Någon som bänkat 944 Turbo?

924/928/944/968
Post Reply
Message
Author
-A-
S-Poster
Posts: 53
Joined: 2004-03-30 09:34:34
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

Någon som bänkat 944 Turbo?

#1 Post by -A- »

Vore kul att höra resultatet på bänkningar gjorda på bilar här på forumet. För att kunna dra slutsater av ett bänkresultat bör man väl åtminsone definiera:
-Bilmodell (220 eller 250 hk)
-Ev modifieringar/trim(inkl laddtryck) samt ev pris på dessa
-Bänkmetod. Finns en del olika metoder som ger olika effekt.
-Upplevd effektökning - Givetvis mycket subjektivt.

Det vore kanske mest givande med kurvor över effekt och vrid men det kanske räcker med toppvärden samt vid vilka varv.

Om det finns tillräckligt med bänkade bilar med olika modifikationer borde detta kunna bli ett förenklat underlag när man tar ett beslut om det är värt att lägga ner pengar på vissa modifikationer. Vissa trimfirmor har visserligen effektuppgifter i olika trimsteg men detta borde bli lite mer opartiskt.
//A

User avatar
gurra
Sponsor
Posts: 3548
Joined: 2004-03-29 08:48:26
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

Re: Någon som bänkat 944 Turbo?

#2 Post by gurra »

Ja mer kurvor vore intressant!
-A- wrote: Vissa trimfirmor har visserligen effektuppgifter i olika trimsteg men detta borde bli lite mer opartiskt.
//A
Har inte sett ett enda papper på firmornas effektuppgifter.. siffrorna ligger nog inte särskilt nära sanningen tyvärr.
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;

-A-
S-Poster
Posts: 53
Joined: 2004-03-30 09:34:34
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#3 Post by -A- »

Porsche Benny tog in en bil(turbo S) med Cupchips för ett par år sedan. Den var bänkad till 294hk och 447 Nm. Tyvärr saknas utskrifter på testet idag och det är oklart vilken metod som använts. Troligen rullande landsväg. Han har också sett testresultat på en orginal turbo S. Effekten låg på 254 hk.
//A

Area 951
Carrera-Poster
Posts: 314
Joined: 2004-03-31 21:43:14
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Göteborg
Contact:

#4 Post by Area 951 »

Jag har bänkat en 944 turbo 250hk som var utrustad med:
1. Chip (Fra turbocup)
2. Luftfilter K&N öppet
3. Boostventil
4. Wastegate Turbonetics ställbar
5. 48mm ventiler
6. Sugkam
8. 430cc spridare
9. Om modifierad luftmassemätare.

Denna motor var monterad i Henrik Roos 968 turbo (År 1) (År 2 åkte han 3 liter) racer, han körde denna bil i super saloon och i Porschecupen, bänkningen gjordes hos HC Bil i Göteborg när deras bänk var helt ny (Såld nu)

Effekt: 346Hk och 487NM denna effekt gav Henrik seger i flera lopp.

Kan bli lite svårt att få fram dessa data men jag ska försöka, problemet är ju att H. Roos kör i Gt serien nere i Europa men jag kan försöka. Men jag minns effekten som om vi gjorde bänkningen igår. Henrik var nämligen inte nöjd han ville ha minst 400hk, men ändå vann han flera ggr!

MVH//
Sphinx
PORSCHE, Probably the best car in the world.
WWW.AUTOLAB.NU (under ombyggnad)
Officiell ITS FUN sponsor
Aktuellt: Lanserar inom kort modernaste formen av GPS spårning till din bil.
PCS #8090

User avatar
Corleone
Turbo-Poster
Posts: 665
Joined: 2004-03-29 18:18:34
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Norrköping
Contact:

#5 Post by Corleone »

Vid vilket laddtryck?
SOLD! 563 rwhp @ 1.3 bar E85. 100-200 km/h = 6,3 sec. Red 951-89. 3 l Darton, JE-Pistons. GTBB40, 3" exhaust, 5" outlet, SFR headers, Tial 46 WG, ported head stage 10, Ferrea 48/42 mm valves, solid lifters, titanium retainers, Milledge cam, short intake, 1680 cc inj, SX fuel pump, MSD DIS4HO, Corleone 4,5" IC, HKS Racing bov, LinkG2, vented header panel, 18" BBS Le Mans, Kumho 265+285 R-tyres, 968 rear wing+mirrors+RS steering wheel. Heigo rollage cage. Sparco Evo

Area 951
Carrera-Poster
Posts: 314
Joined: 2004-03-31 21:43:14
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Göteborg
Contact:

#6 Post by Area 951 »

Corleone wrote:Vid vilket laddtryck?
Jag tror vi laddade typ 1,4 då det var rätt mycke i alla fall, men Henrik hade 2 program som han körde på, ett som gav ca 300 ch ett som gav 340+ :P allt för att väga in så lågt som möjligt o sen svitcha över till det andra programmet, alla fuskade på den tiden tillochmed herr sandén :D

Sphinx
PORSCHE, Probably the best car in the world.
WWW.AUTOLAB.NU (under ombyggnad)
Officiell ITS FUN sponsor
Aktuellt: Lanserar inom kort modernaste formen av GPS spårning till din bil.
PCS #8090

User avatar
mans71
S-Poster
Posts: 181
Joined: 2004-03-30 08:07:16
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Vadstena
Contact:

#7 Post by mans71 »

Var det inte hans 968:a som Jula sponsrade och hade med i sin katalog? Har för mig att dom "skröt" om just "400 hk"?
[b]Måns Larsson[/b]
Bil just nu: Ingen
Tidigare kärror: 944t - 86, 924t - 85, 944 n/a - 84
[i]Citerat från en instruktionsbok av ett amerikansk armefordon;
"If it ain’t broken – don’t fix it!"[/i]

Area 951
Carrera-Poster
Posts: 314
Joined: 2004-03-31 21:43:14
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Göteborg
Contact:

#8 Post by Area 951 »

mans71 wrote:Var det inte hans 968:a som Jula sponsrade och hade med i sin katalog? Har för mig att dom "skröt" om just "400 hk"?
Ja han körde med 3 liters motor 2a året å då var det mer pulver. :P

Sphinx
PORSCHE, Probably the best car in the world.
WWW.AUTOLAB.NU (under ombyggnad)
Officiell ITS FUN sponsor
Aktuellt: Lanserar inom kort modernaste formen av GPS spårning till din bil.
PCS #8090

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot]