Klargörande aluminiumbärarmar

924/928/944/968
Message
Author
User avatar
Daniel
S2-Poster
Posts: 218
Joined: 2004-03-29 13:22:02
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Flyinge
Contact:

Klargörande aluminiumbärarmar

#1 Post by Daniel »

Fick påpekande på besiktningen att mina bärarmar har börjat glappa och att ett byte snart föreligger. Nu är det ju skillnad i material på bärarmarna beroende på årsmodell, post-86;alu och pre-86 stål. Just 86:orna är utrustade med aluvarianten, MEN stålvarianten kan också monteras, enligt en artikel i det utsökta tidsskriften 911&Porscheworld. Det som inte riktigt framgår är om detta också gäller 951:orna. Någon som kan hjälpa mig att reda ut detta? /Mvh Daniel
Daniel
PCS 8500
951-86
BMW 525I -95
Peugeot 205gti-92(bus)
Yamaha TRX850(bus)
Sharan 1,8T (buss)

red44
Turbo-Poster
Posts: 457
Joined: 2004-03-29 16:03:26
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: furulund/skåne
Contact:

#2 Post by red44 »

du kan sätta en plåt också men alu är bättre är lite snik att sätta på plåtarmar när det ska va alu

User avatar
Daniel
S2-Poster
Posts: 218
Joined: 2004-03-29 13:22:02
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Flyinge
Contact:

#3 Post by Daniel »

Helt riktigt är det ju så att huvudskälet till att frångå alu är just ekonomin. Men är det verkligen så att alubiten är så mycket bättre än plåtvarianten som prisskillnaden antyder (jo, jag förstår att den är lättare etc..)? Är det någon uppenbar skillnad väghållningsmässigt?
Daniel
PCS 8500
951-86
BMW 525I -95
Peugeot 205gti-92(bus)
Yamaha TRX850(bus)
Sharan 1,8T (buss)

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#4 Post by Pär Hylander »

Kan man verkligen byta dom hursomhelts? jAg trodde att det skiljer i längd på dom, dvs lika mkt som skiljer i ET på fälgarna?
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

944_Driver
Addict
Posts: 2289
Joined: 2004-03-29 19:38:47
Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
Årsmodell: Vet ej
Location: Kumla
Contact:

#5 Post by 944_Driver »

Jag har läst att bilarna mellan 85.5 och 87 ska kunna använda stålarmarna bara man också skaffar den annorlunda infästningen av bakre bussningen. En sökning på Rennlist eller nått annat större porscheforum kan nog ge svar på frågor angående vikt och styrka hos stålvarianten.

//Magnus
Magnus Karlström

996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...

User avatar
FSN
Raceputte
Posts: 1557
Joined: 2004-03-29 19:00:19
Bilmodell: 924S med 968 drivlina
Årsmodell: 1986
Location: Göteborg, TORSLANDA
Contact:

#6 Post by FSN »

På räser 924S -86 (som har exakt likadans chassi som e tidig 944:a) så sitter det bärarmar i plåt. Tror att dom är ca 330mm långa. På min 944S sitter det alu-armar runt 350mm (viss reservation för längden). Tror att
-87 var först årsmodell med dom långa bärarmarna.

Kolla PET:en.............
[color=blue] /Fredrik Svensson[/color]


[size=75][color=blue] 924S2 Rennwagen -86
Kosmic T7 Rotax Max Challenge -04
[/size][/color]

User avatar
Daniel
S2-Poster
Posts: 218
Joined: 2004-03-29 13:22:02
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Flyinge
Contact:

#7 Post by Daniel »

OK, tack för alla synpunkter. Jag kommer allvarligt att överväga att montera plåtbärarmar på min bil. Den stora fördelen är ju också i ett senare skede att spindelleden är separat utbytbar till en MYCKET ringa kostnad. / Daniel
Daniel
PCS 8500
951-86
BMW 525I -95
Peugeot 205gti-92(bus)
Yamaha TRX850(bus)
Sharan 1,8T (buss)

karpis
S2-Poster
Posts: 284
Joined: 2004-04-03 13:40:08
Bilmodell: Porsche 951
Location: Dala-Husby
Contact:

#8 Post by karpis »

det finns ju renoveringssatser till bärarmana,som knappt kostar nånting! kolla på www.rennbay.com

User avatar
Daniel
S2-Poster
Posts: 218
Joined: 2004-03-29 13:22:02
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Flyinge
Contact:

#9 Post by Daniel »

Karpis, det var precis den här typen av information som jag behövde. Här står ju klart och tydligt att uppförandet med alubärarm är mycket bättre än plåtvarainten, pga av att den flexar. Saken är klar, jag håller mig till alu oavsett vilken lösning det blir /Daniel
Daniel
PCS 8500
951-86
BMW 525I -95
Peugeot 205gti-92(bus)
Yamaha TRX850(bus)
Sharan 1,8T (buss)

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#10 Post by Pär Hylander »

Klipper in från den sidan
With this change they eliminated the control arm flex that was ever present with the use of the old steel arms.Without this flex the feel and handling of the Porsche 944 was much improved
Antagligen är det en liten skilland som motiverar attdom bytte till alu när det begav sig. Men jag tror inte ett ögonblick på det där med "much improved". Om det vore sant så skulle man ha bytt på de flesta bilar nu i efterhadn och framförallt skulle man har bytt på alla räserbilar. Det är ju som bekant inte så....

Däremot är stummare fjäderbenslagringar direkt märkbart...
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

User avatar
Daniel
S2-Poster
Posts: 218
Joined: 2004-03-29 13:22:02
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Flyinge
Contact:

#11 Post by Daniel »

Dina synpunkter om detta, Pär Hylander, är ju just det som är själva kärnfrågan; hur mycket/eller om uppförandet på vägen ändras. Du har ju faktiskt helt rätt i att räserbilarna går fint med plåtvarianten. Min bil letar sig möjligtvis ut på en testtur på bana 1-2 ggr/år. Jag får nog tänka en runda till. / Mvh Daniel
Daniel
PCS 8500
951-86
BMW 525I -95
Peugeot 205gti-92(bus)
Yamaha TRX850(bus)
Sharan 1,8T (buss)

Tomas
Addict
Posts: 1184
Joined: 2004-04-03 11:33:27
Bilmodell: 944 turbo S
Årsmodell: 1988
Location: Boden
Contact:

#12 Post by Tomas »

Att en bärarm skulle flexa rakt in eller ut så att cambervinkeln ändras märkbart förefaller osannolikt. Möjligen kan den flexa i bilens längsled så att castervinkeln ändras under inbromsning och bilen blir nervösare.
Har dock ingen info om skillnaden i styvhet mellan dessa bärarmar men kan inte tänka mig att skillnaden är stor.
Är det någon som testat repsatserna till alu bärarmarna?

Tomas
[size=75]1988 944 Turbo S
Bosch HFM5 MAF, eget MAF-chip, mappar för bensin & E85.
3" avgassystem med separat rör för wastegate, Tial 38 mm wastegate, modifierad intercooler, 944 NA kamaxel, Siemens #72 spridare, Bosch 044 bränslepump.
Innovate LM-1 bredbandslambda med dataloggning.
Öhlins stötdämpare fram och bak, justerbara i kompression och retur. Borttagna torsionsstavar, gummibussningar bytta mot plast och länklager.
Victor LeMans 9,5+11x18" fälgar med Toyo R888 265+295 däck.[/size]

User avatar
Magnus K
Turbo-Poster
Posts: 660
Joined: 2004-03-29 19:34:43
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Linköping
Contact:

#13 Post by Magnus K »

Kan inte infästningar mellan bärarm och spindel/styrled flexa aningens = tillräckligt för att det ska märkas? Känns som om en alu-klump är stabilare än en plåtprofil i det avseendet?

Mvh
Mangan

944_Driver
Addict
Posts: 2289
Joined: 2004-03-29 19:38:47
Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
Årsmodell: Vet ej
Location: Kumla
Contact:

#14 Post by 944_Driver »

Armen kan säkert flexa lite men jämfört med hur mycket gummibussningarna kan röra sig är det nog försumbart. Flexa armen nått märkbart skulle den nog knäckas av utmattning till slut vilket jag inte hört nått om. Däremot kanske alu.armen är lättare och därför ger lite bättre vägegenskaper på dåligt underlag.

//Magnus
Magnus Karlström

996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...

944_Driver
Addict
Posts: 2289
Joined: 2004-03-29 19:38:47
Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
Årsmodell: Vet ej
Location: Kumla
Contact:

#15 Post by 944_Driver »

Magnus K wrote:Kan inte infästningar mellan bärarm och spindel/styrled flexa aningens = tillräckligt för att det ska märkas? Känns som om en alu-klump är stabilare än en plåtprofil i det avseendet?

Mvh
Mangan
Om inte spindelleden satt 100% fast i bärarmen skulle den nog rätt snart nöta sönder fästet i bärarmen av rörelserna. Bilprovningen skulle inte heller släppa igenom en bil med glapp där.

//Magnus
Magnus Karlström

996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users