Bärarms bussningar

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Message
Author
User avatar
Highway
Addict
Posts: 1953
Joined: 2004-05-14 22:20:38
Bilmodell: Porsche 993 C2
Årsmodell: 1994
Location: Oslo
Contact:

Bärarms bussningar

#1 Post by Highway »

Jag håller på och gå igenom vad man skall hitta på med bilen i vinter och jag funderar lite på att byta bussningar på bärarmarna fram.

Dom enda jag har hittat är Powerflex så är det någon här som har någon erfarenhet av dom http://www.powerflex.co.uk

Det finns även metallbussningar från Racersedge men det känns som lite jobbigt om man inte trailar bilen till banan.
Magnus Svensson
PCS/R #8811 | 993 Rääääser
Birel Rotax Max -06

User avatar
djungel-Jim
Turbo-Poster
Posts: 696
Joined: 2005-04-05 12:35:52
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#2 Post by djungel-Jim »

Är 968:ans bärarm densamma som 944:ans? Isåfall har elephant racing ett par bussningar till främre delen av bärarmen som brukar rekommenderas på rennlist;
http://www.elephantracing.com/suspensio ... oballs.htm
[url=http://www.djungeljim.com]www.djungeljim.com[/url]
[size=75][b]Porsche 944 turbo '91[/b] [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4673]Min biltråd![/url]
[i]Kokeln Stage V kullagrad turbo, 3" avgas m. sportkat och magnaflowdämpare, modifierad IC,
MAF, tial 38mm, GReddy Profec B-Spec II, zeitronix bredbandslambda, portad top, större spridare, revline racing chip m.m.[/i][/size]

User avatar
Highway
Addict
Posts: 1953
Joined: 2004-05-14 22:20:38
Bilmodell: Porsche 993 C2
Årsmodell: 1994
Location: Oslo
Contact:

#3 Post by Highway »

djungel-Jim wrote:Är 968:ans bärarm densamma som 944:ans? Isåfall har elephant racing ett par bussningar till främre delen av bärarmen som brukar rekommenderas på rennlist;
http://www.elephantracing.com/suspensio ... oballs.htm
Dom ser ju väldigt bra ut men det är ju ett j_vla pris,, får nog tänka på detta ett tag
Magnus Svensson
PCS/R #8811 | 993 Rääääser
Birel Rotax Max -06

User avatar
djungel-Jim
Turbo-Poster
Posts: 696
Joined: 2005-04-05 12:35:52
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#4 Post by djungel-Jim »

Mmm det verkar inte vara billigt med vettiga bussningar tyvärr :(
[url=http://www.djungeljim.com]www.djungeljim.com[/url]
[size=75][b]Porsche 944 turbo '91[/b] [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4673]Min biltråd![/url]
[i]Kokeln Stage V kullagrad turbo, 3" avgas m. sportkat och magnaflowdämpare, modifierad IC,
MAF, tial 38mm, GReddy Profec B-Spec II, zeitronix bredbandslambda, portad top, större spridare, revline racing chip m.m.[/i][/size]

User avatar
Highway
Addict
Posts: 1953
Joined: 2004-05-14 22:20:38
Bilmodell: Porsche 993 C2
Årsmodell: 1994
Location: Oslo
Contact:

#5 Post by Highway »

Det blir ju närmare 6000:- för 4 bussningar när dom väl är hemma i sverige och det får man väl i alla fall 4 set Powerflex för så jag provar nog med såna först
Magnus Svensson
PCS/R #8811 | 993 Rääääser
Birel Rotax Max -06

User avatar
Highway
Addict
Posts: 1953
Joined: 2004-05-14 22:20:38
Bilmodell: Porsche 993 C2
Årsmodell: 1994
Location: Oslo
Contact:

#6 Post by Highway »

Jag läste på lite och det verkar som att Racers Edges är lite bättre,, tittar man på lagret på castor blocken så set dom mycket grövre och bättre ut så jag skall ta ett snack med Sandén om detta.

http://www.rsbarn.com/docs/racersedge.pdf
Magnus Svensson
PCS/R #8811 | 993 Rääääser
Birel Rotax Max -06

User avatar
djungel-Jim
Turbo-Poster
Posts: 696
Joined: 2005-04-05 12:35:52
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#7 Post by djungel-Jim »

Highway wrote:Jag läste på lite och det verkar som att Racers Edges är lite bättre,, tittar man på lagret på castor blocken så set dom mycket grövre och bättre ut så jag skall ta ett snack med Sandén om detta.

http://www.rsbarn.com/docs/racersedge.pdf
De såg intressanta ut! Får söka info på rennlist om dem.. Varför ska du inte köra med original 968 casterblocks? De är ju rätt hårda och fina..
[url=http://www.djungeljim.com]www.djungeljim.com[/url]
[size=75][b]Porsche 944 turbo '91[/b] [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4673]Min biltråd![/url]
[i]Kokeln Stage V kullagrad turbo, 3" avgas m. sportkat och magnaflowdämpare, modifierad IC,
MAF, tial 38mm, GReddy Profec B-Spec II, zeitronix bredbandslambda, portad top, större spridare, revline racing chip m.m.[/i][/size]

User avatar
Highway
Addict
Posts: 1953
Joined: 2004-05-14 22:20:38
Bilmodell: Porsche 993 C2
Årsmodell: 1994
Location: Oslo
Contact:

#8 Post by Highway »

Jag har inte kikat på mina castorblocks än men skall väl gå igenom bilen ordentligt nu efter säsongen för att se vad som behövs göras och just bussningarna tror jag kan vara bra att byta för dom har suttit där sen bilen var ny tror jag
Magnus Svensson
PCS/R #8811 | 993 Rääääser
Birel Rotax Max -06

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#9 Post by Pär Hylander »

Absurda priser!

