Tips om ett vettigt bränsle/tändsystem!

Övriga diskussioner om annat än bilar.
Post Reply
Message
Author
Raukman
S2-Poster
Posts: 235
Joined: 2004-04-02 16:02:51
Bilmodell: Saknar en Porsche
Contact:

Tips om ett vettigt bränsle/tändsystem!

#1 Post by Raukman »

Heh behöver lite feedback om ett vettigt, standalone-tänd/bränslesystem!
Ska sitta på en gammal bil (peugeot 504 med motor från 505T) där orginal är brytare och förgasare, och orginal på motorn är L-Jetronic.
Känns lite tråkigt att behöva koppla in ett så gammalt system när man ändå har byggt bra grejer från början!!!
Motorn är ingen värsting, kommer nog att ligga på 200hk i början och senare nänstans kring 300hk, så jag vet inte om jag har lust att lägga 15000:- på ett nytt system från Haltech eller så...
Nån som har nån erfarenhet av Megasquirt??? DIY på hög grad, men verkar inte va helt bortkastad pengar!

//Peder

User avatar
Karl Birgander
Addict
Posts: 6556
Joined: 2006-03-12 21:01:55
Telefon: 0737168502
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Älvängen
Contact:

#2 Post by Karl Birgander »

924? 928? 931? 944? 951? 968?

Nä.. jag hittar inte kopplingen?
Tror att http://www.zatzy.com eller http://msnordic.mine.nu/ är lämpligare...
eller PSC kanske?
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)

944_Driver
Addict
Posts: 2289
Joined: 2004-03-29 19:38:47
Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
Årsmodell: Vet ej
Location: Kumla
Contact:

#3 Post by 944_Driver »

En kompis har nyligen monterat Megasquirt på sin saab 900 turbo som hade k-jet från början, det verkar funka riktigt bra även om han inte mappat klart den ännu. Själv har jag monterat VEMS på min ena 944 och det funkar också även om den är långt i från färdigmappad. Jag har nått strul med bredbandslambdan jag inte riktigt blir klok på... VEMS stora fördel är annars just den och alla utgångar för spridare och tändspolar. MS är enklare och billigare att få fart på men saknar bredbandslambdan.

//Magnus
Magnus Karlström

996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#4 Post by patand »

Ingen av de porschar som behandlas under denna del av forumet har L-Jetronic mig veterligen så jag antar att tråden hör hemma under Offtopic och flyttar den därför dit... :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

Raukman
S2-Poster
Posts: 235
Joined: 2004-04-02 16:02:51
Bilmodell: Saknar en Porsche
Contact:

#5 Post by Raukman »

944 sprutet är ett motronic, en vidareutveckling av L-Jet, och tämligen likt varandra, med tanke på dom flesta givare.

Zatzy vill jag helst slippa beblanda mig med för mycket...

Vet att kunskapen här är stor och ville därför lägga ut frågan här innan, och kanske få lite feedback!

Ja det blev lite fel där, skulle va offtopic...

//Peder

User avatar
Karl Birgander
Addict
Posts: 6556
Joined: 2006-03-12 21:01:55
Telefon: 0737168502
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Älvängen
Contact:

#6 Post by Karl Birgander »

Karl Birgander wrote:PSC kanske?
http://www.peugeot-sport-club.com/forum/
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)

Raukman
S2-Poster
Posts: 235
Joined: 2004-04-02 16:02:51
Bilmodell: Saknar en Porsche
Contact:

#7 Post by Raukman »

Reviderar dock mitt tidigare inlägg om att L-jet är likt Motronic, de enda likheterna är nog nästan bara några av givarna... :D

Karl Birgander: Tack för tipset, är med där, men anser att kunskapen på detta forum är ljusår högre än där!!!

dom flesta 4cyl motorer (för att inte säga alla Otto-motorer) är ju tämligen lika så att det som är applicerbart på en Porsche borde ju också funka på en annan bil.


Får väl surfa runt lite själv å leta info.

//Peder

User avatar
Karl Birgander
Addict
Posts: 6556
Joined: 2006-03-12 21:01:55
Telefon: 0737168502
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Älvängen
Contact:

#8 Post by Karl Birgander »

Kan du få tag i ett trionic 5 eller helst 7 från nån Saab så tror jag du är i hamn!
Dom är vad jag förstått väldigt bra i största allmänhet.

Annars är det väl bara att sondera marknaden efter begagnat??
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)

Raukman
S2-Poster
Posts: 235
Joined: 2004-04-02 16:02:51
Bilmodell: Saknar en Porsche
Contact:

#9 Post by Raukman »

Jaså är saab trionic systemen bra??? Är dom lätta att transplantera över då tror du? kan man säker fixa från USA billigt!

Är en frekvent Ebay-letare...

//Peder

944_Driver
Addict
Posts: 2289
Joined: 2004-03-29 19:38:47
Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
Årsmodell: Vet ej
Location: Kumla
Contact:

#10 Post by 944_Driver »

Frågan är väl bara hur du ska mappa trionic systemet för din motor. Vad jag vet så går det inte att göra med enkla (överkomliga) medel. Annars är nog saabs system den bästa biten i deras bilar.

//Magnus
Magnus Karlström

996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#11 Post by Pär Hylander »

Jag är själv inne på ngt av dom där DIY-systemen, men har ingen egen erfarenhet än och är inte tillräckligt påläst heller än. Dock så vet jag att flera sådana installationer gjorts av rejsa.nu-folk och det står en del där. Sök lite och ställ kompletterande frågor.

Sen nä du väl bestämt vilket system du ska ha, så finns det både engelska och svenska forum för just det som stöd när du är i byggfasen.
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

Raukman
S2-Poster
Posts: 235
Joined: 2004-04-02 16:02:51
Bilmodell: Saknar en Porsche
Contact:

#12 Post by Raukman »

Hej Per, kul att jag inte är ensam iallafall! Jag ska surfa runt lite å kolla.
Hittar du nån bra info om den ena den andras för och nackdelar kan du väl pm:a mig, eller maila mig: holy_man@rocketmail.com
Så kan väl jag göra detsamma!

Mvh Peder

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#13 Post by patand »

Klart du inte är ensam Raukman! Jag har också planer på annat sprut på en motor i framtiden... men när det blir av får vi se. :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Favst
S2-Poster
Posts: 253
Joined: 2006-05-27 09:48:47
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Falkenberg
Contact:

#14 Post by Favst »

Karl Birgander wrote:Kan du få tag i ett trionic 5 eller helst 7 från nån Saab så tror jag du är i hamn!
Dom är vad jag förstått väldigt bra i största allmänhet.

Annars är det väl bara att sondera marknaden efter begagnat??
Inte T7, de är tydligen rätt trimkänsliga (9'3/9'5, typ). Trionic 5 ska det vara .. satt bl a på 900 2.0T och 9ooo turbos, som är desto stabilare. Därför som de flesta "gat-saabar" byggs på Trionic 5-bilar..
Johan Kullberg
[url=http://www.garaget.org/?car=30257]Svart Porsche 944 N/A -84[/url] <-- TILL SALU!!
[url=http://www.garaget.org/?car=59208]Gul Porsche 944 N/A -84[/url]

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users