Vad är felet, jag blir vansinnig..
-
- Carrera-Poster
- Posts: 365
- Joined: 2004-03-29 10:06:20
- Bilmodell: Porsche 944 turbo
- Årsmodell: 1986
- Location: STHLM
- Contact:
- Anders Larsson
- Addict
- Posts: 1063
- Joined: 2004-03-29 12:09:46
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Finspång alt Loftahammar
- Contact:
-
- Carrera-Poster
- Posts: 365
- Joined: 2004-03-29 10:06:20
- Bilmodell: Porsche 944 turbo
- Årsmodell: 1986
- Location: STHLM
- Contact:
Har prövat med att försöka lufta systemet via den skruv (storlek 12) som sitter intil rörböjen/slangen ifrån toppen (sitter på framkant till höger om man står framför bilen). Verkar som om bilen fått bättre cirkulation men fläktarna startar fortfarande inte.
Känner jag på den kylarslang som går mellan top och kyl så är den mycket varmare intill toppen än vad den är intill kylet. Skall det vara så eller kan det vara en luftficka där? Klämmer man på slangen känns den dessutom ganska mjuk och svampig, är det normalt?
Känner jag på den kylarslang som går mellan top och kyl så är den mycket varmare intill toppen än vad den är intill kylet. Skall det vara så eller kan det vara en luftficka där? Klämmer man på slangen känns den dessutom ganska mjuk och svampig, är det normalt?
Mvh/ Jimmy
http://www.garaget.org/JimProfit
http://www.garaget.org/JimProfit
-
- Addict
- Posts: 2289
- Joined: 2004-03-29 19:38:47
- Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Kumla
- Contact:
Funkar allt ska slangen bli jämnvarm då vattnet börja cirkulera efter att termostaten öppnat.
Luftningen kan vara rätt bökig så ge inte upp i första taget. Värmen på max, öppna luftskruven, fyll på vätska till det rinner över, stäng skruven och starta motorn, låt den gå nån minut på tomgång och varva sedan upp den till 2000-3000 varv några gånger för att få lite fart på cirkulationen, öppna skruven och kolla om det kommer ut nån luft och stäng den igen när det bara kommer vätska, varva lite igen och kolla efter mer luft igen. När du är nöjd så sätt på locket och kör ett litet varv och kolla om det funkar.
//Magnus
Luftningen kan vara rätt bökig så ge inte upp i första taget. Värmen på max, öppna luftskruven, fyll på vätska till det rinner över, stäng skruven och starta motorn, låt den gå nån minut på tomgång och varva sedan upp den till 2000-3000 varv några gånger för att få lite fart på cirkulationen, öppna skruven och kolla om det kommer ut nån luft och stäng den igen när det bara kommer vätska, varva lite igen och kolla efter mer luft igen. När du är nöjd så sätt på locket och kör ett litet varv och kolla om det funkar.
//Magnus
Magnus Karlström
996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...
996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...
-
- Carrera-Poster
- Posts: 365
- Joined: 2004-03-29 10:06:20
- Bilmodell: Porsche 944 turbo
- Årsmodell: 1986
- Location: STHLM
- Contact:
-
- Addict
- Posts: 2289
- Joined: 2004-03-29 19:38:47
- Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Kumla
- Contact:
Öppna skruven och fyll på tills det rinner över genom skruven eller tills expansionskärlet är fullt. Jag kommet inte ihåg vilket som händer först.
Skruva i skruven och starta men lämna locket till expansionskärlet öppet tills du är nöjd med luftandet.
Sedan finns det ett alternativ som går ut på att man kör "mun mot bil metoden", fyll på vätska, blås ner i kärlet och driv ut luften på det sättet. Vet ej om det funkar bra men vätskan är giftig....
Parkera i en rejäl uppförsbacke ska också hjälpa sägs det som nån skrev.
//Magnus
Skruva i skruven och starta men lämna locket till expansionskärlet öppet tills du är nöjd med luftandet.
Sedan finns det ett alternativ som går ut på att man kör "mun mot bil metoden", fyll på vätska, blås ner i kärlet och driv ut luften på det sättet. Vet ej om det funkar bra men vätskan är giftig....
Parkera i en rejäl uppförsbacke ska också hjälpa sägs det som nån skrev.
//Magnus
Magnus Karlström
996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...
996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...
