Oljebyte
-
- Carrera-Poster
- Posts: 365
- Joined: 2004-03-29 10:06:20
- Bilmodell: Porsche 944 turbo
- Årsmodell: 1986
- Location: STHLM
- Contact:
Angående det här med att syntetolja inte stannar kvar så fick jag (när jag ställde frågan till en sk. expert) svaret att lägg en droppe mineralolja respektive syntetolja på en hammare och slå till på en järnbit.
Han hävdade att det finns ett skikt kvar från syntetoljan men inte ett spår av mineraloljan. Om nu detta bevisar något vet jag inte men det borde ju vara ganska lätt att prova.
Han hävdade att det finns ett skikt kvar från syntetoljan men inte ett spår av mineraloljan. Om nu detta bevisar något vet jag inte men det borde ju vara ganska lätt att prova.
Mvh/ Jimmy
http://www.garaget.org/JimProfit
http://www.garaget.org/JimProfit
- broberg
- Addict
- Posts: 2069
- Joined: 2004-03-17 14:39:27
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Årsmodell: Vet ej
- Contact:
- Porrsche
- Turbo-Poster
- Posts: 409
- Joined: 2004-03-29 22:23:45
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1985B
- Location: Sollentuna
- Contact:
Håller nog med Broberg, tänker fortsätta köra med helsyntet.
Bytte olja i november och testade Shell helix ultra.
Har nu kört 800 mil i vinter utan några som helst kallstartsproblem ända ned till -27, inget speciellt tickande och den började inte dra olja förrens alldeles nyligen efter 700 mil med samma olja. Före oljebytet drog den 1,5dl/100 mil, okänd olja.
Bara för att jag skriver detta kommer den givetvis att rasa redan i kväll, peppar peppar ta i trä.
Bytte olja i november och testade Shell helix ultra.
Har nu kört 800 mil i vinter utan några som helst kallstartsproblem ända ned till -27, inget speciellt tickande och den började inte dra olja förrens alldeles nyligen efter 700 mil med samma olja. Före oljebytet drog den 1,5dl/100 mil, okänd olja.
Bara för att jag skriver detta kommer den givetvis att rasa redan i kväll, peppar peppar ta i trä.
8)
Göran
---
Porsche 944 -85
Göran
---
Porsche 944 -85
- Daniel
- S2-Poster
- Posts: 218
- Joined: 2004-03-29 13:22:02
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Flyinge
- Contact:
Kul diskussioner det här med olja. Jag tycker alltid att det är svårt att veta vad som egentligen finns i oljeflaskan och villka egenskaper oljan har. Jag har blivit rekommenderad att köra på Castrol gtx Magnatech som är en helsyntetisk olja OCH har bra vidhäftningförmåga pga av speciella magnetiska egenskaper som gör att oljan stannar kvar på vitala delar i toppen. Jag har hört många lovord om denna oljan om tex hur ev ventiltick tystnar och har därför hällt smörjan i min 951. Erfarenheter? Mvh Daniel
Daniel
PCS 8500
951-86
BMW 525I -95
Peugeot 205gti-92(bus)
Yamaha TRX850(bus)
Sharan 1,8T (buss)
PCS 8500
951-86
BMW 525I -95
Peugeot 205gti-92(bus)
Yamaha TRX850(bus)
Sharan 1,8T (buss)
- Anders Larsson
- Addict
- Posts: 1063
- Joined: 2004-03-29 12:09:46
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Finspång alt Loftahammar
- Contact:
- Bjorre82
- NA-Poster
- Posts: 49
- Joined: 2004-03-29 20:07:19
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Contact:
Kan bara tala av erfarenhet hur det har kännts med olika oljor i bilen. Jag körde med mobil 1 från början, men det slutade jag rätt snabbt med. Motorn tickade, särskilt när den var kall. När den stått still i några veckor rök motorn så jag trodde jag fått helhaveri !! Köpte Kendal Mineral Olja av Sphinx, inget tickande och man hör på motorn att den mår bättre när man startar den!
//Björn
//Björn
-
- NA-Poster
- Posts: 47
- Joined: 2004-03-30 19:39:11
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Kristianstad
- Contact:
Man kan helt enkelt inte låta bli att skriva ...
De flesta av er som kör med helsynt..betalar väl också en helförmögenhet för att oljan skall vara bättre.
Att betala 400-500 spänn på mekonomen för 4L är ju inte riktgt rimligt.
Köper man 20L eller mer faller ju priset ganska rejält.
Eller går ni ihopa och handlar ett helt fat för att få ner priset ?
20L gör man ju av med snabbt..om man har ett par bilar som man behöver byta på.
/Martin
De flesta av er som kör med helsynt..betalar väl också en helförmögenhet för att oljan skall vara bättre.
Att betala 400-500 spänn på mekonomen för 4L är ju inte riktgt rimligt.
Köper man 20L eller mer faller ju priset ganska rejält.
Eller går ni ihopa och handlar ett helt fat för att få ner priset ?
20L gör man ju av med snabbt..om man har ett par bilar som man behöver byta på.
/Martin
944 S2 CAB
-
- Carrera-Poster
- Posts: 314
- Joined: 2004-03-31 21:43:14
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Göteborg
- Contact:
Smaken är som baken = delad!
Alla kör på det dom tycker är bäst.
Jag har mekat Porsche i ca 10år nu och jag har oxå mekat för ett racerbilsstall, min erfarenhet säger att man inte ska lita på oljetillverkare som gör ofantligt mycket reklam för sin olja, varför undrar ni då?
Reklam över hela världen är otroligt dyrt, rent ut sagt för jä..la dyrt, och ska man lägga ner så många miljoner/miljarder på reklam så får man dra ner på nått annat
Min flickvän läser marknadsföring på IHM business school här i GBG och detta är nått av det första dom får lära sig.
Ta tex Motul hur fick ni reda på att detta märke fanns? Var det reklam på Tv eller på stora reklam pelare eller liknande??
Ta sedan Mobil hur fick ni reda på att detta märke fanns?
Ta sedan Kendall visste ni ens att det fanns ett märke som hette så?
Osv osv.......
Jag kör ALLTID på mineralolja tex 20W-50 och jag har ALDRIG kört ras trots höga laddtryck och vårdslös körning.
Ha det så bra.
Jonas Larsson
Jag har mekat Porsche i ca 10år nu och jag har oxå mekat för ett racerbilsstall, min erfarenhet säger att man inte ska lita på oljetillverkare som gör ofantligt mycket reklam för sin olja, varför undrar ni då?
Reklam över hela världen är otroligt dyrt, rent ut sagt för jä..la dyrt, och ska man lägga ner så många miljoner/miljarder på reklam så får man dra ner på nått annat
Min flickvän läser marknadsföring på IHM business school här i GBG och detta är nått av det första dom får lära sig.
Ta tex Motul hur fick ni reda på att detta märke fanns? Var det reklam på Tv eller på stora reklam pelare eller liknande??
Ta sedan Mobil hur fick ni reda på att detta märke fanns?
Ta sedan Kendall visste ni ens att det fanns ett märke som hette så?
Osv osv.......
Jag kör ALLTID på mineralolja tex 20W-50 och jag har ALDRIG kört ras trots höga laddtryck och vårdslös körning.
Ha det så bra.
Jonas Larsson
PORSCHE, Probably the best car in the world.
WWW.AUTOLAB.NU (under ombyggnad)
Officiell ITS FUN sponsor
Aktuellt: Lanserar inom kort modernaste formen av GPS spårning till din bil.
PCS #8090
WWW.AUTOLAB.NU (under ombyggnad)
Officiell ITS FUN sponsor
Aktuellt: Lanserar inom kort modernaste formen av GPS spårning till din bil.
PCS #8090
-
- Addict
- Posts: 2289
- Joined: 2004-03-29 19:38:47
- Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Kumla
- Contact:
Re: Hej o hå!!!
Intressant uttalande från en som på sin hemsida säger:Area 951 wrote: OBS: Mobil1 är skräp, har sätt för många motorhaveri och motorskador med den skräpoljan i motorn.
"Mobil 1 olja, finns enbart i syntetisk form. Mycket goda långtids smörjegenskaper.
Jag anser att Mobil 1 är den bästa syntetoljan på marknaden.
Säljes i 4-liters förpackning
(Literpris)"
http://www.area951.nu/index.asp?http:// ... ?showID=42
Menar inte att vara elak men jag tycker det är lite inkonsekvent att säga så.
//Magnus
Magnus Karlström
996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...
996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...
- Puppan
- S2-Poster
- Posts: 222
- Joined: 2004-03-30 07:18:46
- Contact:
Re: Hej o hå!!!
HeHe det var lite kul faktiskt944_Driver wrote:Intressant uttalande från en som på sin hemsida säger:Area 951 wrote: OBS: Mobil1 är skräp, har sätt för många motorhaveri och motorskador med den skräpoljan i motorn.
"Mobil 1 olja, finns enbart i syntetisk form. Mycket goda långtids smörjegenskaper.
Jag anser att Mobil 1 är den bästa syntetoljan på marknaden.
Säljes i 4-liters förpackning
(Literpris)"
http://www.area951.nu/index.asp?http:// ... ?showID=42
Menar inte att vara elak men jag tycker det är lite inkonsekvent att säga så.
