Funderar allvarligt på att köpa en 944 -85B och använda som året runt bil. Flera av er har säkert erfarenhet av det. Är den ok i snö också?
Har förnärvarande en trevlig Volvo 480 turbo men Porsche suget finns där.
Det finns flera här som använt sina 944or som vinterbilar och de har inte haft några problem så vitt jag hört.
Så länge du har däck för ändamålet dvs, körde med mina 245:or när det var snö ute (skulle flytta bilen från ett garage till ett annat).. och vill påstå att det släpper ganska lätt då
Sen finns det ju diskutioner om hurvida man ska ta ut porschen på vintern
// Broberg, grundare och föredetta administratör för 944Sverige.com, formgivare av 944Sverige logotyp | Ej längre aktiv.
Körde vår 85b en vinter utan problem, den fungerade riktigt bra. Jag satte in motorvärmare och köpte nya vinterdäck. Hade absolut inget behov av att tynga ned drivhjulen, den tog sig fram mycket bra ändå. Det beror säkert på att däcken var nya.
Däcken kan du få köpa om du får tag i en bil.
Inga problem med en S2 i alla fall. Blev varm fort även utan motorvärmare. Däcken är nog viktiga, rekommenderar dubbdäck. Körde själv med 225 bak vilket kanske var en aning brett. Å andra sidan råkade däckkillen montera på 205 på ena bakfälgen först och det såg inte klokt ut (tyskstuk värre) så mitt alternativ hade varit smalare fälgar i så fall (dvs 7 tum bak).
Edit: Viss försiktighet med gasfoten krävs iofs, men det är inte värre än att det går en aning brett när man svänger i korsningar och ev små rondeller. Bara att släppa gasen så rättar bilen upp sig. Å andra sidan är det ju lite kul när det går en aning brett ...
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«
Tack för alla goda och snabba svar ! Nu känns det lite säkrare att gå vidare i köp - planerna. Kan man kör 5 tums fälgar både fram och bak på vinterdäck? Den är väl ursprungligen tänkt för 5 fram och 7 bak. Motorvärmare - gissar att det är slangvärmare som är enklast att instalera ? Jämtland är ju en kall och snöig plats.
5 tum fram? Finns det så smala fälgar? Skulle gissa att de i alla fall är 6 tum. En standarduppsättning fälgar till 944 blir nog bra.
Jämtland är inte så kallt som man kan tro, beroende på var man bor iofs. Östersund är ju faktiskt förhållandevis varmt. Ok, kallare än i Malmö kanske men allt är relativt. Motorvärmare att montera i blocket har Defa i sitt sortiment. Har ingen erfarenhet av dem visserligen, har bara kollat upp att det finns.
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«