Vad är detta?? (kallas Venturi Tube)
- spirou944t
- Turbo-Poster
- Posts: 507
- Joined: 2004-03-30 06:56:17
- Bilmodell: 944 turbo
- Årsmodell: 1986
- Location: Linköping
- Contact:
Vad är detta?? (kallas Venturi Tube)
Någon som vet vad det är, och hur den funkar!?
När jag rev toppen så hade jag isär denna.
Den var lite skitig mm.
Fatta aldrig hur den funka, återmontera som den satt,
men den var lite sliten, så jag misstänker att funktionen inte är 100!
Kallas "venturi tube for vacuum hose"
Kolla länken
http://www.944online.com/cgi-local/ASI_ ... m-944turbo
Den tenderar att åka isär när jag kör.
När jag rev toppen så hade jag isär denna.
Den var lite skitig mm.
Fatta aldrig hur den funka, återmontera som den satt,
men den var lite sliten, så jag misstänker att funktionen inte är 100!
Kallas "venturi tube for vacuum hose"
Kolla länken
http://www.944online.com/cgi-local/ASI_ ... m-944turbo
Den tenderar att åka isär när jag kör.
Erik Sevetin
[i]951:a -86 Mörkgråmetalic ;)
PCS #8474
944 Sverige #83[/i]
[i]951:a -86 Mörkgråmetalic ;)
PCS #8474
944 Sverige #83[/i]
- Pär Hylander
- Raceputte
- Posts: 4392
- Joined: 2004-03-29 12:40:09
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Laholm
- Contact:
- spirou944t
- Turbo-Poster
- Posts: 507
- Joined: 2004-03-30 06:56:17
- Bilmodell: 944 turbo
- Årsmodell: 1986
- Location: Linköping
- Contact:
Har inte riktigt koll!
Kolla bilden. Sitter under plenum.
Slangen som jag försökt markera sitter i den främre
delen, och det är dem som lossnar.
Den gör en 180-graders böj och går upp mot någon av
vacum-ventilerna.
Kolla bilden. Sitter under plenum.
Slangen som jag försökt markera sitter i den främre
delen, och det är dem som lossnar.
Den gör en 180-graders böj och går upp mot någon av
vacum-ventilerna.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Erik Sevetin
[i]951:a -86 Mörkgråmetalic ;)
PCS #8474
944 Sverige #83[/i]
[i]951:a -86 Mörkgråmetalic ;)
PCS #8474
944 Sverige #83[/i]
- sweanders
- Turbo-Poster
- Posts: 917
- Joined: 2004-03-29 22:25:52
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Contact:
-
- Addict
- Posts: 2296
- Joined: 2004-03-29 19:38:47
- Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Kumla
- Contact:
- claves
- Addict
- Posts: 2272
- Joined: 2004-03-29 20:44:32
- Bilmodell: Porsche 951 CS
- Årsmodell: 1991
- Location: Malmö
- Contact:
- spirou944t
- Turbo-Poster
- Posts: 507
- Joined: 2004-03-30 06:56:17
- Bilmodell: 944 turbo
- Årsmodell: 1986
- Location: Linköping
- Contact:
Sökte och hitta en hel del...suck vad mycket det var skrivet.sweanders wrote:Porsche tog bort Venturin på senare årsmodeller av 951, sök på Rennlist efter "Venturi delete kit" så får du fram vad du behöver för att ta bort det.
Man kan koppla förbi det med lite extra slang.
Det var en som hade lite koll och som hade skrivit ihop en instruktion som
jag tyvärr inte läst igenom..jobbar på det!
Många köpte något av kiten och sen skruva dit prylarna, inga foton
eller liknande så att man ser hur det skall sitta.

Erik Sevetin
[i]951:a -86 Mörkgråmetalic ;)
PCS #8474
944 Sverige #83[/i]
[i]951:a -86 Mörkgråmetalic ;)
PCS #8474
944 Sverige #83[/i]
- spirou944t
- Turbo-Poster
- Posts: 507
- Joined: 2004-03-30 06:56:17
- Bilmodell: 944 turbo
- Årsmodell: 1986
- Location: Linköping
- Contact:
Det är den nedre av dom, som ser ut som ett Yclaves wrote:Hmm...
skulle vilja veta hur det ser ut på en bil utan men antar att denna bild har venturi tunneln.
men vilken av de två är det?
/Claves
Kolla denna bild också!
Den som är bredvid D:et.