Jag har PUR fram. Tänker inte "uppgradera"

Ska bygga om bak i vinter, men det blir hemmameck såklart.
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

User avatar
djungel-Jim
Turbo-Poster
Posts: 696
Joined: 2005-04-05 12:35:52
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#10 Post by djungel-Jim »

Pär Hylander wrote:Absurda priser!

Jag har PUR fram. Tänker inte "uppgradera"

Ska bygga om bak i vinter, men det blir hemmameck såklart.
Mmm klart enklare och billigare att svarva egna bussningar. Men det känns inte särskilt optimalt på en bil som går mycket på gatan.. Jag har iofs aldrig kört i en bil med rena metallbussningar men det känns som den blir förbenat hård och knarrig?
[url=http://www.djungeljim.com]www.djungeljim.com[/url]
[size=75][b]Porsche 944 turbo '91[/b] [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4673]Min biltråd![/url]
[i]Kokeln Stage V kullagrad turbo, 3" avgas m. sportkat och magnaflowdämpare, modifierad IC,
MAF, tial 38mm, GReddy Profec B-Spec II, zeitronix bredbandslambda, portad top, större spridare, revline racing chip m.m.[/i][/size]

User avatar
DLS
Addict
Posts: 3240
Joined: 2004-07-06 13:29:23
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Vingåker
Contact:

#11 Post by DLS »

Dom flesta rekommenderar ju att byta till 968cs bussningarna på 944:an.

Så då borde dom ju vara rätt ok som sitter orginal på 968cs.

Det finns väl en uppdaterad variant med mindre gummi i.

Jag tänkte byta mina i vinter.

Säg till om du hittar nått med vettigt pris på :)

Hör gärna med sanden om vad han tycker o berätta för oss andra 8)
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

User avatar
djungel-Jim
Turbo-Poster
Posts: 696
Joined: 2005-04-05 12:35:52
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#12 Post by djungel-Jim »

DLS wrote:Dom flesta rekommenderar ju att byta till 968cs bussningarna på 944:an.
Jupp, men det gäller bara den bakre bussningen/casterblocket. Jag kommer köra just 968 bussningen på bakre bussningen, det är med den främre som valet är lite knepigare..
[url=http://www.djungeljim.com]www.djungeljim.com[/url]
[size=75][b]Porsche 944 turbo '91[/b] [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4673]Min biltråd![/url]
[i]Kokeln Stage V kullagrad turbo, 3" avgas m. sportkat och magnaflowdämpare, modifierad IC,
MAF, tial 38mm, GReddy Profec B-Spec II, zeitronix bredbandslambda, portad top, större spridare, revline racing chip m.m.[/i][/size]

User avatar
DLS
Addict
Posts: 3240
Joined: 2004-07-06 13:29:23
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Vingåker
Contact:

#13 Post by DLS »

Vad kostar 968 bussningen och vart köpte/köper du den djungel-Jim?

Vem är billigast på den? Sanden, Utzon, Porschecenter, eller nån annan?
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

User avatar
djungel-Jim
Turbo-Poster
Posts: 696
Joined: 2005-04-05 12:35:52
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#14 Post by djungel-Jim »

DLS wrote:Vad kostar 968 bussningen och vart köpte/köper du den djungel-Jim?

Vem är billigast på den? Sanden, Utzon, Porschecenter, eller nån annan?
Jag köpte mina genom porschecenter. Utan att jämföra mot allt för många andra inköpsställen tyckte jag dom hade ett vettigt pris. Jag har för mig att de kostade runt 400kr stycket (???)
[url=http://www.djungeljim.com]www.djungeljim.com[/url]
[size=75][b]Porsche 944 turbo '91[/b] [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4673]Min biltråd![/url]
[i]Kokeln Stage V kullagrad turbo, 3" avgas m. sportkat och magnaflowdämpare, modifierad IC,
MAF, tial 38mm, GReddy Profec B-Spec II, zeitronix bredbandslambda, portad top, större spridare, revline racing chip m.m.[/i][/size]

User avatar
DLS
Addict
Posts: 3240
Joined: 2004-07-06 13:29:23
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Vingåker
Contact:

#15 Post by DLS »

ok :)

Annars verkar det ju vara vettiga priser på powerflex.

Jag tänkte byta krängningshämmarbussningarna fram också.

Undrar om man ska ta powerflex till allt? :)

Dom hade gjort nått reportage i fyndbörsen där dom byter bussningar på en bmw till powerflex.
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users