Laddproblem

924/928/944/968
Post Reply
Message
Author
User avatar
t80196
NA-Poster
Posts: 7
Joined: 2018-10-17 22:17:50
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1984
Contact:

Laddproblem

#1 Post by t80196 »

Hej. Jag har en 944 från 1984. Mycket fin och bra bil som går mycket bra.
Men, för en tid sen så började voltmätaren spöka och svaja och sjunka i värde. Tillslut stannade bilen och var allmänt tjurig. Jag konsulterade Porscheklubbens forum på Facebook. Där fick jag rådet att byta batteri och laddregulatorn ink kolen. Sagt o gjort, nytt batteri inhandlat, monterat inklusive ny jordfläta. Laddregulatorn beställd från Utzon och monterad. Allt frid och fröjd, bilen funkade sen som den ska, voltmätaren stadigt på drygt 13 volt. Glad i hågen gjorde jag en rejäl sväng i söndags ca 20 mil på tomma vägar. Kanontrevligt. Ända tills jag kom ca 2 mil hemifrån då jag stannade och tankade. Körde iväg och pang, samma svaj i voltmätaren och laddningen sjunker, samtidigt som laddningslampan lyser svagt. Bilen stannade inte, men jag körde de sista kilometrarna lite nojig. Vad F-n är det för fel? Är det generatorn som är paj? Den funkade ju som den skulle med nya kol och laddregulator.
Till saken hör att den laddregulator jag köpte hos Utzon inte passade helt, var tvungen att modifiera den lite och slipa bort en liten klack på ena sidan. Kan det påverka?

Är det någon här på forumet som kan diagnostisera vad jag har råkat ut för?
Känns trist att lägga ut dyra pengar på en ny generator, om det inte är det felet.
944 -84
928 S4 -89
911 (996) 1999
Andra bilar (ej Porsche)
BMW Z3 -96
BMW 320 Cab -89
Talbot Samba Cabriolet -84
Vardagsbil: BMW 328 Touring X-drive -13

User avatar
cabberobban
S-Poster
Posts: 146
Joined: 2004-04-02 18:20:53
Bilmodell: 944 TurboCab
Årsmodell: 1991
Location: Växjö
Contact:

Re: Laddproblem

#2 Post by cabberobban »

Hej! Är ingen el-expert, men kolla elementära grejer innan du byter generator: är remmen rätt spänd så den inte slirar, sitter generatorn fast riktigt så den är bra jordad, kolla jordningen av voltmätaren och instrumenteringen-gör ren oxiderade jordpunkter. Töms batteriet om bilen står några dagar utan att startas? I så fall kolla om något ligger och drar ström hela tiden genom att lossa pluspolen och koppla in en amperemeter i serie mellan batteriets pluspol och den lossade kabeln. Hade en 924-80 för länge sedan med liknande symptom, där hjälpte det helt enkelt att montera en extra jordfläta till batteriet. Lycka till!
944 Turbocab

User avatar
safe
Addict
Posts: 1410
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

Re: Laddproblem

#3 Post by safe »

Instrumenten i bilen brukar vara opålitliga. Har du mätt spänningen på batteriet med en riktig multimeter, på typ 2000 varv? Du bör ha 14 volt där (lite beroende på vad det står på regulatorn).
Som Robban skriver kolla kablarna efter dålig kontakt. Även kabeln in till lampan i instrumentet är viktig, den går till D+ .
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

User avatar
t80196
NA-Poster
Posts: 7
Joined: 2018-10-17 22:17:50
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1984
Contact:

Re: Laddproblem

#4 Post by t80196 »

Svarar mig själv här, för nu har det blivit värre. Har inte gjort nåt mer sen sist, men nu när man startar den så går den fint i 1 minut kanske, med full laddning 14V. Sen börjar den fladdra och tvärdör. Nu är den helt död, händer inte ett skit när man vrider på nyckeln, som om hela bilen är strömlös. Då kan man vänta i en minut, då startar den igen, men med fladdrande voltmätare och tvärdör igen efter en liten stund. Tror inte det är nåt fel på generatorn, tror på nåt annat nu. Någon annan som är bra på bilel?
944 -84
928 S4 -89
911 (996) 1999
Andra bilar (ej Porsche)
BMW Z3 -96
BMW 320 Cab -89
Talbot Samba Cabriolet -84
Vardagsbil: BMW 328 Touring X-drive -13

User avatar
felix83
Turbo-Poster
Posts: 424
Joined: 2016-02-28 19:40:22
Bilmodell: 911 -82, 924 -77
Årsmodell: 1982
Contact:

Re: Laddproblem

#5 Post by felix83 »

Låter ju som att det är något intermittent jordfel någonstans, som bara visar sig när bilen börjar bli varm. Jag skulle börja med att byta jordflätan till batteriet om inte den redan är bytt, och göra rent anslutningen till chassit. Samma sak med jordflätan från generatorn. När du mäter laddning, mäter du på batteriet eller kollar du på voltmätaren i mittkonsollen?
________
Felix
924 -77 "Projekt gubbspec" (Såld)
911 SC -82
Suzuki Bandit 600 -00

Insta: @924.resurrection och @orebro.classics

User avatar
safe
Addict
Posts: 1410
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

Re: Laddproblem

#6 Post by safe »

t80196 wrote: 2020-04-28 18:29:16 Svarar mig själv här, för nu har det blivit värre. Har inte gjort nåt mer sen sist, men nu när man startar den så går den fint i 1 minut kanske, med full laddning 14V. Sen börjar den fladdra och tvärdör. Nu är den helt död, händer inte ett skit när man vrider på nyckeln, som om hela bilen är strömlös. Då kan man vänta i en minut, då startar den igen, men med fladdrande voltmätare och tvärdör igen efter en liten stund. Tror inte det är nåt fel på generatorn, tror på nåt annat nu. Någon annan som är bra på bilel?
14v på tomgång?
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

User avatar
t80196
NA-Poster
Posts: 7
Joined: 2018-10-17 22:17:50
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1984
Contact:

Re: Laddproblem

#7 Post by t80196 »

Tack för svar, jag har hittills bara kollat på voltmätaren i bilen, den står på knappt 14V när den laddar som den ska
944 -84
928 S4 -89
911 (996) 1999
Andra bilar (ej Porsche)
BMW Z3 -96
BMW 320 Cab -89
Talbot Samba Cabriolet -84
Vardagsbil: BMW 328 Touring X-drive -13

User avatar
safe
Addict
Posts: 1410
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

Re: Laddproblem

#8 Post by safe »

Jag undrar eftersom bilar sällan laddar så mycket som 14 volt på tomgång, utan först när man får lite varv på motorn och att det då kan vara ett laddproblem ändå.
Ditt problem låter som om någon skyddskrets i boxen går in, jag tänker att det kan vara överspänning eller "smutsig" spänning, tex när en diod pajat i generatorn så att växelspänning går ut, eller för hög strömförbrukning.

Har varit med om liknade symptom vid för högt bränsletryck, boxen har då gått in och stängt ned när strömen för att öppna spridarna blir för stor.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

User avatar
t80196
NA-Poster
Posts: 7
Joined: 2018-10-17 22:17:50
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1984
Contact:

Re: Laddproblem

#9 Post by t80196 »

Tänkte ge lite feedback på mitt problem. Bytte jordkabeln till motorn och jordflätan till chassiet. Ingen bättring. Kroknade och lämnade in bilen till Vogel i Stockholm. Resultat, en timmes felsökning fick jag betala. Vad gjorde dom då? Drog åt pluspolen till batteriet. Jag hade i min iver att få fart på bilen glömt att dra åt pluspolskabeln. Fy F-n så skämmigt va?
Nu går bilen hur bra som helst, ställer undan den på vinterförvaring i dagarna.
944 -84
928 S4 -89
911 (996) 1999
Andra bilar (ej Porsche)
BMW Z3 -96
BMW 320 Cab -89
Talbot Samba Cabriolet -84
Vardagsbil: BMW 328 Touring X-drive -13

User avatar
safe
Addict
Posts: 1410
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

Re: Laddproblem

#10 Post by safe »

Ja, men hellre ett sånt fel än något skumt intermittent i kabelhärvan eller liknande.
Har haft liknande problem med batteri frånkopplare med grön ratt. Satt åtdragen men med dålig kontakt.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users