Klargörande aluminiumbärarmar
- Daniel
- S2-Poster
- Posts: 218
- Joined: 2004-03-29 13:22:02
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Flyinge
- Contact:
Klargörande aluminiumbärarmar
Fick påpekande på besiktningen att mina bärarmar har börjat glappa och att ett byte snart föreligger. Nu är det ju skillnad i material på bärarmarna beroende på årsmodell, post-86;alu och pre-86 stål. Just 86:orna är utrustade med aluvarianten, MEN stålvarianten kan också monteras, enligt en artikel i det utsökta tidsskriften 911&Porscheworld. Det som inte riktigt framgår är om detta också gäller 951:orna. Någon som kan hjälpa mig att reda ut detta? /Mvh Daniel
Daniel
PCS 8500
951-86
BMW 525I -95
Peugeot 205gti-92(bus)
Yamaha TRX850(bus)
Sharan 1,8T (buss)
PCS 8500
951-86
BMW 525I -95
Peugeot 205gti-92(bus)
Yamaha TRX850(bus)
Sharan 1,8T (buss)
-
- Turbo-Poster
- Posts: 457
- Joined: 2004-03-29 16:03:26
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: furulund/skåne
- Contact:
- Daniel
- S2-Poster
- Posts: 218
- Joined: 2004-03-29 13:22:02
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Flyinge
- Contact:
Helt riktigt är det ju så att huvudskälet till att frångå alu är just ekonomin. Men är det verkligen så att alubiten är så mycket bättre än plåtvarianten som prisskillnaden antyder (jo, jag förstår att den är lättare etc..)? Är det någon uppenbar skillnad väghållningsmässigt?
Daniel
PCS 8500
951-86
BMW 525I -95
Peugeot 205gti-92(bus)
Yamaha TRX850(bus)
Sharan 1,8T (buss)
PCS 8500
951-86
BMW 525I -95
Peugeot 205gti-92(bus)
Yamaha TRX850(bus)
Sharan 1,8T (buss)
- Pär Hylander
- Raceputte
- Posts: 4392
- Joined: 2004-03-29 12:40:09
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Laholm
- Contact:
-
- Addict
- Posts: 2289
- Joined: 2004-03-29 19:38:47
- Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Kumla
- Contact:
Jag har läst att bilarna mellan 85.5 och 87 ska kunna använda stålarmarna bara man också skaffar den annorlunda infästningen av bakre bussningen. En sökning på Rennlist eller nått annat större porscheforum kan nog ge svar på frågor angående vikt och styrka hos stålvarianten.
//Magnus
//Magnus
Magnus Karlström
996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...
996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...
- FSN
- Raceputte
- Posts: 1557
- Joined: 2004-03-29 19:00:19
- Bilmodell: 924S med 968 drivlina
- Årsmodell: 1986
- Location: Göteborg, TORSLANDA
- Contact:
På räser 924S -86 (som har exakt likadans chassi som e tidig 944:a) så sitter det bärarmar i plåt. Tror att dom är ca 330mm långa. På min 944S sitter det alu-armar runt 350mm (viss reservation för längden). Tror att
-87 var först årsmodell med dom långa bärarmarna.
Kolla PET:en.............
-87 var först årsmodell med dom långa bärarmarna.
Kolla PET:en.............
[color=blue] /Fredrik Svensson[/color]
[size=75][color=blue] 924S2 Rennwagen -86
Kosmic T7 Rotax Max Challenge -04
[/size][/color]
[size=75][color=blue] 924S2 Rennwagen -86
Kosmic T7 Rotax Max Challenge -04
[/size][/color]
- Daniel
- S2-Poster
- Posts: 218
- Joined: 2004-03-29 13:22:02
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Flyinge
- Contact:
OK, tack för alla synpunkter. Jag kommer allvarligt att överväga att montera plåtbärarmar på min bil. Den stora fördelen är ju också i ett senare skede att spindelleden är separat utbytbar till en MYCKET ringa kostnad. / Daniel
Daniel
PCS 8500
951-86
BMW 525I -95
Peugeot 205gti-92(bus)
Yamaha TRX850(bus)
Sharan 1,8T (buss)
PCS 8500
951-86
BMW 525I -95
Peugeot 205gti-92(bus)
Yamaha TRX850(bus)
Sharan 1,8T (buss)
-
- S2-Poster
- Posts: 284
- Joined: 2004-04-03 13:40:08
- Bilmodell: Porsche 951
- Location: Dala-Husby
- Contact:
det finns ju renoveringssatser till bärarmana,som knappt kostar nånting! kolla på www.rennbay.com
- Daniel
- S2-Poster
- Posts: 218
- Joined: 2004-03-29 13:22:02
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Flyinge
- Contact:
Karpis, det var precis den här typen av information som jag behövde. Här står ju klart och tydligt att uppförandet med alubärarm är mycket bättre än plåtvarainten, pga av att den flexar. Saken är klar, jag håller mig till alu oavsett vilken lösning det blir /Daniel
Daniel
PCS 8500
951-86
BMW 525I -95
Peugeot 205gti-92(bus)
Yamaha TRX850(bus)
Sharan 1,8T (buss)
PCS 8500
951-86
BMW 525I -95
Peugeot 205gti-92(bus)
Yamaha TRX850(bus)
Sharan 1,8T (buss)
- Pär Hylander
- Raceputte
- Posts: 4392
- Joined: 2004-03-29 12:40:09
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Laholm
- Contact:
Klipper in från den sidan
Däremot är stummare fjäderbenslagringar direkt märkbart...
Antagligen är det en liten skilland som motiverar attdom bytte till alu när det begav sig. Men jag tror inte ett ögonblick på det där med "much improved". Om det vore sant så skulle man ha bytt på de flesta bilar nu i efterhadn och framförallt skulle man har bytt på alla räserbilar. Det är ju som bekant inte så....With this change they eliminated the control arm flex that was ever present with the use of the old steel arms.Without this flex the feel and handling of the Porsche 944 was much improved
Däremot är stummare fjäderbenslagringar direkt märkbart...
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite
_______________________________
Buskör för lite
- Daniel
- S2-Poster
- Posts: 218
- Joined: 2004-03-29 13:22:02
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Flyinge
- Contact:
Dina synpunkter om detta, Pär Hylander, är ju just det som är själva kärnfrågan; hur mycket/eller om uppförandet på vägen ändras. Du har ju faktiskt helt rätt i att räserbilarna går fint med plåtvarianten. Min bil letar sig möjligtvis ut på en testtur på bana 1-2 ggr/år. Jag får nog tänka en runda till. / Mvh Daniel
Daniel
PCS 8500
951-86
BMW 525I -95
Peugeot 205gti-92(bus)
Yamaha TRX850(bus)
Sharan 1,8T (buss)
PCS 8500
951-86
BMW 525I -95
Peugeot 205gti-92(bus)
Yamaha TRX850(bus)
Sharan 1,8T (buss)
-
- Addict
- Posts: 1184
- Joined: 2004-04-03 11:33:27
- Bilmodell: 944 turbo S
- Årsmodell: 1988
- Location: Boden
- Contact:
Att en bärarm skulle flexa rakt in eller ut så att cambervinkeln ändras märkbart förefaller osannolikt. Möjligen kan den flexa i bilens längsled så att castervinkeln ändras under inbromsning och bilen blir nervösare.
Har dock ingen info om skillnaden i styvhet mellan dessa bärarmar men kan inte tänka mig att skillnaden är stor.
Är det någon som testat repsatserna till alu bärarmarna?
Tomas
Har dock ingen info om skillnaden i styvhet mellan dessa bärarmar men kan inte tänka mig att skillnaden är stor.
Är det någon som testat repsatserna till alu bärarmarna?
Tomas
[size=75]1988 944 Turbo S
Bosch HFM5 MAF, eget MAF-chip, mappar för bensin & E85.
3" avgassystem med separat rör för wastegate, Tial 38 mm wastegate, modifierad intercooler, 944 NA kamaxel, Siemens #72 spridare, Bosch 044 bränslepump.
Innovate LM-1 bredbandslambda med dataloggning.
Öhlins stötdämpare fram och bak, justerbara i kompression och retur. Borttagna torsionsstavar, gummibussningar bytta mot plast och länklager.
Victor LeMans 9,5+11x18" fälgar med Toyo R888 265+295 däck.[/size]
Bosch HFM5 MAF, eget MAF-chip, mappar för bensin & E85.
3" avgassystem med separat rör för wastegate, Tial 38 mm wastegate, modifierad intercooler, 944 NA kamaxel, Siemens #72 spridare, Bosch 044 bränslepump.
Innovate LM-1 bredbandslambda med dataloggning.
Öhlins stötdämpare fram och bak, justerbara i kompression och retur. Borttagna torsionsstavar, gummibussningar bytta mot plast och länklager.
Victor LeMans 9,5+11x18" fälgar med Toyo R888 265+295 däck.[/size]
- Magnus K
- Turbo-Poster
- Posts: 660
- Joined: 2004-03-29 19:34:43
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Linköping
- Contact:
-
- Addict
- Posts: 2289
- Joined: 2004-03-29 19:38:47
- Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Kumla
- Contact:
Armen kan säkert flexa lite men jämfört med hur mycket gummibussningarna kan röra sig är det nog försumbart. Flexa armen nått märkbart skulle den nog knäckas av utmattning till slut vilket jag inte hört nått om. Däremot kanske alu.armen är lättare och därför ger lite bättre vägegenskaper på dåligt underlag.
//Magnus
//Magnus
Magnus Karlström
996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...
996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...
-
- Addict
- Posts: 2289
- Joined: 2004-03-29 19:38:47
- Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Kumla
- Contact:
Om inte spindelleden satt 100% fast i bärarmen skulle den nog rätt snart nöta sönder fästet i bärarmen av rörelserna. Bilprovningen skulle inte heller släppa igenom en bil med glapp där.Magnus K wrote:Kan inte infästningar mellan bärarm och spindel/styrled flexa aningens = tillräckligt för att det ska märkas? Känns som om en alu-klump är stabilare än en plåtprofil i det avseendet?
Mvh
Mangan
//Magnus
Magnus Karlström
996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...
996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...
Who is online
Users browsing this forum: No registered users