Kylvätska försvinner?

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Pake
S-Poster
Bilmodell: Saknar en Porsche

Kylvätska försvinner?

#1 Post by Pake »

Jag har fyllt på ca 1,5 l kylvätska för att få nivån i expansionsbehållaren att ligga över min. idag. Inga synliga kylvatten läckage eller spår av kylvatten i oljan (oljenivån normal och har ej heller stigit). Dock var det blött vid vänster framhjul efter lite inspererad körning när det var varmt i fredags, jag tror att det kom kylvatten ur avrinningsslangen vid locket på expansionsbehållaren. Är detta normalt?
Porsche 928 GT

944_Driver
Addict
Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
Årsmodell: Vet ej

#2 Post by 944_Driver »

Testa att byta locket till expansionskärlet, det kan bli gammalt och få problem att hålla tätt.

//Magnus
Magnus Karlström

996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...

spirou944t
Turbo-Poster
Bilmodell: 944 turbo
Årsmodell: 1986

Re: Kylvätska försvinner?

#3 Post by spirou944t »

Pake wrote:Jag har fyllt på ca 1,5 l kylvätska för att få nivån i expansionsbehållaren att ligga över min. idag. Inga synliga kylvatten läckage eller spår av kylvatten i oljan (oljenivån normal och har ej heller stigit). Dock var det blött vid vänster framhjul efter lite inspererad körning när det var varmt i fredags, jag tror att det kom kylvatten ur avrinningsslangen vid locket på expansionsbehållaren. Är detta normalt?
Hade samma symtom på min, pga högt tryck i kylsystemet....
Och det berode på att toppackningen var på väg att gå...
Så tyvärr är det nog samma för dig.
Mitt expansionskärl blev rätt svullet, och så rinner det ut vätska genom
evakueringsslangen och det luktar lite avgaser i kärlet.
Tappade ca 2-2½liter vid 1h bankörning
Erik Sevetin
[i]951:a -86 Mörkgråmetalic ;)
PCS #8474
944 Sverige #83[/i]

wramberg
NA-Poster

#4 Post by wramberg »

Pake !
Jag har liknande problem och bytte kylarlock, dock upptäckte jag nu att det är ett läckage i skarven på kylaren (inte stort men ändå).
Tätade det igår med metall spackel, verkar funka men nu kommer det ut vatten i höjd med termostathuset ??? Vet ngn om det är vanligt förekommande eller ??
Att kylaren läcker vet jag är hysat vanligt.
Annars så stämmer din felbeskrivning bra in på min bil
Jag har läst om tempgivare etc etc på forumet men inte fått ngt vettig ledtråd till vad det kan vara.
Jag är orolig för att detta kan kosta "myo dinnero" när det handlar om kylsystemet :-(
Flera tips emottages.
// Andy
944 Targa / 83

;-)

--------När är nästa meeting så jag kan få träffa likasinnade ? ---------

944_Driver
Addict
Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
Årsmodell: Vet ej

#5 Post by 944_Driver »

När jag bytte min läckande kylare börja vattenpumpen läcka nästan direkt. En hel kylare gjorde väl att trycket i systemet öka lite och då dog den gamla trötta pumpen.

//Magnus
Magnus Karlström

996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...

Pake
S-Poster
Bilmodell: Saknar en Porsche

Inget vatten försvinner längre!

#6 Post by Pake »

Efter fyllningen av kylvätska som jag skrev om har jag inte behövt fylla något mer, kanske var det bara dåligt luftat system eller liknande, jag har ju köpt bilen nyligen. Kollade dock om det fanns någon avgaslukt eller "bubbel" i expansionskärlet efter tips, kunde inte notera något som tur var. Jag hoppas att felet inte återkommer,. bilen är välservad och käns tight och är i övrigt i bra skick.
Porsche 928 GT

Peter L
S-Poster
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1986

#7 Post by Peter L »

Kolla slangen noga som går från vattenpumpen. Min har gett upp, började med en liten spricka. drygt 700 pix fattigare :cry: tur i oturen att man inte åkte på långresa på semestern :D 1 veckas leveranstid.
Peter L

Post Reply