924 turbo, 1980 - Renoveringsfyndet
- GLind
- Turbo-Poster
- Posts: 942
- Joined: 2005-06-26 09:31:45
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Lund/Sthlm
- Contact:
924 turbo, 1980 - Renoveringsfyndet
Fyndet:
Jag och farsan hittade en 924 turbo på parkeringen där vi hade 944an inne på service. Bilen såg lite mossig ut och verkstadsägaren berättade att den stått där i några år nu pga fel på fjädringen höger bak. Farsan ringer upp ägaren och vi träffar honom. Han hade lämnat bilen när han inte såg ekonomi i att reparera den för tillfället. Hade nog tänkt göra det senare men tydligen kom några barn ( ) i vägen. Han uppfattade vårt intresse för bilen och vi fick köpa den för 400:- (vi fick den egentligen men lite får man faktiskt betala för en bil vars laddtrycksmätare ensamt är värd mer.) Efter lite om och men med att få hem den står den nu utanför garaget på pallbockar.
Detta är vad jag vet om bilen hittils:
Tysksåld 924 turbo från 1980. Gråmetallic.
Kom till sverige mycket tidigt, verkar redan som 1990 med ca 10000 på mätaren. Då genomgick den en större service med renovering av topp & ev. block, byte av turbo, renovering av växellåda, underredesbandling (mycket tacksam för detta 16 år senare...) med mera. Bilen har nu gått ca 20000 mil. Den är relativt väldokumenterad fram till ca 16000 mil. De sista fyra åren har den spendarat sommmar som vinter på denna parkering.
Utrustning som jag hittat:
Laddtrycksmätare
Elhissar
El-justerbara sidospeglar
Tygklädsel
Någon typ av larm/centrallås
IC
Motorn är lite moddad med en IC i fronten som sitter framför kylaren.
Motorrum:
Höger fjädring är som sagt sönder. Finns ingen förspänning alls. När dämparen är bortplockad kan jag utan vidare kraft röra bärarmen både upp och ner. Bakvagnen är på väg ner för vidare diagnos.
Bakvagn
Under åren på parkeringen så täpptes ett av avrinningshålen igen av smuts. Detta skapade efter hand ett nytt hål som ran rakt in i kupen, rakt ner i reläboxen för att vara exakt. Far min rev bort mattor stolar och annat och satte in en avfuktare med gott resultat. Men kan inte se att det stått vatten i den idag (kan med andra ord inte gjort det så länge).
Gammal Reläbox:
Lyckligtvis lyckades jag hitta en ny reläbox här på forumet. Många tack till Bathory
Bilen har även en snyggt installerad VDO laddtrycksmätare samt en seriös stereo med slutsteg baslåda och allt.
Laddtryck:
Frågor:
Hade 931orna oljekylare som standard?
Senaste nytt:
Tidigare Skärmar lister etc etc plockas gradvis bort. Underliggande partier med rost behandlas och lackas. Fick tag på orginallack via en billackerare i Malmö, tyvärr är den gamla lacken något solblekt. Bakvagnen plockas gradvis ner.
2006-07-19: Efter att fått hem reläboxen från Bathory så monterade jag den idag.
Den djävla bilen startade nästan Den har stått still i fyra år. Tände nästa direkt på några cylindrar. Detta utan K-sprit, ny soppa osv osv.
Nästan bara bakvagnen med trasig torisionsstav (troligtvis) kvar då...
Jag och farsan hittade en 924 turbo på parkeringen där vi hade 944an inne på service. Bilen såg lite mossig ut och verkstadsägaren berättade att den stått där i några år nu pga fel på fjädringen höger bak. Farsan ringer upp ägaren och vi träffar honom. Han hade lämnat bilen när han inte såg ekonomi i att reparera den för tillfället. Hade nog tänkt göra det senare men tydligen kom några barn ( ) i vägen. Han uppfattade vårt intresse för bilen och vi fick köpa den för 400:- (vi fick den egentligen men lite får man faktiskt betala för en bil vars laddtrycksmätare ensamt är värd mer.) Efter lite om och men med att få hem den står den nu utanför garaget på pallbockar.
Detta är vad jag vet om bilen hittils:
Tysksåld 924 turbo från 1980. Gråmetallic.
Kom till sverige mycket tidigt, verkar redan som 1990 med ca 10000 på mätaren. Då genomgick den en större service med renovering av topp & ev. block, byte av turbo, renovering av växellåda, underredesbandling (mycket tacksam för detta 16 år senare...) med mera. Bilen har nu gått ca 20000 mil. Den är relativt väldokumenterad fram till ca 16000 mil. De sista fyra åren har den spendarat sommmar som vinter på denna parkering.
