BLÅRYKANDE 924a

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
MTK
NA-Poster
Posts: 10
Joined: 2005-11-06 18:21:15
Contact:

BLÅRYKANDE 924a

#1 Post by MTK »

Har en -81 924a som blåröker en hel del .
jag har tagit ett komp. prov och det var OK.
några förslag på vad det kan vara för fel.

User avatar
Jon80
Sponsor
Posts: 3847
Joined: 2005-07-12 10:38:47
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Degerfors
Contact:

#2 Post by Jon80 »

Detta har blivit besvarat i ett tidigare inlägg.. lite svårhittat, så här kommer vad som stod i det:

Mörk rök från avgaserna:
Svart rök brukar vara tecken på mycket bensin, att motorn går fett.
Blå rök = olja i avgaserna
Vit rök = vatten i avgaserna, är det mycket vit rök så brukar motorn suga i sig vatten via topplockspackning eller liknande.

Hoppas någon kan flika in vad detta kan bero på :)

Btw, Välkommen till forumet, såg att detta var ditt första inlägg :D
Jon Eriksson
[url=http://www.jerd.se]JE Racing DynamiX[/url]
[url=http://www.waspracing.se]Wasp Racing[/url]
---------------------
Motto: "I'm going to live forever.. or die trying"
[url=http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6676]951:an[/url]

MTK
NA-Poster
Posts: 10
Joined: 2005-11-06 18:21:15
Contact:

#3 Post by MTK »

Jag pratade med en kille idag som påstod att det troligen är ventiltätningarna som behöver bytas. detta skall enl. honom vara ett vanligt fel när bilen blåröker men kompressionen är bra.
han påstod att på många bilar kan ventiltätningarna bytas utan att lyfta av toppen genom att göra om ett tändstift så att tryckluft kan kopplas på och därmed hålla ventilerna upptryckta medans man byter tätningarna.han var inte säker på om denna metod fungerade på en 924a.
Är det någon som har någon erfarenhet om det här kan stämma ?

User avatar
headline
Addict
Posts: 1445
Joined: 2004-05-15 19:03:28
Location: Göteborg
Contact:

#4 Post by headline »

MTK wrote:Jag pratade med en kille idag som påstod att det troligen är ventiltätningarna som behöver bytas. detta skall enl. honom vara ett vanligt fel när bilen blåröker men kompressionen är bra.
han påstod att på många bilar kan ventiltätningarna bytas utan att lyfta av toppen genom att göra om ett tändstift så att tryckluft kan kopplas på och därmed hålla ventilerna upptryckta medans man byter tätningarna.han var inte säker på om denna metod fungerade på en 924a.
Är det någon som har någon erfarenhet om det här kan stämma ?
Den metoden har jag aldrig hört om förut men jag ser inga större problem med den, gäller bara att inte ventilen ramlar ner i cylindern om trycket skulle försvinna... se till att ha en växel i bara på inte motorn snurrar då man lägger på tryckluft.

Hade fö. en toyota corolla som ventiltätningarna eller någon var kass på. Den rök inte men hackade och jag kunde inte fatta vad som var fel med den. Kollade oljan och där fanns inte mycket, hällde på ny och då gick den mycket sämre.

Jag rekomenderar även om det är möjligt med ovan nämnda metod att du river toppen och får ventilerna inslipade osv så slipper du troligtvis problem med toppen på ett bra tag.

Mvh Gustav Hedelin
Mvh Gustav

Bilen: Porsche 944 -85/2

Raukman
S2-Poster
Posts: 235
Joined: 2004-04-02 16:02:51
Bilmodell: Saknar en Porsche
Contact:

#5 Post by Raukman »

Metoden med tryckluft är en välbeprövad metod, men tyvärr så är det mest dom "gamla rävarna" som känner till metoden!
Funkar utmärkt, finns färdiga tryckluftsnipplar hos biltema, men som sagt så är det bra om man kan slipa in ventilerna samtidigt, och man kan gå igenom allting samtidigt. Topplockspackningen är ju inte så dyr...

//Peder

User avatar
931Melander
Addict
Posts: 1168
Joined: 2004-04-05 20:02:20
Telefon: 0706992900
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1989
Location: Piteå
Contact:

olja

#6 Post by 931Melander »

Prova med en tjockare olja så kan det bli lite mindre.

Är kompet helt OK så skulle jag inte riva toppen för att slipa in ventilerna.

Beror naturligtvis på vad du kan själv, men en topprenovering kan kosta från 500 och uppåt beroende på vad du kan själv.

Att byta tätningar utifrån är i storleksordningen 5% av en topprenovering i arbete och kostnad.
FREDRIK MELANDER
PCS 8349
911T -71
Boxster S 3,6 - 00
968 CS RSR


Tidigare bilar:
996GT3 Cup -03
944Turbo S -88 Silver Rose
944 S2 - 89
Cayenne -05 A-traktor
944 S2-89 A-traktor
944 Turbo - 89
944 Turbo - 89
944 N/A -84
Boxster S-04
944 Turbo -86
914 -72
944 N/A -85B
944 N/A -82
944 S2-91
996 GT3-00
968 (CS)-92
993 C2-95
911SC-83
912 /911S-68
911E-73 http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17037
944 S2-91
924 Turbo-79
924 Turbo-79

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users