Skillnaden mellan 944 & 944 turbo?

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Message
Author
finnen
S-Poster
Posts: 65
Joined: 2005-10-30 12:59:36
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Finland
Contact:

Skillnaden mellan 944 & 944 turbo?

#1 Post by finnen »

Hejsan!

Som rubriken lyder, Vad e skillnaden förutom motorn? Passar en turbo motor i en 944 n/a direkt? E de samma bakaxel? Växelåda? Frågar det här p.g.a. att jag tänkte konvertera min 944 -85 coupe till turbo... Tack för alla svar!!!

MVH.

User avatar
Erppa
S-Poster
Posts: 171
Joined: 2005-09-02 08:30:41
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Finland, Helsingfors
Contact:

#2 Post by Erppa »

Denna fråga kommer ganska ofta upp och svaret är alltid detsamma. Det lönar sig inte att konvertera utan sälj den nuvarande och köp en turbo.

finnen
S-Poster
Posts: 65
Joined: 2005-10-30 12:59:36
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Finland
Contact:

#3 Post by finnen »

Hejsan! Jo har förstått de, men nu har jag ett stort problem. Igår då jag var ute och körde, så mitt i allt så var oljetrycket bara 1 bar, och det spikade som f*an. Sen kolla jag oljan, och det var helt tomt, sen svängde jag in till en bensin mack och köpte ny olja som jag fylde på. Olje trycket var då 3bar en stund, sen gick det ner till 1bar, och då var jag redan ute på en motorväg, så jag måsta köra en bit innan jag slapp därifrån, men just före jag skulle svänga bort så rasslade det till i motorn, och det stanade, sen testade jag starta, motorn gick runt och startade, gick kanske 5-10 sec. sen stannade den igen. jag kollade under och bara rann olja ur oljetråget, och rök ur olje sticks röret! =( Nu har ju säkert hela motorn gått sönder... Och därför fundera jag om ja inte kan köpa en turbo motor istället och sätta i? Och vad tror ni har hänt med min gamla motor? Blir det för dyrt att renovera upp? Jo, och senn kunde jag inte sätta ditt oljestickan igen. (tog emot nånting) =((

SUUUURT!!!!

Tack för alla svar!!! SUUUURT!

User avatar
Adde_k
Turbo-Poster
Posts: 969
Joined: 2004-09-10 16:29:02
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Halmstad
Contact:

#4 Post by Adde_k »

faller oljetrycker så spelar det väl ingen roll vad man än är!? det är ju väggrenen direkt som gäller.. =( fast det hjälper väl inte nu, tråkigt att höra =(
Porsche - There is no substitute

...quench my thirst with gasoline

User avatar
skillz
Turbo-Poster
Posts: 457
Joined: 2005-06-21 01:07:51
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm, Haninge
Contact:

#5 Post by skillz »

Erppa wrote:Denna fråga kommer ganska ofta upp och svaret är alltid detsamma. Det lönar sig inte att konvertera utan sälj den nuvarande och köp en turbo.
Och detta svar visar sig också hela tiden, så man kommer ingen vart :)
Vore ändå kul om någon kunde svara på frågorna så att säga. Istället för att tänka pengar och glömma vad frågan var :)
The locals treat you bad, or they treat you good, but you can’t ignore the fact that they treat you different. Because you are different.

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#6 Post by Pär Hylander »

Tekniskt ska det väl inte vara några direkta problem, det handlar väl mest om få med sig det som behövs från "donatorbilen". Tänker på saker som styrboxar, kablage etc. utöver det självklara som själva motorn med turbo, WG, avgas, intercooler etc etc.

Kanske lättare om man betraktar det som att man ger en turbobil en ny kaross!

Grejorna tror jag passar rätt så bra ihop, växellådan t.ex skiljer ju olika modeller emellan. Turbo S har lite hållfastare komponenter i lådan men det hindrar ju inte att man använder en N/A-låda om man inte misshandlar den (rivstarter etc).
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

User avatar
Jon80
Sponsor
Posts: 3847
Joined: 2005-07-12 10:38:47
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Degerfors
Contact:

#7 Post by Jon80 »

Bromsarna skiljer väll i övrigt, eller har jag fått det om bakfoten?
Jon Eriksson
[url=http://www.jerd.se]JE Racing DynamiX[/url]
[url=http://www.waspracing.se]Wasp Racing[/url]
---------------------
Motto: "I'm going to live forever.. or die trying"
[url=http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6676]951:an[/url]

944_Driver
Addict
Posts: 2289
Joined: 2004-03-29 19:38:47
Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
Årsmodell: Vet ej
Location: Kumla
Contact:

#8 Post by 944_Driver »

finnen wrote:Hejsan! Jo har förstått de, men nu har jag ett stort problem. Igår då jag var ute och körde, så mitt i allt så var oljetrycket bara 1 bar, och det spikade som f*an. Sen kolla jag oljan, och det var helt tomt, sen svängde jag in till en bensin mack och köpte ny olja som jag fylde på. Olje trycket var då 3bar en stund, sen gick det ner till 1bar, och då var jag redan ute på en motorväg, så jag måsta köra en bit innan jag slapp därifrån, men just före jag skulle svänga bort så rasslade det till i motorn, och det stanade, sen testade jag starta, motorn gick runt och startade, gick kanske 5-10 sec. sen stannade den igen. jag kollade under och bara rann olja ur oljetråget, och rök ur olje sticks röret! =( Nu har ju säkert hela motorn gått sönder... Och därför fundera jag om ja inte kan köpa en turbo motor istället och sätta i? Och vad tror ni har hänt med min gamla motor? Blir det för dyrt att renovera upp? Jo, och senn kunde jag inte sätta ditt oljestickan igen. (tog emot nånting) =((

SUUUURT!!!!

Tack för alla svar!!! SUUUURT!
Det är ju synd om dig men jag blir mörkrädd när jag läser detta... Köra vidare när man ser att det är nått fel på viktigaste i hela bilen..

men till frågan, har du en 85.5 eller nyare bil ska allt gå att flytta över från en turbo till en vanlig då fästen mm i plåten finns på plats. Det lär dock vara ett skapligt jobb att göra det. Köp en 944 motor på skroten istället så är du nog tillbaka på vägen efter en helgs mekande och 5000-10000 kr.

//Magnus
Magnus Karlström

996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#9 Post by Pär Hylander »

Jon80 wrote:Bromsarna skiljer väll i övrigt, eller har jag fått det om bakfoten?
Ja, det och en massa annat skiljer. Men det är ju inte sånt som hindrar att transplantera in en turbomaskin. Sen har väl kanske den finska motsvarigheten till SBP synpunkter, men det är en annan sak 8)
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

User avatar
Erppa
S-Poster
Posts: 171
Joined: 2005-09-02 08:30:41
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Finland, Helsingfors
Contact:

#10 Post by Erppa »

Tänk också på att AKEs system med att räkna procent på bytta delar kan ställa till problem...

finnen
S-Poster
Posts: 65
Joined: 2005-10-30 12:59:36
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Finland
Contact:

#11 Post by finnen »

Det är ju synd om dig men jag blir mörkrädd när jag läser detta... Köra vidare när man ser att det är nått fel på viktigaste i hela bilen..

men till frågan, har du en 85.5 eller nyare bil ska allt gå att flytta över från en turbo till en vanlig då fästen mm i plåten finns på plats. Det lär dock vara ett skapligt jobb att göra det. Köp en 944 motor på skroten istället så är du nog tillbaka på vägen efter en helgs mekande och 5000-10000 kr.


Jo jag har en 85'a men vet inte om den är 85.5? Vad är skillnaden? Är det nån som har ett block att sälja biligt? Kring umeå trakten....

User avatar
skillz
Turbo-Poster
Posts: 457
Joined: 2005-06-21 01:07:51
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm, Haninge
Contact:

#12 Post by skillz »

finnen wrote:Jo jag har en 85'a men vet inte om den är 85.5? Vad är skillnaden? Är det nån som har ett block att sälja biligt? Kring umeå trakten....

Hur ser din instrumentpanel ut ? Är det en 85a så är det gamla instrumenteringen, dvs runda mätartavlor med varvräknaren upp och ner.
Är det en 85b (85.5) så har den nya instrumentpanelen som ser modern ut.
The locals treat you bad, or they treat you good, but you can’t ignore the fact that they treat you different. Because you are different.

User avatar
ChrilleÖsd
S-Poster
Posts: 77
Joined: 2004-07-22 01:30:38
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Östersund
Contact:

#13 Post by ChrilleÖsd »

Nu har jag säkert missat en massa saker här når jag funderat men tanken slår mig att borde det inte vara både lättare och billigare att försöka transplantera ner en maskin från en 944S? får för mig att den motorn är något billigare i inköp än turbon och kanske lättare att knöka på plats oxå då den väl kräver mindre piller med motorstyrning å dylikt.. å till sist var det ju det där med besiktning oxå.. :wink: jag inbillar mig att man borde kunna få igenom en N/A med S-motor utan att det lyfts för många ögonbryn. Dessa funderingar gäller då en bil med skrotad motor där man vill passa på att få lite bättre farrt på sakerna när det ändå ska kosta pengar.. personligen hade jag nog haft nog att stå i med att försöka knöla ner en ny motor av samma typ som bilen hade från början :?

..några tankar bara

i övrigt beklagar jag det inträffade och önskar lycka till med återupplifvandet, vilken väg det nu än blir
BMW 525iA Touring -95

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#14 Post by Pär Hylander »

En 16 ventilersmotor har väl Motronic. 8V LH-jettronic eller nått sånt? Elen skiljer alltså radikalt.
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

finnen
S-Poster
Posts: 65
Joined: 2005-10-30 12:59:36
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Finland
Contact:

#15 Post by finnen »

Hejsan! Tack för alla svar!
Igår fick jag bilen från den där vägen till en kompis som jag kände, men ennu har jag 50mil hemma! =/ Hann kolla lite under bilen, och oljetråget var sprucket innifrån och ut. ;( Vetef*n va som ha kunna hända... motorn går runt men oljestickan går fortfarande inte ner, och det läcker olja ur alla sprickor i oljetråget. Det måste ju tyda på att det är nånting i oljetråget? Kan man få bort olje tråget utan att ta bort motor eller framvagnsbalken?

/MVH Danne

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot]