Projekt: Chiptrimma 944 n/a äldre modell (82-85a).

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Message
Author
User avatar
FekZen
Turbo-Poster
Posts: 801
Joined: 2004-03-29 16:29:59
Bilmodell: P987 Boxster, 330i cab
Årsmodell: Vet ej
Location: Sthlm
Contact:

Projekt: Chiptrimma 944 n/a äldre modell (82-85a).

#1 Post by FekZen »

Projekt: Chiptrimma 944 n/a äldre modell (82-85a).



Äldre modell av 944 n/a 82-85a har programmet liggandes i 4st OTP
minnen (OneTimeProgrammable), vilka mer eller mindre är omöjliga att
få tag i nya idag, men det går att ersätta, med endel fix såklart...

Image
Toshiba 2732, redå för programering

...Jag har beställt en "944 Euro Adapterboard" från FR Wilk i Canada.
Den gör att man ersätter dessa 4st OTP med en enkel Eprom, 2732.






Image
Har börjat löda om endel komponenter som måste flyttas så att
adaptern får plats.







Såfort jag fått paketet levererat så läste jag in original-programmet och
lämnade över det till en kontakt som driver trimfirma i finland. En enkel
match för den insatte, 4k program där mapparna är lika lätta att hitta
som ett äpple i en fruktskål.

Image
Tändningskurva, tuned vs original.







Tog nu hjälp av en kille med lödverksads-utrustning för att få den mer
avancerade lödningen fixad... kände att jag säkert haft sönder något om
jag försökt löda ur 24-bens IC kretsarna själv. Adaptern är nu på plats,
dags att prova så original-programmet fungerar som det ska först... sen
blir det att börja prova ut trimprogrammet.

Image
Adaptern på plats jämfört med original box.





...Har tagit bilen på en provtur med adaptern i och originalprogrammet
som innan legat i 4st OTP minnen, och nu ligger i en enkel Eprom. Den
gick precis som den skulle och som den gjort innan, så det är bara att jag
plockar hem den nu och börjar prova det trimmade programmen. Har
även ett program med endast WOT tunad, dvs maxlast kurvan.


Resultatet...!

Såja...! Nu har jag entligen ett chip i bilen som jag är nöjd med! Bilen känns piggare och är roligare att köra, räcker med att gasa 60-70% för att bilen ska acca riktigt bra, då slipper man även ljudet som blir vid fullgas.
Bilen känns till och med pigg då det är sommarvärme ute, vilket kunde få den att kännas slö i vanliga fall.

Det känns att det är lite mer "klipp" i motorn, beror troligen på ökat vridmoment eller liknande, jag får bilen att släppa på torr asfalt nu när jag trycker på 70% gas och svänger... med 255or bak!! Det gick inte förr.

Vad gäller soppaförbrukningen är det svårt att avgöra om den drar mindre iom att man gärna ligger och drar lite extra numera. :) Men den drar inte mer iallafall som tur är !

...skicka mig PM om någon är intresserad av att modda så kan jag komma med tips och fixa bra priser på det som behövs.

Mvh Adde FekZen.
Last edited by FekZen on 2004-06-28 22:10:53, edited 8 times in total.
FULL fart spar tid!
www.fekzen.se - Mjukvarudesign av originalmonterade styrsystem. Trimchip, E85 chip mm.

User avatar
boxsterpontus
Raceputte
Posts: 149
Joined: 2004-03-29 23:37:34
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Lund
Contact:

#2 Post by boxsterpontus »

Fantaskiskt!

Du måste berätta alla detaljer!

Hur programmerar man om? eeprombrännare och binäreditor? Eller är den enklare än så?

Hur mycket kan man peta på egentligen i detta gamla sprut? Tändning och soppa givetvis, men mer?

Jag är mycket sugen. Så fort man börjar trimma motorn är ju en mappning helt nödvändig för att få lite snurr på grejerna. Känns lite trist att behöva slanta upp 15k för ett eftermarknadssprut när det som sitter där faktiskt är helt ok.

Ett par pållar till i rejsbilen hade suttit fint :mrgreen:

User avatar
FSN
Raceputte
Posts: 1557
Joined: 2004-03-29 19:00:19
Bilmodell: 924S med 968 drivlina
Årsmodell: 1986
Location: Göteborg, TORSLANDA
Contact:

#3 Post by FSN »

boxsterpontus wrote:Fantaskiskt!

Du måste berätta alla detaljer!

Hur programmerar man om? eeprombrännare och binäreditor? Eller är den enklare än så?

Hur mycket kan man peta på egentligen i detta gamla sprut? Tändning och soppa givetvis, men mer?

Jag är mycket sugen. Så fort man börjar trimma motorn är ju en mappning helt nödvändig för att få lite snurr på grejerna. Känns lite trist att behöva slanta upp 15k för ett eftermarknadssprut när det som sitter där faktiskt är helt ok.

Ett par pållar till i rejsbilen hade suttit fint :mrgreen:


Soppa och tändning ? Räcker inte det ? :D

Finns det lufttempgivare på insuget till Motronic? Kanske sitter i LMM:en?
[color=blue] /Fredrik Svensson[/color]


[size=75][color=blue] 924S2 Rennwagen -86
Kosmic T7 Rotax Max Challenge -04
[/size][/color]

944_Driver
Addict
Posts: 2290
Joined: 2004-03-29 19:38:47
Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
Årsmodell: Vet ej
Location: Kumla
Contact:

#4 Post by 944_Driver »

Lufttempgivare finns, sitter som sagt i luftmängdsmätaren.

Nått som vore fräckt att göra skulle vara att ersätta epromet med en enchipare som AVR eller PIC och låta den leka eprom med ett litet program som samtidigt håller igång en serieport ut till omvärlden och där tala om var i minnesområdet sprutet är just nu. Ytterligare en funktion skulle då vara att möjliggöra att data i enchiparen kunde påverkas via serieporten och på så vis få sprutet mappningsbart i realtid. Frågan är om det går att få snabbt nog men det kan kanske gå med en snabb enchipare som AVR-mega chipen på 16 MHz eller eller PIC18 chipen på 40 MHz.

Nån som känner sig manad att börja löda och skriva kod? :)

//Magnus
Magnus Karlström

996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...

User avatar
FekZen
Turbo-Poster
Posts: 801
Joined: 2004-03-29 16:29:59
Bilmodell: P987 Boxster, 330i cab
Årsmodell: Vet ej
Location: Sthlm
Contact:

#5 Post by FekZen »

Jag har nu uppdaterat med mer info och endel nya bilder.

// Fekz.
FULL fart spar tid!
www.fekzen.se - Mjukvarudesign av originalmonterade styrsystem. Trimchip, E85 chip mm.

User avatar
FekZen
Turbo-Poster
Posts: 801
Joined: 2004-03-29 16:29:59
Bilmodell: P987 Boxster, 330i cab
Årsmodell: Vet ej
Location: Sthlm
Contact:

#6 Post by FekZen »

boxsterpontus wrote:Fantaskiskt!

Du måste berätta alla detaljer!

Hur programmerar man om? eeprombrännare och binäreditor? Eller är den enklare än så?

Hur mycket kan man peta på egentligen i detta gamla sprut? Tändning och soppa givetvis, men mer?
Programmeringen är vanlig chiptrimning, man optimerar motorn helt enkelt... binäreditor och eprombrännare kan vara bra, men kunskapen är det som är viktigast, att man vet vad man håller på med. Kan ofta se lättare ut än vad det är...

Förutom Ign och Inj, så finns ju varvtals-spärren där, sedan vet jag inte om det sitter en fartspärr eller inte, gissar att bilen inte kommer upp i 250 i vilket fall somhällst?

Det blir oxå intressant att se hur mycket snålare bilen går när det gäller soppaförbrukning.

// Fekzen.
FULL fart spar tid!
www.fekzen.se - Mjukvarudesign av originalmonterade styrsystem. Trimchip, E85 chip mm.

User avatar
Lalle944
S-Poster
Posts: 88
Joined: 2004-03-29 10:51:03
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#7 Post by Lalle944 »

Hur mycket kostar allt detta?

User avatar
broberg
Addict
Posts: 2069
Joined: 2004-03-17 14:39:27
Bilmodell: Saknar en Porsche
Årsmodell: Vet ej
Contact:

#8 Post by broberg »

ja.. hur mycket kostar det.. delar +arbete :D (saknar kunskap)
// Broberg, grundare och föredetta administratör för 944Sverige.com, formgivare av 944Sverige logotyp | Ej längre aktiv.

Patrick P931
NA-Poster
Posts: 34
Joined: 2004-03-29 12:01:31
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Danderyd
Contact:

#9 Post by Patrick P931 »

Wow, coolt projekt! Det är just med tändningen som man kan vinna otroligt mycket, hur mycket på en 944 vore intressant att ta reda på.

