Laddtryck som dippar vid 4100...Kan det vara takt-ventilen??

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Message
Author
User avatar
spirou944t
Turbo-Poster
Posts: 505
Joined: 2004-03-30 06:56:17
Bilmodell: 944 turbo
Årsmodell: 1986
Location: Linköping
Contact:

Laddtryck som dippar vid 4100...Kan det vara takt-ventilen??

#1 Post by spirou944t »

Har efter några vardagskörningar noterat att laddtrycket dippar hastigt runt
4100 rpm, för att sedan ”slås på” igen direkt efter.
Orginal laddtrycksmätaren står hela tiden på max.
Detta symtom framträder när jag ger fullgas vid lägre varv och turbon byggt upp ordentligt tryck.
Jag fundera på om det var bränslet som inte hängde med, så jag bytte
bränsle-regulator (3bar) och kopplade samtidigt in en bättre laddtrycksmätare för att ha koll på vad som händer.
Och det hände saker...
Laddtrycket stack iväg bra, peaka över 1,2-1,3 bar vid något tillfälle.
Och dippen vid 4100 märktes tydligt, då dippa trycket från 1,0 ned till 0,8 för att
direkt gå upp till 0,9 igen och sen flacka ut.
Vad är det som spökar??
Har tidigare shimsat WGn, och funderar på om detta blev för mycket.
Kom på efter att jag parkerat bilen att jag skulle ha luktat på kylvattnet efter avgaser,
börjar misstänka topp-packningen.


Edit stavning
Last edited by spirou944t on 2006-08-22 07:51:41, edited 4 times in total.
Erik Sevetin
[i]951:a -86 Mörkgråmetalic ;)
PCS #8474
944 Sverige #83[/i]

User avatar
GLind
Turbo-Poster
Posts: 942
Joined: 2005-06-26 09:31:45
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Lund/Sthlm
Contact:

#2 Post by GLind »

Varför skulle det vara packningen till toppen?

Hur du gjort något mer vid din bil än att modifiera wastegaten?
/Gustav Lind
Porsche 944 turbo, 1990 - Bengts steg 1, Lindsey racing wategate, Sänkt
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=7917]Porsche 924 turbo, 1980 - Renoveringsobjekt[/url]

User avatar
spirou944t
Turbo-Poster
Posts: 505
Joined: 2004-03-30 06:56:17
Bilmodell: 944 turbo
Årsmodell: 1986
Location: Linköping
Contact:

#3 Post by spirou944t »

GLind wrote:Varför skulle det vara packningen till toppen?

Hur du gjort något mer vid din bil än att modifiera wastegaten?
Har fått för mig att den kan vara på väg iom ganska höga tryck-toppar.
Men färgen på stiften var svagt gyllenbruna.

Annars är det Sandens chip, chimsad WG med lite hårdare ventil som sagt,
blev 6mm, färsk Pop-off ventil, inte orginal takt-ventil, utbytt av Sanden.
Orginal turbo. (lilla)
Erik Sevetin
[i]951:a -86 Mörkgråmetalic ;)
PCS #8474
944 Sverige #83[/i]

User avatar
spirou944t
Turbo-Poster
Posts: 505
Joined: 2004-03-30 06:56:17
Bilmodell: 944 turbo
Årsmodell: 1986
Location: Linköping
Contact:

#4 Post by spirou944t »

Ingen som någon ide?
Erik Sevetin
[i]951:a -86 Mörkgråmetalic ;)
PCS #8474
944 Sverige #83[/i]

User avatar
sweanders
Turbo-Poster
Posts: 917
Joined: 2004-03-29 22:25:52
Bilmodell: Saknar en Porsche
Contact:

#5 Post by sweanders »

Hur reglerar du laddtrycket?
[b]Med vänliga hälsningar, Anders Hansson[/b]

User avatar
spirou944t
Turbo-Poster
Posts: 505
Joined: 2004-03-30 06:56:17
Bilmodell: 944 turbo
Årsmodell: 1986
Location: Linköping
Contact:

#6 Post by spirou944t »

sweanders wrote:Hur reglerar du laddtrycket?
Egentligen bara med WG-shimsen, förutom det som chipet gör.
Ingen stryp/pys-ventil mellan takt och WG
Erik Sevetin
[i]951:a -86 Mörkgråmetalic ;)
PCS #8474
944 Sverige #83[/i]

User avatar
sweanders
Turbo-Poster
Posts: 917
Joined: 2004-03-29 22:25:52
Bilmodell: Saknar en Porsche
Contact:

#7 Post by sweanders »

Ok, kör du med original tändstift eller ett steg kallare? Just runt 4000 rpm kan det vara så att originalstiften inte räcker till.
[b]Med vänliga hälsningar, Anders Hansson[/b]

User avatar
spirou944t
Turbo-Poster
Posts: 505
Joined: 2004-03-30 06:56:17
Bilmodell: 944 turbo
Årsmodell: 1986
Location: Linköping
Contact:

#8 Post by spirou944t »

sweanders wrote:Ok, kör du med original tändstift eller ett steg kallare? Just runt 4000 rpm kan det vara så att originalstiften inte räcker till.
Osäker, kommer inte ihåg vad som är orginal.
Bytte första eller andra året jag hade bilen.
NGK BPR7ES om jag inte minns fel. Det är kanske dags att byta i vilket fall.
Vilka borde jag byta till?
Erik Sevetin
[i]951:a -86 Mörkgråmetalic ;)
PCS #8474
944 Sverige #83[/i]

User avatar
spirou944t
Turbo-Poster
Posts: 505
Joined: 2004-03-30 06:56:17
Bilmodell: 944 turbo
Årsmodell: 1986
Location: Linköping
Contact:

#9 Post by spirou944t »

Rek. är NGK BPR6ES, och 7an är ju lite "kallare" vilket borde var bättre.
Pratade precis med en kollega som nämde att vissa bilar med turbo
kan få problem med att gnistan "släcks" när det laddar på bra, om
elektrodspelet är lite för stort.
Stiften har ju trots allt gått mer än 1000 mil, varav det mesta på bana.
Erik Sevetin
[i]951:a -86 Mörkgråmetalic ;)
PCS #8474
944 Sverige #83[/i]

User avatar
sweanders
Turbo-Poster
Posts: 917
Joined: 2004-03-29 22:25:52
Bilmodell: Saknar en Porsche
Contact:

#10 Post by sweanders »

Kallare stift ingår i bastrim med chip och laddtryckshöjning, om inte kommer det ganska säkert att spika friskt vid vridmomenttoppen. Byt direkt!
[b]Med vänliga hälsningar, Anders Hansson[/b]

User avatar
spirou944t
Turbo-Poster
Posts: 505
Joined: 2004-03-30 06:56:17
Bilmodell: 944 turbo
Årsmodell: 1986
Location: Linköping
Contact:

#11 Post by spirou944t »

sweanders wrote:Kallare stift ingår i bastrim med chip och laddtryckshöjning, om inte kommer det ganska säkert att spika friskt vid vridmomenttoppen. Byt direkt!
Menar du att dom skall vara kallare än 7:orna som sitter i nu?
Jag skall iaf byta för att ta bort ett frågetecken.
Erik Sevetin
[i]951:a -86 Mörkgråmetalic ;)
PCS #8474
944 Sverige #83[/i]

Dea
Addict
Posts: 1746
Joined: 2004-05-31 18:01:09
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Göteborg
Contact:

#12 Post by Dea »

Mina originalstift funkade vid 4000 rpm med chippning men för säkerhets skull är det nu bytt till ett steg kallare.

/Dea
Porsche 944 Turbo -90
PCS #9245

User avatar
spirou944t
Turbo-Poster
Posts: 505
Joined: 2004-03-30 06:56:17
Bilmodell: 944 turbo
Årsmodell: 1986
Location: Linköping
Contact:

#13 Post by spirou944t »

Dea wrote:Mina originalstift funkade vid 4000 rpm med chippning men för säkerhets skull är det nu bytt till ett steg kallare.

/Dea
Har precis varit ute och testat med nya pluggar, samma som tidigare,
och det verkar tyvärr inte lösa problemet.

Vilka stift satte du dit?
Erik Sevetin
[i]951:a -86 Mörkgråmetalic ;)
PCS #8474
944 Sverige #83[/i]

User avatar
sweanders
Turbo-Poster
Posts: 917
Joined: 2004-03-29 22:25:52
Bilmodell: Saknar en Porsche
Contact:

#14 Post by sweanders »

spirou944t wrote:
sweanders wrote:Kallare stift ingår i bastrim med chip och laddtryckshöjning, om inte kommer det ganska säkert att spika friskt vid vridmomenttoppen. Byt direkt!
Menar du att dom skall vara kallare än 7:orna som sitter i nu?
Jag skall iaf byta för att ta bort ett frågetecken.
Jag trodde att du hade originalstiften i, sorry. Läste väl fel. :I Har du möjlighet att välja ett läge på FQS med snällare tändning?
[b]Med vänliga hälsningar, Anders Hansson[/b]

User avatar
spirou944t
Turbo-Poster
Posts: 505
Joined: 2004-03-30 06:56:17
Bilmodell: 944 turbo
Årsmodell: 1986
Location: Linköping
Contact:

#15 Post by spirou944t »

sweanders wrote:Har du möjlighet att välja ett läge på FQS med snällare tändning?
....??? Har en aning om att det skall gå att ställa i olika lägen,
var väl uppe i en tråd nyligen?!
Erik Sevetin
[i]951:a -86 Mörkgråmetalic ;)
PCS #8474
944 Sverige #83[/i]

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users