Projekt: Chiptrimma 944 n/a äldre modell (82-85a).
- FekZen
- Turbo-Poster
- Posts: 801
- Joined: 2004-03-29 16:29:59
- Bilmodell: P987 Boxster, 330i cab
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Sthlm
- Contact:
Projekt: Chiptrimma 944 n/a äldre modell (82-85a).
Projekt: Chiptrimma 944 n/a äldre modell (82-85a).
Äldre modell av 944 n/a 82-85a har programmet liggandes i 4st OTP
minnen (OneTimeProgrammable), vilka mer eller mindre är omöjliga att
få tag i nya idag, men det går att ersätta, med endel fix såklart...
Toshiba 2732, redå för programering
...Jag har beställt en "944 Euro Adapterboard" från FR Wilk i Canada.
Den gör att man ersätter dessa 4st OTP med en enkel Eprom, 2732.
Har börjat löda om endel komponenter som måste flyttas så att
adaptern får plats.
Såfort jag fått paketet levererat så läste jag in original-programmet och
lämnade över det till en kontakt som driver trimfirma i finland. En enkel
match för den insatte, 4k program där mapparna är lika lätta att hitta
som ett äpple i en fruktskål.
Tändningskurva, tuned vs original.
Tog nu hjälp av en kille med lödverksads-utrustning för att få den mer
avancerade lödningen fixad... kände att jag säkert haft sönder något om
jag försökt löda ur 24-bens IC kretsarna själv. Adaptern är nu på plats,
dags att prova så original-programmet fungerar som det ska först... sen
blir det att börja prova ut trimprogrammet.
Adaptern på plats jämfört med original box.
...Har tagit bilen på en provtur med adaptern i och originalprogrammet
som innan legat i 4st OTP minnen, och nu ligger i en enkel Eprom. Den
gick precis som den skulle och som den gjort innan, så det är bara att jag
plockar hem den nu och börjar prova det trimmade programmen. Har
även ett program med endast WOT tunad, dvs maxlast kurvan.
Resultatet...!
Såja...! Nu har jag entligen ett chip i bilen som jag är nöjd med! Bilen känns piggare och är roligare att köra, räcker med att gasa 60-70% för att bilen ska acca riktigt bra, då slipper man även ljudet som blir vid fullgas.
Bilen känns till och med pigg då det är sommarvärme ute, vilket kunde få den att kännas slö i vanliga fall.
Det känns att det är lite mer "klipp" i motorn, beror troligen på ökat vridmoment eller liknande, jag får bilen att släppa på torr asfalt nu när jag trycker på 70% gas och svänger... med 255or bak!! Det gick inte förr.
Vad gäller soppaförbrukningen är det svårt att avgöra om den drar mindre iom att man gärna ligger och drar lite extra numera. Men den drar inte mer iallafall som tur är !
...skicka mig PM om någon är intresserad av att modda så kan jag komma med tips och fixa bra priser på det som behövs.
Mvh Adde FekZen.
Äldre modell av 944 n/a 82-85a har programmet liggandes i 4st OTP
minnen (OneTimeProgrammable), vilka mer eller mindre är omöjliga att
få tag i nya idag, men det går att ersätta, med endel fix såklart...
Toshiba 2732, redå för programering
...Jag har beställt en "944 Euro Adapterboard" från FR Wilk i Canada.
Den gör att man ersätter dessa 4st OTP med en enkel Eprom, 2732.
Har börjat löda om endel komponenter som måste flyttas så att
adaptern får plats.
Såfort jag fått paketet levererat så läste jag in original-programmet och
lämnade över det till en kontakt som driver trimfirma i finland. En enkel
match för den insatte, 4k program där mapparna är lika lätta att hitta
som ett äpple i en fruktskål.
Tändningskurva, tuned vs original.
Tog nu hjälp av en kille med lödverksads-utrustning för att få den mer
avancerade lödningen fixad... kände att jag säkert haft sönder något om
jag försökt löda ur 24-bens IC kretsarna själv. Adaptern är nu på plats,
dags att prova så original-programmet fungerar som det ska först... sen
blir det att börja prova ut trimprogrammet.