Erik Sevetin
[i]951:a -86 Mörkgråmetalic ;)
PCS #8474
944 Sverige #83[/i]
[i]951:a -86 Mörkgråmetalic ;)
PCS #8474
944 Sverige #83[/i]
- claves
- Addict
- Posts: 2272
- Joined: 2004-03-29 20:44:32
- Bilmodell: Porsche 951 CS
- Årsmodell: 1991
- Location: Malmö
- Contact:
Tänkte kapa dena tråden med en tilläggsfråga...
På bilden över finns det en Temperatur valv (I)
Öppnar den vid 58 grader eller stänger den samt vad går den vidare till?
Vad gör en fule vapor purge system?
/Claves
På bilden över finns det en Temperatur valv (I)
Öppnar den vid 58 grader eller stänger den samt vad går den vidare till?
Vad gör en fule vapor purge system?
/Claves
[url=http://ultrafunky.d2g.com/Pictures/My_951/index.htm]Bilder på min Porsche 951 -91[/url]
- spirou944t
- Turbo-Poster
- Posts: 507
- Joined: 2004-03-30 06:56:17
- Bilmodell: 944 turbo
- Årsmodell: 1986
- Location: Linköping
- Contact:
Måste lyfta denna igen!
Venturitube kopplar ihop plenum, bromsservo och
(som jag kan se på bilden) turbon.
Bromsservot borde vara ihopkopplat med insuget innan turbon,
dvs där det är undertryck!
Fast det är väl det som skall skapas, i venturituben!
Om nu inte servot jobbar med övertryck!
Någon...???
Venturitube kopplar ihop plenum, bromsservo och
(som jag kan se på bilden) turbon.
Bromsservot borde vara ihopkopplat med insuget innan turbon,
dvs där det är undertryck!
Fast det är väl det som skall skapas, i venturituben!
Om nu inte servot jobbar med övertryck!
Någon...???

Erik Sevetin
[i]951:a -86 Mörkgråmetalic ;)
PCS #8474
944 Sverige #83[/i]
[i]951:a -86 Mörkgråmetalic ;)
PCS #8474
944 Sverige #83[/i]
-
- Addict
- Posts: 1184
- Joined: 2004-04-03 11:33:27
- Bilmodell: 944 turbo S
- Årsmodell: 1988
- Location: Boden
- Contact:
Bromsservort vill ha vakuum från plenum, övertryck finns ju där bara kortare stunder och knappast då du vill bromsa, sedan har servot en backventil som lagrar vakuumet även om det blir övretryck.
Vapor purge system är rening av kolfiltret som samlar bensinångor från tanken.
Vapor purge system är rening av kolfiltret som samlar bensinångor från tanken.
[size=75]1988 944 Turbo S
Bosch HFM5 MAF, eget MAF-chip, mappar för bensin & E85.
3" avgassystem med separat rör för wastegate, Tial 38 mm wastegate, modifierad intercooler, 944 NA kamaxel, Siemens #72 spridare, Bosch 044 bränslepump.
Innovate LM-1 bredbandslambda med dataloggning.
Öhlins stötdämpare fram och bak, justerbara i kompression och retur. Borttagna torsionsstavar, gummibussningar bytta mot plast och länklager.
Victor LeMans 9,5+11x18" fälgar med Toyo R888 265+295 däck.[/size]
Bosch HFM5 MAF, eget MAF-chip, mappar för bensin & E85.
3" avgassystem med separat rör för wastegate, Tial 38 mm wastegate, modifierad intercooler, 944 NA kamaxel, Siemens #72 spridare, Bosch 044 bränslepump.
Innovate LM-1 bredbandslambda med dataloggning.
Öhlins stötdämpare fram och bak, justerbara i kompression och retur. Borttagna torsionsstavar, gummibussningar bytta mot plast och länklager.
Victor LeMans 9,5+11x18" fälgar med Toyo R888 265+295 däck.[/size]
- spirou944t
- Turbo-Poster
- Posts: 507
- Joined: 2004-03-30 06:56:17
- Bilmodell: 944 turbo
- Årsmodell: 1986
- Location: Linköping
- Contact:
Så sant....Tomas wrote:Bromsservort vill ha vakuum från plenum, övertryck finns ju där bara kortare stunder och knappast då du vill bromsa, sedan har servot en backventil som lagrar vakuumet även om det blir övretryck.

Im so stupid..

Erik Sevetin
[i]951:a -86 Mörkgråmetalic ;)
PCS #8474
944 Sverige #83[/i]
[i]951:a -86 Mörkgråmetalic ;)
PCS #8474
944 Sverige #83[/i]
- spirou944t
- Turbo-Poster
- Posts: 507
- Joined: 2004-03-30 06:56:17
- Bilmodell: 944 turbo
- Årsmodell: 1986
- Location: Linköping
- Contact:
Den andra bilder visar lite bättre det jag är ute efter.
Den prickade går till bromsservot!
Behövs den röda kopplingen mellan venturi-tube och
det övre förgreningsröret!?
Idle Stabiliser är väl tomgångs-stabilisering!?
Den prickade går till bromsservot!
Behövs den röda kopplingen mellan venturi-tube och
det övre förgreningsröret!?
Idle Stabiliser är väl tomgångs-stabilisering!?
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Erik Sevetin
[i]951:a -86 Mörkgråmetalic ;)
PCS #8474
944 Sverige #83[/i]
[i]951:a -86 Mörkgråmetalic ;)
PCS #8474
944 Sverige #83[/i]
Who is online
Users browsing this forum: Google [Bot]