Lustig gång
-
- NA-Poster
- Posts: 45
- Joined: 2004-04-15 07:47:50
- Contact:
Lustig gång
Något lustigt hände I går!
Bilen började sacka men efter en stund hostade den till och kom igen, dessutom så baktände den. Detta upprepade sig flera gånger. Senare så gick bilen bra på tomgång men så fort man gasade lite så ville den dö.
Jag har haft bilen tre somrar och haft liknande fel förut men då har den oftast dött helt och inte gått bra på tomgång. När bilen sedan fått vila lite så har problemet varit borta. Sedan kan felet komma när som helst efter att gått bra I flera månader. Oftast men inte alltid så har problemet dykt upp I sammband med vatten (regn eller tvätt). När jag tvättar bilen har jag lärt mig att inte spola I främre hjulhusen för kraftigt för då går det ej att start förens dagen efter.
Att bilen inte gillar vatten känns ju inte så )B¡Éjättekonstigt )B¡É men varför kan problemet dyka upp även när vatten ej varit i bilden nyligen.
Jag har bytt bränslepumpsreläet och tändkablar men problemet dyker upp ändå ibland.
Detta känns inte tryggt då man ej vet när det dyker upp nästa gång.
Jag har haft olika Porsche experter att titta på bilen samt rådfrågat men ingen har löst det.
Några ideer!?!
ra ideer!?!
Bilen började sacka men efter en stund hostade den till och kom igen, dessutom så baktände den. Detta upprepade sig flera gånger. Senare så gick bilen bra på tomgång men så fort man gasade lite så ville den dö.
Jag har haft bilen tre somrar och haft liknande fel förut men då har den oftast dött helt och inte gått bra på tomgång. När bilen sedan fått vila lite så har problemet varit borta. Sedan kan felet komma när som helst efter att gått bra I flera månader. Oftast men inte alltid så har problemet dykt upp I sammband med vatten (regn eller tvätt). När jag tvättar bilen har jag lärt mig att inte spola I främre hjulhusen för kraftigt för då går det ej att start förens dagen efter.
Att bilen inte gillar vatten känns ju inte så )B¡Éjättekonstigt )B¡É men varför kan problemet dyka upp även när vatten ej varit i bilden nyligen.
Jag har bytt bränslepumpsreläet och tändkablar men problemet dyker upp ändå ibland.
Detta känns inte tryggt då man ej vet när det dyker upp nästa gång.
Jag har haft olika Porsche experter att titta på bilen samt rådfrågat men ingen har löst det.
Några ideer!?!
ra ideer!?!
- notetoself
- Addict
- Posts: 1623
- Joined: 2004-05-13 07:15:48
- Bilmodell: Porschelös
- Location: Högsäter
- Contact:
-
- NA-Poster
- Posts: 45
- Joined: 2004-04-15 07:47:50
- Contact:
-
- S-Poster
- Posts: 168
- Joined: 2004-03-31 11:35:24
- Bilmodell: 924
- Årsmodell: 1984
- Location: Märsta
- Contact:
- Porrsche
- Turbo-Poster
- Posts: 409
- Joined: 2004-03-29 22:23:45
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1985B
- Location: Sollentuna
- Contact:
-
- Addict
- Posts: 2296
- Joined: 2004-03-29 19:38:47
- Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Kumla
- Contact:
- Peter L
- S-Poster
- Posts: 195
- Joined: 2004-04-16 18:25:34
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1986
- Location: Södertälje
- Contact:
- Andy
- S-Poster
- Posts: 87
- Joined: 2004-03-29 11:55:02
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Linköping
- Contact:
Jag har haft lite av dessa symptom också. Kan ni specificera hur man
* kollar kontakten till luftmängsmätaren?
* rengör insuget
* vad ska man kolla på rotor och fördelare?
Var sitter alla dessa saker? Rotor och fördelarlock är väl den (på min bil) bruna saken som tändkablarna sitter fast i?
//Novis-Andy
* kollar kontakten till luftmängsmätaren?
* rengör insuget
* vad ska man kolla på rotor och fördelare?
Var sitter alla dessa saker? Rotor och fördelarlock är väl den (på min bil) bruna saken som tändkablarna sitter fast i?
//Novis-Andy
************************
Andreas Richard Hagemann
951 -90 Pantherometallic
PCS# 8733
************************
Andreas Richard Hagemann
951 -90 Pantherometallic
PCS# 8733
************************
-
- Addict
- Posts: 2296
- Joined: 2004-03-29 19:38:47
- Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Kumla
- Contact:
Kontakten: Dra/peta loss kontakten och kollar om det är nån oxid eller så i den. Är det skit i den så gör rent och ge den några droppar 5-56 eller dylikt. Tryck dit och dra loss några gånger så bör det vara god kontakt igen. Samma princip kan användas på många andra kontakter också, det kan dock vara bökiga "clips" på vissa som kräver nått att peta med för att lossa. Luftmängdsmätaren hittar du mellan luftfiltret och gasspället, grå pryl i alu med ett svart lock av plast på ena sidan.
Insuget: Skruvar loss hela härligheten och går på det med avfettning och vattenslang. En massa mek som kräver nya packningar mm, inget man gör bara för att det är kul. Rimliga mängder skit här i ska inte göra nått heller så låt det vara tills vidare.
Fördelare och rotor: Kolla efter sprickor i plasten. Se hur metallytorna på insidan ser ut. Har gnistan gröpt ur en massa material så kan det vara läge för byte. Fördelaren är den sak du tänker på. Lossas genom att skruvarna trycks inåt och vrids.
//Magnus
Insuget: Skruvar loss hela härligheten och går på det med avfettning och vattenslang. En massa mek som kräver nya packningar mm, inget man gör bara för att det är kul. Rimliga mängder skit här i ska inte göra nått heller så låt det vara tills vidare.
Fördelare och rotor: Kolla efter sprickor i plasten. Se hur metallytorna på insidan ser ut. Har gnistan gröpt ur en massa material så kan det vara läge för byte. Fördelaren är den sak du tänker på. Lossas genom att skruvarna trycks inåt och vrids.
//Magnus
Magnus Karlström
996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...
996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...
Who is online
Users browsing this forum: Google [Bot]