Hej jag har letat ett tag nu men hittar inget om det har funnits 968:or som är svensksålda. Finns 968:or endast som importbil?
Tacksam för svar mvh Rigge
Svensksålda 968:or?
- Rigge
- NA-Poster
- Posts: 4
- Joined: 2006-07-24 20:32:07
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: GBG
- Contact:
- Bosse
- Dekal-Nisse
- Posts: 2253
- Joined: 2004-04-05 08:31:39
- Bilmodell: Min andra Porsche
- Årsmodell: 1990
- Location: Göteborg
- Contact:
Jag håller en viss koll på alla 968CS.
Det finns (vad jag nu vet) 7 stycken av 50 upphittade, Svensksålda 968CS.
Hur det är med övriga Cupe och cabbar har jag ingen aning om. men nog bör det gå att hitta ett antal svensksålda även av dessa.
Bosse
PS: Cupe av 95 års modell, då är alla 968CS.
Det finns (vad jag nu vet) 7 stycken av 50 upphittade, Svensksålda 968CS.
Hur det är med övriga Cupe och cabbar har jag ingen aning om. men nog bör det gå att hitta ett antal svensksålda även av dessa.
Bosse
PS: Cupe av 95 års modell, då är alla 968CS.
viewtopic.php?f=17&t=4889&hilit=968
968 CS Grand Prix white . Runt år 2006.

viewtopic.php?f=17&t=12247&hilit=barbi
968 CS Grand Prix white . Runt år 2006.

viewtopic.php?f=17&t=12247&hilit=barbi
- Lasse
- Turbo-Poster
- Posts: 611
- Joined: 2004-05-06 10:29:40
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Årsmodell: 1991
- Location: Strövelstorp
- Contact:
- Ragnar Joensen
- Addict
- Posts: 1347
- Joined: 2005-07-18 11:47:24
- Bilmodell: 968
- Årsmodell: 1992
- Location: Eslöv (Skåne's metropol)
- Contact:
Priset på 968'or i 1992
Hej Rigge,
968'an kom ju fram i 1992, och prislappen var mest sannolikt en bit högre än 944 S2. Antagligen ett rimligt pris vid den tiden. Vad som Porsche och prislappen på 968'an inte hade någon medverkan i, var att i November 1992 rasade svenska kronan med över 20% och plötsligt var priset på 968'an ett helt annat. I 1995 var svenska kronan fortfarande vid denna niveau (och konjunkturen i Sverige knappast något man skrytade om). Detta är mest sannolikt anledningen till at det finns så få svensksålda 968'or. Detta gäller så klart också för andra bilar från den perioden.
Nog om valutahistorik och över till bilhistorik. Svensksålda bilar är inte bättre en tysksålda bilar - PUNKT och SLUT !
Vad som kann vara fel är personen som säljer och dina möjligheter som köpare att efterkontrollera bilens historik. Jag har sedan 1996 bara köpt bilar ifrån södra Tyskland, och har varit mycket välnöjd med detta. Med Fahrzeugbrief i handen och tillgång till internet är det ganska lätt att verifiera bilens historik, vid att kontakta tidigare ägare. Finns det luckor i historiken är det bara att hoppa vidare till nästa objekt. Begagnade bilar finns det gott om !
Om vi utgår ifrån uppriktiga ägare och bra redovisning av bilens historik, är bilen från södra Tyskland i stort sett altid bättre än en motsvarande svensksåld bil. Helt enkelt för att klimatet i södra Tyskland är bättre. Ytterligare kann jag hävda att tyska bilägare har en annan innställning till sina bilar än vi skandinaver. Vi säger "Ordnung must sein" om tyskar och "Lagom är bäst" om svenskar. Inget ont ord om det, men det går inte att ändra på fakta.
Summan av kardemumman: Är historiken verifierbar, och har du möjlighet att kolla historiken med tidigare ägare, kann du lugnt handla tysksålda bilar !
Lycka till !
Ragnar
968'an kom ju fram i 1992, och prislappen var mest sannolikt en bit högre än 944 S2. Antagligen ett rimligt pris vid den tiden. Vad som Porsche och prislappen på 968'an inte hade någon medverkan i, var att i November 1992 rasade svenska kronan med över 20% och plötsligt var priset på 968'an ett helt annat. I 1995 var svenska kronan fortfarande vid denna niveau (och konjunkturen i Sverige knappast något man skrytade om). Detta är mest sannolikt anledningen till at det finns så få svensksålda 968'or. Detta gäller så klart också för andra bilar från den perioden.
Nog om valutahistorik och över till bilhistorik. Svensksålda bilar är inte bättre en tysksålda bilar - PUNKT och SLUT !
Vad som kann vara fel är personen som säljer och dina möjligheter som köpare att efterkontrollera bilens historik. Jag har sedan 1996 bara köpt bilar ifrån södra Tyskland, och har varit mycket välnöjd med detta. Med Fahrzeugbrief i handen och tillgång till internet är det ganska lätt att verifiera bilens historik, vid att kontakta tidigare ägare. Finns det luckor i historiken är det bara att hoppa vidare till nästa objekt. Begagnade bilar finns det gott om !
Om vi utgår ifrån uppriktiga ägare och bra redovisning av bilens historik, är bilen från södra Tyskland i stort sett altid bättre än en motsvarande svensksåld bil. Helt enkelt för att klimatet i södra Tyskland är bättre. Ytterligare kann jag hävda att tyska bilägare har en annan innställning till sina bilar än vi skandinaver. Vi säger "Ordnung must sein" om tyskar och "Lagom är bäst" om svenskar. Inget ont ord om det, men det går inte att ändra på fakta.
Summan av kardemumman: Är historiken verifierbar, och har du möjlighet att kolla historiken med tidigare ägare, kann du lugnt handla tysksålda bilar !
Lycka till !
Ragnar
- Rigge
- NA-Poster
- Posts: 4
- Joined: 2006-07-24 20:32:07
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: GBG
- Contact:
Who is online
Users browsing this forum: Google [Bot]