försäkringsändringar

924/928/944/968
Message
Author
wadde
S2-Poster
Posts: 203
Joined: 2006-08-13 23:14:45
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: nässjö/jönköping
Contact:

försäkringsändringar

#1 Post by wadde »

tjenare.

nu när vi har bytt regering har det snackats mycket kring höjda bilförsäkringar. vi som äger porsche 944 och 951 hur mycket kommer detta drabba oss. blir ökningen större för vi köra extremare bilar? jag har ju precis köpt en 951 från 91 som jag också redan sladdat i räcket o väntar på att få tillbaka från verkstad. är också student och vill ju inte behöva skjuta till av förmögenheten för att ha råd att åka porsche.

någon som har mer info hur detta kommer påverka just oss porsche ägare.


MVH: jimmy

User avatar
bill b
Addict
Posts: 1316
Joined: 2004-03-29 14:52:25
Location: Göteborg
Contact:

#2 Post by bill b »

Läs i tråden "regeringsskifte" under offtopic för lite
mer info! Du behöver inte oroa dig alltför mycket
är min åsikt, men låt ändå bli räcket i framtiden ;)
Letar lyftkyld Porsche...
Porsche 944 S2 -91 guards red (såld)
Porsche 944 -87 diamantblau (såld)

Avve
Carrera-Poster
Posts: 320
Joined: 2006-06-05 14:05:58
Bilmodell: 928s såld
Årsmodell: 1986
Location: Linköping
Contact:

#3 Post by Avve »

.......
Last edited by Avve on 2017-09-26 15:50:58, edited 1 time in total.

User avatar
Maxx
Addict
Posts: 6045
Joined: 2004-04-13 00:16:47
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994
Location: Eskilstuna
Contact:

#4 Post by Maxx »

Varför skulle det inte vara politiskt genomförbart? Nu har jag iofs inte jättebra koll på frågan i sig men så länge alla regeringspartier är överens är det ju bara att rösta igenom det. Vad du menar är kanske att "folket" inte skulle tycka att det är en så bra förändring? Det är dock inget de behöver ta hänsyn till vilket så länge har demonstrerats av Sveriges socialdemokratiska arbetareparti ...

En fördubbling av trafikförsäkringen tycker jag inte är inte orimlig. Då förutsätter jag iofs skattelättnader på andra områden. Jag är inte för att öka skattetrycket, tvärtom, däremot ser jag inget fel i att skifta skatterna mellan olika områden om det finns skäl till detta.
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

Avve
Carrera-Poster
Posts: 320
Joined: 2006-06-05 14:05:58
Bilmodell: 928s såld
Årsmodell: 1986
Location: Linköping
Contact:

#5 Post by Avve »

.......
Last edited by Avve on 2017-09-26 15:51:07, edited 1 time in total.

User avatar
Maxx
Addict
Posts: 6045
Joined: 2004-04-13 00:16:47
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994
Location: Eskilstuna
Contact:

#6 Post by Maxx »

Avve wrote:Allt kan hända, men det gör det sällan... Jag tror faktiskt inte att det är genomförbart eftersom folk inte förknippar borgarna med stora skatteökningar (även om man kanske istället kan kalla det omflyttning av medborgarnas kostnader). Tänk vilken PR-grej såssarna skulle göra av det hela, när skattesänkningspartiet ökar skatterna brutalt mkt! Det skulle röra om i grytan :D Och bli mkt dyrare än fastighetsskatten. Ev lättnader på andra områden skulle medborgarna kanske inte uppleva som en kompensation :wink: Och sen kan man fortsätta med överviktsskatt, rökskatt, hakulbilskatt osv osv :shock:
Det är inte folket som röstar i riksdagen så jag ser inte riktigt hur du menar att de skulle kunna stoppa en höjning?

