944 vs 944 S vs 944 S2
- Carpe Diem
- S2-Poster
- Posts: 218
- Joined: 2006-06-14 13:24:48
- Bilmodell: 944 S2
- Location: Stenungsund
- Contact:
944 vs 944 S vs 944 S2
Hej,
Som nybliven forum-medlem och ännu inte 944-ägare, men på jakt, får man väl ställa några basala frågor kring 944:an? Det verkar finnas en hel del kunnigt folk här så jag hoppas på konkreta svar och råd!
* Säg att min tänkta inköpsbudget ligger på 50 tkr, men att den går att utöka för "rätt" bil... Skall jag satsa på en "vanlig" 163-hästare eller gå direkt på en S eller S2?
* Är det stora skillnader i kostnader för drift & underhåll mellan modellerna?
* Vilken bil är det som har 2,7-litersmotorn? Är det S:en? Eller är S:en en 2,5:a fast med dubbla överliggande kamaxlar?
* Någon har påstått att 2,7-litersmotorn blev för spetsig effektmässigt och att det är därför man fortsatte att borra upp den till 3,0 liter. Kan det stämma?
* En gammal ryggradskänsla säger mig att bilar börjar bli väldigt slitna vid 20.000 mil. Finns det fog för det när det gäller 944:an? Kanske gäller det mer "bruksbilar"... Ja,ja, jag är inte dummare än att det självklart beror på hur man skött service och oljebyten, hur många ägare det varit, finns servicebok... Men ändå!
* Jag har en önskelista i mitt bilsökande:
- Röd
- 17" cup-fälgar
- Turbo-spoiler (om man med det menar bakspoilern som sitter under bilen...?)
- Fräsch utanpå och inuti
Har den sedan följande är det bara +:
- Ju fler hästar desto roligare (eller?)
- R-däck
- Sänkt
- Sportstolar
Ingen dålig lista, jag vet, men önska sig får man väl...
HAR NI NÅGRA SJYSSTA TIPS KAN NI VÄL PM:A MIG!
Tacksam för många svar!
Som nybliven forum-medlem och ännu inte 944-ägare, men på jakt, får man väl ställa några basala frågor kring 944:an? Det verkar finnas en hel del kunnigt folk här så jag hoppas på konkreta svar och råd!
* Säg att min tänkta inköpsbudget ligger på 50 tkr, men att den går att utöka för "rätt" bil... Skall jag satsa på en "vanlig" 163-hästare eller gå direkt på en S eller S2?
* Är det stora skillnader i kostnader för drift & underhåll mellan modellerna?
* Vilken bil är det som har 2,7-litersmotorn? Är det S:en? Eller är S:en en 2,5:a fast med dubbla överliggande kamaxlar?
* Någon har påstått att 2,7-litersmotorn blev för spetsig effektmässigt och att det är därför man fortsatte att borra upp den till 3,0 liter. Kan det stämma?
* En gammal ryggradskänsla säger mig att bilar börjar bli väldigt slitna vid 20.000 mil. Finns det fog för det när det gäller 944:an? Kanske gäller det mer "bruksbilar"... Ja,ja, jag är inte dummare än att det självklart beror på hur man skött service och oljebyten, hur många ägare det varit, finns servicebok... Men ändå!
* Jag har en önskelista i mitt bilsökande:
- Röd
- 17" cup-fälgar
- Turbo-spoiler (om man med det menar bakspoilern som sitter under bilen...?)
- Fräsch utanpå och inuti
Har den sedan följande är det bara +:
- Ju fler hästar desto roligare (eller?)
- R-däck
- Sänkt
- Sportstolar
Ingen dålig lista, jag vet, men önska sig får man väl...
HAR NI NÅGRA SJYSSTA TIPS KAN NI VÄL PM:A MIG!
Tacksam för många svar!
- Maxx
- Addict
- Posts: 6045
- Joined: 2004-04-13 00:16:47
- Bilmodell: 968 Clubsport
- Årsmodell: 1994
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Satsa på en 944 iom din budget på 50k. Läs på forumet, det finns ganska många vad-ska-jag-köpa-för-modell-trådar nu.
Kolla under Säljes här på forumet då och då, och på Blocket med flera annonssidor. Även Porsche Club Sveriges annonssidor är ett bra ställe att kolla på (http://www.porsche.nu). Eller varför inte sätta ut en köpesannons?
Sen finns det ju folk på här på forumet som brukar tipsa om annonser/bilar de har sett.
Välkommen! Carpe Diem!
Kolla under Säljes här på forumet då och då, och på Blocket med flera annonssidor. Även Porsche Club Sveriges annonssidor är ett bra ställe att kolla på (http://www.porsche.nu). Eller varför inte sätta ut en köpesannons?
Sen finns det ju folk på här på forumet som brukar tipsa om annonser/bilar de har sett.
Välkommen! Carpe Diem!
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
- Lasse
- Turbo-Poster
- Posts: 611
- Joined: 2004-05-06 10:29:40
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Årsmodell: 1991
- Location: Strövelstorp
- Contact:
- Maxx
- Addict
- Posts: 6045
- Joined: 2004-04-13 00:16:47
- Bilmodell: 968 Clubsport
- Årsmodell: 1994
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Det är ju knappt så jag vågar skriva det, men ...
En 944 S2 är inte lite dyrare än en 944, de är runt 50% dyrare ... om de sen är 50% roligare vet jag inte. Nu ska jag inte dissa 944 S2, det är en trevlig bil.
En 944 S2 är inte lite dyrare än en 944, de är runt 50% dyrare ... om de sen är 50% roligare vet jag inte. Nu ska jag inte dissa 944 S2, det är en trevlig bil.
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
- GLind
- Turbo-Poster
- Posts: 942
- Joined: 2005-06-26 09:31:45
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Lund/Sthlm
- Contact:
Att S2an är dyrare har ju inte bara med att den har mer hästar att göra. De kom senare och har därav oftast inte gått så långt etc.
Om man sen väl tar steget till att börja kolla på S2or är det inte långt till en turbo
För övrigt kan man ju säga att det nog kommer att vara svårt att hitta en S2 inom din budget och med de kraven du har. Tror att en sen & lågmilad N/A eller S ligger mer inom ramen för det.
Om man sen väl tar steget till att börja kolla på S2or är det inte långt till en turbo
För övrigt kan man ju säga att det nog kommer att vara svårt att hitta en S2 inom din budget och med de kraven du har. Tror att en sen & lågmilad N/A eller S ligger mer inom ramen för det.
/Gustav Lind
Porsche 944 turbo, 1990 - Bengts steg 1, Lindsey racing wategate, Sänkt
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=7917]Porsche 924 turbo, 1980 - Renoveringsobjekt[/url]
Porsche 944 turbo, 1990 - Bengts steg 1, Lindsey racing wategate, Sänkt
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=7917]Porsche 924 turbo, 1980 - Renoveringsobjekt[/url]
-
- Carrera-Poster
- Posts: 320
- Joined: 2006-06-05 14:05:58
- Bilmodell: 928s såld
- Årsmodell: 1986
- Location: Linköping
- Contact:
- Pär Hylander
- Raceputte
- Posts: 4392
- Joined: 2004-03-29 12:40:09
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Laholm
- Contact:
-
- Carrera-Poster
- Posts: 320
- Joined: 2006-06-05 14:05:58
- Bilmodell: 928s såld
- Årsmodell: 1986
- Location: Linköping
- Contact:
- Maxx
- Addict
- Posts: 6045
- Joined: 2004-04-13 00:16:47
- Bilmodell: 968 Clubsport
- Årsmodell: 1994
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Precis ... och just därför är det dumt att lägga mer än 50k om man nu har en budget på 50k + kanske lite till ... de där "lite till" kan man få behov av fortare än man tänkt sig.Pär Hylander wrote:Vill påpeka att en dyr fin bil inte är ngn garanti för att man slipper dyrare reperationer. Det är antaligen mindre risk, men det är ingen garanti.
