dyrare att framställa. Dessutom kommer de bilar som fortsätter köras på 95 oktan dra mer bränsle då etanol har lägre energiinehåll än bensin.

m v h Henrik
Det borde bli billigare eftersom etanolen har lägre skatt än bensin, men det blir väl ökad vinst till bensinblagen istället...
Tror du att bensinbolaget kommer att sänkapriset på bränslet?
Knappast troligt, jag gissar att man istället höjer det med motivation att man anpassat bränslet för miljön och framtiden, även om framställningen blivit billigare :)

Re: E10, problem eller inte?

Posted: 2021-05-10 13:31:05
by safe
TomasJ wrote: 2021-05-10 12:39:22
safe wrote: 2021-05-10 08:37:25

Det borde bli billigare eftersom etanolen har lägre skatt än bensin, men det blir väl ökad vinst till bensinblagen istället...
Tror du att bensinbolaget kommer att sänkapriset på bränslet?
Knappast troligt, jag gissar att man istället höjer det med motivation att man anpassat bränslet för miljön och framtiden, även om framställningen blivit billigare :)
Etanol är skattebefriad, bensin punktskattad till minst 40%. Det påverkar ju inte bensinbolagen utan bara slutkunden. Det är därför E85 är relativt billig per liter, skattehöjningar på bensinpriset påverkar vara 15% av E85 så att säga.

Re: E10, problem eller inte?

Posted: 2021-05-10 17:41:48
by henca
safe wrote: 2021-05-10 08:37:25Det borde bli billigare eftersom etanolen har lägre skatt än bensin, men det blir väl ökad vinst till bensinblagen istället...
Så vitt jag vet finns det inga planer på att sänka de fasta skattesatserna för 95 oktan när det blir E10
Dessa skattesatser är i år:

Energiskatt: 4.13 kr/L
Koldioxidskatt: 2.61 kr/L

Dessa två skatter summeras till 6.74 kr/L men sen tillkommer dessutom moms på både grundpris och dessa skatter. Med mera etanol kommer grundpriset och därmed även momsen att öka.

I skrivande stund är listpriset på 95 oktan hos OKQ8 16.04, detta kan delas upp i:

Ursprungspris: 6.092
Energiskatt: 4.13
Koldioxidskatt: 2.61
Moms: 3.208
Summa: 16.04

Men jag håller med dig om att det vore logiskt att kräva sänkta skattesatser vid ökad inblandning av biodrivmedel. Bensinupproret 2.0 på Facebook driver det kravet, men det är inte många styrande som lyssnar på Bensinupproret.

m v h Henrik

Re: E10, problem eller inte?

Posted: 2021-05-11 09:20:41
by Peter O
Här förs lite resonemang kring prispåverkan:

https://www.mestmotor.se/automotorsport ... ir-dyrare/

Re: E10, problem eller inte?

Posted: 2021-05-11 18:52:41
by henca
Peter O wrote: 2021-05-11 09:20:41 Här förs lite resonemang kring prispåverkan:

https://www.mestmotor.se/automotorsport ... ir-dyrare/
I den artikeln och pdf-filen som de länkar till ser man också hur planen ser ut för att öka andelen biodrivmedel. I år blir det E10 för att leva upp till kravet på 6% biodrivmedel, men redan 2023 kommer kravet öka till 10.1% vilket innebär att det kommer krävas mer än 10% biodrivmedel. Reduktionsplikten ökar för varje år och 2030 är kravet minst 28% biodrivmedel i bensin.

m v h Henrik