Vad är detta?? (kallas Venturi Tube)

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
User avatar
spirou944t
Turbo-Poster
Posts: 507
Joined: 2004-03-30 06:56:17
Bilmodell: 944 turbo
Årsmodell: 1986
Location: Linköping
Contact:

Vad är detta?? (kallas Venturi Tube)

#1 Post by spirou944t »

Någon som vet vad det är, och hur den funkar!?

När jag rev toppen så hade jag isär denna.
Den var lite skitig mm.
Fatta aldrig hur den funka, återmontera som den satt,
men den var lite sliten, så jag misstänker att funktionen inte är 100!

Kallas "venturi tube for vacuum hose"
Kolla länken
http://www.944online.com/cgi-local/ASI_ ... m-944turbo


Den tenderar att åka isär när jag kör.
Erik Sevetin
[i]951:a -86 Mörkgråmetalic ;)
PCS #8474
944 Sverige #83[/i]

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#2 Post by Pär Hylander »

Det är nog en sorts ejektor. När man skickar en ström av något genom den raka delen (från höger till vänster på den bilden) så skapas det ett undertryck i den sneda anslutningen.

Var satt den? Varthän gick slangarna?
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

User avatar
spirou944t
Turbo-Poster
Posts: 507
Joined: 2004-03-30 06:56:17
Bilmodell: 944 turbo
Årsmodell: 1986
Location: Linköping
Contact:

#3 Post by spirou944t »

Har inte riktigt koll!
Kolla bilden. Sitter under plenum.
Slangen som jag försökt markera sitter i den främre
delen, och det är dem som lossnar.
Den gör en 180-graders böj och går upp mot någon av
vacum-ventilerna.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Erik Sevetin
[i]951:a -86 Mörkgråmetalic ;)
PCS #8474
944 Sverige #83[/i]

User avatar
sweanders
Turbo-Poster
Posts: 917
Joined: 2004-03-29 22:25:52
Bilmodell: Saknar en Porsche
Contact:

#4 Post by sweanders »

Porsche tog bort Venturin på senare årsmodeller av 951, sök på Rennlist efter "Venturi delete kit" så får du fram vad du behöver för att ta bort det.

Man kan koppla förbi det med lite extra slang. :)
[b]Med vänliga hälsningar, Anders Hansson[/b]

944_Driver
Addict
Posts: 2296
Joined: 2004-03-29 19:38:47
Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
Årsmodell: Vet ej
Location: Kumla
Contact:

#5 Post by 944_Driver »

Gissar att den finns där för att skapa ett vakuum även när man har laddtryck.

//Magnus
Magnus Karlström

996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...

User avatar
claves
Addict
Posts: 2272
Joined: 2004-03-29 20:44:32
Bilmodell: Porsche 951 CS
Årsmodell: 1991
Location: Malmö
Contact:

#6 Post by claves »

Hmm...

skulle vilja veta hur det ser ut på en bil utan men antar att denna bild har venturi tunneln.


men vilken av de två är det?

Image

/Claves
[url=http://ultrafunky.d2g.com/Pictures/My_951/index.htm]Bilder på min Porsche 951 -91[/url]

User avatar
spirou944t
Turbo-Poster
Posts: 507
Joined: 2004-03-30 06:56:17
Bilmodell: 944 turbo
Årsmodell: 1986
Location: Linköping
Contact:

#7 Post by spirou944t »

sweanders wrote:Porsche tog bort Venturin på senare årsmodeller av 951, sök på Rennlist efter "Venturi delete kit" så får du fram vad du behöver för att ta bort det.

Man kan koppla förbi det med lite extra slang. :)
Sökte och hitta en hel del...suck vad mycket det var skrivet.
Det var en som hade lite koll och som hade skrivit ihop en instruktion som
jag tyvärr inte läst igenom..jobbar på det!

Många köpte något av kiten och sen skruva dit prylarna, inga foton
eller liknande så att man ser hur det skall sitta. :(
Erik Sevetin
[i]951:a -86 Mörkgråmetalic ;)
PCS #8474
944 Sverige #83[/i]

User avatar
spirou944t
Turbo-Poster
Posts: 507
Joined: 2004-03-30 06:56:17
Bilmodell: 944 turbo
Årsmodell: 1986
Location: Linköping
Contact:

#8 Post by spirou944t »

claves wrote:Hmm...

skulle vilja veta hur det ser ut på en bil utan men antar att denna bild har venturi tunneln.


men vilken av de två är det?

Image

/Claves
Det är den nedre av dom, som ser ut som ett Y

Kolla denna bild också!
Den som är bredvid D:et.

Image
Erik Sevetin
[i]951:a -86 Mörkgråmetalic ;)
PCS #8474
944 Sverige #83[/i]

User avatar
claves
Addict
Posts: 2272
Joined: 2004-03-29 20:44:32
Bilmodell: Porsche 951 CS
Årsmodell: 1991
Location: Malmö
Contact:

#9 Post by claves »

Tänkte kapa dena tråden med en tilläggsfråga...

På bilden över finns det en Temperatur valv (I)

Öppnar den vid 58 grader eller stänger den samt vad går den vidare till?
Vad gör en fule vapor purge system?

/Claves
[url=http://ultrafunky.d2g.com/Pictures/My_951/index.htm]Bilder på min Porsche 951 -91[/url]

User avatar
spirou944t
Turbo-Poster
Posts: 507
Joined: 2004-03-30 06:56:17
Bilmodell: 944 turbo
Årsmodell: 1986
Location: Linköping
Contact:

#10 Post by spirou944t »

Måste lyfta denna igen!
Venturitube kopplar ihop plenum, bromsservo och
(som jag kan se på bilden) turbon.
Bromsservot borde vara ihopkopplat med insuget innan turbon,
dvs där det är undertryck!
Fast det är väl det som skall skapas, i venturituben!
Om nu inte servot jobbar med övertryck!

Någon...??? :?
Erik Sevetin
[i]951:a -86 Mörkgråmetalic ;)
PCS #8474
944 Sverige #83[/i]

Tomas
Addict
Posts: 1184
Joined: 2004-04-03 11:33:27
Bilmodell: 944 turbo S
Årsmodell: 1988
Location: Boden
Contact:

#11 Post by Tomas »

Bromsservort vill ha vakuum från plenum, övertryck finns ju där bara kortare stunder och knappast då du vill bromsa, sedan har servot en backventil som lagrar vakuumet även om det blir övretryck.

Vapor purge system är rening av kolfiltret som samlar bensinångor från tanken.
[size=75]1988 944 Turbo S
Bosch HFM5 MAF, eget MAF-chip, mappar för bensin & E85.
3" avgassystem med separat rör för wastegate, Tial 38 mm wastegate, modifierad intercooler, 944 NA kamaxel, Siemens #72 spridare, Bosch 044 bränslepump.
Innovate LM-1 bredbandslambda med dataloggning.
Öhlins stötdämpare fram och bak, justerbara i kompression och retur. Borttagna torsionsstavar, gummibussningar bytta mot plast och länklager.
Victor LeMans 9,5+11x18" fälgar med Toyo R888 265+295 däck.[/size]

User avatar
spirou944t
Turbo-Poster
Posts: 507
Joined: 2004-03-30 06:56:17
Bilmodell: 944 turbo
Årsmodell: 1986
Location: Linköping
Contact:

#12 Post by spirou944t »

Tomas wrote:Bromsservort vill ha vakuum från plenum, övertryck finns ju där bara kortare stunder och knappast då du vill bromsa, sedan har servot en backventil som lagrar vakuumet även om det blir övretryck.
Så sant.... :#pray:

Im so stupid.. :lol:
Erik Sevetin
[i]951:a -86 Mörkgråmetalic ;)
PCS #8474
944 Sverige #83[/i]

User avatar
spirou944t
Turbo-Poster
Posts: 507
Joined: 2004-03-30 06:56:17
Bilmodell: 944 turbo
Årsmodell: 1986
Location: Linköping
Contact:

#13 Post by spirou944t »

Den andra bilder visar lite bättre det jag är ute efter.
Den prickade går till bromsservot!

Behövs den röda kopplingen mellan venturi-tube och
det övre förgreningsröret!?
Idle Stabiliser är väl tomgångs-stabilisering!?
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Erik Sevetin
[i]951:a -86 Mörkgråmetalic ;)
PCS #8474
944 Sverige #83[/i]

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot]