Laddtryck som dippar vid 4100...Kan det vara takt-ventilen??
- spirou944t
- Turbo-Poster
- Posts: 505
- Joined: 2004-03-30 06:56:17
- Bilmodell: 944 turbo
- Årsmodell: 1986
- Location: Linköping
- Contact:
Laddtryck som dippar vid 4100...Kan det vara takt-ventilen??
Har efter några vardagskörningar noterat att laddtrycket dippar hastigt runt
4100 rpm, för att sedan ”slås på” igen direkt efter.
Orginal laddtrycksmätaren står hela tiden på max.
Detta symtom framträder när jag ger fullgas vid lägre varv och turbon byggt upp ordentligt tryck.
Jag fundera på om det var bränslet som inte hängde med, så jag bytte
bränsle-regulator (3bar) och kopplade samtidigt in en bättre laddtrycksmätare för att ha koll på vad som händer.
Och det hände saker...
Laddtrycket stack iväg bra, peaka över 1,2-1,3 bar vid något tillfälle.
Och dippen vid 4100 märktes tydligt, då dippa trycket från 1,0 ned till 0,8 för att
direkt gå upp till 0,9 igen och sen flacka ut.
Vad är det som spökar??
Har tidigare shimsat WGn, och funderar på om detta blev för mycket.
Kom på efter att jag parkerat bilen att jag skulle ha luktat på kylvattnet efter avgaser,
börjar misstänka topp-packningen.
Edit stavning
4100 rpm, för att sedan ”slås på” igen direkt efter.
Orginal laddtrycksmätaren står hela tiden på max.
Detta symtom framträder när jag ger fullgas vid lägre varv och turbon byggt upp ordentligt tryck.
Jag fundera på om det var bränslet som inte hängde med, så jag bytte
bränsle-regulator (3bar) och kopplade samtidigt in en bättre laddtrycksmätare för att ha koll på vad som händer.
Och det hände saker...
Laddtrycket stack iväg bra, peaka över 1,2-1,3 bar vid något tillfälle.
Och dippen vid 4100 märktes tydligt, då dippa trycket från 1,0 ned till 0,8 för att
direkt gå upp till 0,9 igen och sen flacka ut.
Vad är det som spökar??
Har tidigare shimsat WGn, och funderar på om detta blev för mycket.
Kom på efter att jag parkerat bilen att jag skulle ha luktat på kylvattnet efter avgaser,
börjar misstänka topp-packningen.
Edit stavning
Last edited by spirou944t on 2006-08-22 07:51:41, edited 4 times in total.
Erik Sevetin
[i]951:a -86 Mörkgråmetalic ;)
PCS #8474
944 Sverige #83[/i]
[i]951:a -86 Mörkgråmetalic ;)
PCS #8474
944 Sverige #83[/i]
- GLind
- Turbo-Poster
- Posts: 942
- Joined: 2005-06-26 09:31:45
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Lund/Sthlm
- Contact:
Varför skulle det vara packningen till toppen?
Hur du gjort något mer vid din bil än att modifiera wastegaten?
Hur du gjort något mer vid din bil än att modifiera wastegaten?
/Gustav Lind
Porsche 944 turbo, 1990 - Bengts steg 1, Lindsey racing wategate, Sänkt
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=7917]Porsche 924 turbo, 1980 - Renoveringsobjekt[/url]
Porsche 944 turbo, 1990 - Bengts steg 1, Lindsey racing wategate, Sänkt
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=7917]Porsche 924 turbo, 1980 - Renoveringsobjekt[/url]
- spirou944t
- Turbo-Poster
- Posts: 505
- Joined: 2004-03-30 06:56:17
- Bilmodell: 944 turbo
- Årsmodell: 1986
- Location: Linköping
- Contact:
Har fått för mig att den kan vara på väg iom ganska höga tryck-toppar.GLind wrote:Varför skulle det vara packningen till toppen?
Hur du gjort något mer vid din bil än att modifiera wastegaten?
Men färgen på stiften var svagt gyllenbruna.
Annars är det Sandens chip, chimsad WG med lite hårdare ventil som sagt,
blev 6mm, färsk Pop-off ventil, inte orginal takt-ventil, utbytt av Sanden.
Orginal turbo. (lilla)
Erik Sevetin
[i]951:a -86 Mörkgråmetalic ;)
PCS #8474
944 Sverige #83[/i]
[i]951:a -86 Mörkgråmetalic ;)
PCS #8474
944 Sverige #83[/i]
- spirou944t
- Turbo-Poster
- Posts: 505
- Joined: 2004-03-30 06:56:17
- Bilmodell: 944 turbo
- Årsmodell: 1986
- Location: Linköping
- Contact:
- sweanders
- Turbo-Poster
- Posts: 917
- Joined: 2004-03-29 22:25:52
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Contact:
- spirou944t
- Turbo-Poster
- Posts: 505
- Joined: 2004-03-30 06:56:17
- Bilmodell: 944 turbo
- Årsmodell: 1986
- Location: Linköping
- Contact:
- sweanders
- Turbo-Poster
- Posts: 917
- Joined: 2004-03-29 22:25:52
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Contact:
- spirou944t
- Turbo-Poster
- Posts: 505
- Joined: 2004-03-30 06:56:17
- Bilmodell: 944 turbo
- Årsmodell: 1986
- Location: Linköping
- Contact:
Osäker, kommer inte ihåg vad som är orginal.sweanders wrote:Ok, kör du med original tändstift eller ett steg kallare? Just runt 4000 rpm kan det vara så att originalstiften inte räcker till.
Bytte första eller andra året jag hade bilen.
NGK BPR7ES om jag inte minns fel. Det är kanske dags att byta i vilket fall.
Vilka borde jag byta till?
Erik Sevetin
[i]951:a -86 Mörkgråmetalic ;)
PCS #8474
944 Sverige #83[/i]
[i]951:a -86 Mörkgråmetalic ;)
PCS #8474
944 Sverige #83[/i]
- spirou944t
- Turbo-Poster
- Posts: 505
- Joined: 2004-03-30 06:56:17
- Bilmodell: 944 turbo
- Årsmodell: 1986
- Location: Linköping
- Contact:
Rek. är NGK BPR6ES, och 7an är ju lite "kallare" vilket borde var bättre.
Pratade precis med en kollega som nämde att vissa bilar med turbo
kan få problem med att gnistan "släcks" när det laddar på bra, om
elektrodspelet är lite för stort.
Stiften har ju trots allt gått mer än 1000 mil, varav det mesta på bana.
Pratade precis med en kollega som nämde att vissa bilar med turbo
kan få problem med att gnistan "släcks" när det laddar på bra, om
elektrodspelet är lite för stort.
Stiften har ju trots allt gått mer än 1000 mil, varav det mesta på bana.
Erik Sevetin
[i]951:a -86 Mörkgråmetalic ;)
PCS #8474
944 Sverige #83[/i]
[i]951:a -86 Mörkgråmetalic ;)
PCS #8474
944 Sverige #83[/i]
- sweanders
- Turbo-Poster
- Posts: 917
- Joined: 2004-03-29 22:25:52
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Contact:
- spirou944t
- Turbo-Poster
- Posts: 505
- Joined: 2004-03-30 06:56:17
- Bilmodell: 944 turbo
- Årsmodell: 1986
- Location: Linköping
- Contact:
Menar du att dom skall vara kallare än 7:orna som sitter i nu?sweanders wrote:Kallare stift ingår i bastrim med chip och laddtryckshöjning, om inte kommer det ganska säkert att spika friskt vid vridmomenttoppen. Byt direkt!
Jag skall iaf byta för att ta bort ett frågetecken.
Erik Sevetin
[i]951:a -86 Mörkgråmetalic ;)
PCS #8474
944 Sverige #83[/i]
[i]951:a -86 Mörkgråmetalic ;)
PCS #8474
944 Sverige #83[/i]
-
- Addict
- Posts: 1746
- Joined: 2004-05-31 18:01:09
- Bilmodell: 944 Turbo
- Årsmodell: 1990
- Location: Göteborg
- Contact:
- spirou944t
- Turbo-Poster
- Posts: 505
- Joined: 2004-03-30 06:56:17
- Bilmodell: 944 turbo
- Årsmodell: 1986
- Location: Linköping
- Contact:
Har precis varit ute och testat med nya pluggar, samma som tidigare,Dea wrote:Mina originalstift funkade vid 4000 rpm med chippning men för säkerhets skull är det nu bytt till ett steg kallare.
/Dea
och det verkar tyvärr inte lösa problemet.
Vilka stift satte du dit?
Erik Sevetin
[i]951:a -86 Mörkgråmetalic ;)
PCS #8474
944 Sverige #83[/i]
[i]951:a -86 Mörkgråmetalic ;)
PCS #8474
944 Sverige #83[/i]
- sweanders
- Turbo-Poster
- Posts: 917
- Joined: 2004-03-29 22:25:52
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Contact:
Jag trodde att du hade originalstiften i, sorry. Läste väl fel. :I Har du möjlighet att välja ett läge på FQS med snällare tändning?spirou944t wrote:Menar du att dom skall vara kallare än 7:orna som sitter i nu?sweanders wrote:Kallare stift ingår i bastrim med chip och laddtryckshöjning, om inte kommer det ganska säkert att spika friskt vid vridmomenttoppen. Byt direkt!
Jag skall iaf byta för att ta bort ett frågetecken.
[b]Med vänliga hälsningar, Anders Hansson[/b]
- spirou944t
- Turbo-Poster
- Posts: 505
- Joined: 2004-03-30 06:56:17
- Bilmodell: 944 turbo
- Årsmodell: 1986
- Location: Linköping
- Contact:
Who is online
Users browsing this forum: No registered users