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
- Carpe Diem
- S2-Poster
- Posts: 218
- Joined: 2006-06-14 13:24:48
- Bilmodell: 944 S2
- Location: Stenungsund
- Contact:
- Maxx
- Addict
- Posts: 6045
- Joined: 2004-04-13 00:16:47
- Bilmodell: 968 Clubsport
- Årsmodell: 1994
- Location: Eskilstuna
- Contact:
2,7-litersmotorn finns i 944 från -89. Hela 2(!) hk extra, dvs 165 hk, men bättre vrid (enligt böckerna), 225 Nm vid 4200 rpm. (Jämfört med 205 vid 3000 för tidigare 163 hk-motorn.)Carpe Diem wrote:Tack för alla snabba svar! Jag läser och begrundar... Har ni några svar på det här kring 2,7-litersmotorn?
Ingen nackdel om du hittar en sådan men kanske främst för att det är sista årsmodellen för 944.
944 S har 2,5-litersmotorn fast med 16 ventiler. Motorn ger 190 hk, 230 Nm.
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
- GLind
- Turbo-Poster
- Posts: 942
- Joined: 2005-06-26 09:31:45
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Lund/Sthlm
- Contact:
944S har 190 pållar och en 2,5 liters fyra med 16 ventliler. Det fanns en 2,7 liters motor som kom 1989 i en 944 N/A (sista året för N/A tror jag) och fanns endast det året. 1990 fanns endast S2 och turbo att köpa (rätta mig om det är fel). Den hade marginellt högre effekt än vanliga 2,5 N/A. Därav misstänker jag att den är en 8v topp på den. 944S producerades inte längre '89 utan S2an hade då precis dagit S2ans plats. 2,7 liters maskinen hade motorkod M44/11 el. 12. 1989 N/A hade blocket från S2 verkar det som, men kortare slaglängd och endast 8v topp.
/Gustav Lind
Porsche 944 turbo, 1990 - Bengts steg 1, Lindsey racing wategate, Sänkt
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=7917]Porsche 924 turbo, 1980 - Renoveringsobjekt[/url]
Porsche 944 turbo, 1990 - Bengts steg 1, Lindsey racing wategate, Sänkt
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=7917]Porsche 924 turbo, 1980 - Renoveringsobjekt[/url]
- Carpe Diem
- S2-Poster
- Posts: 218
- Joined: 2006-06-14 13:24:48
- Bilmodell: 944 S2
- Location: Stenungsund
- Contact:
- GLind
- Turbo-Poster
- Posts: 942
- Joined: 2005-06-26 09:31:45
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Lund/Sthlm
- Contact:
Helt omöjligt att säga. Man måste se bilen för att sätta ett pris på den. Och mer vad ingår finns alla delar, vad är det för däck, fälgar osv osv osv. Med känd historia och fin så kan man väl börja vid 60kkr är den riktigt välskött så mer.
/Gustav Lind
Porsche 944 turbo, 1990 - Bengts steg 1, Lindsey racing wategate, Sänkt
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=7917]Porsche 924 turbo, 1980 - Renoveringsobjekt[/url]
Porsche 944 turbo, 1990 - Bengts steg 1, Lindsey racing wategate, Sänkt
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=7917]Porsche 924 turbo, 1980 - Renoveringsobjekt[/url]
-
- S-Poster
- Posts: 167
- Joined: 2006-03-10 15:37:05
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Contact:
Hej,Carpe Diem wrote:Är intresserad av en S2 -89 med knappt 20' mil på mätaren och känd (import) historia. Har inte tittat på den än men skicket bedöms, än så länge, som gott. Vad är ett rimligt pris?
va roligt att du börjar närma dig köp.
Priset beror ju helt på skicket men 45-70tkr skulle jag säga.
Jag hade tveklöst satsat på en S2 om jag var dig de 50hk extra gör stor skillnad. Jag hade helst försökt hitta en med diffbroms vilket förhöjer körglädjen väldigt mycket om man gillar att ladda på hårt i kurvorna.
//Björn
Björn Karlsson
S2 Cab
NA-86
S2 Cab
NA-86
Who is online
Users browsing this forum: No registered users