:)
Patrick
Sveriges snabbaste Porsche under 2 liter
Stockholms snabbaste Volvo 245?
[url=http://w1.875.telia.com/~u87521048/ap/][b]Team AP-Turbo Racing[/b][/url] - tack till Airtune, Jangfall Bilservice, Sönners Bil, SLT, TTR.
[img]http://w1.875.telia.com/~u87521048/volvo/tpcsig.jpg[/img]

User avatar
FekZen
Turbo-Poster
Posts: 801
Joined: 2004-03-29 16:29:59
Bilmodell: P987 Boxster, 330i cab
Årsmodell: Vet ej
Location: Sthlm
Contact:

#10 Post by FekZen »

Lalle944 wrote:Hur mycket kostar allt detta?
Adaptern 700:-
Montering av den kanske 300:-
Chipet 2000 - 2500:- som billigast...

Kan dock ordna bättre priser om någon är intresserad.

// Fekz.
Last edited by FekZen on 2004-04-01 19:43:53, edited 1 time in total.
FULL fart spar tid!
www.fekzen.se - Mjukvarudesign av originalmonterade styrsystem. Trimchip, E85 chip mm.

User avatar
FekZen
Turbo-Poster
Posts: 801
Joined: 2004-03-29 16:29:59
Bilmodell: P987 Boxster, 330i cab
Årsmodell: Vet ej
Location: Sthlm
Contact:

#11 Post by FekZen »

Patrick P931 wrote:Wow, coolt projekt! Det är just med tändningen som man kan vinna otroligt mycket, hur mycket på en 944 vore intressant att ta reda på.

:)
Patrick
Det sägs att det ska landa på 180 hk, men då gäller det att man ställer in tändningen optimalt oxå.

Kan även tänka mig att den kommer att dra märkvärt mindre soppa, gissar på 3-8% mindre... ex BMW 535 drar kring 1 dl mindre per mil, med en optimerad motor.

Blir kul att se vilka skillnader det blir med programmet jag har, men som sagt, kommer inte kunna prova förrän efter påsk sen.

// FekZen.
FULL fart spar tid!
www.fekzen.se - Mjukvarudesign av originalmonterade styrsystem. Trimchip, E85 chip mm.

User avatar
broberg
Addict
Posts: 2069
Joined: 2004-03-17 14:39:27
Bilmodell: Saknar en Porsche
Årsmodell: Vet ej
Contact:

#12 Post by broberg »

ger det ca 17hk som du säger så skriv upp mig direkt! :D

17hk för ca 3000kr på en sugmotor är billigt!
// Broberg, grundare och föredetta administratör för 944Sverige.com, formgivare av 944Sverige logotyp | Ej längre aktiv.

User avatar
FekZen
Turbo-Poster
Posts: 801
Joined: 2004-03-29 16:29:59
Bilmodell: P987 Boxster, 330i cab
Årsmodell: Vet ej
Location: Sthlm
Contact:

#13 Post by FekZen »

Broberg> Skickade dig ett PM, så kan vi snacka lite där :)

Återkommer med mer info nästa vecka, har inte hunnit förbi porschen än denna vecka...

// Fekz.
FULL fart spar tid!
www.fekzen.se - Mjukvarudesign av originalmonterade styrsystem. Trimchip, E85 chip mm.

Dart
S2-Poster
Posts: 299
Joined: 2004-04-06 01:05:03
Location: Sthlm / Halmstad
Contact:

#14 Post by Dart »

helt klart tufft projekt
om jag ska ha kvar 968an kanske man kunde göra nått liknande...
förresten, har du nånsin kört din 944 på cityrace?
har bara fått se en vit har jag för mig
//C
inte snabbast bara bäst

User avatar
FekZen
Turbo-Poster
Posts: 801
Joined: 2004-03-29 16:29:59
Bilmodell: P987 Boxster, 330i cab
Årsmodell: Vet ej
Location: Sthlm
Contact:

#15 Post by FekZen »

Dart wrote:helt klart tufft projekt
om jag ska ha kvar 968an kanske man kunde göra nått liknande...
förresten, har du nånsin kört din 944 på cityrace?
har bara fått se en vit har jag för mig
//C
Halloj! Jag kan hålla lite utkik med tyskarna etc och se om någon sitter på ett bra program till 968. Men det kan ta ett tag innan något dyker upp.

Är det du som kör den gula 968an??

Jag brukar ha den stående i starten precis, jag är ju med o arrar så jag hinner inte köra själv, sen är det väl inte allt för skoj bil att köra med heller...

// FekZen.
FULL fart spar tid!
www.fekzen.se - Mjukvarudesign av originalmonterade styrsystem. Trimchip, E85 chip mm.

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users