Oljebyte

924/928/944/968
Message
Author
User avatar
John
Site Admin
Posts: 570
Joined: 2004-03-18 10:03:23
Bilmodell: 964 Jubileum 1994
Årsmodell: 1994
Location: Kalmar
Contact:

Oljebyte

#1 Post by John »

Min bil servades med bland annat ny olja för 300 mil sedan. Detta var dock 2001 (har bara gått 100mil om året senaste åren) och jag skall använda bilen lite i sommar. Visst bör jag väl byta olja trots att den inte gått långt?
[size=84][b]Mvh John Johansson[/b][/size]
[size=84][b]www.garaget.org/mrjohn[/b][/size]

User avatar
Anders Larsson
Addict
Posts: 1063
Joined: 2004-03-29 12:09:46
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Finspång alt Loftahammar
Contact:

#2 Post by Anders Larsson »

Jaå varje år bör man väl byta,men därom tvista de lärde 8)
PORSCHE 968 CS 1995

PCS #7876

Area 951
Carrera-Poster
Posts: 314
Joined: 2004-03-31 21:43:14
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Göteborg
Contact:

Hej o hå!!!

#3 Post by Area 951 »

Byt olja var 500mil på turbobilar och var 800 på N/A, jag rekomenderar Motul, Kendall, Gulf, eller annan känd mineralolja till bilar som rullar sommar, och i värsta fall Semisyntet till bilar som rullar även på Vintern.

OBS: Mobil1 är skräp, har sätt för många motorhaveri och motorskador med den skräpoljan i motorn.

Byt olja ofta//
Jonas
PORSCHE, Probably the best car in the world.
WWW.AUTOLAB.NU (under ombyggnad)
Officiell ITS FUN sponsor
Aktuellt: Lanserar inom kort modernaste formen av GPS spårning till din bil.
PCS #8090

User avatar
broberg
Addict
Posts: 2069
Joined: 2004-03-17 14:39:27
Bilmodell: Saknar en Porsche
Årsmodell: Vet ej
Contact:

#4 Post by broberg »

trevligt att du hittat hit nu sphinx(?) :D

iaf. vad är din åsikt på quakerstate mineraloljan då?
// Broberg, grundare och föredetta administratör för 944Sverige.com, formgivare av 944Sverige logotyp | Ej längre aktiv.

User avatar
Anders Larsson
Addict
Posts: 1063
Joined: 2004-03-29 12:09:46
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Finspång alt Loftahammar
Contact:

#5 Post by Anders Larsson »

Och varför inte syntetolja :?:
PORSCHE 968 CS 1995

PCS #7876

User avatar
broberg
Addict
Posts: 2069
Joined: 2004-03-17 14:39:27
Bilmodell: Saknar en Porsche
Årsmodell: Vet ej
Contact:

#6 Post by broberg »

generellt så ska man inte köra äldre motorer på helsynthet.. (halvsynthet funkar väl)..

det har med att helsynthet rensar friskt alla kanalar på skit..

dvs oljan blir dålig väldigt snabbt.. (kollade på min häromdan.. jag kör inte långt med den :D )
// Broberg, grundare och föredetta administratör för 944Sverige.com, formgivare av 944Sverige logotyp | Ej längre aktiv.

Area 951
Carrera-Poster
Posts: 314
Joined: 2004-03-31 21:43:14
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Göteborg
Contact:

#7 Post by Area 951 »

Broberg wrote:trevligt att du hittat hit nu sphinx(?) :D

iaf. vad är din åsikt på quakerstate mineraloljan då?
Min far sålde tidigare Quakerstate, detta var många år sedan då var det en grymt bra Pensoil nu pumpas oljan upp nere i Kuwait (stavas det så?) och all olja som kommer från Gulfen eller Nordsjön innehåller höga mängder skiffer, men olja från te x Canada pumpas upp från små djup och oftast i löv o barrskog dvs inget skiffer. Sen har USA/Canada världens finaste basolja.

Jonas
PORSCHE, Probably the best car in the world.
WWW.AUTOLAB.NU (under ombyggnad)
Officiell ITS FUN sponsor
Aktuellt: Lanserar inom kort modernaste formen av GPS spårning till din bil.
PCS #8090

Area 951
Carrera-Poster
Posts: 314
Joined: 2004-03-31 21:43:14
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Göteborg
Contact:

#8 Post by Area 951 »

Anders Larsson wrote:Och varför inte syntetolja :?:
Helsyntet såsom Mobil1 har väldigt dålig vidhäftningsförmåga, varför kör Porsches fabriksstall med Mobil1 reklam över hela bilen men med Kendall 20w-50 GT-1 olja i motorn tror du, Jo för att oljan är för kass helt enkelt. Jag frågade Mobil1 killen som var på Porschecenter i GBG denna fråga och han svarade helt sonika: Nä det är faktiskt sant, Porsche litar helt enkelt inte på Mobil1 i race-sammanhang.

O hur kul är det med nerslitna kamnockar pg a man varje dag startar en motor med torr kam?

//
Jonas
PORSCHE, Probably the best car in the world.
WWW.AUTOLAB.NU (under ombyggnad)
Officiell ITS FUN sponsor
Aktuellt: Lanserar inom kort modernaste formen av GPS spårning till din bil.
PCS #8090

944_Driver
Addict
Posts: 2289
Joined: 2004-03-29 19:38:47
Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
Årsmodell: Vet ej
Location: Kumla
Contact:

#9 Post by 944_Driver »

Ahaaa, dessa underbara oljediskusioner! :)
Själv tänker jag köra vidare på helsyntet tills det rasar. Bilmotorer nuförtiden verkar hålla rätt bra och jag tror en orsak är att oljorna blivit bättre så varför inte utnyttja det?

//Magnus
Magnus Karlström

996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...

User avatar
broberg
Addict
Posts: 2069
Joined: 2004-03-17 14:39:27
Bilmodell: Saknar en Porsche
Årsmodell: Vet ej
Contact:

#10 Post by broberg »

så din tickar inte som F-n vid start?



min tickar som F-n med helsynthet i.. då den är kall.. när oljan väl kommer upp till ventilern så lägger det av..

nä då kör jag hellre mineralolja som inte sjunker ner i sumpen direkt.. utan stannar där uppe.. smörjning direkt vid start är ju ingen nackdel :D
// Broberg, grundare och föredetta administratör för 944Sverige.com, formgivare av 944Sverige logotyp | Ej längre aktiv.

User avatar
Anders Larsson
Addict
Posts: 1063
Joined: 2004-03-29 12:09:46
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Finspång alt Loftahammar
Contact:

#11 Post by Anders Larsson »

8) olja är som kvinnor o vin...

Numera har väl mineraloljan samma rengörande inehåll som syntetoljan så det är nog hugget som stucket med det tror jag iaf.

Tycker inte våra motorer är gamla utan snarare moderna :wink:
iaf jämfört med min gamla 66:a Buick som jag däremot häller i mineralolja.

Om motorn tickar pga oljan så är det nog inte mineral/syntetsyndromet utan snarare skillnad på viskositeten mellan dom du provat.

Min 968 häller jag i Castrol syntetolja :)
PORSCHE 968 CS 1995

PCS #7876

User avatar
broberg
Addict
Posts: 2069
Joined: 2004-03-17 14:39:27
Bilmodell: Saknar en Porsche
Årsmodell: Vet ej
Contact:

#12 Post by broberg »

ja jag är långt ifrån kunnig på området.. så ska väl hålla kjeft :D ... men jag bara klipper o klistrar o summerar det jag har hört!
// Broberg, grundare och föredetta administratör för 944Sverige.com, formgivare av 944Sverige logotyp | Ej längre aktiv.

User avatar
Anders Larsson
Addict
Posts: 1063
Joined: 2004-03-29 12:09:46
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Finspång alt Loftahammar
Contact:

#13 Post by Anders Larsson »

Är inte alls kunnig jag heller i ämnet egentligen...man går på erfarenhet o vad man läser typ :?
PORSCHE 968 CS 1995

PCS #7876

User avatar
spirou944t
Turbo-Poster
Posts: 505
Joined: 2004-03-30 06:56:17
Bilmodell: 944 turbo
Årsmodell: 1986
Location: Linköping
Contact:

#14 Post by spirou944t »

Jaa...alla är vi saliga på våran tro!! :wink:

Hittade denna länk på Rejsa.nu
http://www.cadillacclub.se/service/olja.html

En del "matnyttigt"...
Speciellt det gällande smörjegenskaper kall och varm...
Erik Sevetin
[i]951:a -86 Mörkgråmetalic ;)
PCS #8474
944 Sverige #83[/i]

User avatar
spirou944t
Turbo-Poster
Posts: 505
Joined: 2004-03-30 06:56:17
Bilmodell: 944 turbo
Årsmodell: 1986
Location: Linköping
Contact:

#15 Post by spirou944t »

"Samma" tråd på Rejsa.nu
Tar bla. upp detta med att syntetolja skulle "rinna" av kamaxeln..

http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=8931
Erik Sevetin
[i]951:a -86 Mörkgråmetalic ;)
PCS #8474
944 Sverige #83[/i]

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot]