Det finns ju en massa snitsiga eftermarknadsventiler, t.ex Wilwood mm som kan köpas på massor av olika raceshops både inom och utom riket. Sätter man dessa synligt och åtkompligt för förarplats finns det viss risk att tjurig SBP-personal sätter sig på tvären. Möjligen är det "lagligare" att sätta den så att den inte är justerbar från förarplats.
Jag har använt en gammal lastkännande reducerventil från en golf eller nått, kostade 100 kr på skroten. Dom som är noga med att det ska se bra ut tycker nog inte det är en snygg lösning. Man kan se bilder på Edvins hemsida.
http://web.comhem.se/~u73302670/polare/par.html
Man justerar tills det bromsar bra på alla hjulen, för säkerthetsskull kanske bra ska låsa upp en gnutta tidigare än bak. Antagligen har det mindre betydelse om man har ABS. Är det halt som attan så kan man ändra så att det bromsar mer bak, då blir totalbromsningen bättre.
Visst kan man tycka att man bör ha likadana bromsbelägg bak som fram för att få så jämn karakteristik som möjligt på bromsarna. Friktionskoefficienten är dock temperaturberoende och som jag ser det finns det inget som talar för att fram och bakbroms värms upp på likartat sätt. Det är bara om friktionskoeffiecienten är praktiskt taget opåverkad av temperaturen som man har full nytta av ngt sådant.
Jag har orginal diagonalkopplade bromskretsar och har följdaktligen valt en två-krets reducerventil. Den faste som det länkas till verkar vara en enkelkretsventil. Behöver man två sådana eller är 928:an inte diagonalkopplad? Hur är det med 944/968, är inte dom diagonalkopplade?
Edit: jag har alltså kopplat reduceringen till bakhjulen. Problemet med aktuell 968 verkar ju vara för mkt bromskraft på framhjulen så då kan man ju inte koppla så utan andra åtgärder. Finns det en fast reducerventil till bakhjulen idag så ska den alltså rimligen demonteras om en justerbar kopplas till bakhjulen. JAg tycker det känns lite avigt att koppla en reducerventil till framhjulen då man dels tappar "pedalkraft" och dels är karakteristiken antagligen inte alls anpassad till framhjulens lastväxlning.