Vad är felet, jag blir vansinnig..

924/928/944/968
Message
Author
Jim Profit
Carrera-Poster
Posts: 365
Joined: 2004-03-29 10:06:20
Bilmodell: Porsche 944 turbo
Årsmodell: 1986
Location: STHLM
Contact:

#16 Post by Jim Profit »

Tack så mycket !! :D Skall ta och försöka mig på detta i morgon eller i helgen då.
Mvh/ Jimmy
http://www.garaget.org/JimProfit

User avatar
Anders Larsson
Addict
Posts: 1063
Joined: 2004-03-29 12:09:46
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Finspång alt Loftahammar
Contact:

#17 Post by Anders Larsson »

gurra wrote:Hehe Anders vi svarade samtidigt! ;)
PorschePrecision :D :wink:
PORSCHE 968 CS 1995

PCS #7876

Jim Profit
Carrera-Poster
Posts: 365
Joined: 2004-03-29 10:06:20
Bilmodell: Porsche 944 turbo
Årsmodell: 1986
Location: STHLM
Contact:

#18 Post by Jim Profit »

Har prövat med att försöka lufta systemet via den skruv (storlek 12) som sitter intil rörböjen/slangen ifrån toppen (sitter på framkant till höger om man står framför bilen). Verkar som om bilen fått bättre cirkulation men fläktarna startar fortfarande inte.

Känner jag på den kylarslang som går mellan top och kyl så är den mycket varmare intill toppen än vad den är intill kylet. Skall det vara så eller kan det vara en luftficka där? Klämmer man på slangen känns den dessutom ganska mjuk och svampig, är det normalt?
Mvh/ Jimmy
http://www.garaget.org/JimProfit

944_Driver
Addict
Posts: 2289
Joined: 2004-03-29 19:38:47
Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
Årsmodell: Vet ej
Location: Kumla
Contact:

#19 Post by 944_Driver »

Funkar allt ska slangen bli jämnvarm då vattnet börja cirkulera efter att termostaten öppnat.

Luftningen kan vara rätt bökig så ge inte upp i första taget. Värmen på max, öppna luftskruven, fyll på vätska till det rinner över, stäng skruven och starta motorn, låt den gå nån minut på tomgång och varva sedan upp den till 2000-3000 varv några gånger för att få lite fart på cirkulationen, öppna skruven och kolla om det kommer ut nån luft och stäng den igen när det bara kommer vätska, varva lite igen och kolla efter mer luft igen. När du är nöjd så sätt på locket och kör ett litet varv och kolla om det funkar.

//Magnus
Magnus Karlström

996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...

Jim Profit
Carrera-Poster
Posts: 365
Joined: 2004-03-29 10:06:20
Bilmodell: Porsche 944 turbo
Årsmodell: 1986
Location: STHLM
Contact:

#20 Post by Jim Profit »

Jag skall alltså fylla expansionskärlet helt fullt?
Skall locket sen vara på eller av?
Skall luftskruven vara utskruvad innan jag startar bilen?
Mvh/ Jimmy
http://www.garaget.org/JimProfit

944_Driver
Addict
Posts: 2289
Joined: 2004-03-29 19:38:47
Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
Årsmodell: Vet ej
Location: Kumla
Contact:

#21 Post by 944_Driver »

Öppna skruven och fyll på tills det rinner över genom skruven eller tills expansionskärlet är fullt. Jag kommet inte ihåg vilket som händer först.
Skruva i skruven och starta men lämna locket till expansionskärlet öppet tills du är nöjd med luftandet.

Sedan finns det ett alternativ som går ut på att man kör "mun mot bil metoden", fyll på vätska, blås ner i kärlet och driv ut luften på det sättet. Vet ej om det funkar bra men vätskan är giftig....

Parkera i en rejäl uppförsbacke ska också hjälpa sägs det som nån skrev.

//Magnus
Magnus Karlström

996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...