Utrustning som jag hittat:
Laddtrycksmätare
Elhissar
El-justerbara sidospeglar
Tygklädsel
Någon typ av larm/centrallås
IC
Motorn är lite moddad med en IC i fronten som sitter framför kylaren.
Motorrum:
Höger fjädring är som sagt sönder. Finns ingen förspänning alls. När dämparen är bortplockad kan jag utan vidare kraft röra bärarmen både upp och ner. Bakvagnen är på väg ner för vidare diagnos.
Bakvagn
Under åren på parkeringen så täpptes ett av avrinningshålen igen av smuts. Detta skapade efter hand ett nytt hål som ran rakt in i kupen, rakt ner i reläboxen för att vara exakt. Far min rev bort mattor stolar och annat och satte in en avfuktare med gott resultat. Men kan inte se att det stått vatten i den idag (kan med andra ord inte gjort det så länge).
Gammal Reläbox:
Lyckligtvis lyckades jag hitta en ny reläbox här på forumet. Många tack till Bathory
Bilen har även en snyggt installerad VDO laddtrycksmätare samt en seriös stereo med slutsteg baslåda och allt.
Laddtryck:
Frågor:
Hade 931orna oljekylare som standard?
Senaste nytt:
Tidigare Skärmar lister etc etc plockas gradvis bort. Underliggande partier med rost behandlas och lackas. Fick tag på orginallack via en billackerare i Malmö, tyvärr är den gamla lacken något solblekt. Bakvagnen plockas gradvis ner.
2006-07-19: Efter att fått hem reläboxen från Bathory så monterade jag den idag.
Den djävla bilen startade nästan Den har stått still i fyra år. Tände nästa direkt på några cylindrar. Detta utan K-sprit, ny soppa osv osv.
Nästan bara bakvagnen med trasig torisionsstav (troligtvis) kvar då...
Last edited by GLind on 2006-07-21 01:28:29, edited 9 times in total.
/Gustav Lind
Porsche 944 turbo, 1990 - Bengts steg 1, Lindsey racing wategate, Sänkt
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=7917]Porsche 924 turbo, 1980 - Renoveringsobjekt[/url]
Porsche 944 turbo, 1990 - Bengts steg 1, Lindsey racing wategate, Sänkt
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=7917]Porsche 924 turbo, 1980 - Renoveringsobjekt[/url]
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Grattis!
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- Bathory
- Addict
- Posts: 3571
- Joined: 2004-10-30 20:43:31
- Bilmodell: 924
- Årsmodell: 1984
- Location: Grästorp
- Contact:
- GLind
- Turbo-Poster
- Posts: 942
- Joined: 2005-06-26 09:31:45
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Lund/Sthlm
- Contact:
- Otto.D
- S2-Poster
- Posts: 236
- Joined: 2005-02-07 10:24:42
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Landskrona
- Contact:
- johan944
- Addict
- Posts: 3327
- Joined: 2006-02-20 23:20:44
- Bilmodell: 931 V8
- Årsmodell: 1981
- Location: Stockholm
- Contact:
- GLind
- Turbo-Poster
- Posts: 942
- Joined: 2005-06-26 09:31:45
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Lund/Sthlm
- Contact:
Tyvärr inte, glömde att ta det när jag fotade allt annat . Men det ska ordnas men den ser ju för bedrövlig ut nu (alla skärmar & inredning av osv osv). Baslådan ligger i en av sidobaljorna (i bakluckan du vet).johan944 wrote:har du några bilder på hur bilen ser ut i almänhet och slutsteg baslåda i synerhet??