//Magnus
/Pete
Nu:
Porsche 996 TurboCup II Spezial
Tidigare:
Porsche 944 TurboCup Spezial
Revline Racing // - http://www.revline.se
Pure watercooled Porsche POWER!
3L, Garrett GTBB35/40, 3 inch exhaust, TIAL WG, GREDDY Blow off, PPF intake, Milledge Camshaft, Darton Sleeves, JE Pistons, Carillo Rods, NIRA ECU, 044 Fuelpump, Large IC, Leda coilover chassie, 996 Supercup big brakes. It all comes down to a REALLY FAST allround sportscar with the capability to whitout sweat whip most Ferrari ASSes!!
.....
Porsche 996 TurboCup II Spezial
Tidigare:
Porsche 944 TurboCup Spezial
Revline Racing // - http://www.revline.se
Pure watercooled Porsche POWER!
3L, Garrett GTBB35/40, 3 inch exhaust, TIAL WG, GREDDY Blow off, PPF intake, Milledge Camshaft, Darton Sleeves, JE Pistons, Carillo Rods, NIRA ECU, 044 Fuelpump, Large IC, Leda coilover chassie, 996 Supercup big brakes. It all comes down to a REALLY FAST allround sportscar with the capability to whitout sweat whip most Ferrari ASSes!!
.....
- Joakim
- Forum founder
- Posts: 1248
- Joined: 2004-03-18 15:01:12
- Telefon: 0707566691
- Bilmodell: Ingen Porsche just nu
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Linköping
- Contact:
Det må vara den bästa syntetoljan.
Men denna diskussion behandlar ju frågan om vilken olja som är att föredra. Vill man köra med syntetolja, gör man det. Sphinx menade att han föredrar mineralolja.
Men denna diskussion behandlar ju frågan om vilken olja som är att föredra. Vill man köra med syntetolja, gör man det. Sphinx menade att han föredrar mineralolja.
http://www.turnclear.com" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.nonakedtires.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.blackantenergy.com" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.nonakedtires.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.blackantenergy.com" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- S2-Poster
- Posts: 299
- Joined: 2004-04-06 01:05:03
- Location: Sthlm / Halmstad
- Contact:
- Peedster
- Addict
- Posts: 1170
- Joined: 2004-03-29 09:39:44
- Bilmodell: 924,944,968,GT2
- Årsmodell: 1992
- Location: Stockholm/Täby
- Contact:
Porsche Center häller i Shell Helix Ultra helsyntet i bilarna när de servas hos de iaf!
Så det ligger i min idag och det blir väl till att fortsätta med det!
Broberg, du jobbade väl på Shell väl? Mer billig Helix till folket
Nån som vet var man kan köpa lite större volymer billigare? 20L eventuellt ännu större
Mvh Peter
Så det ligger i min idag och det blir väl till att fortsätta med det!
Broberg, du jobbade väl på Shell väl? Mer billig Helix till folket
Nån som vet var man kan köpa lite större volymer billigare? 20L eventuellt ännu större
Mvh Peter
Nuvarande:
En frontmotor
En mittmotor
En bakmotor
Porsche - Made to be driven
Peedster - Made to drive Porsche
En frontmotor
En mittmotor
En bakmotor
Porsche - Made to be driven
Peedster - Made to drive Porsche
- mans71
- S-Poster
- Posts: 181
- Joined: 2004-03-30 08:07:16
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Vadstena
- Contact:
...om man återgår till själva grundfrågan... alltså hur ofta man bör byta, så har iaf. jag hört från flera olika håll att man ska/bör byta olja innan man ställer bilen för vintern eftersom bensinen i oljan gör att risk för korrision ökar med gammal olja när bilen står still.
Annars som Sphinxen säger, var 500:e för turbon är nog brukligt när man använder bilen under säsongen. Jag är ingen expert heller på detta område, bara lyssnar av vad folk säger, och det är många olika åsikter/påståenden att lyssna in...
Annars som Sphinxen säger, var 500:e för turbon är nog brukligt när man använder bilen under säsongen. Jag är ingen expert heller på detta område, bara lyssnar av vad folk säger, och det är många olika åsikter/påståenden att lyssna in...
[b]Måns Larsson[/b]
Bil just nu: Ingen
Tidigare kärror: 944t - 86, 924t - 85, 944 n/a - 84
[i]Citerat från en instruktionsbok av ett amerikansk armefordon;
"If it ain’t broken – don’t fix it!"[/i]
Bil just nu: Ingen
Tidigare kärror: 944t - 86, 924t - 85, 944 n/a - 84
[i]Citerat från en instruktionsbok av ett amerikansk armefordon;
"If it ain’t broken – don’t fix it!"[/i]
Who is online
Users browsing this forum: No registered users