E10, problem eller inte?

924/928/944/968
Post Reply
Message
Author
Peter O
S2-Poster
Posts: 272
Joined: 2004-06-21 08:40:53
Bilmodell: 944 Turbo S
Årsmodell: 1988
Location: Helsingborg
Contact:

E10, problem eller inte?

#1 Post by Peter O »

Hej alla!

1 augusti blir E10 den nya standardbensinen i landet. Hur ser expertisen här på detta? Funkar detta som vanligt i våra vagnar, eller ska man ta det säkra före det osäkra och köra den E5 med 98 oktan som tydligen ska finnas kvar? En del här på forumet har ju konverterat till E85 och vet då kanske vad etanolen eventuellt ställt till med avseende slangar, o-ringar, upplösta beläggningar etc.

Förutom Porschen (Turbo S) ingår numera även en Abarth 500 från 2010 i vagnparken och även här kan det finnas anledning att fundera, då de flesta aktuella artiklar i ämnet konstaterar att "f o m 2011 ska i stort sett alla bilar klara den nya bensinen"......

Så kort och gott: Hur kommer ni att göra?

M v h,
Peter O

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4242
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: E10, problem eller inte?

#2 Post by Cédric »

Skulle gissa att dom flesta här inte kör 98oktan(kör man turbo är det ju en självklarhet), men jag är rädd att det ska försvinna vilken dag som helst. Har hört om att det ibland behövts byta några slangar vid E85 konvertering av 944or, men det borde finnas fler som kan kliva in med lite riktiga erfarenheter.

User avatar
safe
Turbo-Poster
Posts: 947
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

Re: E10, problem eller inte?

#3 Post by safe »

Jag har ju eftermarknadssprut på mina 3 Porschar, så det blir vä ett litet problem. På 924an har jan nu en etanol-sensor ska bli intressant att se vad den säger på olika "bensin".
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

User avatar
claves
Addict
Posts: 2272
Joined: 2004-03-29 20:44:32
Bilmodell: Porsche 951 CS
Årsmodell: 1991
Location: Malmö
Contact:

Re: E10, problem eller inte?

#4 Post by claves »

E10 Lista från https://www.bilsweden.se/

Porsche
E10 kan användas i alla bensindrivna Porsche-modeller från modellår 1998 förutom alla Boxstermodeller som kan använda E10 från modellår 1997. Carrera GT är ej godkänd för E10.

https://www.bilsweden.se/storage/B3FD3A ... 202021.pdf

Från MHRF

Alternativet 98 oktan (istället för E10)
98 oktan kommer att finnas kvar. Här kan etanolblandningen uppgå till som mest fem procent. Det är den mix som de flesta fordon klarar redan i dag, även de äldre fordonen.

https://mhrf.se/e10
[url=http://ultrafunky.d2g.com/Pictures/My_951/index.htm]Bilder på min Porsche 951 -91[/url]

TomasJ
S-Poster
Posts: 144
Joined: 2008-02-11 20:25:50
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1991
Location: Uppsala/Rimbo
Contact:

Re: E10, problem eller inte?

#5 Post by TomasJ »

Det betyder att man tvingar de som kör på 95-oktan idag att gå upp till det lite dyrare bränslet 98-oktan, lysande försäljningsknep! :)

User avatar
henca
Carrera-Poster
Posts: 385
Joined: 2015-03-27 23:18:59
Bilmodell: 911 Targa samt 928 -79
Årsmodell: 1977
Location: Linköping
Contact:

Re: E10, problem eller inte?

#6 Post by henca »

Å andra sidan kommer säkerligen även 95 oktanig bensin bli dyrare då den skall få en större andel biobränsle som är dyrare att framställa. Dessutom kommer de bilar som fortsätter köras på 95 oktan dra mer bränsle då etanol har lägre energiinehåll än bensin.

m v h Henrik

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users