944 Turbo S Revline Racing - 514 rwhp

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Message
Author
User avatar
gurra
Sponsor
Posts: 3540
Joined: 2004-03-29 08:48:26
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

944 Turbo S Revline Racing - 514 rwhp

#1 Post by gurra »

Aktuell status, uppdaterad 2010-03-19

Säsongen är inte riktigt över men vinterplanerna är i full gång.
Det ser ut att bli en rätt hektiskt vinter :cry:
Det gäller mao att sätta igång i tid så att allt är klart till våren.

Modifieringar inför säsong 2010

Motor
En 3.0l 16v turbomotor ska byggs. Motorn baseras på en 968-motor med bibehållen variocam. Målet är en hållbar och responsiv motor. Kommer att köra lite högre komp och samma turbo så registret blir ca 3500-4000 rpm långt. Effekten bör hamna på 450+ hp @ 0,9 bar, 500+ @ 1,1 bar.
- PÅBÖRJAT

Bränslesystem
* Byta ut nuvarande Bosch 044 pump mot en FueLab pump och filter.
* Nya nylonomspunna bränsleslangar i AN8 från tank till pump till filter till motor.
* Uppgradera elkablaget till pumpen också


Chassi & fästen
* Nya bärarmar fram i chrome moly med utbytbara spindelleder justerade för bättre vinkel med låg bil - KLART
* Nya fjädrar - 650 lbs fram - KLART
* Nya fjädrar - 750 lbs bak - KLART
* 18mm spacers bak - KLART
* 7mm spacers fram - KLART
* Cornerweight & ny inställning.
* Nya semisolida fästen för motor och växellåda.


Bromsar
Effekt kräver bromsar.. Mina 322x32 mm big reds har inte räckt till, förhoppningsvis avhjälps det med rejält kylning.
Modifieringarna:
* Bygga rejäl bromskylning med 3" intag i fronten - 90% färdigt
* Isolerande material mellan kolvar och belägg (från KH Motorsport)
* Byta dammskydden plus ny vätska RBF660 osv...

Interiör / säkerhet
* Fullbur från Heigo. Pulverlackad illgrön :) - KLART
* Ombyggda stolsfästen osv för att få till bra position och justerbarhet. - KLART
* Nya mätarpaneler, kläs i svart alcantara - KLART
* Schroth 6-punktsbälten

Exteriör
* Ny motorhuv med kärna av karbon, stort integrerat luftutsläpp from Oreca Viper
* 968-speglar i glasfiber (viss lättning :))
* Bromsscoop i fronten - Färdiga för lack
* 968 vinge för att bli av med den fula gummivingen. Downforce får vänta till 2011

Motorstyrning/Mätare
* STACK bredbandslambda - KLART
* ProSport 60mm peak/warning-mätare för:
- Vattentemp
- Oljetemp
- Oljetryck
- EGT
- Bränsletryck
- Turbotryck - KLART

----------------------------------------------------------------------------------
GAMMAL INFO, POSTAD 2005-12-27:

Är lite sent ute med den här infon här, vissa av er kanske har läst på jänkeforumen men nu är det iaf dags att prestentera vinterprojektet för hemmapubliken :)

Det hela började i höstas då jag kände att det fanns 2 vägar att gå med Gröne Jägarn... Antingen anse den som "klar" och gå vidare med ett annat projekt. Eller att satsa fullt ut. Go Big or Go Home.
Det kloka (?) beslutet blev GO BIG och här är vad som är på gång nu under vintern...


Idolbild från i somras, Gröne Jägarn - 944 Turbo S -88:
Image

Bilen lackades om för ett par år sen i Porsche Rainforest Green. Inget lätt beslut det här med färg men den gröna är lagom diskret och farlig.. På insidan har den en svart läderinteriör i nyskick.

Så vad kommer hända?? Hmm det är nog lättare att nämna det som inte kommer bytas ut eller byggas om :P

Chassi:
* Bilstein Escort Turbo Cup coilovers. Club Sport dämpning. Hypercoil fjädrar och Lindsey camber plates.
* Borttagna torsionsstavar
* Welmeister solida bussningar bak
* Powerflex bussningar fram
* 968 M030 kränghämmare, 30/19mm ställbar bak. Nya bussningar


Bromsar:
* 996 GT3/TT bromsok fram
* 993 TT skivor med gjutna hål och lösa nav. Nya brorrade skivor bak
* Lindsey anodiserade nav
* Stålomspunna bromsslangar
* Mintex C-tech belägg fram och bak
* Renoverade, blästrade och pulverlackade bromsok bak


Fälgar och däck:
* 18", inte bestämt vilka ännu
* Bridgestone RE540S R-däck.

