Byte koppling 924
-
- NA-Poster
- Posts: 4
- Joined: 2004-05-20 22:02:46
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Hässleholm
- Contact:
Byte koppling 924
Har länge gått o drömt om en porsche, fast inte riktigt haft råd.
Har nu beslutat mig för en billig 924 med lite gör det själv.
Funderar på den här : http://www2.blocket.se/view/2591781.htm?l=0&c=1&city=0
Frågan är då om jag klarar att byta kopplingen själv och vad det
kan tänkas kosta. Är lite novis på mek men med lite tålamod och
massa svordommar ska det nog gå.
Andra synpunkter??
/Daniel
Har nu beslutat mig för en billig 924 med lite gör det själv.
Funderar på den här : http://www2.blocket.se/view/2591781.htm?l=0&c=1&city=0
Frågan är då om jag klarar att byta kopplingen själv och vad det
kan tänkas kosta. Är lite novis på mek men med lite tålamod och
massa svordommar ska det nog gå.
Andra synpunkter??
/Daniel
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Verkar som ett rätt bra köp tycker jag... den är ju besiktad och i övrigt verkar det inte vara så himla mycket fel på den... enligt texten alltså.
Kan ej kommentera kopplingsbytet egentligen då jag själv aldrig gjort det på en 924. Bara gjort det på en Peugeot 204 en gång... det var trååångt... men Porschen är ju bakhjulsdriven så det är nog enklare då...
Kan ej kommentera kopplingsbytet egentligen då jag själv aldrig gjort det på en 924. Bara gjort det på en Peugeot 204 en gång... det var trååångt... men Porschen är ju bakhjulsdriven så det är nog enklare då...
- Mr Z
- Carrera-Poster
- Posts: 322
- Joined: 2004-04-04 21:58:49
- Bilmodell: 951
- Årsmodell: 1986
- Location: Sthlm
- Contact:
Det är inte enkelt att byta koppling på en porsche med motorn fram pga transaxeln.... Men det är klart att det går.
Börja med att plocka ner vxl-lådan, sen skruvar du loss transaxeln och drar den bakåt. Sen är det "bara" att byta som vanligt....
I väldigt stora drag alltså.....
Klart att det kan vara ett bra köp men en körklar kostar väl mellan 15-20000 och så mycket billigare än så blir det nog inte... Men du vet ju att kopplingen är ny iaf
/Peter Z
Börja med att plocka ner vxl-lådan, sen skruvar du loss transaxeln och drar den bakåt. Sen är det "bara" att byta som vanligt....
I väldigt stora drag alltså.....
Klart att det kan vara ett bra köp men en körklar kostar väl mellan 15-20000 och så mycket billigare än så blir det nog inte... Men du vet ju att kopplingen är ny iaf
/Peter Z
MVH Peter Z
I garaget: En röd 951 -86. Tyvärr med två skurna cylindrar :(
I garaget: En röd 951 -86. Tyvärr med två skurna cylindrar :(
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Vad jag förstod enligt annonsen så är detta exemplar körtklart... och kostar bara 10.000. Givetvis BÖR man byta koppling... men den gick ju att köra och är besiktad...Mr Z wrote:Klart att det kan vara ett bra köp men en körklar kostar väl mellan 15-20000 och så mycket billigare än så blir det nog inte... Men du vet ju att kopplingen är ny iaf
/Peter Z
- Mr Z
- Carrera-Poster
- Posts: 322
- Joined: 2004-04-04 21:58:49
- Bilmodell: 951
- Årsmodell: 1986
- Location: Sthlm
- Contact:
Vilket förståss är trevligt men har man bytt kopplingen på 9*4 nå´n gång vet man att det inte är kul att ha det hängande över sig...patand wrote:Vad jag förstod enligt annonsen så är detta exemplar körtklart... och kostar bara 10.000. Givetvis BÖR man byta koppling... men den gick ju att köra och är besiktad...Mr Z wrote:Klart att det kan vara ett bra köp men en körklar kostar väl mellan 15-20000 och så mycket billigare än så blir det nog inte... Men du vet ju att kopplingen är ny iaf
/Peter Z
Jag menar inte alls att det verkar ett dåligt köp men vill påpeka att ett kopplingsbyte är bökigare än på många andra bilar...
Jag vet inte vad kopplingen kostar till en 924 men till en 944 kostar bara lamellen 3000 spänn och skall man byta hela kitet så går det loss på ca. 10 lax....
/Peter Z
MVH Peter Z
I garaget: En röd 951 -86. Tyvärr med två skurna cylindrar :(
I garaget: En röd 951 -86. Tyvärr med två skurna cylindrar :(
-
- NA-Poster
- Posts: 4
- Joined: 2004-05-20 22:02:46
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Hässleholm
- Contact:
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Kolla vad kopplingen kostar iaf innan du går vidare... bara att slå en signal till Porsche Center...Dasse wrote:10 lax för att fixa + en massa jobb låter
lite väl mycket för mig. Får väl kika vidare
lite grann.
Tack för synpunkterna!
/Daniel
hmmm kanske man skulle köpa den själv annars... som reservdelsbil... näe kanske inte... har trångt nog ändå på tomten...
