KW, Leda, Koni Yellows eller bara nya stötdämpare o fjädrar?

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Message
Author
User avatar
Torbjorn968
Addict
Posts: 1871
Joined: 2006-05-14 14:29:47
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

KW, Leda, Koni Yellows eller bara nya stötdämpare o fjädrar?

#1 Post by Torbjorn968 »

Har en Coupe 92 som verkar vara lite mjuk. Läser en massa om vad man skall ha för fjädring men kan inte sortera i vad jag skalll ha.

KW variant 3 kostar i England ca 15000:-, men så tillkommer montering och "reindexering" av kränghämmare och vi är uppe i 30 000:-

Något bättre alterenativ?

Något bra budget alternativ?

mvh

TL
Numera en liten Miata. Om nån har en fin 968 CS, en gul (inte brandgul") hör gärna av er. Det skall bli en till sån i mitt liv!

User avatar
qvisfr
Turbo-Poster
Posts: 987
Joined: 2005-08-21 23:53:49
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Lischöping
Contact:

Re: KW, Leda, Koni Yellows eller bara nya stötdämpare o fjäd

#2 Post by qvisfr »

Något bra budget alternativ?

mvh

TL
[/quote]


Sandéns Bilstein paket. Bra pris till vad du får. utzon har också liknande.
Annars ring Forza i Alingsås för H&R eller Bilstein, Jonas Jarlmark för Leda kit.

Lycka till!
Fredrik Q / BTG 8.05
Varv totalt: 424 st
Söker Ringen-leksak!!
PCS 9581, BMW SC 650

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#3 Post by Pär Hylander »

Vad är målet? Så korta varvtider som möjligt eller ngt annat?
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: KW, Leda, Koni Yellows eller bara nya stötdämpare o fjäd

#4 Post by patand »

Torbjorn968 wrote:men så tillkommer montering

Något bra budget alternativ?
Ett mycket bra budget alternativ är att montera själv... inte speciellt svårt egentligen och du kan säkert få både tips och handfast hjälp från folk på forumet. :)

Vips så har du sparat åtskilliga tusenlappar i monteringskostnad! 8)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#5 Post by patand »

Pär Hylander wrote:Vad är målet? Så korta varvtider som möjligt eller ngt annat?
När jag träffade Torbjörn på Sviesta för några veckor sedan så var, så vitt jag minns, tanken med 968an att ha den som alltiallo bil, så jag skulle tro han siktar på en del bankörning men mestadels gatkörning.

Ett chassie i stil med m030 paketet eller möjligen lite hårdare tror jag skulle passa Torbjörn. Tyvärr vet jag inte vad man ska ha för grejer till ett sådant paket men det finns det nog andra som har koll på.

:)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
spirou944t
Turbo-Poster
Posts: 505
Joined: 2004-03-30 06:56:17
Bilmodell: 944 turbo
Årsmodell: 1986
Location: Linköping
Contact:

#6 Post by spirou944t »

Hallå!

Svarar på din mailfråga här:
Jag har köpt ett LEDA-chassi, med 100N/mm-fjädrar fram och 130 bak, borttagna stavar.
Det verkar funka kanon för bana, men är rätt stötigt på vanlig dålig svensk väg.
Jag har det inställt på 12 "läget" av 24, och det är ganske stabilt!
Men det finns ju några varianter av LEDA innan detta, och även av dom andra fabrikaten.
Bilstein är ju rätt vanligt.
Erik Sevetin
[i]951:a -86 Mörkgråmetalic ;)
PCS #8474
944 Sverige #83[/i]

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#7 Post by Pär Hylander »

Ok, då tycker jag följande.

Vilket varumärke det är på dämpare och stötter är inte det som spelar roll. Stöttorna är knappast heller den enskilt viktigaste komponenten tror jag.

Eftersom bilen verkar ha gått långt så är nya bussningar i princip överallt en viktig punkt tror jag. Det ska knappast vara vara gulmetallbussningar eller så till en kombibil, utan snarare av orginaltyp eller ett snäpp styvare. Kanske runt 5 kkr i delar

Fram finns väl diverse olika dämpare att stoppa i fjäderbenen, det klara sig väl med typ 3 kkr eller så? Sen använder man sig av ett coiloverombyggnadskit från t.ex Utzon så att vettiga fjädrar kan användas, 1500 kr. Sen fjädrar som kanske ligger på 50 N/mm (ca 300 pund per tumme, lbs/in), 1500 kr till?

Bak så kan man kanske använda sig av ngn billigare coilover, typ AVO. Tror dom kostar runt 1500 kr/st, sen behövs hjälpfjädrar oxo, 1500 kr till.

Då är vi väl uppe i 13-14 kkr, sen får man alltså investera en stor del i sin fritid ;-) (inkl omindexering eller demontage av torsionstavarana bak (inte kränghämmaren)

Kanske lite kraftigare kränghämmare fram och bak skulle vara med oxo, ev är kraftigaste orginalframkrängaren på 26.8 mm för klen igentligen, men såna är hyggligt billiga begagnade. Sen kompleterar man med en ny 968CS ställbar bakkrängare.

Kontentan är ivf:
Hellre 5 kkr billigare stöttor och 5 kkr på bussningar
Hellre vettiga fjäderkonstanter än fräck namn på stöttorna.

Sen ska såklart hjulen peka och luta rätt oxo!
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

User avatar
Torbjorn968
Addict
Posts: 1871
Joined: 2006-05-14 14:29:47
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#8 Post by Torbjorn968 »

Tack för alla svar!

Som patand påpekade (trodde länge detta var en anglifiering av påtänd men nu vet jag ju vad Patrik heter... :-) så är det en kombibil.

Bilen verkar framförallt mjukt bak, den har en dendens att lite plötsligt "sätta sig" vid kurvtagning och accelleration.

Så kanske börja med:

- bussningar
- bakre kränghämmare

Bäst vore väl att få någon med riktig koll att köra bilen,

Mvh

TL
Numera en liten Miata. Om nån har en fin 968 CS, en gul (inte brandgul") hör gärna av er. Det skall bli en till sån i mitt liv!

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#9 Post by patand »

Tycker det låter som att du först och främst behöver nya dämpare till bilen! Beroende på hur mycket bana du ska köra (och vilken ambition du har på bankörningarna) så är det ju allt ifrån nya standarddämpare (och bussningar) till att byta till nya fjädrar och coilovers bak.

Bara byta dämparna till nya fräscha originaldämpare lär nog göra rätt mycket skillnad på din bil och är ju relativt billigt. Men har du i vilket fall som helst tänkt styva upp chassit utöver normalstyvheten så är det ju såklart vettigare att göra detta på en gång istället för att slänga ut pengar på originaldämpare och sen byta till "värre" dämpare om 1 år eller 2...

Men samtidigt så vet du ju egentligen inte hur bilen känns i original, kanske är det tillräckligt för dina behov?
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Pake
S-Poster
Posts: 66
Joined: 2004-06-13 19:34:58
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Norberg
Contact:

Skillnad på dämpare??

#10 Post by Pake »

Har börjat fundera på att byta mina dämpare efter slalomkörningen på Lazzat i söndags. Kolla bilderna förstår ni att jag vill byta något!
Hos Utzon finns både Sachs och Koni i olika varianter Advantage, Sport etc. Vad motsvarar orginal, och vilka har lite hårdare dämpning, om man vill ha det?
Orginalfjädrar, bättre (hårdare) dämpare och grövre krängare bak (har orginal -86 N/A nu 21,5 mm??) är en superbudget uppgradering som jag funderar på. Kan det funka? Eller ska man leta efter några beg. turbo el. M030 paket?
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Porsche 928 GT

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#11 Post by patand »

Pake, jag föreslår att du ringer och pratar med Peter (Utzon). Han är trevlig, kompetent och mycket hjälpsam. Du kommer säkert få ett bra förslag och ett bra pris på grejerna av honom. :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

Dea
Addict
Posts: 1746
Joined: 2004-05-31 18:01:09
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Göteborg
Contact:

#12 Post by Dea »

Finns ju ett par främre Sandén fjäderben till salu på köp&sälj sidan........... (lite reklam för min egen annons... :oops: )

/Dea
Porsche 944 Turbo -90
PCS #9245

User avatar
Pake
S-Poster
Posts: 66
Joined: 2004-06-13 19:34:58
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Norberg
Contact:

Re: Skillnad på dämpare??

#13 Post by Pake »

Har kollat upp lite fakta. Krängningshämmare bak var inte orginal -86, min bil har heller ingen. Dämparna är standard men ska vara bytta för ca 4 år sen. Vid normal kontroll verkar de fungera tillfredställande. Ska börja med att montera krängare bak och se vad det ger.
Porsche 928 GT

User avatar
Torbjorn968
Addict
Posts: 1871
Joined: 2006-05-14 14:29:47
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

Eibach dubbelfjäder

#14 Post by Torbjorn968 »

I en Brittisk tidning (tror det vara Porsche and 911 world) provades en vässad Cayman. Man hade bl a monterat fjädrar från Eibach med en kort mjuk fjäder som kompletterades av en längre hård. Den korta fjädern var för att filtrera ut små ojämnheter och göra körningen rimligt behaglig trots att huvudfjädern var hård.

Detta verkade vara lite vad man är ute efter: äta kakan och ha den kvar s a s.

Vad behöver jag veta om jag köper fjädrar för att det skall funka för 968an?

Mvh

TL
Numera en liten Miata. Om nån har en fin 968 CS, en gul (inte brandgul") hör gärna av er. Det skall bli en till sån i mitt liv!

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

Re: Eibach dubbelfjäder

#15 Post by Pär Hylander »

Torbjorn968 wrote:I en Brittisk tidning (tror det vara Porsche and 911 world) provades en vässad Cayman. Man hade bl a monterat fjädrar från Eibach med en kort mjuk fjäder som kompletterades av en längre hård. Den korta fjädern var för att filtrera ut små ojämnheter och göra körningen rimligt behaglig trots att huvudfjädern var hård.

Detta verkade vara lite vad man är ute efter: äta kakan och ha den kvar s a s.

Vad behöver jag veta om jag köper fjädrar för att det skall funka för 968an?

Mvh

TL
Det du beskriver är en progressiv fjäder (vilket är samma sak som två seriekopplade fjädrar med olika konstant). Detta är f ö standard på en del 944, bla M030 (fast det är "väldigt" mjukt)

Chansen att det blir "rätt" tror jag är mycket större än att det blir bra.

Tror f ö inte fjädrarna påverkar "stötigheten" sådär extremt mycket, tror dämparna är viktigare. Så kanske relativt hårda fjädrar (men inte racehårt) och relativt grova krängare (som inte påverkar fjädringskomforten direkt, utan bara roll) samt justerbara dämpare som kan justeras enkelt (dvs inte M030 dämpare bak, utan dämpare med justerratt.
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users