Adaptern på plats jämfört med original box.
...Har tagit bilen på en provtur med adaptern i och originalprogrammet
som innan legat i 4st OTP minnen, och nu ligger i en enkel Eprom. Den
gick precis som den skulle och som den gjort innan, så det är bara att jag
plockar hem den nu och börjar prova det trimmade programmen. Har
även ett program med endast WOT tunad, dvs maxlast kurvan.
Resultatet...!
Såja...! Nu har jag entligen ett chip i bilen som jag är nöjd med! Bilen känns piggare och är roligare att köra, räcker med att gasa 60-70% för att bilen ska acca riktigt bra, då slipper man även ljudet som blir vid fullgas.
Bilen känns till och med pigg då det är sommarvärme ute, vilket kunde få den att kännas slö i vanliga fall.
Det känns att det är lite mer "klipp" i motorn, beror troligen på ökat vridmoment eller liknande, jag får bilen att släppa på torr asfalt nu när jag trycker på 70% gas och svänger... med 255or bak!! Det gick inte förr.
Vad gäller soppaförbrukningen är det svårt att avgöra om den drar mindre iom att man gärna ligger och drar lite extra numera. Men den drar inte mer iallafall som tur är !
...skicka mig PM om någon är intresserad av att modda så kan jag komma med tips och fixa bra priser på det som behövs.
Mvh Adde FekZen.
Last edited by FekZen on 2004-06-28 22:10:53, edited 8 times in total.
FULL fart spar tid!
www.fekzen.se - Mjukvarudesign av originalmonterade styrsystem. Trimchip, E85 chip mm.
www.fekzen.se - Mjukvarudesign av originalmonterade styrsystem. Trimchip, E85 chip mm.
- boxsterpontus
- Raceputte
- Posts: 149
- Joined: 2004-03-29 23:37:34
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Lund
- Contact:
Fantaskiskt!
Du måste berätta alla detaljer!
Hur programmerar man om? eeprombrännare och binäreditor? Eller är den enklare än så?
Hur mycket kan man peta på egentligen i detta gamla sprut? Tändning och soppa givetvis, men mer?
Jag är mycket sugen. Så fort man börjar trimma motorn är ju en mappning helt nödvändig för att få lite snurr på grejerna. Känns lite trist att behöva slanta upp 15k för ett eftermarknadssprut när det som sitter där faktiskt är helt ok.
Ett par pållar till i rejsbilen hade suttit fint
Du måste berätta alla detaljer!
Hur programmerar man om? eeprombrännare och binäreditor? Eller är den enklare än så?
Hur mycket kan man peta på egentligen i detta gamla sprut? Tändning och soppa givetvis, men mer?
Jag är mycket sugen. Så fort man börjar trimma motorn är ju en mappning helt nödvändig för att få lite snurr på grejerna. Känns lite trist att behöva slanta upp 15k för ett eftermarknadssprut när det som sitter där faktiskt är helt ok.
Ett par pållar till i rejsbilen hade suttit fint
- FSN
- Raceputte
- Posts: 1557
- Joined: 2004-03-29 19:00:19
- Bilmodell: 924S med 968 drivlina
- Årsmodell: 1986
- Location: Göteborg, TORSLANDA
- Contact:
boxsterpontus wrote:Fantaskiskt!
Du måste berätta alla detaljer!
Hur programmerar man om? eeprombrännare och binäreditor? Eller är den enklare än så?
Hur mycket kan man peta på egentligen i detta gamla sprut? Tändning och soppa givetvis, men mer?
Jag är mycket sugen. Så fort man börjar trimma motorn är ju en mappning helt nödvändig för att få lite snurr på grejerna. Känns lite trist att behöva slanta upp 15k för ett eftermarknadssprut när det som sitter där faktiskt är helt ok.
Ett par pållar till i rejsbilen hade suttit fint
Soppa och tändning ? Räcker inte det ?
Finns det lufttempgivare på insuget till Motronic? Kanske sitter i LMM:en?