Dyrare än fastighetsskatten? Det beror nog på var du bor ... Norrlands inland kanske. Resten av ditt nonsens får du nog förklara i fall det ska gå att förstå.
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

Avve
Carrera-Poster
Posts: 320
Joined: 2006-06-05 14:05:58
Bilmodell: 928s såld
Årsmodell: 1986
Location: Linköping
Contact:

#7 Post by Avve »

.......
Last edited by Avve on 2017-09-26 15:51:28, edited 1 time in total.

User avatar
FSN
Raceputte
Posts: 1557
Joined: 2004-03-29 19:00:19
Bilmodell: 924S med 968 drivlina
Årsmodell: 1986
Location: Göteborg, TORSLANDA
Contact:

#8 Post by FSN »

Avve wrote:Allt kan hända, men det gör det sällan... Jag tror faktiskt inte att det är genomförbart eftersom folk inte förknippar borgarna med stora skatteökningar (även om man kanske istället kan kalla det omflyttning av medborgarnas kostnader). Tänk vilken PR-grej såssarna skulle göra av det hela, när skattesänkningspartiet ökar skatterna brutalt mkt! Det skulle röra om i grytan :D Och bli mkt dyrare än fastighetsskatten. Ev lättnader på andra områden skulle medborgarna kanske inte uppleva som en kompensation :wink: Och sen kan man fortsätta med överviktsskatt, rökskatt, hakulbilskatt osv osv :shock:
Rökskatt... skojar du, inte kan dom väl vara så jävliga att dom skulle kunna beskatta tobak eller?? :wink:
[color=blue] /Fredrik Svensson[/color]


[size=75][color=blue] 924S2 Rennwagen -86
Kosmic T7 Rotax Max Challenge -04
[/size][/color]

Avve
Carrera-Poster
Posts: 320
Joined: 2006-06-05 14:05:58
Bilmodell: 928s såld
Årsmodell: 1986
Location: Linköping
Contact:

#9 Post by Avve »

.......
Last edited by Avve on 2017-09-26 15:51:47, edited 1 time in total.

User avatar
Maxx
Addict
Posts: 6045
Joined: 2004-04-13 00:16:47
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994
Location: Eskilstuna
Contact:

#10 Post by Maxx »

Avve wrote:Mmmm, schysst och kort argumentation. Men ack så nonsens fel;
Den tidigare föreslagna höjningen av trafikförsäkringspremien kan tex ge en UNG man i storstad en synnerligen kraftig trafikförsäkringsfördyring. Ex: Enl tidningen Motor (aug.nr 2006 sid 3) kan denne unge man i storstad riskera en kostnad med ända upp till 12000-15000 kr i trafikförsäkring om han har en Volvo V70. Undrar vad han skulle tvingas betala för en Porsche som inte är entusiastförsäkrad. Vilken fastighetsskatt skulle det motsvara? Och vi som gillar bilar och har ett flertal inreg hela året för att njuta vid behov- och som inte heller bor i obygden??? Det kanske är du själv som bor i obygden?:wink:
Man skall inte ta allt bokstavligt, ironi glider tyvärr ibland förbi. Beklagar om du blev uppretad :wink:
Jag blev inte uppretad, så ingen fara. Med nonsens menade jag "Ev lättnader på andra områden skulle medborgarna kanske inte uppleva som en kompensation :wink: Och sen kan man fortsätta med överviktsskatt, rökskatt, hakulbilskatt osv osv :shock: " för jag förstod faktiskt inte vad du ville säga med det.

Räknade du med att en borgelig regering skulle sänka skatterna på allt och sen trolla fram pengar från ingenstans? Då förstår jag att du är besviken.

Ser man det ur perspektivet en 18-25-årig kille boende i hyreslägenhet i tätort eller storstad har så förstår jag att man ser annorlunda på saken. Fast då får man ju också fråga sig varför försäkringspremierna för den gruppen redan nu är skyhöga. (Och osökt kommer jag att tänka på tidningsartikeln som det länkades till för ett par dagar sen. Å andra sidan var den bilen försäkrad av killens föräldrar ...)