/Gustav Lind
Porsche 944 turbo, 1990 - Bengts steg 1, Lindsey racing wategate, Sänkt
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=7917]Porsche 924 turbo, 1980 - Renoveringsobjekt[/url]
Porsche 944 turbo, 1990 - Bengts steg 1, Lindsey racing wategate, Sänkt
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=7917]Porsche 924 turbo, 1980 - Renoveringsobjekt[/url]
- broberg
- Addict
- Posts: 2069
- Joined: 2004-03-17 14:39:27
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Årsmodell: Vet ej
- Contact:
- GLind
- Turbo-Poster
- Posts: 942
- Joined: 2005-06-26 09:31:45
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Lund/Sthlm
- Contact:
Passar 944a stavarna rakt av? Samma längd?broberg wrote:Behöver du nya torssionstavar har jag en uppsättning från en s2 som jag kan sälja till dig
Annars, trevlig affär! Som F-n.. önskar jag kunde ha sånt flyt ibland
/Gustav Lind
Porsche 944 turbo, 1990 - Bengts steg 1, Lindsey racing wategate, Sänkt
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=7917]Porsche 924 turbo, 1980 - Renoveringsobjekt[/url]
Porsche 944 turbo, 1990 - Bengts steg 1, Lindsey racing wategate, Sänkt
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=7917]Porsche 924 turbo, 1980 - Renoveringsobjekt[/url]
- broberg
- Addict
- Posts: 2069
- Joined: 2004-03-17 14:39:27
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Årsmodell: Vet ej
- Contact:
- Maxx
- Addict
- Posts: 6045
- Joined: 2004-04-13 00:16:47
- Bilmodell: 968 Clubsport
- Årsmodell: 1994
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Enligt PET är det samma från första 924 till sista 951.
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Om inte så har jag original 931 stavar liggandes.GLind wrote:Passar 944a stavarna rakt av? Samma längd?
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Bara olika tjocklek beroende på "sättningen" i chassiet då antar jag?Maxx wrote:Enligt PET är det samma från första 924 till sista 951.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- Maxx
- Addict
- Posts: 6045
- Joined: 2004-04-13 00:16:47
- Bilmodell: 968 Clubsport
- Årsmodell: 1994
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Antar så, ja.patand wrote:Bara olika tjocklek beroende på "sättningen" i chassiet då antar jag?Maxx wrote:Enligt PET är det samma från första 924 till sista 951.
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
- GLind
- Turbo-Poster
- Posts: 942
- Joined: 2005-06-26 09:31:45
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Lund/Sthlm
- Contact:
Har äntligen haft tid att pilla lite med bilen igen. Jag har nu insett skillnaden på moment och "redit moment" (<- skånska)
Moment är oftaste sådan som står angivet när man ska dra åt saker. Ibland krävs det en liten hävarm för att lossa saker som är ditsatta med lite högre moment.
"Redit moment" finns bara på ett fåtal platser på den här planeten. Bakre hjullagren på en 924a.
Jag och far min fick ta vars ett 3 meter långt stålrör. Ett som förlängare och ett för att låsa bakaxeln. Det stålröret (ca 3-4cm i diameter och 3-4mm tjockt gods) som vi hade för att låsa bakaxeln böjdes . Hittade en förstärkt del på röret som senare användes för att få loss lagret. Jag har nu också förstått de problem och funderar som folk har haft på det här forumet ang dessa lager och dess åtdragning...
Var och handlade 12taggsbits för att få loss drivaxlarna också. Vi försökte först tillverka egna, men det var inte så lyckat (har aldrig sett dessa bultar förr, sitter de på andra bilar?) Dessa verkar också sitta som s*tan. Väntar på att det ska sluta regna nu (jobbar utomhus )
Moment är oftaste sådan som står angivet när man ska dra åt saker. Ibland krävs det en liten hävarm för att lossa saker som är ditsatta med lite högre moment.
"Redit moment" finns bara på ett fåtal platser på den här planeten. Bakre hjullagren på en 924a.
Jag och far min fick ta vars ett 3 meter långt stålrör. Ett som förlängare och ett för att låsa bakaxeln. Det stålröret (ca 3-4cm i diameter och 3-4mm tjockt gods) som vi hade för att låsa bakaxeln böjdes . Hittade en förstärkt del på röret som senare användes för att få loss lagret. Jag har nu också förstått de problem och funderar som folk har haft på det här forumet ang dessa lager och dess åtdragning...
Var och handlade 12taggsbits för att få loss drivaxlarna också. Vi försökte först tillverka egna, men det var inte så lyckat (har aldrig sett dessa bultar förr, sitter de på andra bilar?) Dessa verkar också sitta som s*tan. Väntar på att det ska sluta regna nu (jobbar utomhus )
/Gustav Lind
Porsche 944 turbo, 1990 - Bengts steg 1, Lindsey racing wategate, Sänkt
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=7917]Porsche 924 turbo, 1980 - Renoveringsobjekt[/url]
Porsche 944 turbo, 1990 - Bengts steg 1, Lindsey racing wategate, Sänkt
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=7917]Porsche 924 turbo, 1980 - Renoveringsobjekt[/url]
Who is online
Users browsing this forum: No registered users