[color=blue] /Fredrik Svensson[/color]
[size=75][color=blue] 924S2 Rennwagen -86
Kosmic T7 Rotax Max Challenge -04
[/size][/color]
[size=75][color=blue] 924S2 Rennwagen -86
Kosmic T7 Rotax Max Challenge -04
[/size][/color]
-
- Addict
- Posts: 2290
- Joined: 2004-03-29 19:38:47
- Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Kumla
- Contact:
Lufttempgivare finns, sitter som sagt i luftmängdsmätaren.
Nått som vore fräckt att göra skulle vara att ersätta epromet med en enchipare som AVR eller PIC och låta den leka eprom med ett litet program som samtidigt håller igång en serieport ut till omvärlden och där tala om var i minnesområdet sprutet är just nu. Ytterligare en funktion skulle då vara att möjliggöra att data i enchiparen kunde påverkas via serieporten och på så vis få sprutet mappningsbart i realtid. Frågan är om det går att få snabbt nog men det kan kanske gå med en snabb enchipare som AVR-mega chipen på 16 MHz eller eller PIC18 chipen på 40 MHz.
Nån som känner sig manad att börja löda och skriva kod?
//Magnus
Nått som vore fräckt att göra skulle vara att ersätta epromet med en enchipare som AVR eller PIC och låta den leka eprom med ett litet program som samtidigt håller igång en serieport ut till omvärlden och där tala om var i minnesområdet sprutet är just nu. Ytterligare en funktion skulle då vara att möjliggöra att data i enchiparen kunde påverkas via serieporten och på så vis få sprutet mappningsbart i realtid. Frågan är om det går att få snabbt nog men det kan kanske gå med en snabb enchipare som AVR-mega chipen på 16 MHz eller eller PIC18 chipen på 40 MHz.
Nån som känner sig manad att börja löda och skriva kod?
//Magnus
Magnus Karlström
996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...
996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...
- FekZen
- Turbo-Poster
- Posts: 801
- Joined: 2004-03-29 16:29:59
- Bilmodell: P987 Boxster, 330i cab
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Sthlm
- Contact:
- FekZen
- Turbo-Poster
- Posts: 801
- Joined: 2004-03-29 16:29:59
- Bilmodell: P987 Boxster, 330i cab
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Sthlm
- Contact:
Programmeringen är vanlig chiptrimning, man optimerar motorn helt enkelt... binäreditor och eprombrännare kan vara bra, men kunskapen är det som är viktigast, att man vet vad man håller på med. Kan ofta se lättare ut än vad det är...boxsterpontus wrote:Fantaskiskt!
Du måste berätta alla detaljer!
Hur programmerar man om? eeprombrännare och binäreditor? Eller är den enklare än så?
Hur mycket kan man peta på egentligen i detta gamla sprut? Tändning och soppa givetvis, men mer?
Förutom Ign och Inj, så finns ju varvtals-spärren där, sedan vet jag inte om det sitter en fartspärr eller inte, gissar att bilen inte kommer upp i 250 i vilket fall somhällst?
Det blir oxå intressant att se hur mycket snålare bilen går när det gäller soppaförbrukning.
// Fekzen.
FULL fart spar tid!
www.fekzen.se - Mjukvarudesign av originalmonterade styrsystem. Trimchip, E85 chip mm.
www.fekzen.se - Mjukvarudesign av originalmonterade styrsystem. Trimchip, E85 chip mm.
- Lalle944
- S-Poster
- Posts: 88
- Joined: 2004-03-29 10:51:03
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm
- Contact:
- broberg
- Addict
- Posts: 2069
- Joined: 2004-03-17 14:39:27
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Årsmodell: Vet ej
- Contact:
-
- NA-Poster
- Posts: 34
- Joined: 2004-03-29 12:01:31
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Danderyd
- Contact:
Wow, coolt projekt! Det är just med tändningen som man kan vinna otroligt mycket, hur mycket på en 944 vore intressant att ta reda på.
Patrick
Patrick
Sveriges snabbaste Porsche under 2 liter
Stockholms snabbaste Volvo 245?
