Precis byt kamrem, men får ett vinande ljud ??

924/928/944/968
Message
Author
User avatar
Anders Larsson
Addict
Posts: 1063
Joined: 2004-03-29 12:09:46
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Finspång alt Loftahammar
Contact:

#16 Post by Anders Larsson »

Pär Hylander wrote:

edit: hoppla, Anders hade ju redan skrivit precis vad jag skrev.
Hehe..men jag la på lite tid för kundmottagning,fika o annat dom också vill ha betalt för :wink:
PORSCHE 968 CS 1995

PCS #7876

944_Driver
Addict
Posts: 2289
Joined: 2004-03-29 19:38:47
Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
Årsmodell: Vet ej
Location: Kumla
Contact:

#17 Post by 944_Driver »

Jag fråga på Söderbergs i Norrköping vad de skulle ta för en justering av remmarna och jag vill minnas att de svara 1,5 timme gånger 950 kr eller nått. GA:s i Linköping ville ha hälften har jag för mig.

//Magnus
Magnus Karlström

996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...

Area 951
Carrera-Poster
Posts: 314
Joined: 2004-03-31 21:43:14
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Göteborg
Contact:

Balansremmen

#18 Post by Area 951 »

Hallå alla, detta vinande ljud kommer från balansremmen, det är INTE bra att remmen viner detta kan resultera i snabb förslitning och obehagliga motorras. Balansremmen trasslar ofta in sig i kamremmen om den går av :(

Jag som har verkstad använder mig av fingertoppskänsla när jag spänner balanremmen, den är alltså för hårt spänd om det viner och därför felmonterad.

Area 951 tar 800.- för kontroll av balansrem och efterspänning av kamrem på 968 och S2 och 1000.- för alla turbo.

Lycka till.
Jonas Larsson
PORSCHE, Probably the best car in the world.
WWW.AUTOLAB.NU (under ombyggnad)
Officiell ITS FUN sponsor
Aktuellt: Lanserar inom kort modernaste formen av GPS spårning till din bil.
PCS #8090

User avatar
Anders Larsson
Addict
Posts: 1063
Joined: 2004-03-29 12:09:46
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Finspång alt Loftahammar
Contact:

#19 Post by Anders Larsson »

Det är nog väldigt vanligt att det viner när bilen kommer från verkstaden o fått balansremmen justerad vad man läst,brukar gå över sägs det...

Blir ju även lite ljud även om den är för slapp..typ kvittrar lite när den slår mot rullar o sånt,senare går den väl av som sagt var :cry:

Själv fick jag min helt tyst när jag bytte själv o det blir man ju rätt självgod av :wink: :roll: :D

Näevars våra Porschar är mera lättskruvat än man kanske först tror av ryktet och auran runt märket...lite mentalt motstånd som man behöver övervinna bara!

Skruvar hellre 968 än tex juniors MI16 som jag också bytt remmar på :roll:
PORSCHE 968 CS 1995

PCS #7876

User avatar
John
Site Admin
Posts: 570
Joined: 2004-03-18 10:03:23
Bilmodell: 964 Jubileum 1994
Årsmodell: 1994
Location: Kalmar
Contact:

#20 Post by John »

Tack för detta, då skall jag fasen inte betala mer än en tusing :)
Blir byte av olja, bromsklossar och bromsvätska också samtidigt.

Skriver ny tråd om klossval mm..
[size=84][b]Mvh John Johansson[/b][/size]
[size=84][b]www.garaget.org/mrjohn[/b][/size]

User avatar
gurra
Sponsor
Posts: 3548
Joined: 2004-03-29 08:48:26
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#21 Post by gurra »

Även fast det är enkelt och går fort att demontera remskyddet så är det faktiskt lite grejer som ska bort innan. Visst, inga svåra grejer, men för en seriös verkstad så tar de givetvis betalt för all arbetstid, oavsett om det är lätt eller inte.

På en turbo måste tex man ta bort IC-rör mellan IC och insug samt hela luftfilterboxen.

Ska man sedan justera med remspänningsverktyget för att kolla remspänningen så tar det rätt mkt längre tid än på bilar 87- med automatiskt spännare där det räcker med att lossa den spännarens och sen fixera den igen.

EDIT: Det jag menar är bara att man inte ska bli upprörd om en verkstad ger prisförslag på över en timme.
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;

mmbv5
NA-Poster
Posts: 47
Joined: 2004-03-30 19:39:11
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Kristianstad
Contact:

#22 Post by mmbv5 »

Om det nu skulle vara balansremen som viner, kan man plocka bort balansremen och göra motorn på tomgång för att lokalisera om det är balansremen som viner eller kamremen ?


/Martin
944 S2 CAB

User avatar
Anders Larsson
Addict
Posts: 1063
Joined: 2004-03-29 12:09:46
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Finspång alt Loftahammar
Contact:

#23 Post by Anders Larsson »

Jaå går gör det ju eftersom endel har åkt runt ganska länge med remmen avsliten och liggande trasig innanför kåpan men det är nog bättre om du låter någon lyssna på motorn om du är orolig!

Balansaxlarnas drivhjul måste komma i rätt läge igen om man plockar bort remmen annars blir det vibrationer...
PORSCHE 968 CS 1995

PCS #7876

jagan
NA-Poster
Posts: 1
Joined: 2004-04-01 20:50:50
Bilmodell: Saknar en Porsche
Contact:

#24 Post by jagan »

Att byta remmarna är inte precis något som man behöver större motorkunskap om. (Är kanske ute o. trampar någon på tassarna)? Själv gör jag detta och sparar många trevliga kronor som kan användas till annat.
Ett litet tips! Osäker om vilken rem som viner?
Spray:a lite rent vatten på den som är misstänkt!
Vinandet eller oljudet upphör direkt!
Janne

ThomasM
NA-Poster
Posts: 29
Joined: 2004-03-29 21:56:08
Bilmodell: Saknar en Porsche
Contact:

#25 Post by ThomasM »

Bytte själv kamrem + spännrulle samt balansrem + spännrulle, tidigare erfarenhet var av ett byte på en Toyota Celica -88. Inga större svårigheter, klurigt att få det rätt spännt dock.

Just nu verkar balansremmen kunna vara när vattenpumpshjulet, är det rimligt?

Area 951
Carrera-Poster
Posts: 314
Joined: 2004-03-31 21:43:14
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Göteborg
Contact:

#26 Post by Area 951 »

ThomasM wrote:Bytte själv kamrem + spännrulle samt balansrem + spännrulle, tidigare erfarenhet var av ett byte på en Toyota Celica -88. Inga större svårigheter, klurigt att få det rätt spännt dock.

Just nu verkar balansremmen kunna vara när vattenpumpshjulet, är det rimligt?
Ja det är inte bara rimligt, det är fullt möjligt , det är lätt att se om den varit på vattenpumpshjulet eftersom det är det enda som är blankt där nere om så är fallet.

Var nogranna med uppspänningen är mitt tips.

//
Jonas
PORSCHE, Probably the best car in the world.
WWW.AUTOLAB.NU (under ombyggnad)
Officiell ITS FUN sponsor
Aktuellt: Lanserar inom kort modernaste formen av GPS spårning till din bil.
PCS #8090

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users