-
- Addict
- Posts: 2289
- Joined: 2004-03-29 19:38:47
- Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Kumla
- Contact:
http://hem.passagen.se/utzon/
Kopplingsats (Lamell + Tryckplatta + Urtrampningslager) 1918 kr st
Jag misstänker att jobbet är lika stort på en 924:a som på en 944:a vilket innebär att det är mycket att göra och ganska bökigt. Sök lite på nätet om byte på 944:an så lär du få en bild av jobbets omfattning.
Sedan ska du nog räkna med att det är lite annat som bör bytas också. Så se till att du har lagt undan en 5000 kr extra att ta av för att fixa lite under sommaren om det behövs.
//Magnus
Kopplingsats (Lamell + Tryckplatta + Urtrampningslager) 1918 kr st
Jag misstänker att jobbet är lika stort på en 924:a som på en 944:a vilket innebär att det är mycket att göra och ganska bökigt. Sök lite på nätet om byte på 944:an så lär du få en bild av jobbets omfattning.
Sedan ska du nog räkna med att det är lite annat som bör bytas också. Så se till att du har lagt undan en 5000 kr extra att ta av för att fixa lite under sommaren om det behövs.
//Magnus
Magnus Karlström
996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...
996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
- Mr Z
- Carrera-Poster
- Posts: 322
- Joined: 2004-04-04 21:58:49
- Bilmodell: 951
- Årsmodell: 1986
- Location: Sthlm
- Contact:
Jag skrev ju just att jag inte viste vad en koppling till en 924 kostade och dessutom att det inte verkade vara något dåligt köp om du läste allt....patand wrote:1918kr var ju lite skillnad mot det pris på 10.000 som nämndes... sen att det är mycket jobb det kanske man kan ta om man får en bil för det priset...
Jag ville bara ge lite tips och råd... Det är ju inte kul att köpa något och sedan inse att det blir en massa jobb man inte räknat med.... Och dessutom blir mycket dyrare än man tänkt...
Att den där bilen landar över 15 lax med bytt koppling får man nog räkna med... Men det är ju inte så farligt tycker jag och då vet man ju som jag tidigare skrev att den är i bra skick... (kopplingen alltså) Vilket man inte vet om man köper en bil med fungerande koppling....
/Peter Z
MVH Peter Z
I garaget: En röd 951 -86. Tyvärr med två skurna cylindrar :(
I garaget: En röd 951 -86. Tyvärr med två skurna cylindrar :(
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Sorry... priset du nämde på närmare 10 lax var visst för 944an... tror vi är rätt överens i övrigt angående huruvida det kan vara ett bra köp eller inte..Mr Z wrote:Jag skrev ju just att jag inte viste vad en koppling till en 924 kostade och dessutom att det inte verkade vara något dåligt köp om du läste allt....patand wrote:1918kr var ju lite skillnad mot det pris på 10.000 som nämndes... sen att det är mycket jobb det kanske man kan ta om man får en bil för det priset...
Jag ville bara ge lite tips och råd... Det är ju inte kul att köpa något och sedan inse att det blir en massa jobb man inte räknat med.... Och dessutom blir mycket dyrare än man tänkt...
Att den där bilen landar över 15 lax med bytt koppling får man nog räkna med... Men det är ju inte så farligt tycker jag och då vet man ju som jag tidigare skrev att den är i bra skick... (kopplingen alltså) Vilket man inte vet om man köper en bil med fungerande koppling....
/Peter Z
-
- NA-Poster
- Posts: 4
- Joined: 2004-05-20 22:02:46
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Hässleholm
- Contact:
-
- NA-Poster
- Posts: 25
- Joined: 2004-04-09 23:09:43
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Uppsala
- Contact:
Du fixar det med vanliga verktyg, men du får nog köpa några lösa hylsor (insex/torx), har inte bytt på 924 men 944, å det är inget litet projekt, tog mig ca 8h att riva 1h att byta och 8h att sätta ihop igen, passa på att byta olja i lådan när du har den nere/lös, en växellådsdomkraft underlättar massor, hade inte börjat utan... Passa oxå på att byta nållager och bakrevevaxeltätning, då allt är nere, du vill inte riva igen... Klart att du ska köpa, att göra jobbet själv är bra för moralen juh*L*, koplingen till en 924 är ju nästan gratis
I luften gör det inte ont...
- Pär Hylander
- Raceputte
- Posts: 4392
- Joined: 2004-03-29 12:40:09
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Laholm
- Contact:
Hmm, det beror nog på vad man menar med specialverktyg.... Du behöver inte några för bilmodellen speciella verktyg, men ett hyggligt välförsett verktygsförråd behövs. Eftersom du skriver att du inte brukar byta olja så misstänker jag att du kanske inte har så mycket verktyg?Dasse wrote: Jag brukar ju inte ens byta olja själv annars.
Behövs det en massa special verktyg eller fixar
man det med "vanliga" verktyg?
// Daniel
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite
_______________________________
Buskör för lite
-
- NA-Poster
- Posts: 4
- Joined: 2004-05-20 22:02:46
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Hässleholm
- Contact:
Who is online
Users browsing this forum: No registered users