[url=http://w1.875.telia.com/~u87521048/ap/][b]Team AP-Turbo Racing[/b][/url] - tack till Airtune, Jangfall Bilservice, Sönners Bil, SLT, TTR.
[img]http://w1.875.telia.com/~u87521048/volvo/tpcsig.jpg[/img]
Stockholms snabbaste Volvo 245?
[url=http://w1.875.telia.com/~u87521048/ap/][b]Team AP-Turbo Racing[/b][/url] - tack till Airtune, Jangfall Bilservice, Sönners Bil, SLT, TTR.
[img]http://w1.875.telia.com/~u87521048/volvo/tpcsig.jpg[/img]
- FekZen
- Turbo-Poster
- Posts: 801
- Joined: 2004-03-29 16:29:59
- Bilmodell: P987 Boxster, 330i cab
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Sthlm
- Contact:
Adaptern 700:-Lalle944 wrote:Hur mycket kostar allt detta?
Montering av den kanske 300:-
Chipet 2000 - 2500:- som billigast...
Kan dock ordna bättre priser om någon är intresserad.
// Fekz.
Last edited by FekZen on 2004-04-01 19:43:53, edited 1 time in total.
FULL fart spar tid!
www.fekzen.se - Mjukvarudesign av originalmonterade styrsystem. Trimchip, E85 chip mm.
www.fekzen.se - Mjukvarudesign av originalmonterade styrsystem. Trimchip, E85 chip mm.
- FekZen
- Turbo-Poster
- Posts: 801
- Joined: 2004-03-29 16:29:59
- Bilmodell: P987 Boxster, 330i cab
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Sthlm
- Contact:
Det sägs att det ska landa på 180 hk, men då gäller det att man ställer in tändningen optimalt oxå.Patrick P931 wrote:Wow, coolt projekt! Det är just med tändningen som man kan vinna otroligt mycket, hur mycket på en 944 vore intressant att ta reda på.
Patrick
Kan även tänka mig att den kommer att dra märkvärt mindre soppa, gissar på 3-8% mindre... ex BMW 535 drar kring 1 dl mindre per mil, med en optimerad motor.
Blir kul att se vilka skillnader det blir med programmet jag har, men som sagt, kommer inte kunna prova förrän efter påsk sen.
// FekZen.
FULL fart spar tid!
www.fekzen.se - Mjukvarudesign av originalmonterade styrsystem. Trimchip, E85 chip mm.
www.fekzen.se - Mjukvarudesign av originalmonterade styrsystem. Trimchip, E85 chip mm.
- broberg
- Addict
- Posts: 2069
- Joined: 2004-03-17 14:39:27
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Årsmodell: Vet ej
- Contact:
- FekZen
- Turbo-Poster
- Posts: 801
- Joined: 2004-03-29 16:29:59
- Bilmodell: P987 Boxster, 330i cab
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Sthlm
- Contact:
-
- S2-Poster
- Posts: 299
- Joined: 2004-04-06 01:05:03
- Location: Sthlm / Halmstad
- Contact:
- FekZen
- Turbo-Poster
- Posts: 801
- Joined: 2004-03-29 16:29:59
- Bilmodell: P987 Boxster, 330i cab
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Sthlm
- Contact:
Halloj! Jag kan hålla lite utkik med tyskarna etc och se om någon sitter på ett bra program till 968. Men det kan ta ett tag innan något dyker upp.Dart wrote:helt klart tufft projekt
om jag ska ha kvar 968an kanske man kunde göra nått liknande...
förresten, har du nånsin kört din 944 på cityrace?
har bara fått se en vit har jag för mig
//C
Är det du som kör den gula 968an??
Jag brukar ha den stående i starten precis, jag är ju med o arrar så jag hinner inte köra själv, sen är det väl inte allt för skoj bil att köra med heller...
// FekZen.
FULL fart spar tid!
www.fekzen.se - Mjukvarudesign av originalmonterade styrsystem. Trimchip, E85 chip mm.
www.fekzen.se - Mjukvarudesign av originalmonterade styrsystem. Trimchip, E85 chip mm.
Who is online
Users browsing this forum: No registered users