Jag har en 944 -84 som börjar få ett irriterande "gung" i drivlinan. Det känns ungefär som när kardanknutarna började lägga av på nån gammal Amazon el dyl. fast mjukare. Speciellt märks det vid låg fart på 2:an och 3:an. Jag har bytt drivaxlar utan någon märkbar förbättring. Omgiven av "specialister" har jag fått en massa tips på vad det kan bero på, t.ex att det kan vara bränsleinsprutningen, mjuka motorkuddar och att fjädrarna i tryckplattan är slut. Nu läste jag på Clarks garage att äldre 944-or har en gummipuck på tryckplatten. Månne det kan vara problemet.
Nå'n som har någon erfarenhet. / Kent
Glapp i drivlinan
- FSN
- Raceputte
- Posts: 1557
- Joined: 2004-03-29 19:00:19
- Bilmodell: 924S med 968 drivlina
- Årsmodell: 1986
- Location: Göteborg, TORSLANDA
- Contact:
- broberg
- Addict
- Posts: 2069
- Joined: 2004-03-17 14:39:27
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Årsmodell: Vet ej
- Contact:
- Daniel E
- Carrera-Poster
- Posts: 396
- Joined: 2005-04-26 17:29:34
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Huddinge / Sthlm
- Contact:
Sätter också min röst på lamellens gummipuck. Men det borde verkligen märkas. Går gummipucken sönder har man i stort sett bara ett "limp home" läge att förlita sig på. Alltså mycket glapp på alla växlar och vid lastväxlingar mellan gas och motorbroms.
// Daniel Engström
ÖSK #243
PCS #8724
968 -92 "Sellholm edition" http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=75694 => "Såld"
944 N/A -84, R-däck, ställbara coil over runt om, modifierade bromsar, Sparco stol & 6-p. bälte, GTS front. => Såld
944 N/A -84, donatorbil => Såld
http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6717
ÖSK #243
PCS #8724
968 -92 "Sellholm edition" http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=75694 => "Såld"
944 N/A -84, R-däck, ställbara coil over runt om, modifierade bromsar, Sparco stol & 6-p. bälte, GTS front. => Såld
944 N/A -84, donatorbil => Såld
http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6717
- Karl Birgander
- Addict
- Posts: 6556
- Joined: 2006-03-12 21:01:55
- Telefon: 0737168502
- Bilmodell: 944 S2
- Årsmodell: 1990
- Location: Älvängen
- Contact:
På min var det som DanielE säger ett glapp vid lastväxlingar och motorbroms.
Jag trodde första att det var bussningar i bakvagnen, men sen rasade kopplingen (efter ca 200 ganska hårda mil och 1 konbana med max-attack.
Var bor du? Nån kanske kan hjälpa dig att bedöma?
Jag trodde första att det var bussningar i bakvagnen, men sen rasade kopplingen (efter ca 200 ganska hårda mil och 1 konbana med max-attack.
Var bor du? Nån kanske kan hjälpa dig att bedöma?
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
-
- NA-Poster
- Posts: 8
- Joined: 2005-12-11 17:28:20
- Contact:
Karl Birgander wrote:På min var det som DanielE säger ett glapp vid lastväxlingar och motorbroms.
Jag trodde första att det var bussningar i bakvagnen, men sen rasade kopplingen (efter ca 200 ganska hårda mil och 1 konbana med max-attack.
Var bor du? Nån kanske kan hjälpa dig att bedöma?
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
-
- Addict
- Posts: 2289
- Joined: 2004-03-29 19:38:47
- Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Kumla
- Contact:
Om inspektionspluggen under sprängkåpan finns kvar så spana in där och leta efter gummibitar, hittar du nått så har du hittat problemet. Annars så hissa upp bilen och snurra hjulen och se var glappet finns, man kan ju se allt fram till och med axeln mellan låda och koppling.
//Magnus
//Magnus
Magnus Karlström
996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...
996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...
Who is online
Users browsing this forum: No registered users