-
- Carrera-Poster
- Posts: 365
- Joined: 2004-03-29 10:06:20
- Bilmodell: Porsche 944 turbo
- Årsmodell: 1986
- Location: STHLM
- Contact:
- Anders Larsson
- Addict
- Posts: 1063
- Joined: 2004-03-29 12:09:46
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Finspång alt Loftahammar
- Contact:
Baken nedåt i uppförsbacken
Tanken är ju att expansionstanken ska vara så "full" absolut hela tiden och nivån där ligga högre o det gör att det skjuter på och trycker ut ev. kvarvarande luft,kan hjälpa lite att klämma o massera lite på slangen med när man lättar på luftskruven
Tanken är ju att expansionstanken ska vara så "full" absolut hela tiden och nivån där ligga högre o det gör att det skjuter på och trycker ut ev. kvarvarande luft,kan hjälpa lite att klämma o massera lite på slangen med när man lättar på luftskruven
PORSCHE 968 CS 1995
PCS #7876
PCS #7876
- Bjorre82
- NA-Poster
- Posts: 49
- Joined: 2004-03-29 20:07:19
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Contact:
Jag tror också att det kan vara luft i systemet.
Hade precis samma fel när jag plockade ut min efter vinterdvalan. Man kunde känna på slangarna när motorn var igång att det cirkulerade inget vatten, och fläkten startade inte.
Jag fick skruva bort slangarna vid toppen och hälla vatten direkt i toppen, startade bilen med det fortfarande öppen, då startade vattenpumpen och sedan luftade jag systemet och nu fungerar den perfekt!
Mvh
Björn
944 S2 Cab
Hade precis samma fel när jag plockade ut min efter vinterdvalan. Man kunde känna på slangarna när motorn var igång att det cirkulerade inget vatten, och fläkten startade inte.
Jag fick skruva bort slangarna vid toppen och hälla vatten direkt i toppen, startade bilen med det fortfarande öppen, då startade vattenpumpen och sedan luftade jag systemet och nu fungerar den perfekt!
Mvh
Björn
944 S2 Cab
-
- Carrera-Poster
- Posts: 365
- Joined: 2004-03-29 10:06:20
- Bilmodell: Porsche 944 turbo
- Årsmodell: 1986
- Location: STHLM
- Contact:
Detta ser ut att bli en evighetshistoria *suck* Det fungerar fortfarande inte efter en j-vla massa luftande i alla tänkbara varianter.
Pratade med Porsche Center idag och dom tippade på att det kunde vara vattenpumpen eller termostaten. Tycker inte att det borde vara vattenpumpen eftersom vattnet återcirkulerar i expansionskärlet.
Vad tror Ni om teorin att det kan vara termostaten?
Den var iallafall inte så dyr så jag har beställt en, några tips vid monteringen av denna?
Pratade med Porsche Center idag och dom tippade på att det kunde vara vattenpumpen eller termostaten. Tycker inte att det borde vara vattenpumpen eftersom vattnet återcirkulerar i expansionskärlet.
Vad tror Ni om teorin att det kan vara termostaten?
Den var iallafall inte så dyr så jag har beställt en, några tips vid monteringen av denna?
Mvh/ Jimmy
http://www.garaget.org/JimProfit
http://www.garaget.org/JimProfit
-
- Carrera-Poster
- Posts: 365
- Joined: 2004-03-29 10:06:20
- Bilmodell: Porsche 944 turbo
- Årsmodell: 1986
- Location: STHLM
- Contact:
Bilen (som nu står på K3) har idag fått en ny termostat samt en luftning av kylsystemet. Fick besked av K3 idag att nu startar fläktarna som dom skall och dom skall efterfylla systemet imorgon samt köra en sista provtur för att verifiera att allt fungerar.
Så med lite tur så kan jag ställa på bilen till helgen och börja njuta av det vackra vädret.
Så med lite tur så kan jag ställa på bilen till helgen och börja njuta av det vackra vädret.
Mvh/ Jimmy
http://www.garaget.org/JimProfit
http://www.garaget.org/JimProfit
- Anders Larsson
- Addict
- Posts: 1063
- Joined: 2004-03-29 12:09:46
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Finspång alt Loftahammar
- Contact:
- gurra
- Sponsor
- Posts: 3548
- Joined: 2004-03-29 08:48:26
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm
- Contact:
Härligt!
Pratar vi om thermostaten som sitter med ett clips i vattenpumpen?
Pratar vi om thermostaten som sitter med ett clips i vattenpumpen?
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Carrera-Poster
- Posts: 365
- Joined: 2004-03-29 10:06:20
- Bilmodell: Porsche 944 turbo
- Årsmodell: 1986
- Location: STHLM
- Contact:
Who is online
Users browsing this forum: No registered users