Motor:
Aha... now börjar det RIKTIGT intressanta :)

Motorn blir ett samarbete mellan Revline Racing och Skunk Workz som är en norsk motorfirma.

Alla delar i motorn har beaktats och allt är framtaget och beräknat för att fungera optimalt och i harmoni med varandra.

Motorn blir fortfarande på 2.5 liter och med 8v topp.

Lite av godsakerna:
* Skunk Workz custom storventilstopp (N/A core)
* Skunk Workz custom kamaxel med solida lyftare
* Skunk Workz custom förstärkt block
* Skunk Workz intercooler
* Skunk Workz insug
* Garret GTxxR BB turbo
* Revline Racing special turbo installation
* Revline Racing custom downpipe och avgasarrangemang. 3" från downpipe och 2" från wastegate some går ihop till 4".
* DTA Fast P8Pro styrsystem med RR custom kabelhärva och givetvis mappas motorn av RR också
* Revline Racing oljekyl (25 raders Setrab)
* Revline Racing custom IC-rör
* Raceware bultar
* Spec lättviktssvänghjul i alu
* Spec Stage 3 lättviktskoppling

Relaterade delar :
* Nya sensorer etc överallt
* Nya packningar och vattenslangar överallt
* Broadfoot AC delete
* Balance shaft delete
* Keramiskt coatade grenrör och downpipe
* All lösa motordelar antingen polerade eller pulverlackade
* Nya motorfästen

Har glömt en massa så ny info kommer att läggas till löpande.

Målet med motorn:
Massvis med hästar på vanlig macksoppa... Massor massor :P


Blandade bilder:

Tomt...
Image

Vad är ett garage utan en kalender?
Image

Konst...
Image

Ett par M44-motorer och en väldigt smutsig jägare
Image

Extremt hög kvalitetskänsla på dessa grejer
Image

Mer konst! Guldanodiserade grejer... vad kan vara vackrare??
Image

Vibratorminimerare...
Image

Ny hårdvara (detta kitt för kopplingen)
Image

..tyska för "en helt ny snygg och läcker kritvit kylvattentank"
Image

Huhu..
Image

Samtliga kylarslangar...
Image

Grymma kameror är nästan lika roligt som grymma bilar :)
Image

Ahhh dessa guldanodiserade grejer alltså...
Image

Solida bussningar..
Image

Biltemabultar...eller inte
Image

Lager lager lager
Image

Hårdvara och sensorer
Image

Spec koppling
Image

Frisbee
Image

Stop it
Image

Skitigt block redo för rengöring...
Image

Toppen enligt 2005' spec..mycket fint, men för rekordmål krävs rekordtopp, :twisted:
Image

Ytterligare info kommer snart :twisted:
Last edited by gurra on 2010-10-06 22:29:49, edited 33 times in total.

User avatar
djungel-Jim
Turbo-Poster
Posts: 696
Joined: 2005-04-05 12:35:52
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#2 Post by djungel-Jim »

Härliga prylar!! :D Jag ser fram emot att se bilen på räserbanorna i vår! Lycka till i mekandet :)
[url=http://www.djungeljim.com]www.djungeljim.com[/url]
[size=75][b]Porsche 944 turbo '91[/b] [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4673]Min biltråd![/url]
[i]Kokeln Stage V kullagrad turbo, 3" avgas m. sportkat och magnaflowdämpare, modifierad IC,
MAF, tial 38mm, GReddy Profec B-Spec II, zeitronix bredbandslambda, portad top, större spridare, revline racing chip m.m.[/i][/size]

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#3 Post by patand »

Hoppas vi får fortsätta följa bygget i ord och bild! Spännande! :D
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Fredrik C
Addict
Posts: 1686
Joined: 2004-03-29 10:38:39
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Katrineholm
Contact:

#4 Post by Fredrik C »

Fina bilder! Ska bli kul att följa bygget :D .
MVH
Fredrik "Alex" Cednert
PCS 7484

www.968.net
www.968s.com

User avatar
Joakim
Forum founder
Posts: 1248
Joined: 2004-03-18 15:01:12
Telefon: 0707566691
Bilmodell: Ingen Porsche just nu
Årsmodell: Vet ej
Location: Linköping
Contact:

#5 Post by Joakim »

Jag älskar bilder :)
http://www.turnclear.com" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.nonakedtires.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.blackantenergy.com" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
Adde_k
Turbo-Poster
Posts: 969
Joined: 2004-09-10 16:29:02
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Halmstad
Contact:

#6 Post by Adde_k »

man kan dreggla för mindre ;)
Porsche - There is no substitute

...quench my thirst with gasoline

User avatar
Frejkan
Carrera-Poster
Posts: 376
Joined: 2004-04-07 20:59:33
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm, Falun
Contact:

#7 Post by Frejkan »

ojoj, läckert! En fråga: var bilen sänkt på bilden från i somras?