Jag förstår inte vad du vill säga. Är det synd om dig för att du är ung och måste betala dyrare försäkring än om du vore 40? Och nu kommer detta parti som säger sig stå för skattesänkningar (vilket är en allmänt spridd feltolkning) och vill höja en avgift som du personligen kommer att drabbas hårt av?
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

Avve
Carrera-Poster
Posts: 320
Joined: 2006-06-05 14:05:58
Bilmodell: 928s såld
Årsmodell: 1986
Location: Linköping
Contact:

#11 Post by Avve »

.......
Last edited by Avve on 2017-09-26 15:52:00, edited 1 time in total.

User avatar
kimmy
NA-Poster
Posts: 18
Joined: 2006-09-12 19:07:30
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Södertälje
Contact:

#12 Post by kimmy »

Tjena boyos. Tänkte bara dra ett litet inlägg som visar på redan nu försäkringskostnaden för en ung kille i tätort (läs Södertälje) Sen kan man ju räkna ut kostnaden ifall att trafikförsäkrings kostnaden skulle dubblas. Jag förstår att unga killar är överrepresenterade i statistiken och bla bla bla. Men är det verkligen rimligt att jag sitter och pröjsar dessa summor bara för att jag bor i Södertälje för det är precis vad jag gör. Detta är för Porschen på folksams hemsida. Nu kommer det säkert inlägg på har du inte råd med bilen ska du inte ha den. Men hade jag varit folkboförd i t.ex Genesta bara några mil härifrån hade premierna sett annorlunda ut. Detta inlägg var bara mera för att ge er en bild över hur sjukt dyrt det är att försäkra bilen som ungdom i fel stad. För folk som är 40 och bor i ett lungt villaområde som tycker 8000:- per år i helförsäkring är dyrt. :roll:


7467 kr/HELÅR TRAFIK = 12934
35698 kr/HELÅR HALV = 43165
56114 kr/HELÅR HEL = 63581
Hell yes

User avatar
Maxx
Addict
Posts: 6045
Joined: 2004-04-13 00:16:47
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994
Location: Eskilstuna
Contact:

#13 Post by Maxx »

Avve wrote:
Maxx wrote:Nu har jag iofs inte jättebra koll på frågan i sig
Says it all :wink:
Ja, taget ur sitt sammanhang så får det en annan betydelse, dock en felaktig. Vad jag skrev var att regeringen kan rösta igenom det förslaget oavsett vad folket tycker så länge de har majoritet. Det är riksdagen som tar beslutet inte folket. Så även om 90% av alla svenskar skulle vara emot det så går det alldeles utmärkt för regeringen att driva igenom det om de vill. Ditt påstående "Det är bara ett förslag som troligen ekonomiskt ej går att genomföra eftersom trafikförsäkringspremierna i snitt kanske skulle fördubblas." stämmer alltså inte. Att skulle vara särskilt populärt hos det svenska folket har inte så mycket med vad som går att göra eller inte. Därav behöver jag inte ha koll på exakt hur förslaget ser ut för det var inte vad jag kommenterade, utan vad jag kommenterade var ditt felaktiga påstående om att det inte skulle gå att rösta igenom i riksdagen mot folkets vilja.
Läs mitt första svarsinlägg och gör inte en trist politisk diskussion av detta. Du behöver inte heller försöka skapa konstiga eller felaktiga bilder av andra personer. Om du inte är nöjd med valresultatet så kontakta ett politiskt forum. Ingen tror att allt valfläsk uppfylls, ej heller att alla negativa förslag som kommer fram under en valrörelse blir förverkligade. Jag tror inte Wadde behöver oroa sig, läs även Bill B:s inlägg. Käbbel hör hemma någon annanstans än på detta synnerligen trevliga, vänliga och lärorika forum.
Jag är mycket nöjd med valresultatet, men jag ser inte riktigt vad det har med detta att göra?

