Vevstakslager

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
User avatar
headline
Addict
Posts: 1445
Joined: 2004-05-15 19:03:28
Location: Göteborg
Contact:

Vevstakslager

#1 Post by headline »

Eftersom oljepickupen på bilen gick av tänkte jag nog byta vevstakslager då jag ändå har rivit ner allt (se min biltråd).

Hittade denna sida med mycket bra pris på et set! http://www.foreigncarpartsonline.com
$64.40 för ett Rod bearing kit

Det blir med lätthet klart under 1000 spänn med frakt moms, tull osv. och Sandén säljer för 1500:-

Någon som har något att säga om detta eller är det bara att slå till?

Ska lossa ett lager och se hur det ser ut och lägger ut en bild på det senare.

Alla tankar om köpet, produkten, förfarandet av själva bytet osv. mottages tacksamt!

Mvh Gustav Hedelin
Mvh Gustav

Bilen: Porsche 944 -85/2

Bengt
Turbo-Poster
Posts: 408
Joined: 2004-03-29 19:41:58
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Bjärred
Contact:

#2 Post by Bengt »

Byt även överfallsmuttrarna till nya med räfflor. Mät vevtapparna. Mät allt med plastigage (och de gamla muttrarna).
mvh Bengt
951-91, egna chip (och alldeles för mycket pengar spenderade)

User avatar
headline
Addict
Posts: 1445
Joined: 2004-05-15 19:03:28
Location: Göteborg
Contact:

#3 Post by headline »

Nu har jag plockat loss lagrena på tvåans cylinder.

Visst ser dom inte 100 ut men är det 18200 mil eller oljetryckfall som gör utseendet på dem?

Lite metalliskt gunk på ena lagret på utkanten, sticker upp som grader ungefär. Går lätt att pilla bort. Det både syns och känns på lagerytorna att det är repor, gällande djuphet osv kan jag inte bedömma om det är askass eller bara vanligt slitage. Vad gäller färgen så skulle dom varit mer blå om det hade gått varmt eller? Nu är dom åt det gula hållet. Hursomhelst ska dom bytas.

Vad gäller veven så syns längsgående repor och dom känns knappt med nageln men det är absolut inte något grovt. Jag anser att den biten är lugn! Säg till om jag har fel och kom med bedömningstips!

Hur tycker Ni det ser ut?

Mvh Gustav Hedelin
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Mvh Gustav

Bilen: Porsche 944 -85/2

User avatar
H.Magnusson
S-Poster
Posts: 159
Joined: 2004-04-11 09:59:32
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Mölndal
Contact:

#4 Post by H.Magnusson »

Ser ut som skrot, hade det varit min så hade jag tagit ur motorn direkt och kollat igenom allt. Finns säkert fler saker som har tagit skada av vibrationerna och inget oljetryck. Veven måste slipas.

User avatar
Utzon.se
Sponsor
Posts: 298
Joined: 2004-07-05 22:11:39
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Partille
Contact:

Re: Vevstakslager

#5 Post by Utzon.se »

headline wrote: Någon som har något att säga om detta eller är det bara att slå till?
Jag har två kommentarer

1. kolla noga så att du inte behöver överdimension på lagren.
Det är ju lite surt att köpa nya från USA om de inte passar.
2. Jag tar 600kr...
Utzon "Crew"
Peter
Johannes

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#6 Post by Pär Hylander »

Jag hade inte varit säker på att vevtapparnas lageryta är ok, eller att ramlager resp ramlagerytor på veven är ok. Men visst kan man chansa lite och stoppa i nya vevlager och prova, det är ju bara 600 kr man riskerar. Fast isåfall ska du se till att prova motorn rejält i vinter, man vill ju inte bryta första testkörningen i april för att byta motor....
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

User avatar
H.Magnusson
S-Poster
Posts: 159
Joined: 2004-04-11 09:59:32
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Mölndal
Contact:

#7 Post by H.Magnusson »

Det är väl ingen ide att ens fundera på att sätta i nya lager i den motorn, ur med motorn plocka isär allt, sedan kan du ta ställning till om du tycker det är värt att renovera motorn eller köpa en annan. :(

User avatar
headline
Addict
Posts: 1445
Joined: 2004-05-15 19:03:28
Location: Göteborg
Contact:

#8 Post by headline »

Ett stort aber angående att "plocka ut motorn" är att bilen står 10 mil bort pga att jag inte har hittat något bra ställe att ha bilen här i Göteborg. Det är lite krångligt och framför allt tidsödande att åka hem annat än på helger och då vill man ju faktisk vara lite ledig också i mellanåt...

Om någon har plats för en bil eller kanske bara en motor i göteborg i något garage/verkstad så hör gärna av Er!

Det sista jag gjorde innan jag åkte från bilen var att plocka loss lagren på en cylinder. Ha pratat med en "gammal räv" som tipsade om att jag skulle polera veven på plats och se om reporna är material från lagren. Om så är fallet så ser jag inga problem med att bara byta lagrena. Synpunkter?

Jag vill verkligen inte chansa utan vill göra det som krävs, är veven kass får jag väl helt enkelt riva motorn, trots att det är surt som rönnbär...

Sen att jag varken har motorlyft eller stativ spelar givetvis in en del... Någon som har att låna ut mot en öl eller två? :#cheers:

Hela grejen lägger lite sordin på det i övrigt roliga meket som jag hellre hade sysslat med...

Tack så länge och godnatt! :|

Mvh Gustav Hedelin
Mvh Gustav

Bilen: Porsche 944 -85/2

User avatar
bill b
Addict
Posts: 1316
Joined: 2004-03-29 14:52:25
Location: Göteborg
Contact:

#9 Post by bill b »

Har ingen lyft eller nåt stativ men
jag kan låna ut en öl till dig som
tröst!

lycka till!
Letar lyftkyld Porsche...
Porsche 944 S2 -91 guards red (såld)
Porsche 944 -87 diamantblau (såld)

andgus
Turbo-Poster
Posts: 441
Joined: 2004-05-01 09:55:24
Bilmodell: 944-83
Årsmodell: 1983
Location: Vänersborg
Contact:

#10 Post by andgus »

Har lyft....och öl!. Ena lätt flyttbar, dock ej den andra. Gissa vad som är vad..... :roll:
Skruva väl, Gustav.
/Andgus
Mercedes E 200 CDI Touring -13
Lexus GS 300 -06
Lexus IS 200 -99...överlåten...och såld!
röd 944 -83 ...nyförvärv
silver MB 300 SL-90
vit Celica Supra Mk2 -85-såld!
svart Golf Cab-85 - såld!
silver 220 CDI T -99....insomnad!
vit TVR Tasmin 350i-84 såld!

Bengt
Turbo-Poster
Posts: 408
Joined: 2004-03-29 19:41:58
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Bjärred
Contact:

#11 Post by Bengt »

Det är svårt att bedömma bilder men jag håller med H.Magnusson. Lagerna är totalt kvaddade. Vid normalt slitage så är de helt repfria och yttersta beläggningen som är grå skall vara kvar. Under den grå ytan finns gul metall. Den får inte synas. Det är väldigt ovanligt att veven klarar sig när det ser så här illa ut. Kolla upp toleranserna i verkstadsmanualen och mät tappdiametrar. Sannolikt måste även ramlager bytas.
Tyvärr.
Bengt
951-91, egna chip (och alldeles för mycket pengar spenderade)

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users