Glapp i drivlinan

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
kent
NA-Poster
Posts: 8
Joined: 2005-12-11 17:28:20
Contact:

Glapp i drivlinan

#1 Post by kent »

Jag har en 944 -84 som börjar få ett irriterande "gung" i drivlinan. Det känns ungefär som när kardanknutarna började lägga av på nån gammal Amazon el dyl. fast mjukare. Speciellt märks det vid låg fart på 2:an och 3:an. Jag har bytt drivaxlar utan någon märkbar förbättring. Omgiven av "specialister" har jag fått en massa tips på vad det kan bero på, t.ex att det kan vara bränsleinsprutningen, mjuka motorkuddar och att fjädrarna i tryckplattan är slut. Nu läste jag på Clarks garage att äldre 944-or har en gummipuck på tryckplatten. Månne det kan vara problemet.
Nå'n som har någon erfarenhet. / Kent

User avatar
FSN
Raceputte
Posts: 1557
Joined: 2004-03-29 19:00:19
Bilmodell: 924S med 968 drivlina
Årsmodell: 1986
Location: Göteborg, TORSLANDA
Contact:

#2 Post by FSN »

Gummipuck på lamellen. Mycket troligt att det är den som sagt upp sig.
[color=blue] /Fredrik Svensson[/color]


[size=75][color=blue] 924S2 Rennwagen -86
Kosmic T7 Rotax Max Challenge -04
[/size][/color]

User avatar
broberg
Addict
Posts: 2069
Joined: 2004-03-17 14:39:27
Bilmodell: Saknar en Porsche
Årsmodell: Vet ej
Contact:

#3 Post by broberg »

gung som i att växellådan rör sig eller?

Tänkte bara för att jag hade också något som jag skulle vilja kalla "gung", men där kände jag att hela växellådan rörde sig där bak..
// Broberg, grundare och föredetta administratör för 944Sverige.com, formgivare av 944Sverige logotyp | Ej längre aktiv.

User avatar
Daniel E
Carrera-Poster
Posts: 396
Joined: 2005-04-26 17:29:34
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Huddinge / Sthlm
Contact:

#4 Post by Daniel E »

Sätter också min röst på lamellens gummipuck. Men det borde verkligen märkas. Går gummipucken sönder har man i stort sett bara ett "limp home" läge att förlita sig på. Alltså mycket glapp på alla växlar och vid lastväxlingar mellan gas och motorbroms.
// Daniel Engström
ÖSK #243
PCS #8724
968 -92 "Sellholm edition" http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=75694 => "Såld"
944 N/A -84, R-däck, ställbara coil over runt om, modifierade bromsar, Sparco stol & 6-p. bälte, GTS front. => Såld
944 N/A -84, donatorbil => Såld
http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6717

User avatar
Karl Birgander
Addict
Posts: 6556
Joined: 2006-03-12 21:01:55
Telefon: 0737168502
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Älvängen
Contact:

#5 Post by Karl Birgander »

På min var det som DanielE säger ett glapp vid lastväxlingar och motorbroms.
Jag trodde första att det var bussningar i bakvagnen, men sen rasade kopplingen (efter ca 200 ganska hårda mil och 1 konbana med max-attack.

Var bor du? Nån kanske kan hjälpa dig att bedöma?
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)

kent
NA-Poster
Posts: 8
Joined: 2005-12-11 17:28:20
Contact:

#6 Post by kent »

Karl Birgander wrote:På min var det som DanielE säger ett glapp vid lastväxlingar och motorbroms.
Jag trodde första att det var bussningar i bakvagnen, men sen rasade kopplingen (efter ca 200 ganska hårda mil och 1 konbana med max-attack.

Var bor du? Nån kanske kan hjälpa dig att bedöma?
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

944_Driver
Addict
Posts: 2289
Joined: 2004-03-29 19:38:47
Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
Årsmodell: Vet ej
Location: Kumla
Contact:

#7 Post by 944_Driver »

Om inspektionspluggen under sprängkåpan finns kvar så spana in där och leta efter gummibitar, hittar du nått så har du hittat problemet. Annars så hissa upp bilen och snurra hjulen och se var glappet finns, man kan ju se allt fram till och med axeln mellan låda och koppling.

//Magnus
Magnus Karlström

996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users