Jim Profit
Carrera-Poster
Posts: 365
Joined: 2004-03-29 10:06:20
Bilmodell: Porsche 944 turbo
Årsmodell: 1986
Location: STHLM
Contact:

#22 Post by Jim Profit »

Ok, jag ger mig på ett försök imorgon. Tack för tipsen ! :D
Mvh/ Jimmy
http://www.garaget.org/JimProfit

User avatar
Anders Larsson
Addict
Posts: 1063
Joined: 2004-03-29 12:09:46
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Finspång alt Loftahammar
Contact:

#23 Post by Anders Larsson »

Baken nedåt i uppförsbacken :wink:

Tanken är ju att expansionstanken ska vara så "full" absolut hela tiden och nivån där ligga högre o det gör att det skjuter på och trycker ut ev. kvarvarande luft,kan hjälpa lite att klämma o massera lite på slangen med när man lättar på luftskruven
PORSCHE 968 CS 1995

PCS #7876

User avatar
Bjorre82
NA-Poster
Posts: 49
Joined: 2004-03-29 20:07:19
Bilmodell: Saknar en Porsche
Contact:

#24 Post by Bjorre82 »

Jag tror också att det kan vara luft i systemet.
Hade precis samma fel när jag plockade ut min efter vinterdvalan. Man kunde känna på slangarna när motorn var igång att det cirkulerade inget vatten, och fläkten startade inte.
Jag fick skruva bort slangarna vid toppen och hälla vatten direkt i toppen, startade bilen med det fortfarande öppen, då startade vattenpumpen och sedan luftade jag systemet och nu fungerar den perfekt!

Mvh
Björn
944 S2 Cab

Jim Profit
Carrera-Poster
Posts: 365
Joined: 2004-03-29 10:06:20
Bilmodell: Porsche 944 turbo
Årsmodell: 1986
Location: STHLM
Contact:

#25 Post by Jim Profit »

Detta ser ut att bli en evighetshistoria *suck* Det fungerar fortfarande inte efter en j-vla massa luftande i alla tänkbara varianter.

Pratade med Porsche Center idag och dom tippade på att det kunde vara vattenpumpen eller termostaten. Tycker inte att det borde vara vattenpumpen eftersom vattnet återcirkulerar i expansionskärlet.

Vad tror Ni om teorin att det kan vara termostaten?
Den var iallafall inte så dyr så jag har beställt en, några tips vid monteringen av denna?
Mvh/ Jimmy
http://www.garaget.org/JimProfit

Jim Profit
Carrera-Poster
Posts: 365
Joined: 2004-03-29 10:06:20
Bilmodell: Porsche 944 turbo
Årsmodell: 1986
Location: STHLM
Contact:

#26 Post by Jim Profit »

Bilen (som nu står på K3) har idag fått en ny termostat samt en luftning av kylsystemet. Fick besked av K3 idag att nu startar fläktarna som dom skall och dom skall efterfylla systemet imorgon samt köra en sista provtur för att verifiera att allt fungerar.

Så med lite tur så kan jag ställa på bilen till helgen och börja njuta av det vackra vädret. :D
Mvh/ Jimmy
http://www.garaget.org/JimProfit

User avatar
Anders Larsson
Addict
Posts: 1063
Joined: 2004-03-29 12:09:46
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Finspång alt Loftahammar
Contact:

#27 Post by Anders Larsson »

Blir la skönt att bli åkandes :D

Vädret är ju kanon nu!..synd bara på allt vintergrus som fortfarande ryker runt o smattrar i plåten :roll:
PORSCHE 968 CS 1995

PCS #7876

User avatar
gurra
Sponsor
Posts: 3548
Joined: 2004-03-29 08:48:26
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#28 Post by gurra »

Härligt!
Pratar vi om thermostaten som sitter med ett clips i vattenpumpen?
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;

Jim Profit
Carrera-Poster
Posts: 365
Joined: 2004-03-29 10:06:20
Bilmodell: Porsche 944 turbo
Årsmodell: 1986
Location: STHLM
Contact:

#29 Post by Jim Profit »

gurra wrote:Härligt!
Pratar vi om thermostaten som sitter med ett clips i vattenpumpen?
Vet faktiskt inte men jag tror det. Runt 120 spänn kostade den iallafall så det var ingen dyr pryl.
Mvh/ Jimmy
http://www.garaget.org/JimProfit

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users