GT3 bromsar

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Message
Author
User avatar
qvisfr
Turbo-Poster
Posts: 987
Joined: 2005-08-21 23:53:49
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Lischöping
Contact:

GT3 bromsar

#1 Post by qvisfr »

Hej.
Har i vinter monterat GT3 bromsar fram på min 968 CS och tycker att bilen fått lite annan bromskaraktär.Det sitter gula Pagid på fram, och bak sitter det orginal skivor och Sandens belägg.
Tycker bromspedalen "stumnar" mycket tidigare vid hårda inbromsningar nu, och ABS´n går in och jobbar tidigare.
Är det normalt?
Hört man kan byta bromsventil(!?) till den som satt på 928:an, tror jag det var. Gör det nån skillnad, och isf hur?

För övrigt så skriker beläggen så där härligt rejsigt! I stan får man en hel att vända på blicken när man försöker smyga ner farten. :lol:
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Fredrik Q / BTG 8.05
Varv totalt: 424 st
Söker Ringen-leksak!!
PCS 9581, BMW SC 650

User avatar
Corleone
Turbo-Poster
Posts: 665
Joined: 2004-03-29 18:18:34
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Norrköping
Contact:

#2 Post by Corleone »

Vem har gjort konverteringen?
SOLD! 563 rwhp @ 1.3 bar E85. 100-200 km/h = 6,3 sec. Red 951-89. 3 l Darton, JE-Pistons. GTBB40, 3" exhaust, 5" outlet, SFR headers, Tial 46 WG, ported head stage 10, Ferrea 48/42 mm valves, solid lifters, titanium retainers, Milledge cam, short intake, 1680 cc inj, SX fuel pump, MSD DIS4HO, Corleone 4,5" IC, HKS Racing bov, LinkG2, vented header panel, 18" BBS Le Mans, Kumho 265+285 R-tyres, 968 rear wing+mirrors+RS steering wheel. Heigo rollage cage. Sparco Evo

User avatar
qvisfr
Turbo-Poster
Posts: 987
Joined: 2005-08-21 23:53:49
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Lischöping
Contact:

#3 Post by qvisfr »

Corleone wrote:Vem har gjort konverteringen?
Sanden.
Fredrik Q / BTG 8.05
Varv totalt: 424 st
Söker Ringen-leksak!!
PCS 9581, BMW SC 650

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#4 Post by Pär Hylander »

Antagligen har du förändrat (försämrat) din bromsbalans. Kolvytan fram lär väl vara mycket större nu, vilket innebär att när framdäcken når sin maximala bromsning så används bakbromsarna mindre.

Jag tycker att du ska ha en ställbar bromsreduceringsventil så att du kan ställa in rätt bromsbalans
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

User avatar
qvisfr
Turbo-Poster
Posts: 987
Joined: 2005-08-21 23:53:49
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Lischöping
Contact:

#5 Post by qvisfr »

Jag tycker att du ska ha en ställbar bromsreduceringsventil så att du kan ställa in rätt bromsbalans
[/quote]

Ok.
Vilken typ rekommenderar du?
Var kan man köpa sånt?
Och hur ställer man det sedan?

Tack för svaren.
Fredrik Q / BTG 8.05
Varv totalt: 424 st
Söker Ringen-leksak!!
PCS 9581, BMW SC 650

Rikard
Addict
Posts: 1713
Joined: 2004-03-29 19:10:36
Bilmodell: 996 turbo, 718 Cayman
Årsmodell: Vet ej
Contact:

#6 Post by Rikard »

Jag tycker att du skall byta till gula Pagid även bak, då får du nog bättre bromsbalans.


Rikard
Rikard Sjöholm
Bor i Lidköping
Har en grafitgrå turbo -86 -SÅLD-
Har en 911 turbo -03
Har en 718 Cayman -17
PCS 8228
PCS 996/997/991 turboregistret

User avatar
qvisfr
Turbo-Poster
Posts: 987
Joined: 2005-08-21 23:53:49
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Lischöping
Contact:

#7 Post by qvisfr »

Rikard wrote:Jag tycker att du skall byta till gula Pagid även bak, då får du nog bättre bromsbalans.


Rikard
Hade tänkt köra slut på de belägg jag har, och sedan sätta typ blå Pagid runt om. mer min ekonomi efter vintern!
Fredrik Q / BTG 8.05
Varv totalt: 424 st
Söker Ringen-leksak!!
PCS 9581, BMW SC 650

User avatar
gurra
Sponsor
Posts: 3548
Joined: 2004-03-29 08:48:26
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

Re: GT3 bromsar

#8 Post by gurra »

qvisfr wrote:Hört man kan byta bromsventil(!?) till den som satt på 928:an, tror jag det var. Gör det nån skillnad, och isf hur?
Det stämmer, det är 928ans ventil som man vanligtvis byter till när det gäller "fasta" ventiler.

Det gör rätt stor skillnad. Original är lagd för att vara så säker som möjligt vid tex panikinbromsning i väta i kurva.
Vid bankörning kan den tyckas lite väl restrektiv och då är 928ans ventil ett bra alternativ.

Särskilt för dig nu med ett par steg större bromsar fram.
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
qvisfr
Turbo-Poster
Posts: 987
Joined: 2005-08-21 23:53:49
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Lischöping
Contact:

Re: GT3 bromsar

#9 Post by qvisfr »

Det stämmer, det är 928ans ventil som man vanligtvis byter till när det gäller "fasta" ventiler.

Vet du var jag kan köpa en sån? Och vad kostar de?

Mvh,
Fredrik
Fredrik Q / BTG 8.05
Varv totalt: 424 st
Söker Ringen-leksak!!
PCS 9581, BMW SC 650

Tomas
Addict
Posts: 1184
Joined: 2004-04-03 11:33:27
Bilmodell: 944 turbo S
Årsmodell: 1988
Location: Boden
Contact:

#10 Post by Tomas »

http://www.paragon-products.com/product_p/944tblv.htm
Jag antar att det är denna som avses.
[size=75]1988 944 Turbo S
Bosch HFM5 MAF, eget MAF-chip, mappar för bensin & E85.
3" avgassystem med separat rör för wastegate, Tial 38 mm wastegate, modifierad intercooler, 944 NA kamaxel, Siemens #72 spridare, Bosch 044 bränslepump.
Innovate LM-1 bredbandslambda med dataloggning.
Öhlins stötdämpare fram och bak, justerbara i kompression och retur. Borttagna torsionsstavar, gummibussningar bytta mot plast och länklager.
Victor LeMans 9,5+11x18" fälgar med Toyo R888 265+295 däck.[/size]

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#11 Post by Pär Hylander »

Det finns ju en massa snitsiga eftermarknadsventiler, t.ex Wilwood mm som kan köpas på massor av olika raceshops både inom och utom riket. Sätter man dessa synligt och åtkompligt för förarplats finns det viss risk att tjurig SBP-personal sätter sig på tvären. Möjligen är det "lagligare" att sätta den så att den inte är justerbar från förarplats.

Jag har använt en gammal lastkännande reducerventil från en golf eller nått, kostade 100 kr på skroten. Dom som är noga med att det ska se bra ut tycker nog inte det är en snygg lösning. Man kan se bilder på Edvins hemsida. http://web.comhem.se/~u73302670/polare/par.html

Man justerar tills det bromsar bra på alla hjulen, för säkerthetsskull kanske bra ska låsa upp en gnutta tidigare än bak. Antagligen har det mindre betydelse om man har ABS. Är det halt som attan så kan man ändra så att det bromsar mer bak, då blir totalbromsningen bättre.

Visst kan man tycka att man bör ha likadana bromsbelägg bak som fram för att få så jämn karakteristik som möjligt på bromsarna. Friktionskoefficienten är dock temperaturberoende och som jag ser det finns det inget som talar för att fram och bakbroms värms upp på likartat sätt. Det är bara om friktionskoeffiecienten är praktiskt taget opåverkad av temperaturen som man har full nytta av ngt sådant.

Jag har orginal diagonalkopplade bromskretsar och har följdaktligen valt en två-krets reducerventil. Den faste som det länkas till verkar vara en enkelkretsventil. Behöver man två sådana eller är 928:an inte diagonalkopplad? Hur är det med 944/968, är inte dom diagonalkopplade?

Edit: jag har alltså kopplat reduceringen till bakhjulen. Problemet med aktuell 968 verkar ju vara för mkt bromskraft på framhjulen så då kan man ju inte koppla så utan andra åtgärder. Finns det en fast reducerventil till bakhjulen idag så ska den alltså rimligen demonteras om en justerbar kopplas till bakhjulen. JAg tycker det känns lite avigt att koppla en reducerventil till framhjulen då man dels tappar "pedalkraft" och dels är karakteristiken antagligen inte alls anpassad till framhjulens lastväxlning.
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

User avatar
Utzon.se
Sponsor
Posts: 298
Joined: 2004-07-05 22:11:39
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Partille
Contact:

#12 Post by Utzon.se »

Pär Hylander wrote:Antagligen har du förändrat (försämrat) din bromsbalans. Kolvytan fram lär väl vara mycket större nu, vilket innebär att när framdäcken når sin maximala bromsning så används bakbromsarna mindre.

Jag tycker att du ska ha en ställbar bromsreduceringsventil så att du kan ställa in rätt bromsbalans
Men vänta nu.
Jag tolkar ditt inlägg som att du tycker att han skall reducera frambromsarna med en sådan ventil?
Är det verkligen bra?

Edit: Du rättade detta i ditt andra inlägg, sorry
Utzon "Crew"
Peter
Johannes

User avatar
gurra
Sponsor
Posts: 3548
Joined: 2004-03-29 08:48:26
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#13 Post by gurra »

Ifall det gäller en gatbil skulle jag skaffa en 928-ventil och prova istället för att bygga om..
Kostar inte så mycket och det går lätt att byta tillbaka ifall så önskas.

Det kommer iaf bli garanterat bättre!
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
qvisfr
Turbo-Poster
Posts: 987
Joined: 2005-08-21 23:53:49
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Lischöping
Contact:

#14 Post by qvisfr »

Peter, gröne jägarn: har nån av er nån ventil liggandes i förråden?
Fredrik Q / BTG 8.05
Varv totalt: 424 st
Söker Ringen-leksak!!
PCS 9581, BMW SC 650

User avatar
gurra
Sponsor
Posts: 3548
Joined: 2004-03-29 08:48:26
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#15 Post by gurra »

Tyvärr inte.
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users