Jag reagerade på ett felaktigt påstående du gjorde, sen lade jag iofs till en personlig reflektion över hur jag såg på frågan, men det var ju knappast något påhopp eller käbbel (vilket jag håller med om inte hör hemma på detta forum).

Att du sen ser frågor som påhopp istället för att bemöta dem och rätta till eventuella missuppfattningar kan jag tyvärr inte göra något åt. Och vad du ville säga med "Tänk vilken PR-grej såssarna skulle göra av det hela, när skattesänkningspartiet ökar skatterna brutalt mkt! Det skulle röra om i grytan :D Och bli mkt dyrare än fastighetsskatten. Ev lättnader på andra områden skulle medborgarna kanske inte uppleva som en kompensation :wink: Och sen kan man fortsätta med överviktsskatt, rökskatt, hakulbilskatt osv osv :shock: " har jag fortfarande inte förstått men det känns inte som det spelar någon större roll heller. Att det blev en politisk diskussion av det hela är inte något jag tänker ta hela ansvaret för.

Till Wadde och alla andra säger jag: Ni får vänta och se! ... eller så tar ni kontakt med t ex moderaterna via mail och frågar dem hur detta eventuellt kommer att påverka just er.
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

User avatar
Maxx
Addict
Posts: 6045
Joined: 2004-04-13 00:16:47
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994
Location: Eskilstuna
Contact:

#14 Post by Maxx »

kimmy wrote:Tjena boyos. Tänkte bara dra ett litet inlägg som visar på redan nu försäkringskostnaden för en ung kille i tätort (läs Södertälje) Sen kan man ju räkna ut kostnaden ifall att trafikförsäkrings kostnaden skulle dubblas. Jag förstår att unga killar är överrepresenterade i statistiken och bla bla bla. Men är det verkligen rimligt att jag sitter och pröjsar dessa summor bara för att jag bor i Södertälje för det är precis vad jag gör. Detta är för Porschen på folksams hemsida. Nu kommer det säkert inlägg på har du inte råd med bilen ska du inte ha den. Men hade jag varit folkboförd i t.ex Genesta bara några mil härifrån hade premierna sett annorlunda ut. Detta inlägg var bara mera för att ge er en bild över hur sjukt dyrt det är att försäkra bilen som ungdom i fel stad. För folk som är 40 och bor i ett lungt villaområde som tycker 8000:- per år i helförsäkring är dyrt. :roll:


7467 kr/HELÅR TRAFIK = 12934
35698 kr/HELÅR HALV = 43165
56114 kr/HELÅR HEL = 63581
Hur hade försäkringspremierna sett ut i Gnesta? ... eller någon annan mindre ort?

För övrigt är det bara trafikförsäkringen som eventuellt ökar. Att halv- och helförsäkringen redan är skyhöga har inte med förslaget om höjd trafikförsäring att göra utan beror på helt andra anledningar.
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

User avatar
kimmy
NA-Poster
Posts: 18
Joined: 2006-09-12 19:07:30
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Södertälje
Contact:

#15 Post by kimmy »

Jo det är klart hel samt halvförsäkringarna också ökar i och med att trafikförsäkringen är inräknad i det totala beloppet. Sen tillkommer andra kostnader

Premie per omfattning
Trafik 7467 kr *
Egendom 28231 kr
Vagnskada 20416 kr (självrisk: 3000 kr)
Total premie 56114 kr/HELÅR

Hann inte kolla upp det i och med att prisinfo på folksams hemsida hann stänga innan jag skrev detta. Men ska ta reda på det på måndag. Men kan säga att det minskar succesivt ju längre bort från Södertälje du kommer. Statistikmässigt så är Södertälje den absolut dyraste staden i sverige att försäkra bilen i. Detta varierar förstås det är ju inte billigt att försäkra bilen i Stockholm innerstad heller men till och med billigare. Inte särskilt billigt i Rosengård i Malmö heller som ligger 2:a efter Södertälje
Hell yes

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users