/Fredrik
Austin Cooper -67
Volvo 165 byggd av Yngve Nilssons Karosserifabrik i ett exemplar -72
Volvo 240 GLT 1991
Ford Fiesta 1.1 VIP 1985
har haft: Porsche 944 turbo -86

www.klassiker.nu

www.garaget.org/FredrikNyblad

User avatar
gurra
Sponsor
Posts: 3540
Joined: 2004-03-29 08:48:26
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#8 Post by gurra »

Mer bilder kommer snart :)

På bilden har bilen standard M030 chassi som är nerskruvat max fram och justerade stavar bak. Precis lagom lågt!
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
gurra
Sponsor
Posts: 3540
Joined: 2004-03-29 08:48:26
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#9 Post by gurra »

Några nya bilder :)

Alla delar som ska återanvändas genomgår en invecklad rengöringsprocess... Tyvärr innebär de flesta stegen ömma händer ;)

Bärarmar o smått o gott
Image

Bakdäcken... får se hur länge de håller på high boost läge hoho...
Image

Rengjort och delvis nerplockat motorblock snart redo för Skunk Workz i Norge att sätta tänderna i
Image
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
gurra
Sponsor
Posts: 3540
Joined: 2004-03-29 08:48:26
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#10 Post by gurra »

Lite nya bilder på chassigrejer och blandade delar.

De eftertraktade 968 M030 kränghämmarna med nya bussningar:
Image

Främre kränghämmaren är galet tjock med sina 30mm...
Image

19mm bakre kränghämmare ställbar i 3 lägen.
Image

Lindsey Racing head steam kit. Några teorier gör gällande att det finns en kylvattenficka ovanför 4-e cylindern som inte har något flöde vilket gör att det samlas ånga där. Det är givetvis förödande för kylningen och detta lilla kit ventilerar detta hålrum.
Image

Vem kan räkna antalet packningar på denna bild?? Vinnaren får en åktur i bilen :d=:
Image

Mäktiga paket med godsaker från Bilstein och Hypercoil
Image

En fram- och en bakdämpare
Image

Närbild av botten på framdämparen. Det har sagts förr men det måste nog sägas igen... kvalitén är enormt hög på dessa grejer!
Image

Närbild av övre fjädertallriken på bakdämparen
Image
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
emm
Addict
Posts: 3901
Joined: 2005-06-27 21:25:51
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1986
Location: Anderslöv (norra Europas krutdurk)
Contact:

#11 Post by emm »

herregud :shock:
Mikael S
Porsche 996 C2 X51

Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000

Dea
Addict
Posts: 1746
Joined: 2004-05-31 18:01:09
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Göteborg
Contact:

#12 Post by Dea »

Ahhrghhh, jag klarar inte mer... ren bilporr.... och jag som har tight budgtet i år...

/Dea
Porsche 944 Turbo -90
PCS #9245

User avatar
Maxx
Addict
Posts: 6039
Joined: 2004-04-13 00:16:47
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994
Location: Eskilstuna
Contact:

#13 Post by Maxx »

42 packningar? :mrgreen:

(42 is the answer to life, the universe, and everything)
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

User avatar
Adde_k
Turbo-Poster
Posts: 969
Joined: 2004-09-10 16:29:02
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Halmstad
Contact:

#14 Post by Adde_k »

själv gissar jag på X antal packningar ;)
Porsche - There is no substitute

...quench my thirst with gasoline

User avatar
gurra
Sponsor
Posts: 3540
Joined: 2004-03-29 08:48:26
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#15 Post by gurra »

Hehe tror faktiskt det är runt 75 packningar..

nya bilder :)

det är tänkt att dessa rör nån gång ska bilda 1...
Image

4" Magnaflow ljuddämpare i rostfritt
Image

En bild för alla ricers :P
Image

Och äntligen... provmontering av respiratorn på extramotorn :twisted:
Image
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot]